***ELOKUUN LEIJONANPENNUT VKO10***
Tuosta pääsee viime viikkoiseen keskusteluun:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (14)
Hyvä että Paala on saanut lopettaa yövuorot. Vaatii veronsa sellainen ihan "normitilassakin", saati sitten raskausaikana! Jaksamisia sulle.
Tukivöistä, itse en ole aiheeseen lainkaan perehtynyt, en tiedä olisiko se sitten yhtään auttanut viime raskaudessa niitten arpien hirmuiseen joukkoesiintymiseen vai olisko ollut mitään apua siinä. Selkäsäryistä en tuolloin kärsinyt enkä muustakaan, siksi kai sitä ei tullut ajateltuakaan. Muistan kyllä että yksi työkaveri kerran mainosti että se on niiiin hyvä että muista sitten kun oot raskaana... :)
Taas mun työrintamalta uutisia; nyt se pomo taas riemastui kun kerroin että huomenna myöhästyn hieman töistä neuvolalääkärin takia, loppujen lopuksi meillä oli täysi "sota" (juups, hän paasasi, minä kuuntelin) mun työsuhteesta ja hän monta kertaa käski mun tuoda irtisanoutumisilmoituksen allekirjoitettuna hänelle... hmm... kaikkea sitä voi tähän maailmaan mahtua. No, odotan uutisia, josko pääsisin pian vaihtamaan työpaikkaa.
Liikkeistä; mulla on ollut hiljaisempi pätkä nyt, muistelen kyllä että näin kävi viime raskaudessakin. Silloin oltiin ulkomailla kun liikkeet alkoivat tuntumaan, kun palattiin Suomeen niin liikkeet hiljeni. Sitten joskus parin viikon päästä alkoi taas tuntumaan. Oon nyt sairastanutkin, jos se vetää vauvelinkin vähän rauhallisemmaksi... Ja niille jotka liikkeistä ihmettelevät, kun ei vielä tunnu, eikö se ole jotenkin niin että ensisynnyttäjät tuntisivat joskus NOIN rv 20 tienoilla ja uudelleen synnyttäjät hieman aikaisemmin. Mulla tuntuikin nyt jo tosi aikaisin, ihan ihmettelin itsekin.
Mut ei nyt muuta, mukavaa alkanutta viikkoa kaikille ja nauttikaahan lisääntyvästä valon määrästä!!
Tolleroinen rv 16+3
Laitoin vahingossa tän viestin ekaks tonne viime viikon jutusteluihin...
Eve: kyselit mistä oon hankkinu sitä Weledan raskausajan hoitoöljyä...Ite oon ostanu sitä Sokokselta. Oon yrittäny ettiä myös muualta (koska täällä Vantaalla ei Sokosta oo) mm. luontaistuotekaupoista, mut en oo löytäny eli en osaa sanoa saako myös jostain muista liikkeistä.
Vauva alko heti liikkumaan taas enemmän ku flunssa on ohi:) Odotan kovasti torstain lääkärikäyntiä tai lähinnä siis sitä, että saa kuulla vauvan sydänäänet. Jos ei siellä terveyskeskuksessa pysty niitä kuuntelemaan, ni aion kyllä soittaa neuvolaan josko saisin tulla ens viikolla sitä varten käymään.
Nyt täytyy valmistautua uloslähtöön. Siel on kyllä hurja lumisade, mut ehkä sitä vähä aikaa voi ulkoilla...Hyvää vointia kaikille!
Neppe rv17+0
Tolleroinen: kuulutko johonkin ammattiliittoon? Siinä tapauksessa soita liiton lakimiehelle ja pyydä häntä valistamaan pomoasi.
Käsittääkseni neuvolassa saa käydä työajalla jollei käyntiä pysty muuna aikana hoitamaan, ihan työehtosopimuksesta riippumatta. Ja tuollainen raskaanaolevan painostaminen ja uhkailu nyt ainakin on laitonta. Tietääkö tämän pomon esimies asiasta? Kuulostaa, ettei sinulla ole suhteessa pomoon enää mitään menetettävää, joten ehkä kannattaa nousta vastarintaan.
Uskomatonta, että tuollaisia pomoja on vielä olemassa.
Eve: Ainakin Bebesin myymälässä Hgin Kampissa oli tuota Weledan öljyä myytävänä. Olisikohan sitä myös Bebesin postimyynnissä?
T. Nomppis
Morjens. Flunssa iski päälle sunnuntaina ja nyt sitten sitä potien ollaan töissä. Kun ei oo kuumetta niin en osaa jäädä kotiinkaan. Ja nyt sitten oon huomannut, ettei vauva ole liikkunut juuri yhtään moneen päivään... siis ihan joitain yksittäisiä tuntemuksia, mutta ei mitään semmosta jatkuvampaa mitä on ollut jo edellisinä viikkoina. Ihmetyttää ja meinaa myös huolestuttaa... onko vauva mun flunssan takia hiljaisempi vai mikä sitä vaivaa...?? Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia, että ensin on selviä tuntemuksia liikkeistä ja sitten yhtäkkiä ne hiljeneekin moneksi päiväksi?
Tolleroisen pomoa en ymmärrä enkä voi käsittää tommosta käytöstä. Liiton lakimies olis mun mielestä ainoa järkevä keskustelukumppani tuollaiselle tyypille.
Äitiysfarkut otin maanantaina käyttöön. Tuo resoriosa on kyllä järjettömän löysä vielä, mutta on niin ihanaa kun vyö on riittävän matalalla eikä nyt kiristä eikä pakota istuessakaan.
Päällimmäisenä on nyt mielessä, että kunpa tauti hellittäisi ja vauva alkaisi liikuskella.... Rakenneultra on vasta viikolla 13. Viime viikolla oli kyllä neuvola, josta kuului sydänäänet hienosti, joten kaikki oli ainakin silloin periaatteessa kunnossa.
Ritu rv 18+3
Moi
Täälläkin kunnon räkätauti päällä, ihan kamala olo varsinkin öisin, kun ei pysty hengittämään kuin suun kautta ja sitten kurkku kipeytyy vielä enempi. Mulla ei myöskään kuumetta, mutta kyllä tämä "pelkkä" räkis ja päänsärkykin vie voimat ihan täysin.
Mielenkiintoista toi liikkeiden katoaminen flunssan/sairastelun aikana! Olen itsekin kaivannut vauvan liikkeitä ja vähän huolissanikin ollut, kun on niin hiljaista masussa. Lohduttavaa kuulla, että muilla sama juttu. Jospa se tosiaan johtuu sitten sairastamisesta, että vauvakin on hiljempaa?
Itselläni on vielä yli viikko seuraavaan neuvolaan ja sydänäänien kuuntelemiseen. Sitten reilun kahden viikon päästä olisikin jo rakenneultra, uskomatonta ajatella, että puoliväli häämöttää jo!
Esikoinenkin on sairastanut, räkistä ja korvatulehdusta, eli tautisissa merkeissä ollaan vietetty aikaa täällä suunnalla.
Tolleroiselle vielä tsempit kökköön työtilanteeseen. Jos vaan jaksat, niin ota yhteyttä johonkin tuon kamalan pomosi takia! Jos sille ei kukaan asiasta sano, niin sehän jatkaa tuota kamalaa käytöstään varmasti myös jatkossa, jos joku muukin työntekijä on raskaana. Jos saisi kierteen poikki.
Nyt pitää mennä lepuuttamaan sohvalle, kun esikoinenkin on päiväunilla.
Vointeja kaikille ja sairastaville pikaista paranemista!
Penne ja pieni, viikot ihan kadoksissa.. melkein 16 täynnä??
Ensiksi suuret sympatiat kaikille flunssan kourissa kärsiville! Itselläni tosiaan oli kahden kukauden sisällä kolme kertaa n. viikon kestävä paha flunssa ja siihen sitten tietysti ne lisäpäivät kun ei enää ollut aivan tukkeessa mutta silti vielä puolikuntoinen. Todella inhottava olotila! Nyt toivon että tämän talven flunssa/influenssa-aalto olisi jo meikäläisen kohdalta ohi.
