Suomessa mukamas työntekijäpula? Hain paikkaa johon oli tullut yli 700 hakemusta!
En ole hakenut töitä vuosiin, koska mulla on tällä hetkellä työpaikka, mutta olisi tarkoitus muuttaa toiselle paikkakunnalle jos työpaikan saisin sieltä. No en tullut valituksi tähän tehtävään...
Suomessa mukamas työntekijäpula? Hain paikkaa johon oli tullut yli 700 hakemusta!
Miten voi olla mahdollista?
Suomessa ei ole pulaa työntekijöistä kun hoitoalalla...
Kommentit (39)
Aloittaja on varmaan hakenut tavanomaisiin toimistotehtäviin, joihin riittää massoittain hakijoita.
Samaa mieltä itse hakenut jo pitkään ja kokemus hyvä, koulutusta löytyy, mutta ikä 55 on esteenä.
Luin jutun jossa terveyden hoitopalvelua oli kilpailutettu ja ikä rasismin raja oli 44 vuotta.
Eli henkilökunnan valmistumis paperit oltava 2000 luvulta tai tuoreemmat, tällaisella kriteerillä kuntayhtymä karsi kääkät ulos.
44 vuotta on siis ikä loppu...
Ei kukaan ole väittänytkään, että joka alalla olisi pulaa työntekijöistä. Hoitoala on kuitenkin laaja käsite ja siellä vaje on huolestuttava.
Kyse on ennemminkin pula osaavista tekijöistä. Esimerkiksi meillä oli avoinna positio markkinoinnissa ja toinen IT-kehityksessä. Markkinointitehtävään tuli yli 200 hakemusta, joista alle 10 oli harkitsemisen arvoisia. IT-tehtävään tuli puolestaan alle 10 hakemusta ylipäätään.
Osa noista 700 hakijasta selittyy tietysti nykyisellä työnhakumallilla ja pakkohakemuksilla. Työtehtävään tuskin oli tiukat kriteerit esim. koulutuksen tai työkokemuksen suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on varmaan hakenut tavanomaisiin toimistotehtäviin, joihin riittää massoittain hakijoita.
Sama tilanne on monessa muussakin työssä. Hakemuksia tulee usein satoja.
Silloin kun jouduin puoli vuotta sitten työttömäksi, hain ainakin 20 paikkaan kahdessa viikossa, neljästä vastatiin, kolmeen pääsin haastatteluun. Ällistyin kyllä tosiaan että monesta paikasta ei koskaan edes vastattu mitään, vaikka oli suosittelijan yhteystiedot hakemuksessa ja kokemusta alalta.
Jälkeenpäin kuulin että minut oli valittu tehtävään 500 hakijan joukosta, olin kyllä erittäin hämmästynyt.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä itse hakenut jo pitkään ja kokemus hyvä, koulutusta löytyy, mutta ikä 55 on esteenä.
Luin jutun jossa terveyden hoitopalvelua oli kilpailutettu ja ikä rasismin raja oli 44 vuotta.
Eli henkilökunnan valmistumis paperit oltava 2000 luvulta tai tuoreemmat, tällaisella kriteerillä kuntayhtymä karsi kääkät ulos.44 vuotta on siis ikä loppu...
Vinkki: Kannattaisi panostaa hakemuksen ja CV:n oikeinkirjoitukseen niin saa sen haastattelukutsun todennäköisemmin kuin yhdyssanavirheitä vilisevällä työhakemuksella.
Jos olisi oikea työntekijäpula, niin työnantajat eivät tarjoaisi huonoja nollatuntisopimuksia vuokrafirmojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole väittänytkään, että joka alalla olisi pulaa työntekijöistä. Hoitoala on kuitenkin laaja käsite ja siellä vaje on huolestuttava.
höpö höpö- oisin hakenu itärajalle yhteen hoitoalan paikkaan, soitin just, ja se sanoi on tullu jo 110 hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Eli henkilökunnan valmistumis paperit oltava 2000 luvulta tai tuoreemmat, tällaisella kriteerillä kuntayhtymä karsi kääkät ulos.44 vuotta on siis ikä loppu...
