Sairaanhoitajien tuominen Afrikasta jne. on kyllä täysin epäeettistä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/25a3c204-dc2e-48e1-9aca-23a1a8ea0f9e
Tulin siihen lopputulokseen, kun luin tämän.
Koko kylä kerää rahaa ja rahoittaa koulutuksen Sitten odottavat, että Suomesta lähetetään rahaa sinne. Tämä ei voi olla oikein ja rahat tienataan julkisella ja lähetetään täältä pois. Henkilön oikeudet poljetaan täysin ja heidän kotimaa menettää koulutetun ihmisen.
Kommentit (69)
Miksi mä en näe tässä isompaa ongelmaa? Kai noilla jotain hommia voi teettää, puhuvat kuitenkin englantia ilmeisestikin, ja saisivat tienattua jotain. Osamaksulla sitten hoitavat itse koulutuksensa loppuun jos ei muu auta, ja tapelkoot sitten valtiot rahoista keskenään. Mutta tämä touhu saa loppua tähän, jos sitä ei saada järjestymään suorahakuna ilman väliportaita.
Olkoon opetuksena meidän koulutusjärjestelmälle ja sen markkinoijille sitten myös, siihen nähden ei ole kallis moka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi puhua enemmän siitä, kuinka muumuut lähettävät Suomesta saamiaan rahoja kotimaihinsa sukulaisilleen. Suomen taloutta nuo ihmiset eivät hyödytä toki muutenkaan, mutta lisäksi merkittävä osa heidän saamistaan tukirahoista tai palkkatuloista lähtee Afrikkaan, Aasiaan ja Lähi-itään. Tuo kaikki on Suomelta pois.
Suomessa saavat nämä muualta tulleet puoli vuotta tienata ilman verojen maksua Suomeen. Ainakin tuossa omassa naapurissa alkutuotannossa on kova työntekijäralli Kauko-idän ja meijän perämetsikön välillä. Palkka on niin huono, ettei suomalaiset halua hakeutua alalle. Mutta jos sen palkan saisi verottomana suomalainenkin työntekijä, se saattaisi olla ihan kilpailukykyinen paikallisenkin työvoiman näkökulmasta.
Palkassa ei ole mitään vikaa, vaan työolosuhteissa. Hus päälimmäisenä antaa määräyskirjoja toistensa perään, jätetään äitiysloman lähestyessä ilman sopparia.
Työolosuhteet eivät ole mukavia, koska työvoimapula on todellinen.
Meillä on alivuokralaisena lähihoitaja ja on töissä yksityisellä.
Kaikille annettiin heti vakkari työpaikka, ongelmiin puututtiin heti, työaika menee tasaisesti, ensiksi aamuvuoro, seuraavalla päivä jne, lomat samoin nyt kesä, ensi vuonna heinä jne.
Työsuhde-etuina hedelmälautanen kerran viikossa. Pieniö, selviä juttuja.Arvaa onko heillä pulaa työntekijöistä ?
Heillä käy työharjoittelijoita, heidät otetaan mukaan kesäjuhliin jne
Se, että työntekijät viihtyy, lähtökohta on pomo katsoo itseään peiliin
No ei ainakaan Attendolla ole töissä tuo teidän alivuokralainen.
T: Attendolla töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tossa joku virhe vai kestääkö noiden Kenialaisten koulutus oikeesti 2,5 vuotta ? Normaalistihan sh koulu kestää 3,5 v
Kyllä mäkin suomalaisena lähihoitaja-taustaisena olisin saanut tiivistettyä sh-opinnot 2,5 vuoteen, mutta koulu ei suostu siihen. Opinnot pitää kestää vähintään kolme vuotta, että voi sitten työskennellä muualla EU:n alueella. Mulla ei sellaisia suunnitelmia ole, mutta ei silti koulu suostu tuohon alle kolmeen vuoteen. Jotkut muut oppilaitokset suostuu ja olen Facen sairaanhoitajaopiskelijat-ryhmässä lukenut näistä, jotka ovat valmistuneet esim. 2 vuoden 6kk:n opintojen jälkeen.
Mulla oli toi sama ja vaikeinta opinnoissa olikin turhautuminen naurettavaan pakolliseen opintojen venyttämiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tossa joku virhe vai kestääkö noiden Kenialaisten koulutus oikeesti 2,5 vuotta ? Normaalistihan sh koulu kestää 3,5 v
Kyllä mäkin suomalaisena lähihoitaja-taustaisena olisin saanut tiivistettyä sh-opinnot 2,5 vuoteen, mutta koulu ei suostu siihen. Opinnot pitää kestää vähintään kolme vuotta, että voi sitten työskennellä muualla EU:n alueella. Mulla ei sellaisia suunnitelmia ole, mutta ei silti koulu suostu tuohon alle kolmeen vuoteen. Jotkut muut oppilaitokset suostuu ja olen Facen sairaanhoitajaopiskelijat-ryhmässä lukenut näistä, jotka ovat valmistuneet esim. 2 vuoden 6kk:n opintojen jälkeen.
Mulla oli toi sama ja vaikeinta opinnoissa olikin turhautuminen naurettavaan pakolliseen opintojen venyttämiseen!
Mä jo mietin, että miten mä venytän lopussa opintoja niin, että tulee kolme vuotta täyteen. :D
Mulle on ihan sama. En käytä paljon yhtään terveydenhuoltoa. Hammashoito voisi olla laadukkaampaa julkisella.
Vierailija kirjoitti:
He ovat valmiita sairaanhoitajia jo, joutuvat täällä opiskelemaan vähintään tuon 2,5v päälle. Mulla oli juuri ohjattavana eräästä Afrikan valtiosta tullut sairaanhoitajaopiskelija, ja tuntui kyllä hassulta ohjata häntä näin vastavalmistuneena sh:na kun tämä ihminen on toiminut 9 vuotta tehohoitajana kotimaassaan.
