Keskiluokkainen Laura itkee HS, kun 500000 talolainan jälkeen ei jää enää rahaa kuluttamiseen
Laura kertoo, että inflaatio ja korkojen nousu vienyt perheen ahdinkoon. Rahaa ei jää enää elämiseen. Lasten vakuutuksista ei voi tinkiä (meillä kolme lasta, eikä yhtään lapsi vakuutusta).
Omasta mielestäni perhe ottanut ihan liian ison lainan. Mitä mieltä muut? Samoja kokemuksia?
https://www.hs.fi/koti/art-2000009449545.html?share=86d9b94e28e47aa738d…
Kommentit (1884)
Olenkin käsittänyt oman keskiluokkaisuuden aivan väärin. Puolisoni ja omani yhteisnettotulot kuukaudessa noin 4500e ja asumiskuluihin meillä menee kuukaudessa tästä noin 1000e. Matkustetaan kotimaassa ja ulkomailla noin 4x vuodessa, mutta valitaan kohtuuhintaisia vaihtoehtoja, jolloin matkan kustannukset ovat olleet yhteensä noin 300-800e/matka. Ostetaan ruoka ja juoma sen mukaan mitä tekee mieli ja onko hinta järkevä, että sitä kannattaa edes maksaa (esimerkiksi 9e/kg paprika). Tietotekniikka käytetään loppuun ja ostetaan keskihintaista/halpaa ja huonekaluja ei "uusita" vaan käytetään loppuun ja ostetaan tarpeeseen nekin keskihintaista/halpaa. Sohva on esimerkiksi melkein 15v vanha. Auto on velaton ja ostettu järki edellä - eli pienikulutuksinen, katsastustilastoissa kestävä ja halpa korjata. Vaatteita ja kenkiä ostetaan tarpeeseen, ei välttämättä edes joka vuosi, ja silloinkin järjen kanssa. Molemmilla säästyy rahaa kuukaudessa ja puskuria on niin että esimerkiksi yllättävä taloudellisen tilanteen muutos ja töiden loppuminen koronan vuoksi ei muuttanut tilannetta vaan pystyimme elämään silti hyvin. Otan ehdottomasti mielummin vastaan taloudellisen vapauden kun statussymbolit ja materian.
Vierailija kirjoitti:
Lauraa haukutaan täällä valinnoistaan.
Ajatellaanpas toisinpäin;
Moniko köyhä on valinnut ammattikoulun kun se on nopea helppo? Kuinka moni ajatteli pidemmälle? Ajatteliko kukaan köyhä koskaan tilannettaan vuosia eteenpäin? Mitä jos sairastun vakavasti? Mitä jos haluan talon tai matkustella? Mitä jos teen useamman lapsen ja tarvitaan tilaa? Mitä jos joku kodinkone hajoaa?
Niinpä- valinta sekin koulutusaste on ollut, ei voi vaatia muita menojensa maksajaksi. Laurakin åohtii itse mitä voi tehdä- hän ei tuossa jutussa pyydä rahaa keneltäkään.
Suomessa on hyvät mahdollisuudet kouluttautua korkeasti ja päästä hyväpalkkaisiin töihin. Tekosyyt ei ole este.
Suomessa on hyvät mahdollisuudet päästä hyväpalkkaisiin töihin vaikka ei kouluttautuisi korkeasti.
T: Merkonomi, ei edes Ylioppilas, palkka 4700 €/kk netto.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana vanhempi joka ei maksa lapselleen sairauskuluvakuutusta on käsittämättömän holtiton.
Meillä on sijoituksissa aika paljon enemmän kuin sairauskuluvakuutuksen maksimikorvaus. Omistamme myös vakuutusyhtiöiden osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1 600 000, joista vanhuuseläkkeellä 1 300 000. Mitä eläkeläisten asunnoille tulevaisuudessa tehdään, kun nuoremmat ei saa 2400 bruttotuloilla lainaa ilman isoja säästöjä?
Eläkeläisten asunnot menevät heille, jotka kuuluvat kuolinpesään.
Yleensä siis edesmenneen eläkeläisen lapsille ja/tai lapsen(lapsen) lapsille.
He voivat ottaa asunnon omaan käyttöön (lapselle opiskeluasunto, itsenäistymisasunto) tai laittaa sen vuokralle.