Taidat tarkoittaa sitä kun perushoitajalla ei ole riittävää tutkintoa vaan tulee olla lähihoitaja. Sama kun osassa työtehtävissä tulee olla amk suorittanut, eikä vanha opistotason koulutus vain ole riittävä. Kyse ei ole syrjinnästä vaan koulutuksien muuttumisesta.
Minä hain toimistotyöntekijää Helsinkiin tai etänä muualle, sain 10 hakemusta joista 4 meiltä talon sisältä. Loput pyysivät palkkaa 4000-5000 euroa. Palkkasin talon sisältä kun oli pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
höpö höpö- oisin hakenu itärajalle yhteen hoitoalan paikkaan, soitin just, ja se sanoi on tullu jo 110 hakemusta.
Tuu pk-seudulle niin parhaimmillaan olet ainoa hakija sote-alalla työhön. Omaan työhöni sote-alalla haki alle vuosi sitten kolme hakijaa, joista olin yksi ja joista yksi oli epäpätevä.
Semmosta se on tänä päivänä, armottoman "työvoimapulan" aikoina.
Olen hakenut esim. kaupan alalta töitä ja jokaiseen avoimeen myyjän pestiin on ollut 300-700 hakijaa riippuen tarjolla olevien paikkojen määrästä. Ja osa-aikaisen rappusiivoojankin paikkaa voi tavoitella satakunta ihmistä. Mutta kuulemma tekevälle löytyy aina töitä, näin minulle on moneen otteeseen kerrottu esimerkiksi täällä AV:lla.
Hain pari vuotta sitten työtehtävää, johon oli tullut yli tuhat hakemusta... Ja paikkoja oli auki tosiaan vain 1 kpl. Kyseessä markkinointipäällikön tehtävä isossa yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Semmosta se on tänä päivänä, armottoman "työvoimapulan" aikoina.
Olen hakenut esim. kaupan alalta töitä ja jokaiseen avoimeen myyjän pestiin on ollut 300-700 hakijaa riippuen tarjolla olevien paikkojen määrästä. Ja osa-aikaisen rappusiivoojankin paikkaa voi tavoitella satakunta ihmistä. Mutta kuulemma tekevälle löytyy aina töitä, näin minulle on moneen otteeseen kerrottu esimerkiksi täällä AV:lla.
Koita ravintola-alaa. Siellä on koronan jälkeen ollut huutava pula työntekijöistä.
Hoitoalalla ei ole ikärasismia. Jos hoitajalla on riittävä tutkinto niin hän voi työskennellä niin kauan kuin haluaa. Meillä vanhin sijaisuuksia tekevä hoitaja on jo 70-vuotias
Vierailija kirjoitti:
Minä hain toimistotyöntekijää Helsinkiin tai etänä muualle, sain 10 hakemusta joista 4 meiltä talon sisältä. Loput pyysivät palkkaa 4000-5000 euroa. Palkkasin talon sisältä kun oli pakko.
Miten toimistotyötä voi tehdä etänä? Tai siis tuo kuulostaa toimistoassarin tehtävältä, johon yleensä kuuluu postitukset, toimistotarvikkeiden tilaus, monistukset, kokoustarjoiluista huolehtimiset, yms. läsnäoloa vaativat tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla ei ole ikärasismia. Jos hoitajalla on riittävä tutkinto niin hän voi työskennellä niin kauan kuin haluaa. Meillä vanhin sijaisuuksia tekevä hoitaja on jo 70-vuotias
Off-topic: Miksi meillä puhutaan Suomessa ikärasismista, kun rasismi ei millään lailla liity ikään? Oikea termi on ikäsyrjintä tai ikäismi.
Työntekijäpula on kyllä suuri huijaus. Hoitoala poikkeus.