Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten varauduit/varaudut lamaan?

Vierailija
24.03.2023 |

Ja miltä tällä hetkellä taloustilanteesi ja elämäsi näyttää? Mitkä ratkaisut tähän mennessä ovat olleet onnistuneita ja mitkä menneet mönkään?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin ravintoloissa käynnin aika pitkälti ja moottoripyöräilyn. Pottumuusia ja kalaa/makkaraa väännän kotona. En tee enää mitään yli parin sadan hankintaa kuin pakon edessä.

Vierailija
82/104 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

BTC

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulta all time high!

Vierailija
84/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori enkä ennen mitään lamoja elänyt. Nyt olen toistaiseksi pärjännyt ihan ok vielä vaikka hintojen nousu tuntuukin. Säästöjä on 15k verran, mitä niille pitäisi nyt tehdä sitten? Menettävätkö arvonsa vai kannattaako rahaa edelleen pitää tilillä säästössä tuon verran? vai pitääkö ostaa jotain kultaa tms

Vierailija
85/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nuori enkä ennen mitään lamoja elänyt. Nyt olen toistaiseksi pärjännyt ihan ok vielä vaikka hintojen nousu tuntuukin. Säästöjä on 15k verran, mitä niille pitäisi nyt tehdä sitten? Menettävätkö arvonsa vai kannattaako rahaa edelleen pitää tilillä säästössä tuon verran? vai pitääkö ostaa jotain kultaa tms

Inflaatio syö jatkuvasti säästöjäsi jos seisotat niitä tililläsi. Riippuu tietysti ihan paljonko on muuta varallisuutta, pidätkö tilillä odottamassa ostopaikkoja jne. ihan tapauskohtaista. 

Vierailija
86/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inflaatio syö jatkuvasti säästöjäsi jos seisotat niitä tililläsi. Riippuu tietysti ihan paljonko on muuta varallisuutta, pidätkö tilillä odottamassa ostopaikkoja jne. ihan tapauskohtaista. 

Mitään muuta omaisuutta ei ole. Nuo rahat pitäisi käyttää esim opitnoihin jos joskus tulisin opiskelukykyiseksi ja pääsisin kouluun tms. Hirvittää että nyt tekisin noilla jotain ihan muuta mutta voiko inflaatio syödä nuo säästöt kokonaan? olen onnistunut istumaan tuon säästösumman päällä jo nyt monta vuotta enkä koe että olisin menettänyt mitään. Säästäminen on tunutunut järkeämmältä kuin tuhlaaminen tässä vaiheessa.

Vierailija
87/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään muuta omaisuutta ei ole. Nuo rahat pitäisi käyttää esim opitnoihin jos joskus tulisin opiskelukykyiseksi ja pääsisin kouluun tms. Hirvittää että nyt tekisin noilla jotain ihan muuta mutta voiko inflaatio syödä nuo säästöt kokonaan? olen onnistunut istumaan tuon

Sijoita ja jos opinnot tulevat ajankohtaiseksi, niin sitten realisoit tarvittaessa sijoituksia. Inflaatiolaskureita löytyy googlaamalla. 15k esim. viidessä vuodessa on sulanut 2-3k ostovoimaa inflaation myötä.

Vierailija
88/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään muuta omaisuutta ei ole. Nuo rahat pitäisi käyttää esim opitnoihin jos joskus tulisin opiskelukykyiseksi ja pääsisin kouluun tms. Hirvittää että nyt tekisin noilla jotain ihan muuta mutta voiko inflaatio syödä nu

Apua en osaa kyllä sjoittaa ollenkaan, ei mitään kokemusta. Pelkään että menettäisin vaan rahani kun sössisin kuitenkin jotain.

Vierailija
89/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään muuta omaisuutta ei ole. Nuo rahat pitäisi käyttää esim opitnoihin jos joskus tulisin opiskelukykyiseksi ja pääsisin kouluun tms. Hirvittää että nyt tekisin noill

Mihin siis pitäisi sijoittaa ettei rahojen arvo menisi? Itse olin miettinyt että laittaisin 10k asp säästötilille

Vierailija
90/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin siis pitäisi sijoittaa ettei rahojen arvo menisi? Itse olin miettinyt että laittaisin 10k asp säästötilille

ASP:lle ei voi laittaa kerralla noin isoa summaa

Vierailija
91/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyrkinyt hankimaan hyvän toimeentulon aikana sellaista, mitä välttämättä tarvitsen, kuten hyvät jalkineet ym., ja vähän sellaisiakin asioita, joita muuten vain haluan, jos ei sellaisia joskus myöhemmin ehkä pysty saamaan. Olisi aika ankeaa, jos omistaisi vain tarpeellisia asioita, eikä mitään ajankulua, viihdykettä tai elämää piristävää asiaa. Olen myös hoitanut hampaat kuntoon yms. oleellista.