On taidettu sotkea asioita . . .niin täällä kuin sielläkin!
Vierailija kirjoitti:
Jossain kohti (ilmeisesti siellä Kenian päässä) on tahallaan valehdeltu näille ihmisille, eli joku varmaan veti rahaa välistä.
Kaiken lisäksi ei oikeasti ole eettistä tuoda Afrikasta hoitajia meille, kyllä niillä istsellään on pulaa heistä varmaan enemmän kuin meillä.
Ja jo vuosia sitten tehtiin kysely meidän kaupungissamme lääkäreiksi ja hoitajiksi opiskelijoille, että jäävätkö tänne töihin. No ei, saudeihin tienaamaan.
Kenialaisilla on ollut myös orpoja siirtomaaisäntinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei voi Suomessa tukea ja ennen kaikkea ei voi mainostaa sinne näitä koulutuksia.
Koulutus toteutetaan kuitenkin suomalaisten veronmaksajien varoilla. Ja suomalainen kieltä isaava jää ilman opiskelupaikkaa.
Eikö suomalaiset juurikin vältä sh-alaa, kun eivät saa tarpeeksi palkkaa ja työssä on kiire? Mistä niitä hoitajia sitten tulisi? Kenialaiset ovat tottuneet paiskimaan töitä ja jaksavat tehdä sitä ja heille suomalaisen sairaanhoitajan palkka on huippupalkka.
Mutta eivät osaa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
On rasismia pitää afrikkalaisia kouluissa valkoisia pidempiä aikoja.
Jos tänne halutaan yhtään osaajaa, niin on kilpailtava palkoilla. Jos joku on niin pätevä, että opettelee suomen, niin oppivat helposti myös ruotsia ja norjaa - ja häipyvät, kun kuulevat, että siellä maksetaan. Jos miettii ihan järjellä, että ne muualta tulevat saapuvat tienaamaan tänne.
Onko yhtä ainutta projektia päättynyt onnellisesti kun näitä muiden maiden hoitajia tänne kovalla tohinalla roudattu?
Vrt, esim. Ne espanjalaiset hoitajat, jotka kestivät täällä 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat valmiita sairaanhoitajia jo, joutuvat täällä opiskelemaan vähintään tuon 2,5v päälle. Mulla oli juuri ohjattavana eräästä Afrikan valtiosta tullut sairaanhoitajaopiskelija, ja tuntui kyllä hassulta ohjata häntä näin vastavalmistuneena sh:na kun tämä ihminen on toiminut 9 vuotta tehohoitajana kotimaassaan.
Ihan mielenkiinnosta, mikä sai hänet hakeutumaan Suomeen sairaanhoitajaksi? Miksi ei valinnut esim. Ruotsia tai Norjaa, jossa palkkakin paljon parempi?
Jos ovat nuoria sinkkuja niin mikä ettei!
Tämä on kaikkinensa hyvin omituinen soppa. Yksi on lupaillut yhtä ja toinen puhunut toista, ja jotkut vetäneet välistä oikein muikeita rahasummia omiin taskuihin. Sikäli ihmettelen etteivät sh-koulutetut kenialaiset osanneet googlata Suomen pään järjestelyitä ja systeemejä mitä tulee esim. työskentelyyn sairaaloissa. Vaan uskoivat suorilta käsin maanmiesten puheita ja lupauksia.
Vierailija kirjoitti:
Onko yhtä ainutta projektia päättynyt onnellisesti kun näitä muiden maiden hoitajia tänne kovalla tohinalla roudattu?
Vrt, esim. Ne espanjalaiset hoitajat, jotka kestivät täällä 6 kk.
Kuka tänne oikeasti tulee töihin? Ainoa mikä meillä houkuttaa on sosiaalituki.
Tämä on sitä valtapuolueiden arvopohjaa. Viedään kehitysmaista se vähänkin jotain osaava porukka. Ja se on olevinaan ratkaisu kotimaan jatkuviin ongelmiin.
Hölmöläisten touhua. Ilmeisesti molemmin puolin.
Taisi olla se ns. unelma mielessä, realiteettien ja faktojen sijasta. On menty järjen sijasta tunteella. Akkojen touhuilulta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mikä sai hänet hakeutumaan Suomeen sairaanhoitajaksi? Miksi ei valinnut esim. Ruotsia tai Norjaa, jossa palkkakin paljon parempi?
Kun saavat virallisen tutkinnon EU:n alueella, ovat vapaat liikkumaan. Onko Suomi ainoa hölmölä, joka laittaa veronmaksajien rahat tähän, vaikka meilläkin on työttömiä ja nuoria vailla opiskelupaikkaa.
Palkassa ei ole mitään vikaa, vaan työolosuhteissa. Hus päälimmäisenä antaa määräyskirjoja toistensa perään, jätetään äitiysloman lähestyessä ilman sopparia.
Työolosuhteet eivät ole mukavia, koska työvoimapula on todellinen.
Meillä on alivuokralaisena lähihoitaja ja on töissä yksityisellä.
Kaikille annettiin heti vakkari työpaikka, ongelmiin puututtiin heti, työaika menee tasaisesti, ensiksi aamuvuoro, seuraavalla päivä jne, lomat samoin nyt kesä, ensi vuonna heinä jne.
Työsuhde-etuina hedelmälautanen kerran viikossa. Pieniö, selviä juttuja.
Arvaa onko heillä pulaa työntekijöistä ?
Heillä käy työharjoittelijoita, heidät otetaan mukaan kesäjuhliin jne
Se, että työntekijät viihtyy, lähtökohta on pomo katsoo itseään peiliin