Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkainen Laura itkee HS, kun 500000 talolainan jälkeen ei jää enää rahaa kuluttamiseen

Vierailija
26.03.2023 |

Laura kertoo, että inflaatio ja korkojen nousu vienyt perheen ahdinkoon. Rahaa ei jää enää elämiseen. Lasten vakuutuksista ei voi tinkiä (meillä kolme lasta, eikä yhtään lapsi vakuutusta).

Omasta mielestäni perhe ottanut ihan liian ison lainan. Mitä mieltä muut? Samoja kokemuksia?

https://www.hs.fi/koti/art-2000009449545.html?share=86d9b94e28e47aa738d…

Kommentit (1884)

Vierailija
1321/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy talo myydä ja muuttaa asumismuotoa mihin on varaa. Ei se oo sen kummempaa. 

Vierailija
1322/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme vuokralla Helsingissä. Rahaa ei ole paljon, koska toinen meistä opiskelee, mutta elämä on jatkunut aika samanlaisena kuin ennenkin. Tosin Woltia ei ole enää viitsitty käyttää. 

Sitä kun ei ole koskaan mitään autoja tai ulkomaanmatkoja ollutkaan, niin ei niitä osaa edes kaivata.

Suosittelen kokeilemaan tällaista elämää. Autottomana on oikeastaan ihan helppoa liikkua, kun siihen vain tottuu. Kannattaa valita asunto läheltä kauppoja, niin ei tarvitse bussilla/pyörällä kuljettaa ruokia. Lapsen harrastuksiin viemiseen voi käyttää myös julkisia. Meillä harrastukset ovat onneksi kävelymatkan päässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 960, kun tällä hetkellä työttömänä ollut saa kansaneläke+ takuueläkkeen 922 netto.

Aivan järkyttävä epäkohta. Koko ikänsä pienellä palkalla raatanut saa saman rahan eläkkeellä kuin ihminen, joka on rötvännyt kotona muiden elätettävänä. Ja tämä jälkimmäinen vielä kehtaa valittaa.

Itse asiassa kotona ollut voi saada jopa enemmän. Nimittäin yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa jota haetaan ruokaan, sähköön ja lääkkeisiin. Toimeentulotukea ei myöskään saa, jos omistaa kesämökin.

Ei yhtiölainan pidäkään olla mikään lasku ttt haettaessa. Miksi yhteiskunnan pitäisi osallistua omaisuuden kartuttamiseen asunnon muodossa?

Paitsi yhä edelleen se on lasku kuten kaikki muutkin laskut. Siihen laskuun vain ei erikseen anneta rahaa toimeentulotuessa, kuten ei moneen muuhunkaan laskuun anneta. Laskuja ne ovat silti.

Vierailija
1324/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellä on noussut useat kulut: sähkö, ruoka ja lainan korot. Nyt täällä lyödään maahan ylivarojen elämisestä. Kun köyhää käsketään menemään töihin, alkaa parkuminen. Verot alas, niin keskiluokka voi kustantaa edes oman elämänsä.

Juuri näin. Köyhiä kohtaan pitää aina löytyä myötätuntoa eikä saa arvostella vaikka eivät aina edes yritä itse ratkoa ongelmiaan.

Laura yrittää ratkoa itse ongelmansa, mutta silti köyhien mielestä häntä pitää haukkua.

Ei ihminen useinkaan ole heti valmis tinkimään kaikista saavutetuista eduista.

Jos esim kaikille työttömille kustannettaisi muutaman vuoden ajan ilmainen elokuvateatteri ja uimahallilippu, sekä bussilippu- väitän että niistä ei oltaisi valmiita luopumaan vaikka yhteiskunnan varat olisi lopussa eivätkä he oikeastaan tarvitsisi edes näitä etuja.

Olen itsekin ponnistanut vaatimattomasta elämästä ja rakentanut itselleni sellaisen elämän mistä haaveilin. En ole valmis luopumaan siitä koska olen paiskinut sen eteen töitä teinistä asti. Onneksi olen pelaamit korttini hyvin ja suunnitellut elämääni paremmin kuin Laura, mutta olen minäkin ottanut elämässätaloudellisua riskejä- ilman niitä en olidi myöskään menestynyt.