Ei sitä ole pakko myydä maksukyvyttömille omistusasuntoa haikailevalle.Suurin osa näistä asunnoista sijaitsee muuttotappioalueilla. Tuttu perikunta on jo kaksi vuotta yrittänyt myydä tai vuokrata asuntoa. Eipä ole herkkua eläkeläisille maksaa tyhjän asunnon yhtiövastiketta ja sähköä peruslämmön pitämiseksi.
Tämä! Minä ja kaksi sisarustani tulemme perimään ison vanhan omakotitalon muuttotappio paikkakunnalta. Talo vaatisi täyden remontin sisälle ja ulos, eikä siihen riitä mikään 50 000 euroa! Talossa on kolme kerrosta ja mm. kuusi makuuhuonetta. Itse en todellakaan odota innolla tuota perintöä. Taloa tuskin saisi kaupaksi, vaikka olisikin hyvässä kunnossa. Ja nyt sitä ei todellakaan saa kaupaksi, koska tosiaan vaatisi täydellisen laittamisen kuntoon sisältä ja ulkoa.
Kaiken saa kaupaksi, kun tarpeeksi halvalla myy. Se on sitten toinen juttu raskiiko luopua tappiohinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nuo asuntovelalliset, ylisuuren lainan maksajat. Nauttisivat muuten ainutlaatuisen lyhyestä elämästä, kuin jotain rupista asuntoa maksamalla. Vain materialismista kiinni pitävät joutuvat tuohon loukkuun.
Naura vapaasti.
Myimme muutama vuosi sitten pk seudulta talon 620 000 eurolla ja ostimme pikkutalon meille kahdelle (120m2) sekä maatilan Italiasta loma-asunnoksi. Rahaa jäi ylikin.
Yhtään ei harmita että maksettiin nuo seinät aikanaan. Toki elettiin ja reissattiin silloinkin koska asumiskulut oli pienet.
Varmuudeksi kirjoitat kahdesti saman ihqun kuvitelman tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko köyhä on valinnut ammattikoulun kun se on nopea helppo? Kuinka moni ajatteli pidemmälle? Ajatteliko kukaan köyhä koskaan tilannettaan vuosia eteenpäin? Mitä jos sairastun vakavasti? Mitä jos haluan talon tai matkustella? Mitä jos teen useamman lapsen ja tarvitaan tilaa? Mitä jos joku kodinkone hajoaa?
Niinpä- valinta sekin koulutusaste on ollut, ei voi vaatia muita menojensa maksajaksi. Laurakin åohtii itse mitä voi tehdä- hän ei tuossa jutussa pyydä rahaa keneltäkään.
Suomessa on hyvät mahdollisuudet kouluttautua korkeasti ja päästä hyväpalkkaisiin töihin. Tekosyyt ei ole este.
Millä lailla toisinpäin?
Laura on sössinyt asiansa. Ei sen todetakseen tarvitse olla köyhä amis. Ihan tälleen maisterinakin sen näen.
No sitä että moni köyhäkin on sössinyt asiansa mutta heitä ei saa arvostella vaikka ovat paikkaamassa vajetta sossutukien avulla. Laura ei saa sellaista ja ratkaisee ongelmansa jutun perusteella itse- hieno homma. Ratkaisisipa köyhätkin itse ongelmansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1 600 000, joista vanhuuseläkkeellä 1 300 000. Mitä eläkeläisten asunnoille tulevaisuudessa tehdään, kun nuoremmat ei saa 2400 bruttotuloilla lainaa ilman isoja säästöjä?
He voivat ottaa asunnon omaan käyttöön (lapselle opiskeluasunto, itsenäistymisasunto) tai laittaa sen vuokralle.
Ei sitä ole pakko myydä maksukyvyttömille omistusasuntoa haikailevalle.Suurin osa näistä asunnoista sijaitsee muuttotappioalueilla. Tuttu perikunta on jo kaksi vuotta yrittänyt myydä tai vuokrata asuntoa. Eipä ole herkkua eläkeläisille maksaa tyhjän asunnon yhtiövastiketta ja sähköä peruslämmön pitämiseksi.
