Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työntekijä: työhön ei haluta perehdyttää

Vierailija
27.03.2023 |

Aiemmin tehtäviä hoitanut työntekijä toteaa, ettei ehdi kertoa mistä missäkin projektissa on kyse, käskee etsimään itsenäisesti muistioita yms.

Onko tämä teistä asiallista perehdytystä ettei mitenkään avata mistä projekteissa on kyse? Ei veisi kovin paljon aikaa, sen sijaan itsenäinen tiedonhaku vie todella paljon aikaa eikä kaikkeen ehdi perehtyä kunnolla, kun hankkeita on käynnissä useita.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
2/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään ehtinyt perehdyttämään, koska sattuu olemaan älytön kiire. Voisi nuo pomot listoja tehdessä huolehtia, että kun uusi aloittaa niin työvuorossa olisi yksi ylimääräinen vanha työntekijä jolla olisi aikaa perehdyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihan tavallista, ainakin pitää yrittää jos kerta on niin vastuullisen homman ottanut hoitaakseen että joutuu tekemään itsenäisesti. Sillä tavallaan kannustetaan epävarmaa uutta ottamaan koppia, ei ole tahallista kiusaamista. 

Vierailija
4/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei perehdyttämiseen käytetä yhtään aikaa, niin aika matala arvostus työntekijöitä kohtaan on. En jäisi tuollaiseen taloon. 

Vierailija
5/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihan tavallista, ainakin pitää yrittää jos kerta on niin vastuullisen homman ottanut hoitaakseen että joutuu tekemään itsenäisesti. Sillä tavallaan kannustetaan epävarmaa uutta ottamaan koppia, ei ole tahallista kiusaamista. 

Aika vain loppuu kesken. Älytön ajatus että uusi työntekijä käyttää asiakirjojen kahlaamiseen monta tuntia sen sijaan, että kokeneempi viidessä minuutissa avaisi projektin olennaisimmat asiat jatkon kannalta.

Vierailija
6/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi on paras mahdollinen sauma määritellä oma reviiri, myöhemmin ei sitä enää saa yhtä helposti, joten käytä tilaisuus hyväksesi ja tartu kasin käsin haasteeseen, eikä kannata pilkuntarkasti tuijottaa toimenkuvaa, sitä odotetaan että osoittaa kyntensä ja tehtävät määräytyy sitten sen mukaisesti, jotta jos käy kysymässä joka asian, sitä joutuu toisen määräysvallan alle. Esimiehelle pitää ehdottomasti sanoa että no problem, kaikki hoituu.

Vierailija
7/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakataan veteen ja katsotaan osaako se uida. Jos ei, uutta sisään pyöröovesta.

Vierailija
8/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yleistä. Työhön pitää ja kuuluu perehdyttää. Jos yrityksen ja sen aiempien työntekijöiden käytös ja tavat ovat niin moukkamaiset, että uusi työntekijä heitetään suoraan tulille, niin kannattaa antaa olla koko yrityksen. Ei jatkoon.

Vierailija
9/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi on paras mahdollinen sauma määritellä oma reviiri, myöhemmin ei sitä enää saa yhtä helposti, joten käytä tilaisuus hyväksesi ja tartu kasin käsin haasteeseen, eikä kannata pilkuntarkasti tuijottaa toimenkuvaa, sitä odotetaan että osoittaa kyntensä ja tehtävät määräytyy sitten sen mukaisesti, jotta jos käy kysymässä joka asian, sitä joutuu toisen määräysvallan alle. Esimiehelle pitää ehdottomasti sanoa että no problem, kaikki hoituu.

Tuo on tehokas tapa hankkia työuupumus. Huono toimintamalli pitkällä aikavälillä.

Vierailija
10/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuttua. Samassa työhuoneessa samaa työtä tekevä tokaisee työhön liittyvään kysymykseen "ota itse selvää."

