Keskiluokkainen Laura itkee HS, kun 500000 talolainan jälkeen ei jää enää rahaa kuluttamiseen
Laura kertoo, että inflaatio ja korkojen nousu vienyt perheen ahdinkoon. Rahaa ei jää enää elämiseen. Lasten vakuutuksista ei voi tinkiä (meillä kolme lasta, eikä yhtään lapsi vakuutusta).
Omasta mielestäni perhe ottanut ihan liian ison lainan. Mitä mieltä muut? Samoja kokemuksia?
https://www.hs.fi/koti/art-2000009449545.html?share=86d9b94e28e47aa738d…
Kommentit (1884)
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 960, kun tällä hetkellä työttömänä ollut saa kansaneläke+ takuueläkkeen 922 netto.
Aivan järkyttävä epäkohta. Koko ikänsä pienellä palkalla raatanut saa saman rahan eläkkeellä kuin ihminen, joka on rötvännyt kotona muiden elätettävänä. Ja tämä jälkimmäinen vielä kehtaa valittaa.
Itse asiassa kotona ollut voi saada jopa enemmän. Nimittäin yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa jota haetaan ruokaan, sähköön ja lääkkeisiin. Toimeentulotukea ei myöskään saa, jos omistaa kesämökin.
Ei yhtiölainan pidäkään olla mikään lasku ttt haettaessa. Miksi yhteiskunnan pitäisi osallistua omaisuuden kartuttamiseen asunnon muodossa?
ON selvää, että juuri keskiluokka kärsii inflaatiosta eniten, sanoo E2 Tutkimuksella työskentelevä Juho Rahkonen.
Keskiluokka kun kuluttaa enemmän kuin pienituloiset tai eläkeläiset, jotka nauttivat eläkkeiden indeksikorotuksista inflaation myötä. Keskiluokalla on autoja, omakotitaloja – ja lapsia.
Juuri lapsien määrä korreloi sen kanssa, miten kovasti inflaatio arkea jäytää.
”Jos yksinelävän inflaatio on viisi prosenttia, nelihenkisellä perheellä lukema on jotain aivan muuta”, Rahkonen sanoo.
Ehkä voimakkaimmin tilanteesta kärsii alempi keskiluokka, jonka on vaikeampi sopeuttaa kulutustaan kuin ylemmän keskiluokan. Etätöihin ei voi jäädä eikä työmatkakustannuksista karsia, sillä työ on suorittavaa.
Yhtä lailla alemmalla keskiluokalla on heikohkosti mahdollisuuksia kasvattaa puskuria sivubisneksillä ja lisätuloja kartuttamalla.
TOISAALTA Rahkonen haluaa muistuttaa, että ihminen on sosiaalinen eläin.
Jokaista kurittava inflaatio on helpompi hyväksyä kuin tilanne, jossa ihminen köyhtyy työttömyyden tai avioeron vuoksi suhteessa viiteryhmäänsä.
Olemme siis samassa veneessä. Naapurikaan tuskin lähtee entisellä innolla Leville laskettelemaan tai Thaimaahan lekottelemaan, Rahkonen konkretisoi.
”Onkin tärkeää, että vaikeina aikoina saadaan luotua kansalaisille kuva siitä, että vaikeudet jakautuvat tasapuolisesti. Ihminen pystyy sietämään monenmoisia ikävyyksiä ja harmeja, kunhan on tunne, että ne kohdistuvat oikeudenmukaisesti”, Rahkonen pohtii.
”Että köyhdytään sitten yhdessä, jos kerta köyhdytään.”
Aika huonosti saa mennä jos ei ole varaa suklaapatukkaan, taitaa olla aika kovasti liioiteltua.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan omasta fiksuudesta kiinni. Oli minullakin lainaa yli 300 000 kun oli 0-korot, se oli vain fiksua. Nyt kun korko olisi ollut yli 4%, niin minulla ei ole yhtään velkaan. Sekin on fiksua.
Miksi valehtelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.
On myös tyhmyyttä leikata työttömyyskorvauksista. 5000 ihmistä kuolee kuukaudessa ja 580 työmarkkinatuella ei mennä eläkeläisten tilalle parturiin tai kahvilaan asiakkaaksi.