Huomenna olisi neuvola, ja saa kuulla kovasti odotetut sydänäänet. Toivottavasti kaikki on kunnossa, pieni pelko kuitenkin kaihertaa mielessä taka-alalla vaikkei syytä olekaan. Maha on hieman kasvanut ja joitakin muljahduksiakin on tuntunut, mutta niistä en tiedä ovatko vauvan liikkeitä vai mielikuvitusta :)
Tällä viikolla on taas väsyttänyt ihan tolkuttomasti ja silmänaluset ovat mustat. Toivottavasti hemoglobiini ei ole laskenut kovin alas, lisärautaa kun olen kuitenkin syönyt jo ensimmäisestä neuvolasta asti.
Tässäpä kuulumiset, ei mitään ihmeempiä siis. Jatkan talviloman viettoa. joten taidan siirtyä sohvalle ja ehkäpä otan päikkäritkin...
Auringonkukka rv 16+1
Eilen oli neuvola. Sieltä ne sydänäänet kuuluivat : ). Pulssi oli +/- 150. Kauheesti potki - kuuli äänistä. Terveydenhoitaja sanoi ettei ei ihme, jos vaikka tänä iltana tuntisit liikkeet - mutta hätääntyä ei saa, jos niitä ei sitten taas pariin päivään tunnekkaan. Voi kuulema myös mennä yli 20viikon ennenku tuntee - istukka etuseinämässä. Hemoglobiini oli 138 joten sieltäkään ei löytynyt syytä väsymykseen. Pitää vain nukkua, kun siltä tuntuu ja jos on mahdollisuus.
Ritu-74: Luulisin ettei syytä huoleen, kun vauvasta ei ole kuulunut välillä mitään. Onko jo nyt ilmoittanut itsestään?
Ritulle ja muille flunssaisille pikaisia paranemisia.
Toivottavasti Tolleroisen työkuviot selviää. Ärsyttäviä tollaiset pomot. Tsemppiä!
Paula, rv 17+1
Itsellä alkaa jo flunssa helpottamaan, viime viikolla oli kuumettakin. Töihin kun on taas mennyt niin tuntuu etttä kaikki pöpöt on tullut takaisin, pää on kipeä ja kurkkuun koskee.. Toivottavasti jokaisella alkaa helpottamaan flunssa.
Maanantaina oli neuvola ja siellähän ne sydänäänet kuului oikein hyvin. Liikkeitä en varmaankaan ole vielä tuntenut, varmaan vaan jotain mielikuvitusliikkeitä, neuvolassa sanoi että pari viikkoa menee ehkä kun rupean tuntemaan liikkeet, ja kyllä niitä muuten on odotettukin :)
Parin viikonpäästä olisi ultra, sitäkin odotetaan jo innolla. Ihana että mieskin pääsee mukaan sinne :)
Hyviä vointeja kaikille flunssan kourissa oleville ja muillekkin.
Alan jo epäillä, että nää flunssat ja muut taudit osaa tarttua jo internetin välitykselläkin, kun meitä elomammojakin on jo niin paljon tauti petiin kaatanut... :) Mullakin viime viikonlopun flunssa kääntyi sitten poskiontelotulehdukseksi. Ystävä mainosti nenäkannua, vaimikäseoli, onko kokemusta?
Kiitos työjutuissa tsempanneille, meillä neuvottelut saatiin viimein päätökseen eilen. Kyllä sitä monen monta päivää melkoista sontaa sai kuunnella, luulenpa ettei ihan joka iikasta olis ollut tuon meidän pomon mankelin läpi menoon :P enkä sitä kenellekään toivokaan. Toivon vaan, että tää ukko on nyt sen verran valaistunut, että ei tule enää nuoria naisia palkkaamaan, eipä tarvis sitten kenenkään muun enää tapella.
Sain pidettyä pääni siinä että sain sen TESin mukaisen palkan, eikä mua kukaan saanut irtisanoutumaan työpaikastani. Oikeudethan ne on mullakin. Loppumetreillä alko varoituksiakin satelemaan jo esim. liittoon soittelemisesta! Mutta lopulta päädyttiin sitten siihen, että olen tämän kk loppuun enää töissä, sitten pidän kaikki pitämättömät vuosilomani (niistä tuleekin jo melko pätkä) ja sen jälkeen mut lomautetaan (ei tarvi olla lomautettuna kuin n. 1kk). Heinäkuussa mulla alkaakin jo sitten äitiysloma...
