Nivusen turvonnut imusolmuke
Kaipaan kipeästi jotain kokemuksia, neuvoja, tsemppejä, mitä vaan.
Noin viikko sitten löysin täysin sattumalta kovan patin oikeasta nivusestani, tuosta häpykarvoituksen reunasta siitä, missä on tuo jänne joka kiinnittyy jalkaan. Patti on minun tunnustelujeni perusteella kova ja alustaansa kiinnittynyt. Lääkärikin sitä tunnusteli ja totesi että on vielä kooltaan normaalin rajoilla, voisi johtua karvojen ajelusta ja että seuraillaan. Hänen mukaansa siis turvonnut imusolmuke. En ihan usko, että sheivaaminen olisi tuohon syynä. Patti ei ole tässä viikossa pienentynyt, tuossa se edelleen möllöttää ehkä jopa aavistuksen isompana (toki on voinut ärtyä kun ahdistuksessani sitä räplään).
Läheiseni on parhaillaan rintasyöpähoidoissa ja pahalta näyttää, joten kun paniikkigooglailuni kertoi juuri tämän tapaisen imusolmukkeen olevan mahdollisesti lymfoomaa, romahdin ihan totaalisesti. En uskalla kertoa asiasta kenellekään, sillä lähipiirini käy jo tarpeeksi rankkoja aikoja läpi rintasyövän vuoksi. Olen itsekin henkisesti niin loppu, että olen kahden vaiheilla kestääkö psyykeni katsella kehittyykö tilanne mihinkään. Toisaalta en nimittäin tällå hetkellä edes tiedä, haluanko tietää totuutta jos tämä jotain pahanlaatuista on.
Missään muualla ei turvonneita imusolmukkeita ole enkä ole muutenkaan kärsinyt mistään sen kummemmista oireista (kuumeilu, kutina, tms). Toki nyt kun asiaa miettii niin kyllähän sitä löytää itsestään vaikka mitä kolotusta ihan kaikkialta. Masentunut olen, joten siihen liittyvää väsymystä toki on jonkin verran. Tämä oli kyllä nyt mielenterveydenkin kannalta sellainen patti, joka meinaa katkaista aasin selän ihan lopullisesti. :(
Kommentit (9)
Lisään tähän vielä, että jotenkin aivoni heti päättivät, että jotain pahanlaatuista tämä on. Kun se on kova, liikkumaton, eikä ollenkaan samantuntuinen kun vaikka kipeänä nuo imusolmukkeet jotka tuonne kurkkuun turpoavat. Tähän ei myöskään satu ollenkaan, ei ole arka koskea, paitsi tietenkin kun sitä on tarpeeksi räplännyt.
-Ap
Voi liittyä myös hormoonikiertoon. Itselläni tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa turposi toisen tai molempien kainaloiden imusolmukkeet. Rauhoitti mieltä, kun tajusin yhteyden kuukautiskiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Sain aikoinaan ohjeen, e tä jos pattini ko alueella ei ole pienentynyt tai poistunut kahdessa viikossa, niin siitä on otettava neulalla näyte tutkittavaksi. Minulla patti poistui, mutta tällä tiedolla vaatisin tutkimusta kahden viikon kohdalla.
Uskon, että pääsen kyllä tutkimuksiin meidän työterveyden kautta ihan vaan kauniisti kysymällä. En ole kyllä ihan varma, olenko valmis mahdollisiin huonoihin uutisiin ja siitä seuraavaan hulabaloohon. :( Millainen sinun pattisi oli, oliko kova ja tuossa samassa kohdassa?
Vierailija kirjoitti:
Voi liittyä myös hormoonikiertoon. Itselläni tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa turposi toisen tai molempien kainaloiden imusolmukkeet. Rauhoitti mieltä, kun tajusin yhteyden kuukautiskiertoon.
Mulla oli kyllä menkat juurikin ennen kun patin huomasin. Toki käytän hormonaalista ehkäisyä, eikä ennen ole tälläistä ollut..
Mikäli olet epävarma niin varaa aika toiselta lääkäriltä. Yksityiselle lääkärille pääset nopeasti. Mikäli asia painaa kovin mieltäsi niin paras olisi että käyt myös toisen lääkärin vastaanotolla. Tsemppiä sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kyllä menkat juurikin ennen kun patin huomasin. Toki käytän hormonaalista ehkäisyä, eikä ennen ole tälläistä ollut..
Joo no ei mullakaan ollut kiertoon liittyviä turvonneita imusolmukkeita ennen kuin täytin 35. Eli ihan yhtäkkiä alkoi tuo oireilu. Silloin oli elämäntilanne tosi stressaava, joten liekö sillä ollut vaikutusta? Muistan kun itsekin silloin googailin imusolmukkeista ja törmäsin tuohon kuukautiskiertoon liittyvään ilmiöön. Vaikka mulla oli kainaloissa, niin joillain myös nivusissa. Sinuna odottelisin nyt rauhassa pari viikkoa ja sitä ei saisi nyt missään nimessä tunnustella ja räpläillä, jotta olisi mahdollisuus että se painuisi itsestään pois.
Jep, kai se on yritettävä olla räpläämättä ja koittaa nyt ainakin hetkeksi unohtaa kokonaan sekä se että kokoaikainen oman olotilan syväanalysointi. Mullakin elämäntilanne kyllä vähintäänkin stressaava, että en tiedä mikä sen vaikutus tähän kokonaisuuteen on.
-Ap
Ja voihan tosiaan olla et kuukautiskiertoon liittyvää imusolmukkeiden turvotusta on ollu joskus aiemminkin, et vaan ole silloin sattunut huomaamaan tai on nyt stressin myötä lauennut tuo sinänsä harmiton ilmiö. Toivottavasti kyse onkin siitä. Mieli vaan tuppaa aina etsimään sen pahimman vaihtoehdon, kuten lymfooman.
Tsemppiä ja kaikkea hyvää sulle jatkossa!
Sain aikoinaan ohjeen, e tä jos pattini ko alueella ei ole pienentynyt tai poistunut kahdessa viikossa, niin siitä on otettava neulalla näyte tutkittavaksi. Minulla patti poistui, mutta tällä tiedolla vaatisin tutkimusta kahden viikon kohdalla.