Tämä! Minä ja kaksi sisarustani tulemme perimään ison vanhan omakotitalon muuttotappio paikkakunnalta. Talo vaatisi täyden remontin sisälle ja ulos, eikä siihen riitä mikään 50 000 euroa! Talossa on kolme kerrosta ja mm. kuusi makuuhuonetta. Itse en todellakaan odota innolla tuota perintöä. Taloa tuskin saisi kaupaksi, vaikka olisikin hyvässä kunnossa. Ja nyt sitä ei todellakaan saa kaupaksi, koska tosiaan vaatisi täydellisen laittamisen kuntoon sisältä ja ulkoa.
eikös tälläisen talon voisi lahjoittaa/testamentata kunnalle? Jos siis pelkkiä kuluja anyway tiedossa, niin pääsisi hiukan vähemmällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ole pakko myydä maksukyvyttömille omistusasuntoa haikailevalle.Suurin osa noista kuolinpesien asunnoista ja taloista on perillisten käteen turahtavaa ongelmajätettä, johon ei halua asumaan perilliset, eikä vuokralaiset.
Syy: huono sijainti.
Eikös suurin osa suomalaisista asu nykyään kaupungeissa? Ei siellä maalla ole tilallisten lisäksi kuin muutama hassu mummo ja pappa. Joku sukumökki voi toki olla, vanha asuinrakennus. Sellaisella on käyttöarvo vapaa-ajan asuntona, jos on pidetty asuttavassa kunnossa. Mummonmökeillä on itse asiassa kova kysyntä juuri nyt. Kaikki eivät halua/pysty sijoittaa satoja tuhansia moderniin villaan meren rannalla.[/qu
Ei,maaseudulla ei asu enää ketään,kaupunkien ulkopuolella on vain muutama mummu ja pappa ja sudet.Voiko joku oikeasti olla näin tietämätön?Oletko koskaan käynyt Helsinkiä pohjoisempana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä noin monta lasta ja sitten pitää ottaa iso asuntolaina. Ei heru sympatiaa, kun ihan tahallaan ovat tuohon tilanteeseen itsensä laittaneet.
Tämä!
Me tehtiin vain yksi lapsi ja otettiin pieni asuntolaina, koska ei pidetty silloista yleistä taloudellisesti tilannetta pysyvänä. Onneksi ei lähdetty laukalle silloin, niin voi nyt olla rennommin.
Minusta taas kolme lastani on noin miljoona kertaa tärkeämpiä ja rakkaampia kuin se säästynyt raha, jos heitä ei olisi. Pieni asuntolaina meilläkin.Todellakin arvovalintoja ;)
Arvasin että nämä ajat ovat helpompia köyhälle kuin puolen miljoonan talossa asuville. Köyhä on tottunut valmiiksi laskemaan mihin rahat riittävät ja osaa ostaa riittävän halpaa. Tosin eihän tuo nainen valita toimeentulon riittävyyttä vaan sitä ettei pysty enää kuluttamaan entiseen malliin eli huvikseen shoppailu vapaa-ajalla kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osin ymmärrän Lauraa. Tuo on ihan normaalihinta/ laina omakotitalosta Helsingissä. Siellä on tuhansia perheitä samassa tilanteessa. Lainan hinnan kasvun vielä olisi sietänyt, mutta kun siihen päälle sähkölasku kasvaa 500%, kaukolämpö 50%, polttoaine 20% ja ruoka 20% ja mitä vielä sen päälle, on keskiluokka kusessa.
Olemme aina eläneet kohtuullista elämää mutta nyt täytyy sanoa ettei 4000e nettotulot kahdella aikuisella meinaa riittää edes tavalliseen elämään ilman matkusteluja yms. "luksusta". Lapset ovat teinejä eikä lapsilisää enää tule. Pitää hankkia bussikorttia, vaatteita, maksaa harrastuksia jne. Toistaiseksi on riittänyt omista menoista tinkiminen ja se ettei säästöön jää enää yhtään. Kaksi autoa on pakolliset, mies tarvitsee autoa työssä ja minun työpaikka on hevon skutsissa.
Jos tämä jatkuu parikin vuotta on keskiluokka otettu hengistä ja meillä on vain köyhiä ja rikkaita. Kumpaan tulet itse kuulumaan?
Jos noilla tuloilla ei pärjää, niin on peiliin katsomisen paikka! Kannattaisiko miettiä niitä kulutustottumuksia! Ja lapset kannattaa kasvattaa itsenäisiksi. 18-vuotiaan voi käskeä hakemaan töitä. Moni tekee töitä opiskelun ohellakin. Esimerkiksi omassa työpaikassani on monta insinööriksi opiskelevaa nuorta naista omien opiskelukiireidensä ohessa töissä. Ahkeria ovat.
