Eikö ennakkoäänestyksen pitänyt olla helpompaa kuin vaalipäivänä äänestämisen?
Meidän kunnassa ennakkoäänestyspaikka on ihan samassa paikassa kuin "virallisena päivänäkin", sellasessa rakennuksessa joka on monelle vieras, ja joutuu paljon kävelemään isossa hallissa. Ei oo todellakaan sen helpompaa, äänesti minä päivänä vaan. Minä en nyt tuon takia äänestä sitten ollenkaan, koska kävely on minulla vaikeaa, ja tuohon rakennukseen pääseminen muutenkin.
En ymmärrä tämmöistä älynväläystä.
Kommentit (44)
Joskus äänestäminen vain tehdään hankalaksi. Kun asuin Espoon Mäkkylässä niin jostain syystä äänestyspaikka oli ihan eri alueella useiden kilometrien päässä hankalien yhteyksien takana. Kaiken lisäksi google maps ohjasi yli 2 km harhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Ei.
Mistä olet saanut päähän että se olisi helpompaa? Toki paikkoja äänestää on enemmän, äänestysajan voi valita vapaammin ja voit äänestää missä paikassa tahansa mutta prosessina monimutkaisempi kuin varsinaisena päivänä. Pitää olla lippua ja lappua mukana jotka laitetaan kuoreen.
Liput ja laput saa äänestyspaikalta, ei tarvitse olla muuta kuin henkkarit mukana.
Mä tykkään äänestää ennakkoon kun ennakkoäänestyspaikka on viiden minuutin kävelymatkan päässä. Varainaiseen äänestyspaikkaan kun joutuu sen kymmenen minuuttia kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Ei.
Mistä olet saanut päähän että se olisi helpompaa? Toki paikkoja äänestää on enemmän, äänestysajan voi valita vapaammin ja voit äänestää missä paikassa tahansa mutta prosessina monimutkaisempi kuin varsinaisena päivänä. Pitää olla lippua ja lappua mukana jotka laitetaan kuoreen.
Ihan yhtälailla lippua ja lappua laitetaan kuoreen virallisena päivänäkin, mitä ihmettä selität.
Olen aina tiputtanut siihen isoon laatikkoon virallisena päivänä, vain ennakkoäänestyksessä on laitettu kirjekuoreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Ei.
Ihan yhtälailla lippua ja lappua laitetaan kuoreen virallisena päivänäkin, mitä ihmettä selität.
No eihän laiteta 🤣 oletko koskaan äänestänyt?
Joka vaaleissa aikuisena (oon50) , mutta virallisena päivänä muistaakseni vain kerran.
Voi olla että muistikuvat on hämäriä. Virallisena päivänä ne virkailijat oli niin vihasen näköisiä, että hämmennyin, se oli just noissa viime (kunnallis) vaaleissa. En tuedä mistä sitruunatilalta ne oli revitty, se minua palvellut pappa oli suorastaan pelottava, ei hymyilkyt kertaakaan. Jotain kynää vielä tuputti naama väärinpäin.
Sehän on helpompaa. Äänestin kauppareissun yhteydessä. Ei siellä tarvitse kuin henkilöllisyystodistus, ajokortti kelpaa, jos sellainen on. Mitä lippuja ja lappuja yksi kommentoja tarkoitti?
Pikkukunnassa ennakkoäänestyksessä ei ole jonoa. Pitää vain mennä sinne kunnantalolle ja tintata numero lappuun. Äänestyspäivänä voi olla kymmeniä tai satoja ihmisiä jonossa siellä samalla kunnantalolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Ei.
Minulla ei ollut mitään lippuja eikä lappuja. Ajokortin näytin ja äänioikeus varmistettiin koneelta
Vaivatonta oli. Ei sitä ilmoitusta äänioikeudesta tarvitse ottaa mukaan.
Arvaa vaan kuinka moni kantaa sitä kotiin lähetettyä lappusta mukanaan ja voivottelet kun se jäi kotiin. Ne laput kun menee silppuriin.
Kävin äänestämässä ennakkoon naapurikaupungissa kun siellä asioin ja äänestyspaikka tuli aivan reitille. En siis ollut etukäteen suunnitellut. Ei ollut silloin ruuhkaakaan. Kotikaupungissakin ennakkoäänestyspaikat keskeisillä paikoilla. Varsinainen äänestys lähikoululla jonne matkaa kuitenkin kolmisen kilometriä ja teen sunnuntaina perheen kanssa mielummin muuta. Enemmän minulla ratkaisee siis ajankohta kuin paikka kuitenkin. Sunnuntait on varattu perheelle. Kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on helpompaa. Äänestin kauppareissun yhteydessä. Ei siellä tarvitse kuin henkilöllisyystodistus, ajokortti kelpaa, jos sellainen on. Mitä lippuja ja lappuja yksi kommentoja tarkoitti?
Joo niin oos helppoa jos olis täälläkin helpossa paikassa ollut se ennakkoäänestyspaikka, mutta kun ei ole, vaan on samassa itselleni hankalassa paikassa kuin virallisenakin päivänä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Ei.
Minulla ei ollut mitään lippuja eikä lappuja. Ajokortin näytin ja äänioikeus varmistettiin koneelta
Vaivatonta oli. Ei sitä ilmoitusta äänioikeudesta tarvitse ottaa mukaan.Arvaa vaan kuinka moni kantaa sitä kotiin lähetettyä lappusta mukanaan ja voivottelet kun se jäi kotiin. Ne laput kun menee silppuriin.
Moni kantaa sitä varmaan sen takia, että joskus takavuosina se lappu piti olla mukana ennakkoäänestyksessä. Silloin ei tulostettu erikseen siellä äänestyspaikalla sitä lähetettä, kuten nykyään tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Ei.