Kai tajuat ettei Laura ole mitään saavuttanut, vaan hän on elänyt vain kuplassa missä voinut leikkiä parempituloista kun hän onkaan? Nyt kupla puhkesi ja oikea saavutettu elintaso tuli esille, eikä se ollut Lauralle mieluisa.

No elämä on ylämäkeä ja alamäkeä. En vaanymmärrä millä oikeudella häntä täällä haukutaan? Jotain keskiluokkavihaa kun ollaan niin tietävinään kaikki kaikesta?

Kaikki muu on ok, paitsi se ruikutus, että köyhemmät saavat tukia ja hän ei.

Itse en ikinä haluaisi joutua tukien varaan.

Herätys, Laura. Tuet on tarkoitettu johonkin ihan muihin kuin keskiluokan elintason korottamiseen.

Vierailija
1325/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voikaan "älykkäät", ihmiset olla tyhmiä raha-asioissaan. Jos on peräti, it alalla töissä luulisi, että ois järkeä elää tulojensa mukaan, mutta ei näköjään. Ei lapset tarvii sitä isoa taloa, vaan pärjätty on ennenkin pienissä taloissa. Tämä on taas niin vanhempi lähtöistä ajattelua. Mielestäni lasten lomat, harrastukset ja suklaapatukatkin ovat tärkeämpiä asioita, kuin omat huoneet, lapset kuitenkin muuttavat pois kotoa ja huone järjestelyjä voi tehdä, esim. Vanhemmat nukkuvat olohuoneessa, pikkulapset viihtyvät hyvin samassa huoneessa tai vanhempien huoneessa. Uusio perheessähän usein ei lapset ole edes koko ajan kotona. Myisivät talon. Niin elintaso kohoaisi huimasti.

Vierailija
1326/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää pissikset tulee putoomaan korkealta, kun on velaksi eletty eliittielämää.

Vierailija
1327/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voikaan "älykkäät", ihmiset olla tyhmiä raha-asioissaan. Jos on peräti, it alalla töissä luulisi, että ois järkeä elää tulojensa mukaan, mutta ei näköjään. Ei lapset tarvii sitä isoa taloa, vaan pärjätty on ennenkin pienissä taloissa. Tämä on taas niin vanhempi lähtöistä ajattelua. Mielestäni lasten lomat, harrastukset ja suklaapatukatkin ovat tärkeämpiä asioita, kuin omat huoneet, lapset kuitenkin muuttavat pois kotoa ja huone järjestelyjä voi tehdä, esim. Vanhemmat nukkuvat olohuoneessa, pikkulapset viihtyvät hyvin samassa huoneessa tai vanhempien huoneessa. Uusio perheessähän usein ei lapset ole edes koko ajan kotona. Myisivät talon. Niin elintaso kohoaisi huimasti.

Ysärillä oli jo pakko olla oma huone. Muistan miten kateellinen olin kavereilleni, kun en koskaan saanut omaa huonetta. Oikeastaan ihan jokaisella kaverilla oli oma huone paitsi minulla. Omat vanhempani eivät suostuneet nukkumaan olohuoneessa. Pelkäsivät varmaan, että lapset näkee nussimiset liian läheltä. 

Vierailija
1328/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä oli jo pakko olla oma huone. Muistan miten kateellinen olin kavereilleni, kun en koskaan saanut omaa huonetta. Oikeastaan ihan jokaisella kaverilla oli oma huone paitsi minulla. Omat vanhempani eivät suostuneet nukkumaan olohuoneessa. Pelkäsivät varmaan, että lapset näkee nussimiset liian läheltä. 

Nykyään on pk-seudulla erittäin yleistä että vanhemmat nukkuu olkkarissa.

Vierailija
1329/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulissit....... mitä sukulaiset ajattelee jos asun vuokralla.