Ymmärrätkö että eläkkeitä ei makseta mistään kelan tai sossun rahoista? Miten sinä jaksat vuodesta toiseen täällä riehua näistä asioista? Kadehdit pienituloisia eläkeläisiä jotka on koko ikänsä raatanut saadakseen sen eläkkeen. Sinä makaat hanuri homeessa kotona ja valitat. Olet naurettava.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista, 5 miljardia rahastosta ja 3 miljardia verorahoista (kansan - ja takuueläkkeet).
Eläkemaksu on 7,15% palkasta ja 8,65%, jos on täyttänyt 53-vuotta. Työnantaja maksaa lisää niin, että 25% tulee täyteen. Tuosta 1,5% menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 960, kun tällä hetkellä työttömänä ollut saa kansaneläke+ takuueläkkeen 922 netto.
Voisiko hyvä eläkehöpöttäjä perustaa ikioman eläkehöpinä ketjun kun se ei nyt tähän asiaan liity mitenjään.
Liittyy, yhtä lailla täällä valitetaan veroista.
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa kuukaudessa.
3000 bruttopalkasta eläkemaksu on 214 ja 5000 bruttopalkasta 357.
Kun saa palkankorotuksen niin eläkemaksua menee enemmän ja veroa.
Niin? On aivan kohtuullista, että itse kukin maksaa edes osan yulevasta eläkkeestään itse.
1,5% menee omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Minun vanhempani saa oman eläkkeen+leskeneläkkeen 3100 netto kuukaudessa.
Hienoa. Miksi meidän muiden pitäisi mielestäsi maksaa vanhempiesi ja sinunkin eläke kokonaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävä epäkohta. Koko ikänsä pienellä palkalla raatanut saa saman rahan eläkkeellä kuin ihminen, joka on rötvännyt kotona muiden elätettävänä. Ja tämä jälkimmäinen vielä kehtaa valittaa.
Itse asiassa kotona ollut voi saada jopa enemmän. Nimittäin yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa jota haetaan ruokaan, sähköön ja lääkkeisiin. Toimeentulotukea ei myöskään saa, jos omistaa kesämökin.
Ei yhtiölainan pidäkään olla mikään lasku ttt haettaessa. Miksi yhteiskunnan pitäisi osallistua omaisuuden kartuttamiseen asunnon muodossa?
Niinpä, jos irtisanotaan niin et saa välttämättä tt-tukea, vaikka lapsia ja tilillä 0 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan omasta fiksuudesta kiinni. Oli minullakin lainaa yli 300 000 kun oli 0-korot, se oli vain fiksua. Nyt kun korko olisi ollut yli 4%, niin minulla ei ole yhtään velkaan. Sekin on fiksua.
Ahaa. Eli pystyt ennustamaan korot vuosiksi, tai jopa vuosikymmeniksi eteenpäin (ja näin ollen siis pystyt tarkasti ennakoimaan maailman kriisit ja taloustilanteen) ja ajoittamaan omat satojen tuhansien lainasi ja maksusuunnitelmasi sen mukaan? Oletpa kyllä fiksu. Haluaisin jutella kanssasi tästä tarkemmin.
Ps. On aika turn-off kun kehut itseäsi fiksuksi, kun tilanteesi, jos edes totta, on tulosta puhtaasti hyvästä tuurista.
Ei tarvitse olla mikään Nostradamus tai oraakkeli ennustaakseen että "jossain vaiheessa, korot nousevat nollasta". Juuri siksi VARAUDUTAAN kun EI TIEDETÄ. Jos tietäisin MILLOIN nousee tai laskee niin ei tarvitsisi varautua. Ja kun ON VARAUTUNUT ei tarvitse AJOITTAA kun tilanteeseen voi REAGOIDA. Minullakin oli vuosi aikaa suunnitella parasta mahdollista hetkeä lainan takaisinmaksuun ja KATSOA miten se korkotaso käyttäytyy kun korontarkistus lähestyy. Eli kaikkea muuta kuin tuuria. Sijoituksia myin 4 päivää ennen lainan takaisinmaksua, siirsin rahat lainapankkiin 1 päivä ennen lainanmaksua. Selvityksen rahan alkuperästä tein 3 päivää ennen lainan takaisinmaksua.
Eli MISSÄ tuossa se tuuri on? Kun on varautunut, ei tarvitse TIETÄÄ paljonko se korko on 5 vuoden päästä kun ne rahat lainan takaisinmaksuun on jo nyt. Sitten kun aika on, ainoastaan TOIMITAAN suunnitelman mukaan. Jos korot ei olisikaan nousseet niin rahat olisi pysynyt sijoituksissa ja lisää oltaisiin sijoituksiin laitettu kuukausittain kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös tyhmyyttä leikata työttömyyskorvauksista. 5000 ihmistä kuolee kuukaudessa ja 580 työmarkkinatuella ei mennä eläkeläisten tilalle parturiin tai kahvilaan asiakkaaksi.
Ymmärrätkö että eläkkeitä ei makseta mistään kelan tai sossun rahoista? Miten sinä jaksat vuodesta toiseen täällä riehua näistä asioista? Kadehdit pienituloisia eläkeläisiä jotka on koko ikänsä raatanut saadakseen sen eläkkeen. Sinä makaat hanuri homeessa kotona ja valitat. Olet naurettava.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista, 5 miljardia rahastosta ja 3 miljardia verorahoista (kansan - ja takuueläkkeet).
Eläkemaksu on 7,15% palkasta ja 8,65%, jos on täyttänyt 53-vuotta. Työnantaja maksaa lisää niin, että 25% tulee täyteen. Tuosta 1,5% menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Voisiko hyvä eläkehöpöttäjä perustaa ikioman eläkehöpinä ketjun kun se ei nyt tähän asiaan liity mitenjään.
Niin? On aivan kohtuullista, että itse kukin maksaa edes osan yulevasta eläkkeestään itse.
Hienoa. Miksi meidän muiden pitäisi mielestäsi maksaa vanhempiesi ja sinunkin eläke kokonaan
Työeläkkeitä maksetaan 25 miljardia vuodessa nyt työssäkäyvien palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana vanhempi joka ei maksa lapselleen sairauskuluvakuutusta on käsittämättömän holtiton.
Mitä holtitonta siinä on?
Lapsi viedään lääkäriin kun tarvii, ei ole sen vaikeampaa.Osastohoito ei sisälly maksukattoon. Kun maksukatto on täynnä maksaa vuorokausi sairaalassa 22,80. Eläkeläisillä on sairaalamaksuja ulosotossa.
Eläkeikäinen ei saa kyllä vakuutusta, joka korvaisi sairaalamaksuja tai se olisi ihan järjettömän kallis.
Ei saakaan. Mutta jos lapsi tai työikäinen joutuu sairaalaan niin myös hänellä hoito maksaa.
Tiedän. Mieheni oli kaksi vuotta sairaalassa ja kaikki piti maksaa, vaikka olimme rutiköyhiä. Kela ja toimeentulotuki pelastivat sen jälkeen, kun olin myynyt auton (ainoa omaisuus).
Sori mutta en todellakaan usko että maksoitte tuosta sairaalajaksosta sen todellisten kustannusten mukaan.
Sairaalapäivämaksut maksettiin. Ne samat, jotka kaikki sairaalassaolijat maksavat. Eihän täällä kukaan maksa todellisia kustannuksia mistään sairaanhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa, josta 2,7 euroa menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa, josta 2,7 euroa menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Minun vanhempani saa oma eläke+leskeneläke 3100 netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2124 euroa vuodessa menee siis naapurin eläkeläisille omasta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itke ettei ole varaa kuluttaa vaan etteivät rahat enää riitä normi elämiseen.
Keskituloisen palkansaajan oletus on ,että hän pystyy _itse_rahoittamaan elämisensä ja elättämään perheensä.
Pitäisikö lisääntyminen , omakotitalo, yli 50m2 asunnot sallia vain ylimpään desiiliin kuuluville ja tukien varassa eläjille ?No nämähän on olettaneet että he pystyy elämään varakkaan elämää keskituloisina.
Laina on liian iso. Samaten elintaso on vedetty liian ylös.
Tai tosivarakkaan elämää vain aika varakkaana. Kuulostaa, ettei läheskään kaikesta ole vielä nipistetty, mistä voisi. Ja silloin on valinta, ettei osta suklaapatukkaa tai piffaa nuoren mäkkärikeikkaa.
