Miten olette onnistuneet vähentämään/lopettamaan juomisen?
Tuntuu että joka viikonloppu on saada.
Ja vedän joka kerta ns. päätyyn asti.
Kommentit (22)
Lapsien syntymä, urheilu, sovittuja menoja lauantaille. Ota tavoitteeksi vähentää hiljalleen määriä.
Laitan kalenteriin kivannäköisen tarran sellaisten päivien kohdalle, kun olen ollut juomatta. Yllättävän paljon se motivoi, kun tietää etten saa tarraa juopottelupäiviltä. Vaikka siinä ei tavallaan olekaan mitään järkeä.
Vuonna 2011, eräänä syyskuisena kamalana krapula-aamuna päätin, että tää oli nyt tässä.
Pisaraakaan alkoholia en ole senjälkeen ottanut.
Oli oikeastaan ihan helppoa lopettaa.
Otin yhteyttä a klinikkaan ja kävin ääneen keskustelua juomisestani. Aloitin jopa ryhmäterapian, oli todella hyvä.
Tätä ennen kokeilin 20v omin voimin vähentää tai lopettaa. Ei oikein onnistunut. Nyt 6v raittiina.
Olen lisännyt juomistani enkä koskaan voinut näin hyvin. Viinilasillinen joka aterialla tekee ihmiselle vain hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Join itseni hautaan ja tämä kirjoitus tulee ns. haudan takaa...
Pisaraakaan en ole sen jälkeen juonut ja siitä on sentään jo 25 vuotta...
Yrtin avulla ja olen nykyään usein ilman sitäkin. Ei jaksa niitä krapuloita.
Koeta keksiä jotain juomisen tilalle. Tyhjyys ja yksinäisyys on kaikista pahinta ja saa juomaan lisää.
T:alkoholisti
Vierailija kirjoitti:
Minäpä vedän joka ainut päivä päätyyn asti, mietipä sitä. Olisin tyytyväinen, jos vain viikonloppuisin.
Etkö mieti mitä se tekee kehollesi? Tai kiinnostaa varmaan tiedät niin eikö se haittaa sinua itseäsi? Uteliaisuudesta kysyn. Sama kysymys koskee tietty esim tupakojia. Itse kun en ymmärrä ja koitan aina elää suht terveellisesti, liikun ja syön hyvin mutta voinhan minäkin sairastua mutta koitan aina silti. Olisi kiva kuulla ajatusmaailmaa toisenlaisen ihmisen näkökulmasta
Lopetin kuin seinään. Päätös on pitänyt 12 vuotta. Ei tippaakaan.
Joskus kaipaan hetkiä että voisi ottaa pari kaljaa hyvässä seurassa mutta se ei ole mahdollista.
Parisuhde, opiskelu, työt oli päällimmäiset syyt, mutta sairauden takia päätin lopettaa kokonaan alkon käytön, ei siis lasillisia esim. juhlissa tai ruoan yhteydessä. Alkoholittomia viinejä yms nykyään hyvin tarjolle, joten sellainen sitten ravintola illallisella.
Mä en ole mikään sanomaan, kun juoppouteni jäi varsinaisesti nuoruusvuosiin, mutta olen analysoinut paljon tarpeita, jotka ajavat ihmiset juomaan.
Olen tullut siihen tulokseen, että juominen loppuu, kun tarve siihen poistuu. Samoin käy tupakoinnin kanssa.
Te, jotka pohdiskelette lopettamista tässä, olette oikealla tiellä. Olette jo kyseenalaistaneet juomisenne.
Olen tästä kirjoittanut johonkin muuhunkin keskusteluun, mutta kun ihminen kasvaa, kehittyy, aikuistuu tai viisastuu, hän väsyy stimulanttien aiheuttamiin muutoksiin itsessään, terveydessään ja käytöksessään. Hän hyväksyy itsensä omana itsenään, eikä tarvitse keinotekoisia aineita ollakseen sitä mitä on.
Humalassa hauska osaa olla hauska myös selvin päin, tai ei näe hauskana olemista enää niin tarpeellisena. Ujo hyväksyy ujoutensa, eikä pyri sitä enää peittelemään. Kenties jopa karistaa osan ujoudestaan suomalaisella sisulla ilman viinaa. Estynyt rohkaistuu yrittämään seuran hakua ennemmin hymyllään tai tanssitaidoillaan kuin viinan voimalla, rähinäviinaa nautiskellut opettelee muun tavan purkaa aggressioita ( tupakoinnin myös lopettaneena huomasin, että raivokas sauvakävelylenkki oli hyvä vitutuksen purkaja tupakan sijaan).
Kaikki vaihtoehtoiset, itselle mieluiset harrastukset auttavat juomisesta luopumisessa, kunhan vain tiedostaa, että se on nyt mun keinoni rentoutua ja heittää vapaalle.
Ja mikä tärkeintä, pitää oppia nauttimaan pienistä asioista. Niistä on onni tehty.
Minulla auttoi, kun löysin hyvän miehen parisuhteeseen ja hän ei tykännyt kännisekoiluistani, joten juominen väheni kummasti :D Nykyään juon alkoholia suunnilleen kerran vuodessa. Suosittelen etsimään merkityksellisiä ihmissuhteita elämään, ei tarvitse edes olla romanttinen suhde : ) Mistä niitä ystäviä sitten löytää? Esimerkiksi kaverihaku.net -sivulta.
Nuorena, ennen lasten tekoa, tuli kiintiö täyteen. Nyt enää pieniä määriä puna-tai valkoviiniä. Suvussa yksi alkoholisti toimi myös varoittavana esimerkkinä.
Kun kuolen kerran, minut peskää viinisammiossa,
ja juomalaulu hauska soikoon kuolinkammiossa!
Ja mua jälkimaailma jos kysyy, etsii milloin,
niin luuni lepää viinituvan tuhka-rauniossa.
Minäpä vedän joka ainut päivä päätyyn asti, mietipä sitä. Olisin tyytyväinen, jos vain viikonloppuisin.