Ja toinen toisessa työpaikassa henkilö, joka aiemmin tehtävää hoitanutta tarvittaessa auttanut, on vielä pahemmin vastahakoinen. Hän osallistui kolmantena pyöränä työpaikkahaastatteluun, jo siinä tilanteessa osoitti ilmein vastenmielisyyttä. Hänen olisi pitänyt työsuhteessa jossain vaiheessa opastaa tekemään jotakin hönen silloiseen työkenttään kuulunutta osa-aluetta, arvaa alkoiko opastaa... Lähdin koeajan loppuessa, tosin parempi olisi ollut ottaa ensin yhteyttä työsuojepiiriin koska työpaikalla oli vähän muutakin jota olisi pitänyt selvittää, tosin luottamus asioiden ratkeamiseen työsuojelupiirinkään kautta heikko, sillä "sinä olet itse tätä työtä hakenut", juu, niin olen ja nämä minut työhön ottivat.

Voit tehdä kuten kehoitti, eli käyttää vanhoja muistioita apuna, tai sitten voit keskustella asenteesta esimiehen kanssa.

Vierailija
11/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällaisia kysytään palstalta? Oikea osoite on pomo. Kysy esimieheltä. Esimies johtaa työtä ja vastaa perehdyttämisestä. Esimies voi määrätä kollegan antamaan perehdytyksen.

Vierailija
12/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole minäkään ehtinyt perehdyttämään, koska sattuu olemaan älytön kiire. Voisi nuo pomot listoja tehdessä huolehtia, että kun uusi aloittaa niin työvuorossa olisi yksi ylimääräinen vanha työntekijä jolla olisi aikaa perehdyttää.

Ei ole ylimääräisiä työntekijöitä. Tämän "perehdyttäjän" työtaakan pitäisi pienentyä, kun työtä jaetaan. Mutta hän ei ole kiinnostunut auttamaan töiden kanssa alkuun. Työpaikka ei vaikuta kovin hyvältä.

Vierailija
13/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuttua. Samassa työhuoneessa samaa työtä tekevä tokaisee työhön liittyvään kysymykseen "ota itse selvää."

Ja toinen toisessa työpaikassa henkilö, joka aiemmin tehtävää hoitanutta tarvittaessa auttanut, on vielä pahemmin vastahakoinen. Hän osallistui kolmantena pyöränä työpaikkahaastatteluun, jo siinä tilanteessa osoitti ilmein vastenmielisyyttä. Hänen olisi pitänyt työsuhteessa jossain vaiheessa opastaa tekemään jotakin hönen silloiseen työkenttään kuulunutta osa-aluetta, arvaa alkoiko opastaa... Lähdin koeajan loppuessa, tosin parempi olisi ollut ottaa ensin yhteyttä työsuojepiiriin koska työpaikalla oli vähän muutakin jota olisi pitänyt selvittää, tosin luottamus asioiden ratkeamiseen työsuojelupiirinkään kautta heikko, sillä "sinä olet itse tätä työtä hakenut", juu, niin olen ja nämä minut työhön ottivat.

Voit tehdä kuten kehoitti, eli käyttää vanhoja muistioita apuna, tai sitten voit keskustella asenteesta esimiehen kanssa.

Olen yrittänyt, mutta esimies toteaa lähinnä että yritä pärjätä. Harmittaa koko työpaikka.

Vierailija
14/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ylimääräisiä työntekijöitä. Tämän "perehdyttäjän" työtaakan pitäisi pienentyä, kun työtä jaetaan. Mutta hän ei ole kiinnostunut auttamaan töiden kanssa alkuun. Työpaikka ei vaikuta kovin hyvältä.

Voisitko vastata, miksi et puhu esimiehen kanssa. Työkavereita johtaa esimies. Esimiehen vastuulla on hoitaa perehdyttämiseen tarvittavat henkilöt.

Vierailija
15/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko vastata, miksi et puhu esimiehen kanssa. Työkavereita johtaa esimies. Esimiehen vastuulla on hoitaa perehdyttämiseen tarvittavat henkilöt.