Vierailija
1330/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestä saa kärsiä. Asuntolainan maksukyky lasketaan 6 prosentin korkotason mukaan, eikä se ole vielä lähelläkään sitä. Joten syyttömiä muut siihen liian isoon lainaan ovat.

Vierailija
1331/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on pk-seudulla erittäin yleistä että vanhemmat nukkuu olkkarissa.

Halusin vaan kertoa faktan siitä, että on ihan yleinen kuvitelma ollut jo ysäriltä asti, että kaikilla lapsilla on pakko olla omat huoneet tai olet jotenkin köyhä ja täten huono vanhempi. 

Vierailija
1332/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän normiperheissä lapset lähde heti 18v täytettyä omiin koteihinsa (kuten tukea saavissa, näin olen ymmärtänyt, kun tuet loppuu), vaan vasta kun opiskelut hoidettu. Tämä kommenttina siihen, ettei isoa taloa tarvita enää kovin pitkään.

Vierailija
1333/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs otti niin monta lainaa.

Vierailija
1334/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia hankitaan juuri sen verran kun on varaa elättää.

Vierailija
1335/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 960, kun tällä hetkellä työttömänä ollut saa kansaneläke+ takuueläkkeen 922 netto.

Aivan järkyttävä epäkohta. Koko ikänsä pienellä palkalla raatanut saa saman rahan eläkkeellä kuin ihminen, joka on rötvännyt kotona muiden elätettävänä. Ja tämä jälkimmäinen vielä kehtaa valittaa.

Itse asiassa kotona ollut voi saada jopa enemmän. Nimittäin yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa jota haetaan ruokaan, sähköön ja lääkkeisiin. Toimeentulotukea ei myöskään saa, jos omistaa kesämökin.

Ei yhtiölainan pidäkään olla mikään lasku ttt haettaessa. Miksi yhteiskunnan pitäisi osallistua omaisuuden kartuttamiseen asunnon muodossa?

Paitsi yhä edelleen se on lasku kuten kaikki muutkin laskut. Siihen laskuun vain ei erikseen anneta rahaa toimeentulotuessa, kuten ei moneen muuhunkaan laskuun anneta. Laskuja ne ovat silti.

No, käytetään sitten sanaa asumismeno, jos sana lasku sinua niin häiritsee.

Vierailija
1336/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenvanhaan sai korot vähentää verotuksessa, lapsiperheille korkovähennys

Vierailija
1337/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että Laura joutuu maksamaan ihan liikaa verojen muiden loisimisen ja yhteiskunnan tehottomuudesta takia.

Vierailija
1338/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia hankitaan juuri sen verran kun on varaa elättää.

Uusperheessä joutuu elättämään muidenkin lapset ainakin asumismenojen muodossa. Ikävää, mutta totta, jos on pakko perustaa uusperhe. Tuttuni asuu tämän vuoksi edelleen vuokralla, koska joutuu olosuhteiden pakosta asumaan 4h+keittiö asunnossa sen sijaan, että olisi ostanut oman yksiön tai kaksion itselleen. 

Vierailija
1339/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuessa se on lasku. Tuttu eläkeläinen alkoi saamaan asumistukea, kun kerrostalossa tehtiin putkiremontti. Hänellä on oma kolmio.

Mutta toimeentulotuessa yhtiölaina ei ole lasku eli jos tarvitsee rahaa lääkkeisiin tai sähkölaskuun niin ei välttämättä saa, koska rahoitusvastike on ikäänkuin lääkerahaa, oikeasti se tarvitsee toki maksaa.

Vierailija
1340/1884 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän normiperheissä lapset lähde heti 18v täytettyä omiin koteihinsa (kuten tukea saavissa, näin olen ymmärtänyt, kun tuet loppuu), vaan vasta kun opiskelut hoidettu. Tämä kommenttina siihen, ettei isoa taloa tarvita enää kovin pitkään.

Normiperheissä? Kyllä mun keskiluokkalaisessa tai vähän varakkaammassa tuttavapiirissä lapset ovat lähteneet kotoa 18-22 v ikäisiä. Monet ovat pian lukion jälkeen hakeneet opiskelija-asuntoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi