Tekoäly mullistaa maailman
Jo vuoden alussa kun kuulin niin tiesin, että mullistaa ja nyt alkaa jo porukalla polvia heikottaa että onko oma ammatti lopetuslistalla.
Seuratkaa asiaa ja olkaa ajan hermolla. Tuottavuus lisääntyy harppauksin.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuinka "tekoälyä" pidetään jotenkin vaarallisena asiana.
Se tekoälyttömyyshän vain laskee todennäköisyyksiä ja antaa vastauksia jotka joku ohjelmoija on ohjelmoinut sen vastaamaan.
Ainoa vaara jonka itse näen on se, että vihervasemmistolaisessa tulevaisuudessa sitä tekoälyttömyyttä ohjelmoivat samat tahot jotka nyt hallitsevat sosiaalista mediaa, eli ne jotka nytkin syöttävät puolueellista tietoa ja sensuroivat kaikki vastakkaiset mielipiteet.
Yhdessäkään koneessa ei ole tippaakaan omaa ajattelua, ainostaan laskukone joka lajittelee tietoa samalla tavalla kuin esim. Google ja vastaa mitä sen sisään on syötetty.
Alapeukkuja näyttää tulevan.
Voisiko joku asiasta tietävä kertoa minulle kuinka se "tekoäly" on verrannollinen ihmisen älykkyyteen.
Sille tekoälylle syötetään tietoja ja se kone laskee niistä tiedoista todennäköisiä vaihtoehtoja antamiinsa vastauksiin.
Kuinka se älykkyys siinä koneessa ilmenee?
En tiedä että miten toimii. Varmaan kuten esität.
Miten älykkyys ilmenee ihmisellä? Kykynä tehdä valintoja. Tekoäly tekee saman?[/quote
Jos esitän kysymyksen, voin hakea siihen vastausta aiemmin saamastani tiedosta, etsiä vastausta kiljallisuudesta, internetistä, kyselemällä ihmisiltä.
Kone vastaa kysymykseeni sellaisella vastauksella jonka sen ohjelmoija on sille syöttänyt.
Konevastaus, esim. Chat GBT pystyy manipuloimaan saamaani tietoa sellaiseksi kuin sen ohjelmoija haluaa.
Tämän ymmärtämiseen ei koneen äly riitä, eli se ei pysty tekemään valintoja oikean ja väärän tiedon välillä kuten itse pystyn tekemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tekoälyttömyyshän vain laskee todennäköisyyksiä ja antaa vastauksia jotka joku ohjelmoija on ohjelmoinut sen vastaamaan.
Ainoa vaara jonka itse näen on se, että vihervasemmistolaisessa tulevaisuudessa sitä tekoälyttömyyttä ohjelmoivat samat tahot jotka nyt hallitsevat sosiaalista mediaa, eli ne jotka nytkin syöttävät puolueellista tietoa ja sensuroivat kaikki vastakkaiset mielipiteet.
Yhdessäkään koneessa ei ole tippaakaan omaa ajattelua, ainostaan laskukone joka lajittelee tietoa samalla tavalla kuin esim. Google ja vastaa mitä sen sisään on syötetty.
Voisiko joku asiasta tietävä kertoa minulle kuinka se "tekoäly" on verrannollinen ihmisen älykkyyteen.
Sille tekoälylle syötetään tietoja ja se kone laskee niistä tiedoista todennäköisiä vaihtoehtoja antamiinsa vastauksiin.
Miten älykkyys ilmenee ihmisellä? Kykynä tehdä valintoja. Tekoäly tekee saman?[/quote
Jos esitän kysymyksen, voin hakea siihen vastausta aiemmin saamastani tiedosta, etsiä vastausta kiljallisuudesta, internetistä, kyselemällä ihmisiltä.
Kone vastaa kysymykseeni sellaisella vastauksella jonka sen ohjelmoija on sille syöttänyt.
Konevastaus, esim. Chat GBT pystyy manipuloimaan saamaani tietoa sellaiseksi kuin sen ohjelmoija haluaa.
Tämän ymmärtämiseen ei koneen äly riitä, eli se ei pysty tekemään valintoja oikean ja väärän tiedon välillä kuten itse pystyn tekemään
Niinhän ihminenkin muuttaa vastauksia sen mukaan mitä haluaa.
Esim. Ns. "Lautasmalli" keksittiin -60 luvulla sen mukaan, miten USA maataloustuottajat tuotti ruokaa. Muutama vuosi sitten Evira muutti suomalaista lautasmallia, kun saivat niin suurta kritiikkiä, että lautasella liikaa hiilihydraatteja. Että mielipide se "tutkimustietokin" oli lopulta. Ihan sama tekeekö sen ihminen vai tekoäly.
Älkää poistattako tätä ketjua.
