Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkolaisille merinolampaille tehdään kivulias hännän poisto

Vierailija
26.11.2006 |

Tätä merinovillaa näkee kaikkialla, erityisesti lasten vaatteissa. Yli 90 % lampaista leikataan häntä poikki pienenä ilman puudutusta. Näin tehtiin ainakin aiemmin, ellei käytäntö ole juuri nyt muuttunut ja tuskinpa on. Suomessa näitä ei kasvateta onneksi.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Uudessa-Seelannissa myös lehmiltä katkaistaan hännät " hygieenisyyssyistä" toki tässä tapauksessa kohdistuu lypsäjän hygieniaan --> ei pääse huiskimaan hännällä lypsäjää. Muuta selitystä minulle ei annettu, kun kyselin asiasta.

Lampailta katkaistaan hännät siitä syystä, etteivät levitä esimerkiksi ripulia villaan. Peräpää pysyy siten paremmin puhtaana.

tuosta katkaisemisen tavasta en ole ihan vakuuttunut, ainakin niissä paikoissa jossa itse kävin, katkaisu hoidettiin metallirenkaalla, joka laitetaan häntään eläimen ollessa hyvin nuori. Kun eläin kasvaa ja häntä paksuuntuu, metallirengas estää verenkierron ja hännänpää ikäänkuin " kuivettuu" pikku hiljaa. Sen jälkeen se voidaan poistaa/tippuu itsekseen.

Suosin itse suomalaista villaa ;)

Vierailija
2/3 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se, että puhutaan mistä kotieläimestä tahansa, aina löytyy huomautettavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri oikeat olosuhteet.

itke ennemmin vikunjoita otka parat tapetaan villansa vuoksi sillä tappaminen on helpompaa kuin keritseminen sillä eläin on niin säikky. vikunja onneksi on tätänykyä rauhoitettu niin että sitä ei saa /sen villaa myydää kaupallisesti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan