Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1766)
Vierailija kirjoitti:
En kokkaa isovanhemmille, koska ovat niin hankalia. Lapset syövät klo 7, (10:30-)11, 15, 17 ja 19:30. Niihin kellonaikoihin meillä on ruokaa tarjolla kaikille keitä talossa on. Isovanhemmille pitäisi olla aamupala klo 9, lounas klo 14, illallinen klo 18 ja iltapalaa klo 21, eli minun pitäisi olla kokoajan keittiössä. Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan opetettiin jo lapsena, eli jos haluat ruokaa, niin ole hyvä ja tule talon ruoka-aikaan paikalle. Ruoaksi ei myöskään kelpaa makaroni, tofu, pavut, sipulia ei saa olla ja mausteita ei saa käyttää, pitäisi olla mautonta lihaa ja perunaa. Välipalaksi ei kelpaa hedelmät ja pähkinät tai muu terveellinen, vaan pitäisi olla pullaa. Muuten voisin vaikka lämmittää jämiä, mutta miksi vaivautuisin kun ruoan laadusta kitistään.
Noille törkimyksille tarjoaisin vain kaurapuuroa
Pitäisihän isäntäväen tajuta tarjota syötävää,edes jotain ,rakkaalle äidille joka tulee lapsenlapsia katsomaan ja mahdollisesti vielä lapsenammaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisihän isäntäväen tajuta tarjota syötävää,edes jotain ,rakkaalle äidille joka tulee lapsenlapsia katsomaan ja mahdollisesti vielä lapsenammaksikin.
Tuollaiselle trollinluuskalle tarjotaan kraanavettä
Vierailija kirjoitti:
Kai sille on syynsä miksi sinua kohtaan ollaan nihkeitä...
No ei välttämättä, sillä arvelen, että miniä on jo kotonaan huonosti kasvatettu eikä opetettu tavoille. Älli ei riitä, että edes itse kasvattaisi itsensä aikuisen tavoille.
Minä sulkisin miniän kokonaan pois testamentistani ja kertoisin syynkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit siitä tuollaisen ongelman? Jos kerran tiesit niin mikset syönyt matkalla?
Me ei saada appivanhemmillani ikinä ruokaa. Kahden kerran jälkeen opittiin ihan itse pysähtymään ABC:llä ja pakkaamaan eväät.
En nää tuossa mitään ongelmaa, jos asiasta kysyy ja ihmettelee miten muissa perheissä toimitaan. Minusta heidän käytös on hyvin ikävää isovanhempaa kohtaan, epäkohteliasta. En haluaisi edes käydä, koska koen etten ole toivottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valmistan itse ruuat joko heillä tai valmiiksi kotona. Sitten syödään kaikki yhdessä. Sen jälkeen tiskaan.
Voi mikä enkeli olet! Älä muutu koskaan.
Minun anoppini ei saa itse edes kahvikuppiaan tiskipöydälle, siihen jää kaikki. Kehtaa vielä moittia, jos löytää jostain pölyä. Olen kotona kolmen alle 4-vuotiaan kanssa, jaksan kyllä oman perheeni, mutta anoppi on kuin yksi lapsi lisää, joskin huonokäytöksinen sellainen. En kutsu häntä enää kylään, mies saa hoitaa oman äitinsä, ihan konkreettisesti hoitaa: auttaa takin päältä, laittaa henkarille ja auttaa lähtiessä päälle. Sekä siivota anopin ruokajätteet ja nenäliinat pöydästä. En ikinä toimi noin anopin kotona! Usein mietin, kiusaako hän minua tahallaan.
Voi ollakin, koska veit Hänen pojan, joka muuten tietty olisi asustellut äiteensä kanssa jatkuvasti???
Mun oikein hyvä kaveri oli samassa tilanteessa ja sitten anoppi oli paukauttanut, että toivoo eron tulevan kaverin ja poikansa väliin. Kaveri oli kyllä sitten ihan nätisti sanonut suorat sanat ja siihen loppui moinen rallatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sille on syynsä miksi sinua kohtaan ollaan nihkeitä...
No ei välttämättä, sillä arvelen, että miniä on jo kotonaan huonosti kasvatettu eikä opetettu tavoille. Älli ei riitä, että edes itse kasvattaisi itsensä aikuisen tavoille.
Minä sulkisin miniän kokonaan pois testamentistani ja kertoisin syynkin.
Myös minusta hyvin epäkohtelias ja huonokäytöksinen miniä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.
Täh? Eli viet sinne ruokaa, muttet syö sitä? Ja mitä ihmettä sinä siihen lasten ruokavalioon sekaannut?
Oletan, että vie kaikille ne syötävät. Itse olettaisin että emäntä (miniä) keittää edes ne kahvit ja laittaa tuomiset tarjolle. Mutta hän laittaakin ne kaappiin eikä tarjoile mitään. En menisi käymään. Vai onko tässä talossa muka tapana ettei kenellekään taloon tulleelle tarjota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, etten kohdellut anoppia paremmin kuin muita sukulaisia. En tajunnut yhtään, että jotain dementian kaltaisia oireita hänellä oli. Ois pitänyt. Nyt on myöhäistä.