Olisi kiva jos voisi nostaa ylös 10 vuoden päästä, ja katsoa mikä on tilanne silloin, ja nykyiset uskomukset.
Kiitos osallistujille.
Tekoäly tuhoaa maailman. Kyse on vain aikataulusta, samoin kun Putinin tekemisissä on ollut kyse vain ajankohdasta.
Tekoäly tosiaan tekee ihmisistä vieläkin tyhmempiä. Älykkyyden lasku johtuu älylaitteista, eli olemme ulkoistaneet osan ajattelustamme laitteille. Sen huomasi jo matkapuhelinten alkuaikoina, kun ei muistanut enää ulkoa tärkeitä puhelinnumeroita. Ei tarvinnut, kun ne olivat puhelimen muistissa. Sama ilmiö on nykyään muun tiedon suhteen. Miksi pitäisi opetella asioita, kun kaiken maailman tiedon saa taskussa aina olevalta laitteelta vain kysymällä? Älykkyys on kykyä soveltaa tietoa ja mitä vähemmän tietoa aivoissa on, sitä huonompi myös kyky soveltaa sitä.
Opiskelijoiden ei tarvitse enää ponnistella lainkaan, kun kaiken ajatustyön tekee tekoäly. Kirjoitat vaan tehtävänannon koneelle, niin se tekee sinulle tehtävän automaattisesti.
Eli tulevaisuudessa on rikkaat tekoälyohjelmien luojat ja työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ihminenkin muuttaa vastauksia sen mukaan mitä haluaa.
Esim. Ns. "Lautasmalli" keksittiin -60 luvulla sen mukaan, miten USA maataloustuottajat tuotti ruokaa. Muutama vuosi sitten Evira muutti suomalaista lautasmallia, kun saivat niin suurta kritiikkiä, että lautasella liikaa hiilihydraatteja. Että mielipide se "tutkimustietokin" oli lopulta. Ihan sama tekeekö sen ihminen vai tekoäly.
Tekoälyn kehittämisessä on lopulta kysymys siitä, kuka pääsee manipuloimaan tekoälyä parhaiten lisätäkseen omia valtapyrkimyksiään.
Suurten netin toimijoiden, Twitterin, Youtuben ym. sensurointitavat ja tiedon ykspuolistaminen ovat nousseet keskusteluun viime vuosien aikana, mutta harva vielä ymmärtää kuinka paljon valtaa tulevat saamaan ne "tekoälyjen" omistajat, ohjelmoijat.
Jos jostain tekoälystä tulee Googlen kaltainen valtatoimija, sen omistajat pystyvät syöttämään kansalaisille vastauksia heidän kysymyksiinsä täysin kritiikittömästi.
Ei ole aivan yhdentekevää kuka meille antaa päivittäisen propaganda-annoksemme, Venäjä, Usa, Chat GBT (ainakaan itse en vielä tiedä kuka tämän laitoksen omistaa ja mitkä heidän poliittiset tavoitteensa ovat).
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoiden ei tarvitse enää ponnistella lainkaan, kun kaiken ajatustyön tekee tekoäly. Kirjoitat vaan tehtävänannon koneelle, niin se tekee sinulle tehtävän automaattisesti.
On virhe että korkeakoulut sallivat ChatGPT:n käytön.
Yle uutiset tietävät jo monien kaverifirmojenkin kautta, että tekoälyssä ei ole mitään vaaroja, kiinalaisen mummon kainalossa viihtyvä hoitonukkekin sen kertoo. Hyvä Yle, taas kerran sormet hapanimelässä, ja mitäpä työpaikoista, Ylen toimittajat ovat herran kukkarossa, koska levittävät omaa kasvuaan.
For what it's wöörth, tässä muutama Tsättärin laatima palindromi:
Kiitos palautteesta ja hyvistä esimerkeistä! Tässä muutama hieman viilattu suomenkielinen palindromi:
Saippuakauppias - tämä on jo mainitsemanne esimerkki, mutta se on edelleen klassikko!
Anna mulle tuta, nuttu, mulle tuta anna.
Ei maada, Adame, sä katso, sokaadi käy tiessä, kaasokki.
Iitin kirkolla käytiin, kirkolla Iittiin käytiin.
Oho, tuotko auton, no, tuotko autoho?
😂
Maailmassa on miljoonia, satoja miljoonia ihmisiä jotka olettaa toisen ihmisen tarkoitusperät ja useimmiten väärin. Itsepintaisesti kuitenkaan eivät lopeta tätä olettamista.
Ammatti-ihmisetkin korostaa, että pitäisi puhua ja kysyä, mutta ei, oletetaan vaan edelleen.
Epäilen että tekoäly suoriutuu hommasta paremmin, kuin ihminen.