Joo, kehtaavat mokomat vielä syödä. Vaikka sekin hävikkiruokaa. Onpa kauheaa tuhlailua. Hirveää tosiaan, haluta koti perheelle ja kehtaavat vielä syödäkin.
Asuvat leveästi ja tilavasti kalliissa omakotitalossa, omistavat kaksi autoa ja skootterin ja lapset käyvät maksullisissa harrastuksissa.
Ja herra jumala maksavat tämän kaiken ihan itse ! On se niin väärin !
Eivätkä maksa. Siinä just se hupaisa juttu onkin näiden "omistusasuntojen" kanssa. Se on pankin niin kauan kuin sitä on yksikin sentti pankille maksamatta. Samoin muiden kivojen asioiden, jotka on lainarahalla rahoitettu.
Etkö oppinut mitään 90-luvun lamasta?
Asunto EI ole pankin. Asian voi tarkistaa vaikka osakekirjasta. Asunto on usein lainan vakuutena, mutta vakuutena voi olla jotain muuta, vaikka metsäpalsta. Eri asia on vaikkapa autokaupassa, jossa auto on rahoituslaitoksen, kunnes viimeinen lainasentti on maksettu. Mutta tämä ei siis koske asuntolainaa.
Nykyisinhän osakekirjat ovat sähköisiä. Ennen oli selvää ,että lainalla maksettu asunto oli pankin kun kirjat oli pankin hallussa, mikäli asunto oli lainan vakuutena.
Minulla on asuntoni osakekirja tuossa vieressä ja EI se EI OLE koskaan ollut pankin, osakekirjassa on vain ja ainoastaan minun ja puolisoni nimet. Ja läheskään kaikki osakekirjat eivät ole vielä sähköisiä. Meilläkin sähköiseksi siirtäminen tapahtunee vasta syksyllä.
Se että, joku on vetänyt velat tappiin ei ole yhteiskunnan vika, vaan ihan kotitalouden. Toki kukaan ei varmaankaan osannut odottaa, että korkojen nousun lisäksi, myös muut elämisen kustannukset nousevat. Mutta tämä juttu kuulosti enemmän siltä, että oma talous on suhteutettu siihen nollakorkoaikaan ja, kun korot yhtäkkiä pomppasivatkin, niin ei olekaan varaa kustantaa sitä.
Kuulostaa aika absurdilta, että muka edes suklaapatukkaan ei ole varaa. Veikkaan, että perheessä on varmaan auto tai autot kalliilla osamaksulla ostettuna. Hankala tilanne, mutta ehkä muistutuksena meille kaikille, että vaikka saisi iso lainamäärän, niin maksimilainamäärää ei ole silti välttättä järkeä ottaa. Kannattaa varautua tulevaan ja myös säästää.
Vierailija kirjoitti:
ON selvää, että juuri keskiluokka kärsii inflaatiosta eniten, sanoo E2 Tutkimuksella työskentelevä Juho Rahkonen.
Keskiluokka kun kuluttaa enemmän kuin pienituloiset tai eläkeläiset, jotka nauttivat eläkkeiden indeksikorotuksista inflaation myötä. Keskiluokalla on autoja, omakotitaloja – ja lapsia.
Juuri lapsien määrä korreloi sen kanssa, miten kovasti inflaatio arkea jäytää.
”Jos yksinelävän inflaatio on viisi prosenttia, nelihenkisellä perheellä lukema on jotain aivan muuta”, Rahkonen sanoo.
Ehkä voimakkaimmin tilanteesta kärsii alempi keskiluokka, jonka on vaikeampi sopeuttaa kulutustaan kuin ylemmän keskiluokan. Etätöihin ei voi jäädä eikä työmatkakustannuksista karsia, sillä työ on suorittavaa.
Yhtä lailla alemmalla keskiluokalla on heikohkosti mahdollisuuksia kasvattaa puskuria sivubisneksillä ja lisätuloja kartuttamalla.
TOISAALTA Rahkonen haluaa muistuttaa, että ihminen on sosiaalinen eläin.
Jokaista kurittava inflaatio on helpompi hyväksyä kuin tilanne, jossa ihminen köyhtyy työttömyyden tai avioeron vuoksi suhteessa viiteryhmäänsä.