Mutta kyllä tommonen sota vie virtaa, mä en saanut edes kotona pyykkejä laitettua tai ruokaa illalla tehtyä, kun tuntui että sitä vain tsemppas ittensä jaksamaan taas seuraavaan päivään, koska tiedossa oli samaa taistelua lisää ja lisää. Mutta nyt on huojentunut olo, ja pomokin jopa on aivan leppoisella päällä. Ihan hyvä siis näin.
Vauvan liikkeitäkään en ole tunnustellut aikoihin, mutta tiedän että siellä hyvin voidaan kun tiistaina oli lääkärineuvola. Paljon muuta tietoa ei sieltä tullut kuin että verenpaineet oli ennätysmatalalla (hassua, vaikka "paineita" kyllä töitten puolesta oli), paino oli mulla tippunut yhden kilon, vauvan koko vastasi viikkoja, hyvin liikkui ja terveeltä näytti. Katsoi jopa niskapoimunkin, vaikka siitä ei ollut kyllä etukäteen puhetta. Mut eikö se näillä viikoilla ole jo vähän myöhäistä? Sanoi vielä, että kun rakenneultraan olen 31.3. menossa, niin sieltä ei kuulemma tule mitään mullistavaa löytymään. Kiva niin. Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä, istukka oli etuseinämässä. Ei kai sitä muuta.
Varattiin toukokuulle ulkomaanmatka, Turkin Alanyaan ajateltiin lähteä vähän isommalla porukalla. Saa nähdä, miten tämä mamma siellä jaksaa hillua mahansa kanssa :D ja millasta on lentää siinä vaiheessa. Huoh... :) mutta mukava kyllä lähteä. Ajattelin ihan ottaa aurinkoakin bikineissä, voihan se olla kyllä näky! :D
Eipä täältä nyt muuta, loppuun tämäkin viikko on näemmä kulumassa. Mukavaa viikonloppua kaikille ja paljon paranemishaleja niitä tarvitseville!
Tolleroinen rv 16+6
Pinoa tässä lueskelin taasen..joka päivä tulee luettua yhden jos toisenkin kerran.
Mulla on maanantaina neuvolla kun terveydenhoitaja kysyi haluanko tullla kun meillä se kontrolli ultra meni tuohon rakenneultra aikaan, niin tokihan sitä on kiva mennä sydänääniä kuulostelemaan.
TOLLEROINEN: uskallaudut siis lähtemään Turkkiin. Mekin ollaan ajateltu vielä reissu Turkkiin tai Kreikkaan, mutta on askarruttanut mitä siellä uskallan syödä.
Millaisella kokoonpanolla olette lähdössä ja miten olet syömisen ajatellut?..Ihan vaan mietin jos sitä uskaltautuisi vielä lähtemään. Mulla kun loma alkaa 22.5 niin siinä kerkeis lähteen vielä hyvin.. Taidanpa mennä matkatoimistojen sivuja selamaan.
Rv 18+
Nikkuliinalle pikaisesti...
Kyllä mä ajattelin uskaltaa lähteä :) enemmän varmaan painaa jo syinä ne, että meille on tulossa tämä toinen niin pienellä ikäerolla (1,5v) että sen kyllä tietää että kun nyytti on maailmassa niin sitten saa unohtaa matkustamisen aika pitkäksi aikaa. Taitaa olla kädet täynnä töitä jonkin aikaa... :) Ja kun me mieheni kanssa mentiin viime lokakuussa naimisiin, eikä olla edes minkäänlaista häämatkaa tehty, niin johan nyt kuume iski kun miehen veli alkoi ehdottaa yhteistä etelän reissua.
