Oletko raskaana olessasi syönyt/syöt esim graavi-
tai kylmäsavulohta?
Jos olet, niin paljonko?
Tuliko mitään?
Kommentit (16)
kuollut listeria bakteeri. eli itse olen nyt syönyt normaalisti.
ja listeria on kuulemma todella harvinainen. Homejuustoja yms. voi syödä, mutta suositeltavaa tietysti on olla syömättä...
Itselläni ainakin on niin hirveät himot välillä mm. leipäjuustoon, auraan, että on välillä PAKKO vähän maistella. Pikkujouluissakin tuli lohta syötyä...
että kylmäsavustetussa todennäköisemmin (vaikkakin yleensä hyvin epätodennäköistä) tuo bakteeri kuin graavatussa.. Perustuen siihen, että kylmäsavustettukaan ei ole kypsennetty ja on kuitenkin yleensä pakkauksessaan kauemmin kuin esimerkiksi itse graavattu tai kaupan vastaava.. mutta tokihan graavattua myydään samalla tavalla pakattuna kuin kylmäsavua, joten siinä ovat varmasti samalla linjalla?
Itse neljättä odottelen ja olen kaikissa raskauksissani aika surutta pistellyt molempia laatuja ja aura-juustoa myös! NAMINAM! :D Mutta jokainen tehköön, miten parhaakseen näkee..
Kylmäavustus tapahtuu n. 30 asteessa (siitä nimikin), kun listeriabakteeri kuolee muistaakseni 72 asteessa. Tarkoittikohan tuo em. neuvolantäti kuitenkin lämminsavustettua kalaa, sillä siinä valmistusmenetelmässä lämpötila nousee jopa 80-90 asteeseen?
Anyway, se pelätty listeriapöpö on äärimmäisen harvinainen ja pesii lähinnä vakuumipakatuissa kalatuotteissa. Eli tuoretta, itse graavattua kalaa voi ihan hyvin syödä.
Itse olen molemmissa raskauksissa syönyt graavikalaa, mätiä ja homejuustoja, mutta kukin tekee toki kuten parhaaksi näkee.
Kertokaas muuten, mistä tuo leipäjuusto on yhtäkkiä ponnahtanut " kiellettyjen aineiden listalle" ? Sehän on kumminkin tehty pastöroidusta maidosta ja kypsennetty uunissa?
Graavilohta ja myös aurajuustoa (johon olen IHAN HEIKKONA).. Mutta aika vähän. Pari kertaa vaan. Eipä ainakaan ole vielä ollut/tullut mitään, mutta ehkä mieluummin olen " vähän varovainen" kuin lyön ihan " lekkeriksi" .. :)
Mammanalku + Tiitiäinen 21+2
luitteko pari viikkoa sitten väitöksestä (hesarissa), että 15 % kotimaisesta kirjolohesta on listerian saastuttamaa. riippuen kalankasvattamosta jopa 70 % !!!!
ja siis voi olla vauvalle tappava, joten en kyllä söisi graavilohta!!! kuumennetussa kalassahan se on hävinnyt.
ennen tätä uutta tutkimusta söin kyllä itsekin, täytyy myöntää ... :))
en tietenkään ole syönyt enkä syö.
Muitakin asioita tekee mieli syödä/juoda/tehdä elämässä, mutta kun tietää niihin liittyvät riskit ja vertaa hyötyyn mitä riskinottamisesta saa (hetken maku suussa), miksi ottaa niitä turhaan, vaan sen takia että tekee hetken mieli.
t. Heini
Espoon kaupungin " Kieltolistalla" sanottaan, että noiden kalatuotteiden käyttöä " ei suositella" . Homejuustojen kohdalla lukee puolestaan " ei tule syödä" . En ole silti syönyt graavattua kalaakaan. Kuten heini sanoi, en halua riskeerata vauvaa omien mielihalujen takia, kun eihän noita mikään pakko ole syödä. Maistuupa sitten kaksiverroin paremmalta raskauden jälkeen ja hyvällä omalla tunnolla.
" - Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavukala-valmisteet, mäti ja pateet:
Käyttöä ei suositella raskauden aikana > Listeria monocytogenes -riski
kuumentamattomissa valmisteissa
- Pastöroimaton maito, siitä valmistetut tuorejuustot, homejuustot :
Käyttöä ei suositella raskauden aikana.
