Lähihoitajasta lääkäriksi opiskelemaan. Millaiset mahdollisuudet?
Olen hyvin kiinnostunut nykyään ihmisten biolologiasta, sairauksista, ravinnon vaikutuksesta, sekä lääkkeistä sekä niiden hyödyistä sekä haitoista. Opiskelen vapaa-ajallani näitä aiheita. Kiinnostun vain lisää mitä syvemmälle aiheeseen pureudun.
Olen vielä tuore sote-alalla mutta koen jo nyt, että lähihoitajan työ kaikessa tärkeydessään on minulle kuitenkin liian tylsää työtä. Töitä saa kyllä tehdä mutta se on sitä perushoitoa tai oikeastaan pidetään ihmiset rutiiinissa kiinni heidän arjessaan ja olemme henkisenä tukena sekä seurana.
Haluaisin opiskella lisää. Sairaanhoitajan työkin antaisi tietenkin haastetta paljonkin enemmän. Silti haluaisin paneutua kokonaisuuteen tarkasti, vaihe vaiheelta. En ole vielä lähdössä opiskelemaan muutamaan vuoteen mutta opiskelen tässä itse ahkerasti kun aikaa on. Teen sitten myöhemmin johtopäätökset mihin suuntautuisin.
En ole korkeakoulutettu, en ole myöskään käynyt lukiota tai yliopistokursseilla. En ole uskonut itseeni aikaisemmin mutta kaikesta olen saanut erinomaiset arvosanat mitä olen tehnyt. Haluan todella ymmärtää ja tietää asioista.
Kovaa työtä ja kursseja tekisin mielelläni mikäli kutsumusta on.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida ilman lukiota päästä edes pääsykokeeseen. Ja kemiasta, matikasta ja fysiikasta pitäisi olla hyvät arvosanat. Korjatkaa jos olen väärässä.
Usko itseesi, voit onnistua mutta tie tulee olemaan pitkä ja kivinen. Varaudu siihen.
Olet väärässä.
Amiksen jälkeen on hakukelpoisuus.
Mutta aikamoinen pistesaalis jää saamatta lähtöön.
Täällä on kyllä hyvin paljon virheellistä tietoa liikkeellä.
Voit hakea amispohjalta, siinä tapauksessa pyrit sisään pääsykoekiintiössä, josta jaetaan noin 49% paikoista.
Pääsykoe koostuu lukion kemian, fysiikan ja biologian peruskursseilla opiskelluista asioista. Eli nämä kurssit iltalukiossa käymällä voit valmistautua pääsykokeeseen.
Toki voit myös suorittaa ylioppilastutkinnon ja pyrkiä kirjoittamaan erittäin hyvät arvosanat. Todistusvalinnassa pisteitä saa kuudesta aineesta. Huomioitavia aineita ovat äidinkieli, pitkä tai lyhyt matematiikka, kemia, biologia. Lisäksi kaksi hakijalle parhaat pisteet tuottavaa ainetta seuraavista:
Fysiikka
Enintään yksi ainereaali
Enintään yksi kieli
Vierailija kirjoitti:
"opiskelen tässä itse ahkerasti kun aikaa on" - opiskelet mitä? Luet erilaisia "kansantajuisia" artikkeleita sairauksista ym? Se on mielenkiintoista, itse olen kiinnostunut ravitsemuksesta ja luen paljon siitä julkaisuja juttuja. Opiskeleminen on kuitenkin aivan eri asia.
Jos oikeasti haluat lääkikseen, minäkin kehotan sinua aloittamaan iltalukiossa fysiikasta, kemiasta ja matematiikasta. En tunne nykyisiä pääsyvaatimuksia mutta uskoisin, että lääkikseen tarvitaan tai on ainakin hyödyksi pitkä matematiikka. Se on aika kaukana yleistajuisista lehtijutuista.
Avoimessa yliopistossa voi varmaan myös opiskella jotain, jotta saat tuntuman siihen, millaista yliopisto-opiskelu on. Solubiologiaa yms.
Ehdottomasti fysiikkaa, kemiaa sekä matematiikkaa voin mennä opiskelemaan lukioon. Solubiologiaa olen itsenäisesti opiskellut. Olen hankkinut paljon kirjoja itselleni esimerkiksi ravitsemustieteen opiskelukirjoja, sairaanhoitajakoulutuksen lääkehoitoon, fysiologiaan, monenlaisten sairauksien tutkimiseen kattavasti pureutuvia kirjoja. Lisäksi katselen seminaareja eri sairauksien hoidoista sekä duodecimin kursseja suoritan. Näitä vaan kiinnostukseni vuoksi.
Jos kuitenkin tuntuu, että en pärjää matematiikassa tarpeeksi, niin ehkä keksin jotain muuta suuntaa itselleni. Lähihoitajaksi en voi jäädä, sillä koen, että minusta voisi olla hyötyä myös muunlaisessa työssä tulevaisuudessa. -ap
Todistushaku. Lukio täytyy olla käytynä. Ja hyvin arvosanoin.