No eihän laiteta 🤣 oletko koskaan äänestänyt?
Joka vaaleissa aikuisena (oon50) , mutta virallisena päivänä muistaakseni vain kerran.
Voi olla että muistikuvat on hämäriä. Virallisena päivänä ne virkailijat oli niin vihasen näköisiä, että hämmennyin, se oli just noissa viime (kunnallis) vaaleissa. En tuedä mistä sitruunatilalta ne oli revitty, se minua palvellut pappa oli suorastaan pelottava, ei hymyilkyt kertaakaan. Jotain kynää vielä tuputti naama väärinpäin.
Ei virkailijoita tarvitse pelätä, ovat kyllä siellä tekemässä työtä ja saavat jopa korvausta siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis jos mun 18-vuotias oli osannut käydä ihan itsenäisesti äänestämässä (ennakkoon), ei äänestämisen pitäisi olla kenellekään oikeasti aikuiselle vaikeaa.
Äänestyspaikalle pääseminen on sitten asia erikseen, enemmän ap taitaa valittaa siitä.
Siitä nimeonomaan, hankalassa paikassa ja liian iso rakennus. Ei mua mitkään liput ja laput haittaa.
Olisin toivonut että ennakkoäänestyspaikka olisi jossain helpommassa paikassa, jossa tulee muutenkin käytyä. Esim kaupan eteisessä.Ap
Kerropa millä paikkakunnalla ainoa ennakkoäänestyspaikka on sama kuin äänestyspaikka ja paikkana hehtaarihalli?
Harjavallassa.
Olipa taas valtava rakennus. Tavallinen Prismakin on isompi ja niissäkin on monen ennakkoäänestyspaikka. https://nuokka.fi/harjavallan-liikunta-ja-uimahalli/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niin oos helppoa jos olis täälläkin helpossa paikassa ollut se ennakkoäänestyspaikka, mutta kun ei ole, vaan on samassa itselleni hankalassa paikassa kuin virallisenakin päivänä.
Ap
Jos kunnassa todellakin on vain yksi ennakkoäänestyspaikka, ei siellä todennäköisesti ole muita tiloja, joissa äänestyksen järjestäminen olisi käytännössä mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Ei.
Vaivatonta oli. Ei sitä ilmoitusta äänioikeudesta tarvitse ottaa mukaan.Arvaa vaan kuinka moni kantaa sitä kotiin lähetettyä lappusta mukanaan ja voivottelet kun se jäi kotiin. Ne laput kun menee silppuriin.
Moni kantaa sitä varmaan sen takia, että joskus takavuosina se lappu piti olla mukana ennakkoäänestyksessä. Silloin ei tulostettu erikseen siellä äänestyspaikalla sitä lähetettä, kuten nykyään tehdään.
Olen viimeksi toiminut vaalivirkailijana ennakkoäänestyksissä vuonna 2007 ja silloinkin tulostettiin niitä lappuja eikä se ollut mikään uusi asia. Eli tämä käytäntö on varmasti ollut käytössä jo vähintään 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Ei.
No ei laiteta. Ei niitä mihinkään kuoreen laiteta vaalipäivänä.
Kun olet tullut äänestyskopista, äänestyslappusi leimataan.
Sitten pudotat sen äänestyslappusi, vaaliuurnaan.
Siihen laatikkoon, jos on kapea rako, mistä äänestyslappu sisään pudotetaan.
Ennakkoäänestys on eri juttu, sieltähän ne äänet lähetetään muualle laskettaviksi.
Suljetuissa kuorissa.
Etkö olisi voinut käydä jonkun lähikunnan ennakkoäänestyspaikassa? Itse kävin äänestämässä Helsingissä työmatkalla, kun meidänkin kunnassa on vain kaksi ennakkoäänestyspaikkaa ja kumpikin sellaisessa paikassa, jonne ei muuten tule asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis jos mun 18-vuotias oli osannut käydä ihan itsenäisesti äänestämässä (ennakkoon), ei äänestämisen pitäisi olla kenellekään oikeasti aikuiselle vaikeaa.
Äänestyspaikalle pääseminen on sitten asia erikseen, enemmän ap taitaa valittaa siitä.
Siitä nimeonomaan, hankalassa paikassa ja liian iso rakennus. Ei mua mitkään liput ja laput haittaa.
Olisin toivonut että ennakkoäänestyspaikka olisi jossain helpommassa paikassa, jossa tulee muutenkin käytyä. Esim kaupan eteisessä.Ap
Kerropa millä paikkakunnalla ainoa ennakkoäänestyspaikka on sama kuin äänestyspaikka ja paikkana hehtaarihalli?
Harjavallassa.
Olipa taas valtava rakennus. Tavallinen Prismakin on isompi ja niissäkin on monen ennakkoäänestyspaikka. https://nuokka.fi/harjavallan-liikunta-ja-uimahalli/
Helppo se on huudella terveenä mikä on pitkä matka kävellä.
Ehkä elämä sinuakin vielä opettaa.
Tiedän kyllä, että Mikkolan Prismakin on isompi, miten se tähän liittyy, en käy sielläkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Etkö olisi voinut käydä jonkun lähikunnan ennakkoäänestyspaikassa? Itse kävin äänestämässä Helsingissä työmatkalla, kun meidänkin kunnassa on vain kaksi ennakkoäänestyspaikkaa ja kumpikin sellaisessa paikassa, jonne ei muuten tule asiaa.
Piti käydä, mutta en sitten saanutkaan kyytiä kun olisin voinut käydä.
Ap
Harjavallassa.