Avaruudessa on niin iso tähti että valonnopeudella kestäisi kiertää tähden ympäri 9 tuntia
Auringon ympäri valonnopeus kiertäisi 14,5 sekunnissa.
Stephenson 2-18 on suurin tunnettu tähti, se on 2150 kertaa suurempi halkaisijaltaan kuin aurinko.
Erikoiseksi asian tekee se, että se on jokin näistä kuvan tähdistä vasemmassa yläkulmassa. Tuota kuvaa katselemalla voitte miettiä avaruuden mittasuhteita ja tuokin kuva on vain pieni pisara linnunrata galaksista kun avaruudessa on arvioiden mukaan 2 biljoona galaksia.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Stephenson_2-18_zoo…
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Avaruuden mitat ovat käsittämättömia. Voimme seurata kaukoputkella 8 min. vanhaa kuvaa auringosta.
Mä voin seuraa silmällä aurinkoa kahdeksan minsan takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaruuden mitat ovat käsittämättömia. Voimme seurata kaukoputkella 8 min. vanhaa kuvaa auringosta.
Katsomalla yöllä tähtitaivasta ja tähtien välistä mustaa, näet alkuräjähdyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsomalla yöllä tähtitaivasta ja tähtien välistä mustaa, näet alkuräjähdyksen.
Se mustakin on täynnä tähtiä jos vaan riittävästi zoomataan. Näin olen ymmärtänyt.
Maapallo oon litteä. Jos maapallo olisi pyörä niin mehän liukuisimme kokoajan tässä. Kokeile laittaa vaikka tulitikku jalkapallon päälle niin huomaat että se tippuu pois.