Meitä lähtee 6 yhteensä, minä ja mieheni, hänen veljensä+avokki, sekä meidän kaikkien yhteinen kaveripariskunta. Otettiin jokaiselle kuitenkin omat huoneet eli 3 huonetta. Kaikki muut paitsi minä varmaan haaveilevat hillittömistä baari-illoista, osa haaveilee myös pelkästä rannalla makaamisesta ja osa siitä, että kierreltäisiin ja tutustuttaisiin paikkoihinkin. Kyllä mä uskon että hyvä reissu tulee. Ja jos mulla tulee olo tukalaksi, niin voinhan jäädä sitten illasta vaikka hotelliin nukkumaan kun muut lähtee rilluttelemaan... tosin olen ajatellut että niin pitkään menen mukana kun vain jaksan :)
Lueskelin tuossa ketjuja aiheesta "raskaana ulkomaille" ja pisti silmääni sellainen että kannattaa hankkia Kelalta joku eurooppalainen vakuutuskortti, tai jotain sinnepäin. Sillä saa tarpeen tullen saman hoidon kuin paikallisetkin, jos vaikka synnytys alkaisikin reissussa. Sitä en kyllä toivo... :) Mulla taitaa olla silloin meidän reissun aikaan jo rv 30 (!!) joten minä ainakin tulen tarvitsemaan lääkäriltä todistuksen siitä, että raskaus on mennyt hyvin (kun vain menisikin siihen asti...), että pääsee koneeseen.
Pullo- tai keitettyä vettä pitää muistaa juoda paljon, jääpaloja ei saa käyttää juomissa, hedelmiä voi syödä jos huuhtelee ne keitetyllä vedellä, liha ehdottomasti kypsänä, ei tuorejuustoja, majoneeseja, salaatteja ravintoloista eikä mitään sellaista ruokaa, josta et voi olla varma että se on täysin kypsää.
Ja sitten kannattaa ostaa apteekista pieni käsidesipullo käsilaukkuun mukaan, ja käyttää sitä ahkerasti. Ja maitohappobakteereita. Näillä ohjeilla kävin viime raskaudessakin ulkomailla, tosin silloin oli viikkoja vasta 18 että ei paljoa vielä pissattanut eikä muutenkaan ollut hankala olo. Nyt meidän reissu menee aika paljon pidemmälle... :)
Nyt telkun ääreen!
Tolleroinen
ja yhdestä ketjusta luin, että pitsa ainakin on kuulemma pomminvarma ruoka, kypsää, eikä sisällä "vaarallisia" ainesosia :) Vähän tietysti harmittaa ulkomailla ollessa se, ettei viitsi kauheasti kokeilla paikallisia erikoisuuksia ja salaattien syöminen jää vähiin (oi, Kreikassa varsinkin se kreikkalainen salaatti on niiiin hyvää...), mutta jostain on tingittävä :D
En ole koko viikkoon ehtinyt käydä lukemassa saati kommentoimassa.
Kuulostaa ikävältä tuo Tolleroisen työpaikka. Pidän sulle peukkuja, että uusi paikka ratkeaisi sun eduksesi.
Mukavaa, että noin monet ovat jo päässeet tuntemaan vauvan liikkeitä. Oma naperon liikkeet eivät vielä ole tuntuneet, mutta toivottavasti tuntuvat kohta. Istukka on etuseinämässä, joten se vaimentanee hieman. Maha kuitenkin on selkeästi kasvanut, koska työhousujen nappia olen joutunut alkaa jo ruokailun jälkeen vähän availemaan.
Tällä viikolla on ollut kiva tuo auringon ilmaantuminen ja talitinttien laulu. Piristää vähän mieltä - ja alkaa tekemään mieli Kindereitä. :o)
No, mukavaa viikonloppua meille kaikille!
t. annukkapannukka ja nappula 17+0
Kuulumisia...
väsy painaa kovasti. Viime yö oli viimeinen yövuoro - sain lääriltä todistuksen lopettaa yövuorot. Hyvä, että jaksaa hetkeä olla pystyssä.
Joku kyseli tukivöistä. Minä otin viime viikolla käyttöön. Tosiaan jouduin jo selän takia sairaslomalle niin pakko. Käytössä on Emma Jane raskausajan tukivyö - hyväksi olen ainakin tähän saakka kokenut.
Keskiviikkona olisi neuvola - toivottavasti nyt sydänännet kuuluu. Viimeksi ei saatu kuulumaan.
Neuvolasta tuli mieleen, että aika kummallisia käytäntöjä tosiaan toisilla paikkakunnilla. Meillä saa melkein valita tulee jo 4viikon päästä vai myöhemmin.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille : )
Paula, rv 16+5