Voiko ahdistus ja paha niskajumi aiheuttaa rytmihäiriöitä
Olen kärsinyt nyt vajaan viikon verran rytmihäiriöistä, jotka on esiintynyt yleensä kerran päivässä. Pulssi on tällöin pahimmillaan pompannut 41-130 välillä, silloin on ollut vähän vaikea hengittää. Olen saanut myös nukkuessa kaksi kertaa ahdistuneisuuskohtauksen, jolloin ollut myös erittäin vaikea hengittää. Ehdin vasta loppuviikosta lääkäriin, joten kysyisinkin, voiko tämä olla stressi/ahdistusperäistä, siihen liittyy vähäunisuus ja pahat lihasjumit. Meneillään on vaikea elämäntilanne, jossa on ollut muutaman kuukauden kovaa stressiä ja huonounisuutta. Sydänoireita ei ole ennen ollut, ikää 51 vuotta. Yleiskunto on hyvä muuten. Rasituksessa sydän toimii normaalisti.
Kommentit (35)
Jos on taipumusta rytmihäiriöihin, niin usein jo pelkkä kova raivostuminen riittää siirtämään rytmin vääräksi. Itse kerran raivostuin töissä todella paljon puhelinkeskustelussa erään idiootin asiakkaan kanssa. Huomasin heti, että tais tulla taas lähtö rytminsiirtoon ja näinhän se oli. Tuo sähköinen rytminsiirto muuten itsessään on pikku juttu. Ikävin asia siinä on se, kun pitää odottaa se 4-6 h, jos on sattunut just syömään/juomaan. Myös se on ahdistavaa, jos rytmi ei sähköiskun jälkeen siirrykään normaaliksi. Siinä sitten taas odotellaan ja ihmetellään, että mitäs nyt. Joka kerta mennyt sairaalassa koko päivä/koko yö. Mutta se nyt on tietysti pienin paha asiassa.
Jos olet nainen, niin vaihdevuodet ja hormonit voi aiheuttaa sydäntuntemuksia.
Mullakin tuo "koko potti" ja kauheat rytmihäiriöt prkl. Mikä noidankehä (alkaa yhtäkkiä yöllä tykyttää niin koita siinä nukkua sitten.) Itsellä selkeästi lihasjumit vaikuttavat todella paljon. Edes betasalpaaja (bisoprolol) ei auta jumitykytyksiin 😒
T. Lähdenkin tästä rintarankaa ja muita jumeja availemaan... Kostautuu heti kun jää nuo hommat vähemmälle.
Miten syömisen ja juomisen kanssa menee? Tuleeko suoloha sopivasti? Emtä ruokas, ethän ole syömättä tai syö liikaa?
Mulla tulee rytmäreitä etätöissä, jos istun liian lytyssä, tai sitten sohvalla, jos olen lytyssä. Rintaranka ja niska todella jumissa. Raskaassakaan liikunnassa ei tule mitään.
Jos asunnossa on tolppa tai kulma, sitä vasten voi yrittää varovasti avata lihaksia tai selkää. Ei liian kauan aikaa, ettei pahene.
Voi aiheuttaa, paha kombonaatio, jota pitäisi purkaa jollain tavalla.
Nyt on jotain tautia liikkeellä mihin taitaa kuulua nää pumpputuntemukset.. Voi olla myös allergiaoire
Mulla vaati täyden elämäntapamuutoksen. Lopetin rahakkaan, mutta erittäin stressaavan työn, ja downshiftasin miltei kaikki. Jouduin eroamaan kamalasta avioliitosta. Ei ollut helppo tie kulkea. Tämä siis kymmenisen vuotta sitten. Elämä ollut vähästressistä, ja rytmihäiriöt ovat loistaneet poissaolollaan nyt useamman vuoden.
Miten tuota rintarankaa saisi parhaiten avattua? Kotikonstein mieluiten...
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jotain tautia liikkeellä mihin taitaa kuulua nää pumpputuntemukset.. Voi olla myös allergiaoire
Koronarokotteesta johtuvaa.
Hei! Hieman vanha ketju, mutta selvisikö syy oireilullesi? Saitko diagnoosin? Itselläni juuri nyt aivan samaa, eikä meinaa millään hellittää. Sairaslomalla olen jo toista viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Tämä huojentaa paljon. Tosiaan aivan uskomaton stressi ollut päällä 24/7, johtuu monesta asiasta.
Kannattaa tehdä rentoutus- ja hengitysharjoituksia kun on stressaava elämänvaihe. Ei niistä ainakaan haittaa ole. Voimia!
Mulla oli sellaisia oireita, että sydän alkoi aina tykyttämään, sitten vasen puoli kropasta puuttui, poskeen asti. Ramppasin lääkärissä, lopulta syyksi paljastui voimakas stressi ja rintarangan lukko. Oli kyllä pelottavaa.