Miksi anoppia pitäisi kohdella paremmin kuin muita sukulaisia?
Voihan pähkinä! No, ehkä siksi, että on jo iäkäs ja kasvattanut/elättänyt/hoivannut miehesi aikuiseksi. Tämä nyt on vaan jo sellaista yleissivistystä, mikä sulta selvästikin puuttuu! Muista sitten joskus tulevaisuudessa kieltäytyä perinnöstä, siis ihan jo hölmöytesi takia!
Isovanhempana vierailemme kolmella lapsella joilla on lapsenlapsia, aina saamme kahvia tai muuta tarjottavaa. Vanhemalla pojalla miniä usein pyytää minua appiukkoaan tekemään ruokaa kanssaan kun ole hyvä siinä ja heillä on iso tilava keittiö jonne mahtuu monta kokkia yhtäaikaa.
Tapaamme viedä tuliaisena omaa leipomaa leipää ja kesäisin jotain savustettua lihaa tai kalaa.
Jos on lapsiperhe, jossa pieniä lapsia, minä mummina vien ruokaa heille, koska haluan auttaa. Oma äitini ei koskaan, ei siis koskaan tehnyt mitään ruokaa avuksi, käynyt kaupassa tms vaikka asui 100 m päässä. Halusi kahvitukset tietysti kun itse tuli kylään. Joten oma kantani on, että en todellakaan oleta mitään palvelua, päin vastoin, kun menen heille. Toki he laittavat jos ovat kylään kutsuneet, mutta ehkä silloinkin kysyn mitä voisin tuoda .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, etten kohdellut anoppia paremmin kuin muita sukulaisia. En tajunnut yhtään, että jotain dementian kaltaisia oireita hänellä oli. Ois pitänyt. Nyt on myöhäistä.
Miksi anoppia pitäisi kohdella paremmin kuin muita sukulaisia?
Voihan pähkinä! No, ehkä siksi, että on jo iäkäs ja kasvattanut/elättänyt/hoivannut miehesi aikuiseksi. Tämä nyt on vaan jo sellaista yleissivistystä, mikä sulta selvästikin puuttuu! Muista sitten joskus tulevaisuudessa kieltäytyä perinnöstä, siis ihan jo hölmöytesi takia!
Mistä perinnöstä? Kaatumispisteessä olevasta rintamamiestalosta joka on kellarista kattoon asti täynnä roskaa? Saattaa olla hieman homeessakin.
Ei ei, miniänä en onneksi ole tuota karhunpalvelusta perikunnalle perimässä. Se menee miehelleni ja hänen sisaruksilleen riesaksi.
Tuosta perinnöstä olisi suorastaan ilo kieltäytyä, jos se olisi minulle tulossa.
Suomessa on perinteisiin tapoihin kuulunut keittää kahvit tai vieraille, tai edes tarjota vettä tai mehua jos on helle. Köyhyyskään ei ole ollut syy jättää tätä väliin.
Jos tarjoilua ei ole ollenkaan niin tuntuu siltä ettei kuulu tarpeeksi tärkeisiin ihmisiin tai kohdellaan vain hyödykkeenä joka hoitaa lapsia tarvittaessa ja antaa rahaa, varsinkin jos itse aina tarjoaa jotain kyseisille henkilöille. En odota ruokaa jos ei ole kutsuttu ruualle (vaikka sekin on usein kuulunut tapoihin) mutta jos edes kahvia ei tarjota niin vaikuttaa todella oudolta.
Täytyy sanoa, että onpa omituisia perhesuhteita. Kun omat lapseni tulevat kylään perheineen laitan aina ruokaa, jolleivat erityisesti sano, että syövät matkalla. Me suurinpiirteiden syödään ja kahvitellaan koko ajan ja iltaisin korkataan viinipullo ja pientä suolasta mukaan. Saan aina myös ruokaa lasteni luona. Mutta yleensä haluan syödä matkalla, että perhe lapsineen voi syödä omia aikojaan. Juomme sitten kahvit yhdessä. Toki ruokaa tarjotaan jos jään yöksi. En kyllä menisi kylään, jossen tuntisi oloani tervetulleeksi. Ei ole ikinä tullut mieleenkään, että tämmöistä mitä tässä ketjussa on kerrottu, on edes olemassa perheiden sisällä. Meillä on lämpimät välit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit siitä tuollaisen ongelman? Jos kerran tiesit niin mikset syönyt matkalla?
Me ei saada appivanhemmillani ikinä ruokaa. Kahden kerran jälkeen opittiin ihan itse pysähtymään ABC:llä ja pakkaamaan eväät.
En nää tuossa mitään ongelmaa, jos asiasta kysyy ja ihmettelee miten muissa perheissä toimitaan. Minusta heidän käytös on hyvin ikävää isovanhempaa kohtaan, epäkohteliasta. En haluaisi edes käydä, koska koen etten ole toivottu.
Kaikki voittaisivat tuossa tilanteessa, jos et menisi käymään.
