Selkäkipu - vinkkejä miten helpottaa?
Onko kellään vinkkejä miten on voinut selkäkipua helpottaa, erityisesti öisin? Tällä menolla ei tarvi 3 kk:teen nukkua =o(
Viimeinen kolmannes raskaudesta jäljellä, teen istumatyötä ja lisäksi ajan suht pitkää työmatkaa. Istuminen on tähän asti ollut helppoa. Viime viikolla alko vähän selässä tuntua, mutta nyt on mennyt jo niin pahaksi että ei saa öisin nukuttua. Tuntuu sekä yläselässä että alaselässä. Selkää siis särkee kyljellään nukkuessa, mahallaan ei voi nukkua enää ja selällään nukkuminen tuntuu myös pahalta (vaikkei selässä).
Lisäksi tietysti järjetön " syyllisyys" siitä että onko mulla tosiaan niin huono kunto, terveys ja selkä että en selviä raskaudesta " terveenä" ?! siitäkö se on kiinni, vai voiko selkä tulla kipeäksi vaikka hyväkuntoinen oliskin?
Työmatkojen ja ajamisenkin puolesta huolettaa jos ei saa öisin nukuttua.
Onko kellään vinkkejä miten on saanut kipua helpotettua? Saako Ice-Poweria käyttää raskaana ollessa?
Unettomia öitä viettänyt
HANNELE rv 28+1
Kommentit (10)
kirjoitan sängystä, ihme kirjoitusvirhe äskeisessä ;-O
ainoa vissiin noista särkygeeleistä, jota saa käyttää. Kysyin apteekista ja muistaakseni edellisessä raskaudessa ihan neuvolalääkäriltäkin.
Ja syyllisyyttä EI tarvitse tuntea selkäkivuista, raskaus -ja varsinkin ensimmäinen- on keholle niin iso muutos jo hormonaalisesti, että joitakin vaivoja ei edes voi välttää! Tukivyö ja liikunta auttaa selkää, mutta tosissaan nuo pitkät ajomatkat ja istumatyö ei sen sijaan. Jos tuntuu, etei kivun kanssa pärjää niin sitten vaan sairaslomaa hakemaan. Ei kannata antaa vaivan pahentua niin, että selkä on ihan romuna, kun vauva syntyy!
e-v
suosittelisin juuri tuota tauottamista ja venyttelyä. Myös hierojalla käynti voisi auttaa. kannattaa ainakin kokeilla. Oletko kokeillut kyljellä nukkuessa jonkinlaista tuke jalkojen väliin?ja selällään nukkuessa selän alle tukea. Kannattaa käydä näyttämässä jollekkin ammatti ihmiselle (koulutettu hieroja/fysioterapeutti/lääkäri) joka osaa sanoa paremmin mistä moinen johtuu. hankala on neuvoa kun ei näe ja pääse tutustumaan vika alueeseen.
Mene lääkäriin. selkäsärky voi johtua myös kohdun suulla tai kohdunkaulassa tapahtuneista muutoksista.
eli viikolta 16 asti oon selkäsärystä kärsiny. teen seisomatyötä ja se on tosi rankkaa raskaana ollessa. istuminen tosin oli vielä pahempaa eli voin vaan kuvitella mikä olo sul on. parhaiten mua auttoi tukivyö kävellessä ja seisoessa. istuessa alkoi painaa... ja kun oli kotona niin mahd paljon makuuasennossa. nukkuessa (kyljellä) tyynyt selän taakse, jalkojen välin ja ohut tyyny mahan alle lonkan kohdalle. pyri ettii asento jossa saat selän rentoutumaan. esim sammakko asento. nykyään mun maha on jo niin iso ettei toi asento onnistu eli teen niin et istun sohvalle ja rinnasta ylöspäin makaan sohvapöydällä jolloin maha roikkuu vapaana. oon ollu rv 27 asti sairaslomalla ja olo on ollut " hyvä" ku se pahin (=kokoaikainen) särky helpotti. nyt jos alkaa särkee niin heti vaan lepoa esim 15min niin taas jaksaa. eli oman olon mukaan. älä pelkää jäädä pois töistä!
toivottavasti helpottaa!
kerttu 40+5
Tämä kone aina kettuilee. Eli samasta viasta kärsin myös, öisin särkee selkä todella paljon ja aamuyöstä vaikuttaa nukkumiseen. Minulla pitäisi olla lihakset suht kunnossa selässä ja mahassa, koska harrastan paljon urheilua. Mutta ei sekään näytä ainakaan minun kohdalla auttavan. Nyt olen tehostanut selkäliikkeitten tekoa ja ostin uuden pehmeämmän petauspatjan( aika paksun) ja se on kyllä auttanut minun kohdallani, minulla kun on aika notkoselkä niin jäi ennestään liikaa tyhjää tilaa selälle kun patja niin kova ja nyt tukee paremmin. Hieman jännittää paheneeko särky kun vasta puolivälissä pian ollaan. On aika sekava vastaus, mutta toivottavasti saat selvää, nyt kiire esikoista hakemaan:) Toivottavasti helpottaisi säryt sinulla. Lari 19+1
Huomenna on ihan sattumoisin neuvolalääkäri eikä voisi kyllä parempaan paikkaa se käynti osua!
Tukivyötä en ole käyttänyt, mulla siis istuminen on edelleen helppoa, mutta makaaminen särkee selkää. Sängyssä olen koittanut ties minkälaista asentoa hakea, turhaan. Ainut asento jossa olen selkää särkiessä pystynyt nukkumaan on " istuma-asento" eli laittamalla matkalaukun ja muuta tavaraa jalkojen alle niin että jalat on tosiaan 90 asteen kulmassa, ihan kuin tuolissa istuis.
Kyllä näistä vinkeistä hyötyä oli - ens yönä haalaan kasan tyynyjä sängyn viereen ja alan asetella niitä oikeisiin paikkoihin. Ja huomenna pääsen lääkärille kertomaan huolet.
HANNELE
Mulla ekassa raskaudessa otettiin hirmu liuta verikokeita ja muita kokeita tulehdusten poissulkemiseksi kun valittelin selkäsärkyjä. Ilmeisesti noi tulehdukset voi olla piileviä ja aiheuttaa mitä kummallisempia oireita. Mun säryt hävis itsestään ajan kanssa ja äippälomalle jäädessä ei kolottanut enää mihinkään. Lyhytkin sairasloma voisi auttaa..
Itselläni alkoi viheliäinen selkäkipu n.2kk sitten ristiselässä ja aina liikkuessa vihloi myös vasempaan pakaraan asti.
Mitkään venyttelyt yms. " jumppaliikkeet" eivät auttaneet ja ajattelin itsekkin kauhulla loppuraskausaikaa, jota vielä tuolloin jäljellä n.2,5kk.
Kävin sitten hierojalla, joka antoi vinkin lämpötyynystä, jolla lämmittää selän lihaksia. Sain lainaksi " viljapussin" , jota mikrossa lämmitetään ja sen jälkeen asetetaan kipeän lihaksen päälle.
Se vinkki oli minulle kullan arvoinen!
Vajaassa viikossa sain selän lihakset rentoutumaan ko.lämpöhoidolla ja otin siinä rinnalla viikon verran Panadolia.
Lämpöhoitoa annoin selälle n.3kertaa tunnin jaksoja päivässä.
Hankimme myös sänkyyn uuden patjan (Tempur, terveyspatjan), joka on pitänyt kaikki lonkka-ja selkäkivut öisin loitolla.
Myös tuo kertomasi 90 asteen kulma-asento on yksi, jota hierojani suositteli. Se kun on kuulemma ainut asento, jossa pakaralihakset rentoutuu kunnolla.
Toivottavasti saat apua tuohon ikävään vaivaan ja saat nukuttua öisin.
Tällä hetkellä kun ei vaivaa selkä öisin vaan jatkuva pissahätä:-))
-max05 ja rv38+6
kannattaa puhua lääkärille asiasta, tuo kuulostaa jo sen verran pahalta.
Tukivyö voi auttaa, toisaalta istuessa se voi kiristää. Anita merkkinen vyö on itsellä käytössä enkä pärjäisi ilman sitä. Jotkut neuvolat lainaavatkin vöitä.
Tauot istumatyöstä, jalottelu, venyttely..
Lääke ei poista vaivaa vaan hoitaa oiretta, minusta kannattaa keskittyä siihen miten välttää kipua. Tietty akuuttiin kipuvaiheeseen pitäisi saada jotain lievitystäkin. En tiedä saako ice poweria käyttää. Kysy apteekista, siellä osaavat neuvoa tai googlaa lääkkeen tiedot, niissä otetaanyleensä kantaa..
Sopiva selkää rentouttava ja vahvistava liikunta, jossa fysioterapeutti voisi antaa ohjeita.
Kannattaa hakea apua ettei vaiva parane!
t. Heini