Kaikki Valion valmistamat juustot valmistetaan pastöroidusta maidosta, paitsi tuontijuustot Appenzeller Switzwerland, Grana Padano, Parmesan kokonainen. Arla Foodsin kaikki tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta.
Homejuustoa ei tule syödä, paitsi pastöroidusta maidosta valmistettua voi syödä jos se on kypsennetty hyvin (esim. uuniruuassa).
> Listeria monocytogenes-riski "
Luin nimittäin lehdestä tuloksen vakuumipakattuihin lohituotteisiin tehdystä pistokokeesta ja kolmessa näytteessä neljästä oli ihan mielettömästi listeriapöpöjä. Eiköhän tuota nyt vähän aikaa kestä ilmankin;)
Kerkkis 35+4
Olen syönyt graavilohta, kun eihän sitä tule joka päivä syötyä. Minusta näissäkin syömisasioissa tulisi käyttää maalaisjärkeä. Mullakin on tosi kolmasraskaus, joten olen ehkä uskaliaampi syömään kun ensimm. Tosin olen kyllä syönyt maksalaatikkoakin, en siis joka päivä. Kannattaa katsoa kuinka vähän sitä maksaa on esim . kaupan maksalaatikossa.
Eli järkikäteen...
kaksosmamma1
koska listeriaa tosiaan löytyy noin 15%:ssa suomalaisesta graavatusta tai kylmasavustetusta kalassa. Sitä on myös mädissä. Jokainen tietysti miettii itse, minkälaisen riskin on valmis ottamaan.
Tässä osoite aiheesta äskettäin tehtyyn väitöskirjaan: http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/ela/elint/vk/miettinen/
Maksalaatikosta saa " vain" A-vitamiinia, mutta graavilohesta voi saada listerian. Listeria voi tarttua yhdestä suupalasesta, joten vaikka söisit sitä kerran kuussa vähän niin se on ihan yhtä suuri riski kuin useamminkin.
niin homejuustoa kuin kylmäsavulohtakin, sillä listeria kuolee kumennuksessa. Pastakastikkeella olen siis päässyt herkuttelemaan :)
Ja itse tehtyä graavia (merilohesta) olen syönyt " raakana" hyvällä omallatunnolla, kala on ollut takuutuoretta merikalaa.
Hmm, fetajuustoa ja leipäjuustoa olen kyllä syönyt, ainakaan tuota jälkimmäistä en ole nähnyt missään kiellettyjen listassa!? Ja fetaakin vain pastöroidusta maidosta tehtynä.
Huh, riskejä tuntuu olevan joka paikassa, näistä täytyy sitten yrittää punnita, mikä on liian suuri :(
Tinuri ja Itupulla rv 37+3, tänne saakka on ainakin terveinä selvitty... *kop kop*
En ole kyllä paljoa syönyt noita kaloja, mutta kun tykkää niistä...:D
Sinihomejuustoa olen syönyt ainoastaan lisättynä laatikossa, eli se on ollut kypsennyksessä mukana.
Taitaa kyllä jäädä graavi ja kylmäsavut nyt kuitenkin syömättä. Mitenkähän jouluna malttaa........
T. Ap (toinen raskaus) rvt19+1
en vaan erityisemmin pidä graavikalasta, mutta esim kylässä en nirsoile. välillä suorastaan provosoin säikyimpiä kanssaeläjiä sillä, että pistän leipäni päälle paksumman kerroksen tuorejuustoa kuin oikeastaan haluaisin. listeriaa suurempana riskinä pidän hysteriaa, jota koitan kaikin tavoin välttää, kun en muutenkaan ole mikään hössöttäjä-ihminen.
Olen huoletta herkutellut sekä graavilohella että homejuustolla silloin tällöin, vaikka se kiellettyä onkin. Nyt kolmannessa raskaudessa " uskallan" vähän lipsuakin, aiemmin en. Mitään tauteja en ole saanut, luulen että esim. listerian saanti suomessa on aika marginaalinen mahdollisuus. Ja olen käyttänyt vain kotimaisia tuotteita. Ulkomailla olisin varmasti tarkka ettei mitään pöpöjä tuoretuotteista tulisi...
Terveisin Susa 37+5