Itse en ainakaan tykkää vieraista, jotka kutsuvat itsensä kylään ja vaativat vielä pihviateriaa. Näinhän ap ylpeili tehneensä. En ihmettele, ettei kutsua näy....
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on perinteisiin tapoihin kuulunut keittää kahvit tai vieraille, tai edes tarjota vettä tai mehua jos on helle. Köyhyyskään ei ole ollut syy jättää tätä väliin.
Jos tarjoilua ei ole ollenkaan niin tuntuu siltä ettei kuulu tarpeeksi tärkeisiin ihmisiin tai kohdellaan vain hyödykkeenä joka hoitaa lapsia tarvittaessa ja antaa rahaa, varsinkin jos itse aina tarjoaa jotain kyseisille henkilöille. En odota ruokaa jos ei ole kutsuttu ruualle (vaikka sekin on usein kuulunut tapoihin) mutta jos edes kahvia ei tarjota niin vaikuttaa todella oudolta.
Jos mun anoppi ilmrstyy mun kotiin ja mun mies ei ole kotona, niin pyydän poistumaan välittömästi. En päästäisi edes vessassa käymään.
Helppo tuomita tuon perusteella mun käytös, kun ei tiedä mitä kaikkea tuota ennen on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että onpa omituisia perhesuhteita. Kun omat lapseni tulevat kylään perheineen laitan aina ruokaa, jolleivat erityisesti sano, että syövät matkalla. Me suurinpiirteiden syödään ja kahvitellaan koko ajan ja iltaisin korkataan viinipullo ja pientä suolasta mukaan. Saan aina myös ruokaa lasteni luona. Mutta yleensä haluan syödä matkalla, että perhe lapsineen voi syödä omia aikojaan. Juomme sitten kahvit yhdessä. Toki ruokaa tarjotaan jos jään yöksi. En kyllä menisi kylään, jossen tuntisi oloani tervetulleeksi. Ei ole ikinä tullut mieleenkään, että tämmöistä mitä tässä ketjussa on kerrottu, on edes olemassa perheiden sisällä. Meillä on lämpimät välit.
Kaikilla ei ole lämpimät välit.
Meillä tarjotaan kaukaisemmillekin sukulaisille ruokaa, jos kutsuttuna saapuvat. Kutsumattomana ei kukaan saavu, kaikilla kun on pidempi matka ja modernit viestintäkeinot hanskassa. En minäkään mene yksin saati perheeni kanssa yllärikyläilemään kenenkään luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarjoilua ei ole ollenkaan niin tuntuu siltä ettei kuulu tarpeeksi tärkeisiin ihmisiin tai kohdellaan vain hyödykkeenä joka hoitaa lapsia tarvittaessa ja antaa rahaa, varsinkin jos itse aina tarjoaa jotain kyseisille henkilöille. En odota ruokaa jos ei ole kutsuttu ruualle (vaikka sekin on usein kuulunut tapoihin) mutta jos edes kahvia ei tarjota niin vaikuttaa todella oudolta.Jos mun anoppi ilmrstyy mun kotiin ja mun mies ei ole kotona, niin pyydän poistumaan välittömästi. En päästäisi edes vessassa käymään.
Helppo tuomita tuon perusteella mun käytös, kun ei tiedä mitä kaikkea tuota ennen on tapahtunut.
No entä jos kyse ei olekaan kaikissa tapauksissa mistään hirviösukulaisista jotka tulevat kutsumatta, vaan ihmisistä joilla on ns hyvät välit.
Kuulostaa kyllä ikävältä että omaa äitiä kohtelisi niin kylmästi. Ymmärrän jos sitä tarjoiltavaa ei ole just silloin kun pääsee itse paikalle pienten perheessä mutta epäilen että kun joudut pitkän matkan kulkemaan että visiitti ei niin lyhyt ole että tarjoiltavat laitetaan ehkä vähän myöhemmin. Meillä kyllä aina on ruokaa tarjolla jos joku sattuu samaan aikaan tulemaan kylään kun on ruokailuaika. Pitkän matkalaisille myös tarjoan muutenkin kun tiedän itsekin kuinka ihanaa on kun tarjoillaan ruoka eikä pelkästään kahvia. Ruoka myös tarjoillaan isovanhemmille kun tulevat lapsia katsomaan ja hoitamaan tai muuten vain kylään. Tämä myös toisinpäin eli aina jotain tarjolla kun mennään isovanhempia katsomaan. Onko hyvät käytöstavat enää vain pohjoisen ihmisten juttu? Täällä osataan arvostaa toinen toisiaan. Ei meillä mitään abc:ta ole joka nurkalla joten en ikinä olettaisi että joku tuokoon omat eväät kun tulee meille kylään 😵 Suomen pitäisi olla aika varakas maa moniin muihin maihin nähden mutta ruokaa ei muka raskita tarjota vieraille. Mitä köyhempään maahan mennään niin tämä on juuri toistepäin, tarjoillaan vieraille harvinaisempia herkkuruokia kuin mitä normaalisti kotona syödään.