Lapsilta voi vaatia. Ei kannata kasvattaa pumpulissa. Ja kannattaa myös antaa talouskasvatusta. Ei ole järkevää pitää yllä keskiluokkaista kulissia suurella lainarahalla.
Nyt mietitte tarkkaan mikä on tärkeää ja järkevää. Esimerkiksi itse olen pienituloinen. Asun yksin vuokralla pienessä kaksiossa ja silti saan säästöön 500 euroa kuussa! Ja hassua, kun te ette keskiluokkaisena pysty samaan. Nyt laitat perheesi kanssa asiat kuntoon. Ja muistat, että lapset on hyvä kasvattaa itsenäisiksi.
Tsemppiä teidän perheelle!Toinen lapsi tekeekin töitä ja maksaa sillä osin kallista harrastustaan. Kulutustottumuksemme ovat maltilliset, silti esim. kaksi autoa vie valtavasti rahaa. Tässä taloustilanteessa ei kannata vaihtaa työpaikkaa hyvin pärjäävästä yrityksestä pois. Sinä pärjäät koska sinulla ei ole lapsia etkä tiedä, että teini syö jopa enemmän kuin aikuinen. Talouskasvatusta on annettu, toisella lapsella on sijoituksissa lähes 10 000e mutta ne on säästössä tulevaa yliopisto-opiskelua varten. Täällä muuten on tosi hankala löytää töitä jos et ole alan opiskelija tai olet alle 18v.
Enkä valita, meillä asiat on lopulta hyvin mutta koen myötätuntoa Lauroja kohtaan tai vastaavassa tilanteessa olevia. Meidän pelastus on kohta maksettu asuntolaina.
Normaaleilla opiskelijoilla ei ole 10000 sijoituksia. Paitsi oikis-lääkis-kauppisporukalla. Sun lapsi on rikas muihin verrattuna. Voisipa kaikkien vanhemmat tehdä noin.
Lapsi on 13-vuotiaasta asti sijoittanut kaikki rahansa, siis ihan kaiken. Me emme ole antaneet siihen yhtään rahaa, osingot on sijoittanut taas edelleen. Kuudessa vuodessa tuo potti on kertynyt, on myös tehnyt onnekkaita kauppoja. Kaikki kesätyörahat on laittanut sijoituspottiin.
Se 13-vuotias on pystynyt sijoittamaan rahat, kun vanhemmat ovat maksaneet kaikki muut elämän tarpeet ja ilmeisesti luksuksetkin. Miksei 13-vuotiaan rahat ole menneet normaaleihin nuorten asioihin, kuten peleihin, puhelimeen, mäkkäriin, harrastuksiin, vaatteisiin jne. ? Koska teillä vanhemmilla on ollut varaa näihin. Ja mistä 13-vuotias on saanut töitä? Jos on oikeasti saanut tuon summan kasaan mainoksia jakamalla niin nostan hattua. Lisäksi lapsi on etuoikeutetussa asemassa, kun vanhemmat ovat osanneet antaa talouskasvatusta ja sijoitusneuvoja. Köyhissä perheissä tätä ei ole. Ei ole myöskään tarvinnut pelätä, että jos sijoitukset menevätkin pieleen ja jäisi ilman lukiokirjoja.
Et ehkä näe samasta perspektiivistä, mutta olette hyväosaisia. Ja olen itse yliopisto-opiskelija.
Lapsella on 200e kännykkä, sai sen meiltä joululahjaksi kuten toinenkin on saanut. Vaatteet kuuluu vanhempien maksettavaksi, ei 13-vuotiaan. Ei käy mäkkäreissä, pelaa ilmaisia pelejä tai jotain ikivanhaa. Aluksi säästi kaikki synttäri- ja joululahjarahat, kävi leikkaamassa naapurissa nurmikkoa, keräsi mummolle mustikoita jne. Mitään luksusta emme ole lapselle maksaneet, Tallinnassa on käyt pari kertaa ja älä vain sano, että teillä teini maksaa ne perheen Tallinnan matkat itse. Köyhiä emme ole, sitä en ole väittänytkään. Keskiluokkaisia olemme. Viime kesänä oli 1,5kk töissä, sai puhtaana käteen 2200e kun ei mennyt veroa, pisti kaikki rahat sijoituksiin eikä ostanut mitään itselleen. Valinta se on sekin eikä siihen pysty meidän toinen teini.
