Läheisen saattohoito ja työ
Oletko ollut/olisitko töissä, kun läheisesi on saattohoidon loppuvaiheessa?
Kommentit (39)
Riippuu minun ja läheisen suhteesta ja siitä, mitä läheiseni toivoo. Noudattaisin hänen toiveitaan.
Jäin aikoinaan töistä vuodeksi vuorotteluvapaalle saattohoitaakseni läheiseni.
Elävien täytyy jatkaa elämää. Varmaan tekisin lyhennettyä työaikaa, mutta haluaisin säilyttää oman arkeni ja päästä vähän hengittämään sen kuolemisen ulkopuolelle. Joten en jättäisi töitä kokonaan.
Saattohoidon loppuvaiheella tarkoitin viimeisiä elinpäiviä.
Töitä ehtii tehdä sitten myöhemminkin.
Työterveydestä haet saikkua unettomuuteen. Et kadu myöhemmin.
Minne minä läheisen saatan? Läheinen voisi kertoa minne haluaa mennä. Voin saattaa läheisen mikäli töiltäni ehdin. Tietysti vapaapäivänä voin saattaa läheisen lähikauppaan tai kävelylle mikäli hän haluaa.
Jäisin pois töistä ja hakisin sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Minne minä läheisen saatan? Läheinen voisi kertoa minne haluaa mennä. Voin saattaa läheisen mikäli töiltäni ehdin. Tietysti vapaapäivänä voin saattaa läheisen lähikauppaan tai kävelylle mikäli hän haluaa.
HEH HEH.
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi mennä pitkäänkin... en ainakaan itse olisi jaksanut roikkua kuolevan tukena kuukausikaupalla. Ja sitten se kuolema tulikin vähän yllättäen. Toisaalta mulla oli samaan aikaan pieni lapsi, joten arkea oli jatkettava hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi mennä pitkäänkin... en ainakaan itse olisi jaksanut roikkua kuolevan tukena kuukausikaupalla. Ja sitten se kuolema tulikin vähän yllättäen. Toisaalta mulla oli samaan aikaan pieni lapsi, joten arkea oli jatkettava hänen kanssaan.
Se kuoleva läheinen voisi olla myös lapsesi. Et siis jaksaisi roikkua kuukausikaupalla hänenkään tukenaan?
Vierailija kirjoitti:
Jäisin pois töistä ja hakisin sairaslomaa.
Tarkoittanet palkatonta vapaata.
Syyllistävät mammat taas liikkeellä :-D
Ainoa kuolema, johon minun on pakko sitoutua, on omani. Muiden kuolemia en ala suorittaa. Tukena voin olla, mutta vain omien voimavarojeni mukaan. Rakastan työtäni, joten sitä en jätä vain jotta saan aamusta iltaan pidellä kädestä jotakuta, jota sattuu se kädestä pitäminen ja joka ei enää jaksa reagoida mihinkään puheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan syntyjäsi tyhmä vai jouduitko ottamaan tunteja?
Vierailija kirjoitti:
Syyllistävät mammat taas liikkeellä :-D
Ainoa kuolema, johon minun on pakko sitoutua, on omani. Muiden kuolemia en ala suorittaa. Tukena voin olla, mutta vain omien voimavarojeni mukaan. Rakastan työtäni, joten sitä en jätä vain jotta saan aamusta iltaan pidellä kädestä jotakuta, jota sattuu se kädestä pitäminen ja joka ei enää jaksa reagoida mihinkään puheeseen.
En minäkään "suorittaisi" sinun kuolemaasi.
Saattohoidossa on kysymys päivistä.
Hoivakoti tai sairaala ilmoittaa, milloin potilas on siirretty saattohoitoon.
Sen päättää lääkäri.
Silloin sairautta ei enää hoideta.
Annetaan kipulääkettä suoneen, joko tiputuksena tai pistoksina, useimmiten morfiinia.
Nesteytys lopetetaan.
On hyvin kummallista, ettei nykyajan ihmiset edes tiedä, mitä saattohoito tarkoittaa.
En tosiaankaan jättäisi _läheistäni_ yksin kuolemaan, jos sen voisin estää. Läheisiäni ovat lapseni, miehen ja äitini - sekä koirani.
Moni koira saakin paremman lopun kuin ihmiset. Sitä sietäisikin hiukan miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Saattohoito ei kestä vuotta.
Kun nesteytys lopetetaan, kuolema seuraa muutamassa päivässä.
Loppuvaiheessa potilas on horrostilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattohoito ei kestä vuotta.
Kun nesteytys lopetetaan, kuolema seuraa muutamassa päivässä.
Loppuvaiheessa potilas on horrostilassa.
Kylläpä vain hyvinkin voi kestää. Läheskään kaikilla ei edes ole mitään erillistä nesteytystä.
Olisin tietysti. Eihän siinä minua tarvita.