Varastotilat on omassa asunnossa niin pienet, ettei minkään oman ruokavaraston perustamista kotiin tarvi edes miettiä. Muutama hylly on tilaa. Mutta rahaa koitan käyttää huonona aikana erittäin nuukasti, että jäisi jotain säästöön vielä huonomman päivän varalta.

Ja jos (ja kun) ei omat konstit riitä, jos joku syvä lama oikeasti tulisi, niin luotan sitten Herran huolenpitoon. Hän pitää hulluistaan huolen.

Vierailija
92/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

1990-luvun lamaan en varautunut oikein mitenkään. Asuin siihen aikaan vielä vuokralla ja jäinkin pian äitiyslomalle ja hoitovapaalle, joten lama oli lähes ohi, kun palasin takaisin töihin. Ei ollut laman aikana velkoja ja aikaa oli kiertää kaupoissa metsästämässä tarjouksia. Muutenkaan ei lasten kanssa päässyt lähtemään oikein minnekään, joten kotinurkissa tuli pyörittyä. Ei maksanut huvitukset silloin yhtään mitään. 

Mahdolliseen tulevaan lamaan olen varautunut säästöillä ja sijoituksilla. Eläkepäiviin on enää reilut 3 vuotta, mutta aloin elää eläkepäivieni elintasolla jo tammikuussa. Säästyneet rahat pidän pankkitilillä. 

"Mahdolliseen tulevaan lamaan"? Kyl tää on jatkunu jo pari vuotta vai meinaatko pohjakosketusta? Mitä sijoituksia? Ei voi muuta ku hattua nostaa rohkeudesta, jos isoja summia pankkitilillä ja meinaat si

Ei nyt mitään lamaa ole. 😂 Lievää taantumaa on. 

Joten jos jo tätä pidät jonain lamana, niin sinulla on kyllä tosi ankeat ajat edessä, kun se lama joskus iskee.

Vierailija
93/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taantumalle ja lamaan ei ole yhtä virallista ja hyväksyttyä määritelmää. Yleisimmin puhutaan kuitenkin taantumasta, kun taloustilannetta kuvaava bruttokansantuote (BKT) laskee kahtena peräkkäisenä vuosineljänneksenä edellisiin vuosineljänneksiin verrattuna. Suomi ei ole lamassa vuonna 2025 useimpien asiantuntijaennusteiden mukaan; päinvastoin, talous on kääntymässä hitaaseen kasvuun pitkän taantuman jälkeen.

Oma henkilökohtainen talous tietysti voi olla lamassa. 😁

Vierailija
94/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin asuntolainan pois. Hankin osaamista/ pätevyyksiä eri aloilta. Ostamalla lasten vaatteet kirpputoreilta suosimalla merkkivaatteita, niin että jälleenmyyntiarvo säilyy.

Vierailija
95/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joten jos jo tätä pidät jonain lamana, niin sinulla on kyllä tosi ankeat ajat edessä, kun se lama joskus iskee.

EIkö tuossa juuri eritelty "pohjakosketus" sinä mitä moni tavallinen tallaaja pitää "todellisena" lamana. Suomen talous ei ole kasvanut yli 15 vuoteen ja syvenevää taantumaa on ollut jo vuosia sitäkin. 90-luvun tyyliseen "pohjakosketukseen" on vielä matkaa. Riippuu tietysti myös mistä asiaa katselee. Monien taloustieteilijöiden, sijoittajien yms. mukaan ollaan oltu lamassa jo tovi ja esim. peruskuluttajalle asiat tulevat näkyviin aina viiveellä. Mikään naureskelun aihe Suomen taloustilanne ei ole ollut enää vuosiin ja talousasioissa kannattaa muutenkin olla mieluummin proaktiivinen kuin reaktiivinen, ettei ole sitten "yhtäkkiä ja arvaamatta" korvia myöten liemessä jos hommat menee vihkoon. Ysärilamasta jäi elävästi mieleen se miten tulevaa lamaa eniten ja pisimpään vähätelleiden omaisuus oli ensimmäisenä vasaran alla. No kukin tavallaan.

Vierailija
96/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 90-luvun laman aikaan reilu parikymppinen, pois kotoa jo muuttanut ja juuri äidiksi tullut. En muista kuin kuulleeni siitä lamasta: jollain meni firma, toisella piippu suuhun ja sitä rataa. Ei se lama meidän nuoressa perheessä kyllä näkynyt. Tavallista sen ajan nuoren perheen arkea elettiin. Sillloin elettiin muutenkin nuukemmin ja yksinkertaisemmin, ei tarvittu eikä edes kaivattu kaikkea sitä mitä nykyään halutaan. Edes kummoistakaan kotiruokaa.

Uskon, että kun lama tulevaisuudessa tulee, se on paljon 90-luvun lamaa pahempi.

Vierailija
97/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIkö tuossa juuri eritelty "pohjakosketus" sinä mitä moni tavallinen tallaaja pitää "todellisena" lamana. Suomen talous ei ole kasvanut yli 15 vuoteen ja syvenevää taantumaa on ollut jo vuosia sitäkin. 90-luvun tyyliseen "pohjakosketukseen" on vielä matkaa. Riippuu tietysti myös mistä asiaa katselee. Monien taloustieteilijöiden, sijoittajien yms. mukaan ollaan oltu lamassa jo tovi ja esim. peruskuluttajalle asiat tulevat näkyviin aina viiveellä. Mikään naureskelun aihe Suomen taloustilanne ei ole ollut enää vuosiin ja talousasioissa kannattaa muutenkin olla mieluummin proaktiivinen kuin reaktiivinen, ettei ole sitten "yhtäkkiä ja arvaamatta" korvia myöten liemessä jos homm

Olen elänyt ysärilaman läpi. Ei jäänyt edes traumaa.

Vierailija
98/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1990-luvun lamaan en varautunut oikein mitenkään. Asuin siihen aikaan vielä vuokralla ja jäinkin pian äitiyslomalle ja hoitovapaalle, joten lama oli lähes ohi, kun palasin takaisin töihin. Ei ollut laman aikana velkoja ja aikaa oli kiertää kaupoissa metsästämässä tarjouksia. Muutenkaan ei lasten kanssa päässyt lähtemään oikein minnekään, joten kotinurkissa tuli pyörittyä. Ei maksanut huvitukset silloin yhtään mitään. 

Mahdolliseen tulevaan lamaan olen varautunut säästöillä ja sijoituksilla. Eläkepäiviin on enää reilut 3 vuotta, mutta aloin elää eläkepäivieni elintasolla jo tammikuussa. Säästyneet rahat pidän pankkitilillä. 

"Mahdolliseen tulevaan lamaan"? Kyl tää on jatkunu jo pari vuotta vai meinaatko pohjakosketusta? Mitä sijoituksia? Ei voi muuta ku hattua nostaa rohkeud

Eikö "lammas" ole lukenut David Wilkerosnin Näky-kirjaa, jonka mukaan käy tulevaisuudessa niin, että pankit ajautuu vaikeuksiin ja asiakkailla on max. 2 viikkoa aikaa nosta rahansa. Selvääkin on, että siinä touhussa ei iso osa saa niitä rahojaan. Pankki kun ei ole mikään ehtymätön kaivo, joka kestäisi sellaista, että kaikki asiakkaat ykskaks haluaa tilillä olevan saldonsa käteisellä.

Vierailija
99/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavaraisuus ei liity vain tuloihin vaan kykyyn säädellä menoja ja impulsseja. Se on enemmänkin luonnekysymys. Niillä pärjätään mitä milloinkin on.

Vierailija
100/104 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä jolla oli se 15 tonnia rahaa säästössä! Nosta ainakin 500 euroa käteistä rahaa ja pidä jemmassa esim. sähkökatkojen varalta.

Tosin jos pankkijärjestelmä joutuu kriisiin, niin niitä rahoja ei sieltä pankista saa ulos. Vertaa mitä tapahtui kiinteistörahastoihin sijoittaneille aivan hiljakkoin!

Toinen varma ja hyvätuottoinen sijoituskohde on oma osaaminen, eli opiskelu ja taitojen hankkiminen. Mutta huomaa, että tätä ei tällä hetkellä oikein, eikä kannata tehdä virallisen koulutusjärjestelmän piirissä, vaan ostamalla erilaisia kursseja, kirjoja ja koulutuksia netin kautta. Tai koettaa etsiä mentoreita aloilta, joilta haluat tietoa.

Ja ihan perustavanlaatuiseen selviämiseen hankkia varusteet, millä voi oleskella ulkona ympäri vuorokauden mihin aikaan vuodesta tahansa. Ja vaikka viikonkin jakson, jos on tarpeen.

Jos olet joskus käynyt partiossa tai ollut armeijan leireillä, niin tiedät perusasiat. Jos et, kysy joltain ohjeita, jolla on kokemusta.