Olemme siis samassa veneessä. Naapurikaan tuskin lähtee entisellä innolla Leville laskettelemaan tai Thaimaahan lekottelemaan, Rahkonen konkretisoi.
”Onkin tärkeää, että vaikeina aikoina saadaan luotua kansalaisille kuva siitä, että vaikeudet jakautuvat tasapuolisesti. Ihminen pystyy sietämään monenmoisia ikävyyksiä ja harmeja, kunhan on tunne, että ne kohdistuvat oikeudenmukaisesti”, Rahkonen pohtii.
”Että köyhdytään sitten yhdessä, jos kerta köyhdytään.”
Paitsi, että on meitä, jotka ovat eläneet köyhyydessä tähänkin asti. En tunne olevani samassa veneessä keskiluokkaisten kanssa, en, vaikka heiltäkin jää nyt ne Lapin lomat ja jopa suklaapatukka uupumaan. Köyhtykööt he omassa kuplassaan, minä köyhdyn omassani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
T:Työtön jolla on varaa myös suklaapatukaan.
Muut maksavat sinun suklaapatukkasi.
Sinunkin palkkasi maksaa joku muu: pomosi tai ehkä asiakkaasi. Saat sen vastineeksi jostain tehtävistä, joita suoritat heille. Työtön suorittaa työnhakua, kursseja yms työllistämistä edistävää aktiviteettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauraa haukutaan täällä valinnoistaan.
Ajatellaanpas toisinpäin;
Moniko köyhä on valinnut ammattikoulun kun se on nopea helppo? Kuinka moni ajatteli pidemmälle? Ajatteliko kukaan köyhä koskaan tilannettaan vuosia eteenpäin? Mitä jos sairastun vakavasti? Mitä jos haluan talon tai matkustella? Mitä jos teen useamman lapsen ja tarvitaan tilaa? Mitä jos joku kodinkone hajoaa?
Niinpä- valinta sekin koulutusaste on ollut, ei voi vaatia muita menojensa maksajaksi. Laurakin åohtii itse mitä voi tehdä- hän ei tuossa jutussa pyydä rahaa keneltäkään.
Suomessa on hyvät mahdollisuudet kouluttautua korkeasti ja päästä hyväpalkkaisiin töihin. Tekosyyt ei ole este.
Meinaat että kaikkien äly riittää lääkäreiksi ja juristeiksi? Ja vaikka riittäisikin, niin meinaat, että me tarvitaan tähän maahan vain lääkäreitä ja juristeja? Kaikki EIVÄT vaan voi olla korkeasti palkattuja, vaan mm. siivoajiakin tarvitaan.
On olemassa paljon muitakin korkeakouluja kuin oikis ja lääkis- huomaan ettet ole tutustunut tarjontaan.
Tiesitkö itse, että korkeakoulu ei takaa korkeaa palkkaa? Esim. kirjastonhoitajat valmistuvat korkeakouluista ja palkka on surkea. Monet duunarit tienaa puolet enemmän.
No palkka ei liene yllätys jos on sille alalle hakeutunut? Suunnittelut sitten varmaan asumisen ja muun elämäsi sen mukaan mitä tienaat?
Kuinka vaikeaa voi olla pitkän aikavälin suunnitelmien teko?
Ei se koulutus yksinään sitä hyvää tulotasoa takaa mutta kyllä vaan antaa paljon enemmän todennäköisyyksiä sille.
Sinä puhuit amiksesta, helppoudesta ja köyhyydestä yhtenä asiana, ja korkeasta koulutuksesta & hyvästä palkasta yhtenä pakettina. Sitä kommentoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 300 000 euron laina turhaa ökyilyä. Liian iso talo jne. Meidän laina oli jotain 220 000 euroa. Jäljellä 10 vuoden jälkeen 50 000 euroa.
Mitä "turhaa ökyilyä" maksoin lainani pois alle 7 vuodessa. tosin suurimman osan 7. vuonna.
Kuukausierä 2 604,50 €
Todellinen vuosikorko 5,01 %
Lainamäärä 450 000,00 €
Maksuerien määrä 300 maksuerää
Korkojen osuus yhteensä 331 350,00 €
Lainanhoitokulut yhteensä 0,00 €
Avauspalkkio yhteensä 0,00 €
Lainan kokonaiskustannukset 781 350,00 €