Maanteitä kunnostetaan kesällä poikkeuksellisen niukasti, syynä rahapula
Maanteiden uudelleenpäällystystöitä tehdään tänä vuonna poikkeuksellisen vähän. Väyläviraston arvion mukaan uutta päällystettä tulee tänä vuonna vain noin 1500 kilometrin matkalle. Viime vuonna päällystettiin noin 2400 kilometriä teitä.
Kilometrejä vähentävät niin kustannustason jyrkkä nousu kuin edellisvuosia pienempi rahoitus. Korjausvelka maantieverkolla kasvaa myös tänä vuonna, Väylävirasto sanoo.
Hyvin toimittu taas viherpünikeilta, budjetti on 10 miljardia miinuksella ja edes perusinfran kunnossapitoon ei riitä rahaa.
Kommentit (5)
Uudellamaalla on paljon teitä, jotka ovat hirveässä kunnossa. Myös 30 km säteellä Helsingin keskustasta. Todella syviä kuoppia vähän väliä. Sellaisia jotka rikkovat auton, jos niihin ajaa.
Autoilijoilta kerätään veroja n. 8 miljardia vuodessa. Jos ajatellaan, että verotuksen pitäisi olla suhteessa haittoihin, tuo raha riittäisi korjauksiin, enemmän kuin tarpeeksi. Ongelma on, kun tuon verotuksen ja muiden maksujen kerryttämä summa autoilijoilta jaetaan muualle ja tiet menee rikki.
"Autoilun verotus Suomessa tarkoittaa Suomessa autoilusta perittäviä veroja. Autoilusta peritään useita veroja. Tällaisia veroja ovat autovero, ajoneuvovero ja liikennepolttoaineiden sisältämä polttoainevero. Lisäksi autoiluun liittyvät käyttövoimavero ja liikenne- ja autovakuutusten sisältämä vakuutusmaksuvero. Autoista ja liikennepolttoaineista peritään lisäksi arvonlisäveroa. Liikennevakuutus on Suomessa pakollinen vakuutus"
Lähde: wiki.
Tässä on taas keväällä huomannut kuinka varsinkin pienemmät tiet ovat kamalassa kunnossa. Vaarallisia todella syviä jäisiä uria mutkat täynnä, eikä niille tehdä mitään. Reiät ovat valtavia ja jos niihin ajaa niin hajoaa auto. Laittaisivat sitten edes sorateiksi sellaiset asfaltit joita ei viitsitä pitää kunnossa. Kyllä pistää vihaksi kun autoa on pakko pitää että pääsee liikkumaan ja sitten meidän verorahat käytetään muiden kuin suomalaisten hyväksi.
Aika hemmetin naurettavaa kerätä budjettiin joka vuosi 8 mrd rahaa autoilijoilta ja moottoripyöräilijöiltä, kun ottaa huomioon että ehkä joku 1,3 mrd vuosittain käytetään autoteiden ylläpitoon. Voitaisiin ihan hyvin säästää rahaa muulta ja käyttää vaikka kolmena peräkkäisenä vuonna 3 mrd autoteihin, niin olisi melkein kaikki tiet korjattuina sen jälkeen. Kaiken maailman pummeilta sun muilta, kehitysavustakin, voisi säästää!
Sen siitä saa, kun hallitus jakaa holtittomasti rahaa ulkomaille.