Ok. Olen vain kateellinen kun olen varmaan max. Pari vuotta vanhempi kuin teidän lapsi ja ei ole koskaan ollut mahdollisuutta tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla toisinpäin?
Laura on sössinyt asiansa. Ei sen todetakseen tarvitse olla köyhä amis. Ihan tälleen maisterinakin sen näen.
No sitä että moni köyhäkin on sössinyt asiansa mutta heitä ei saa arvostella vaikka ovat paikkaamassa vajetta sossutukien avulla. Laura ei saa sellaista ja ratkaisee ongelmansa jutun perusteella itse- hieno homma. Ratkaisisipa köyhätkin itse ongelmansa
Ei se että joku muu on sössinyt tee omasta sössinnästå sen järkevämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hyvät mahdollisuudet päästä hyväpalkkaisiin töihin vaikka ei kouluttautuisi korkeasti.
Hienoa. Olet varmaankin syntynyt ehkä 60- luvulla tai korkeintaan 70- luvulla?
Ei ole enää pariinkymmeneen vuoteen päässyt merkonomin papereilla noin hyväpalkkaiseen työhön.
Sinä olet kuitenkin elävä todiste siitä että Suomessa pärjää jos tarpeeksi pinnistelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana vanhempi joka ei maksa lapselleen sairauskuluvakuutusta on käsittämättömän holtiton.
Meillä ei ole. Ei siksi, että oltaisiin holtittomia. Vaan siksi, että lapsi on joutunut käymään lääkärissä 10v elämänsä aika kolme kertaa. Aika monia tonneja oltaisiin jo maksettu turhaan, kun nuo kaikki kerrat olisivat menneet omavastuun piikkiin kuitenkin.
Aluksi tosin meilläkin oli, mutta irtisanottiin, kun lapsi ei sitä tarvitse. Todennäköistä on, että lapsella puhkeaa jossain kohtaa astma(paha sukurasite), mutta siitäkään tulevat kulut tuskin ylittävät sitä summaa mitä tähän menessä olisi jo mennyt turhaan vakuutuksiin.
Ette olisi vaan pari tonnia. Aika halpaa kun kyseessä lapsen terveys.
julkiselle on päässyt ja polvet operoitu ts tekonivelet 49 euroa kertaa 4 pvää. Halapaa. Samaten hammaslääkäri julkinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla toisinpäin?
Mutta siinä on ero. Laura korjaa tilanteensa itse eikä huuda muita maksajiksi... Se kävi jutusta selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla toisinpäin?
Mutta siinä on ero. Laura korjaa tilanteensa itse eikä huuda muita maksajiksi... Se kävi jutusta selväksi.
Millä lailla hoitaa? Kitisee ja vinkuu ja jatkaa sössintää. Lastensa hyvinvoinnin kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Olet varmaankin syntynyt ehkä 60- luvulla tai korkeintaan 70- luvulla?
Ei ole enää pariinkymmeneen vuoteen päässyt merkonomin papereilla noin hyväpalkkaiseen työhön.
Sinä olet kuitenkin elävä todiste siitä että Suomessa pärjää jos tarpeeksi pinnistelee.
Tämä kuulostaa sellaiselta tapaukselta että tulevissa yt-neuvotteluissa voi tulla kenkää eikä enää uutta työtä löydy. Huomaakin että koulutusta arvostetaan ja itse ei pääse kuin kaupan kassalle. Vaikka "tekevälle aina löytyy".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla toisinpäin?
Iloisia uutisia sinulle:
jos Laura perheineen sattuisi putoamaan yhteiskunnan kelkasta, joutuisi myymään omaisuutensa ja sittenkin vielä tarvitsisi yhteiskunnan tukia, kyllä häntä autettaisiin.
AIVAN SAMOIN KUIN NIITÄ MUITAKIN KÖYHIÄ.
Yhteiskuntamme ei tunne keskiluokan harrastus- ja ulkomaanmatkatukea. Miksiköhän?
Ei se koulua vain valita. Sinne mennään mihin päästään. Kyllähän tässä on kymmeniin korkeakoulu paikkoihin haettu ja yliopistoonkin 10-15 kertaa eri tiedekuntiin. Mihinkään ei päästy, joten on ammattitutkinto hankittu sieltä mihin otettiin sisään. Täytyy olla ihan uskomattoman etuoikeutettu jos elää harhassa että opiskepaikan voi vain valita.