Olen puhunut esimiehen kanssa, mutta hän i suhtaudu asiaan vakavasti. Kommentit ovat tyyliä tekemällä oppii jne.

Vierailija
16/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole asiallista eikä kenenkään etu mutta näin on aina ollut Suomessa. 40 työvuoteni aikana mua ei olla perehdytetty kertaakaan. 

Vierailija
17/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakataan veteen ja katsotaan osaako se uida. Jos ei, uutta sisään pyöröovesta.

Mielestäni tuo on noloa. Itse olin kerran työpaikassa, jossa pomo ensimmäisenä työpäivänä kertoi, että jokainen työntekijä perehdyttää itse itsensä. Iso talo, paljon työntekijöitä ja olisi pitänyt käydä jokaiselta tuntemattomalta tyypiltä kyselemässä perehdytystä kesken töiden. Kävin, mutta jossain vaiheessa alkoi ottaa päähän, kun neuvotkin olivat välillä ihan ristiriitaisia. Ja pomolta, kun jotain kysyi, niin seuraavana päivänä ohje oli vaihtunut. Olin varmaan neljäs sijainen parin kuukauden sisään. Enkä jäänyt viimeiseksi. Hirveä työpaikka kaikin puolin.

Myöhemmin toisessa työpaikassa kuulin yhdeltä työntekijältä, että hänkin oli lähtenyt tuosta samaisesta työpaikasta, eikä sinne enää koskaan mene. Eikä varmasti menekään, kun sai muualta vakityön. Mutta siis voi olla, että pyöröovet lakkaavat jossain vaiheessa pyörimästä.

Vierailija
18/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli työnantaja ei halua perehdyttää kärsiköön itse seurauksista, projektin viivästymisestä, taloudellisista tappioista jne.

Älä sinä ota stressiä asioista, jotka eivät sinulle kuulu. Istu ja syljeskele vaikka kattoon, kyllä ne jossain vaiheessa tajuavat, että olisi varmasti syytä perehdyttää henkilö tehtäviinsä.

Tällä en tietysti tarkoita täydellisen passiivista ja aloitekyvytöntä toimintaa.

Ja on yksi asia, missä täytyy olla täysin ehdoton. Työturvallisuus. Siinä ei tule sallia lainkaan hälläväliä asennetta.

Mikäli turvallisia tapoja tehdä työtä ei opeteta eikä riskianaalysia tehty työvaiheesta ja työmenetelmistä ei työtä pidä tehdä lainkaan. Liian monta ihmistä on kuollut tai loukkaantunut kun on heitetty huonolla tai olemattomalla perehdytyksellä suoraan tehtäviin.

Vierailija
19/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole asiallista, mutta valitettavan yleistä nykyaikana.Kiire on joo, mutta kyllä on huonoa esimiestyötä jos perehdytystä ei järjestetä kunnolla (oli sitten perehdyttäjä kuka tahansa).  

Vierailija
20/28 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa, itse sosiaalityöntekijänä kun aloitin, jäin välittömästi yksin ja tunnin varoajalla oli sijoituspalaveri, johon en ehtinyt perehtyä lainkaan. Hyvä kun google mapsin avulla ehdin edes paikalle. Iltapäivällä etsin itse intrasta perehdytyskansion, kun ei kukaan ollut kertonut siitäkään. Konsultoin lakimiestä pahassa tilanteessa ja hän vastasi törkeästi, että sut on perehdytetty, ei näitä kuulu kysellä täältä. Esimies kävi ovella viikon päästä ja totesi, että sut onkin varmaan perehdytetty jo, jatka vaan hyvää työtä. Sain erikseen pyytämällä työparin vaikeaan caseen, ja tää työpari alkoi itkeä miten uupunut hän on töissään. Lopulta kannattelin sekä asiakasperhettä että työpariani, tajuamatta töistäni edelleenkään oikein mitään, koska minuuttiakaan luppoaikaa ei ollut, enkä ehtinyt tauolle lainkaan.

Pari kuukautta riitti, sitten lähdin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi