Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sormiruokailun ihmettelyä

Siivousfriikki
23.03.2023 |

Omat lapset on jo isoja eikä meillä ole sormiruokailtu. Siihen liittyvä sotku tuntuu käsittämättömältä ja tosi työläältä. Onko siinä järjen hiventä?
Sormiruokaileeko kaikki? Entä ravintolassa, miten siivoatteko pöydän, tuolin ja lattian? Miten huomioitte kyläpaikan, jossa ei ole pieniä lapsia?
Onneksi meidän vieraat ovat olleet korrekteja ja lapset on syötetty siististi, ei ole tarvinnut suursiivota jälkikäteen😊

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höHlää koko sormiruokailu.

Vierailija
2/22 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain tullut ihmeellinen muoti. Esimerkiksi Raxissa aikuiset tukevat sormin suuhunsa rasvaisia pizzanpaloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset syövät käyttäen ruokailuvälineitä. Apinat ja muut eläimet eivät.

Vierailija
4/22 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tätä uutta ihquu kulttuuria.

Paluu apinoiksi.

Vierailija
5/22 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitukseni oli avata ihan asiallinen keskustelu ja saada ymmärrystä, miksi sormiruokailu on in.

Vierailija
6/22 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäs lapsi ei oikein tahdo suostua syötettäväksi. Laahaa kasvussakin jäljessä. Sormiruokailemisesta useimmiten tykkää. Siksi meillä se on nyt in.

Aiemmat ovat välillä saaneet sormiruokaa (satunnaisesti silloin kun on ollut energinen siivousfiilis äidillä).

Mutta omhan se hyväksi hienomotoriikalle ja suun motoriikalle.

On myös kivana puolena, että tuo puuhaa omaa ateriointiaan tyytyväisenä pitkän aikaa aina muiden ruokailun ajan. Ehdin ruokkia muut ja syödä itse ja siivota ruokailut, kun ei tarvitse höösätä vauvaa.

Ikean halpissyöttötuoli+pöytäsysteemillä siivouskin on aika helppoa. Vauvan vaatteissa tosin aina koko ruokalista koko päivältä.

Vierailija
7/22 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä varmasti mitenkään oikeaoppisesti sormiruokailtu. Mutta lapsi nyt vaan tykkäsi syödä sormin aika pitkään. Siinä samalla kun syötin häntä. Pienestä pitäen ollut kaikkiruokainen, sormin napsittavat marjat ja hedelmät on olleet suurinta herkkua. Tulihan siitä sotkua, mutta en alkanut uteliaisuutta tukahduttamaan.

Vierailija
8/22 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta sormiruokaillut. Sehän ei siis tarkoita sitä, ettei saa käyttää ruokailuvälineitä. Olen tarjoillut ruuan turvallisessa ja sormiruokailtavassa muodossa ja vauva on syönyt sen omantahtisesti ja itse, sormin tai lusikalla (oman kehitystasonsa mukaan). Ei mitään järkyttävää sotkua ole ollut ja olen itse ruokailut siinä samaan aikaan. Opin myös hyviä reseptejä siinä sivussa. Meillä toimi näin.

Vierailija
9/22 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt aina ja kaikkea tarvii sormin syödä. Kylässä ja ravintolassa voi syöttää.

Sotkeehan se mut minkäs teet.

Vierailija
10/22 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousfriikki kirjoitti:

Tarkoitukseni oli avata ihan asiallinen keskustelu ja saada ymmärrystä, miksi sormiruokailu on in.

Miksi jotain on in? Yhtä höhlää on esimerkiksi konmaritus, huulitäytteet ja moni muu hömpötys, johon varsinkin nuoret naiset hurahtavat. Ja pienten lasten äidit ovat aika usein nuoria naisia.

Vierailija
11/22 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pieni lapsi syö paremmin ruokaa sormin, kuin ruokailuvälinein, kun ei niitä vielä niin hallitse. 

On selvää että keittoa ei voi syödä sormin,ei aikuinen eikä lapsi.

Luulen että lapset on syöneet sormin jo ennen "sormiruokailun" keksimistä.

Keksimällä keksitty aloitus kaiken kaikkiaan.

Vierailija
12/22 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, mutta ei ole keksimällä keksitty aloitus. Olen hakemassa tietoa ja ymmärrästä asiaan. Täytyy tunnustaa, että taustalla on vähän myös sekin, että haen vastausta, uskallanko pyytää vauvaperhevierasta syöttämään lasta vai valmistaudunko vierailuun esim. poistamalla pöytäliinan ja maton. En kuitenkaan haluaisi olla epäkohtelias.

Vierailija
13/22 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas muotihömpötys. Annoin lapselleni 24v sitten kyllä jotain sormin naposteltava kuten pieniä leivän paloja tms. Tietysti seurasin vieressä, ettei takertunut kurkkuun. En tajua, että syötetään jostain spagettikastiketta niin, että lapsi syö sormin. Antakaa haarukka/lusikka käteen.

Vierailija
14/22 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän 2000-luvulla syntyneet (02, 05 ja 07) lapset kaikki sormiruokaili. Mutta en mä nyt mitään keittoa niille syötäväksi antanut vaan porkkana- ja kurkkutikkuja, juustoa, leipää tms. En muista mitenkään sen enempää joutuneeni siivoamaan. että kun vähän miettii mitä antaa siihen eteen, se sen sotkuisempaa ole kuin siinäkään vaiheessa kun sen lusikan kanssa opetellaan itse syömään.  

Vierailija
15/22 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän 2000-luvulla syntyneet (02, 05 ja 07) lapset kaikki sormiruokaili. Mutta en mä nyt mitään keittoa niille syötäväksi antanut vaan porkkana- ja kurkkutikkuja, juustoa, leipää tms. En muista mitenkään sen enempää joutuneeni siivoamaan. että kun vähän miettii mitä antaa siihen eteen, se sen sotkuisempaa ole kuin siinäkään vaiheessa kun sen lusikan kanssa opetellaan itse syömään.  

Mun 2000-luvulla syntyneet lapset ei sormiruokailleet ja oppivat silti syömään. Sormiruokailu tarkoittaa sitä, että pikkuvauvalle annetaan jo joku keitetty peruna käteen ja sitä sitten muussaa käsiinsä, tuoliin ja pöytään.

Vierailija
16/22 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ei ainkaan sormiruokailu ollut mitenkään in. Lähinnä sormiruokailua kannustavia vanhempia pidetiin laiskoina ja vapaata kasvatusta ihannoivina epäilyttävinä hippeinä.

Vierailija
17/22 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset sormiruokaili satunnaisesti, eikä siitä sen enempää tule sotkua kuin lusikan käyttämistä opettelevalta lapseltakaan. Syöttämälläkin saa sotkun aikaiseksi, kun innokas vauva heilauttaa kätensä lusikkaan tai kääntää päätään niin, että soseet on poskilla ja sen jälkeen käden kautta penkissä. Valmiiden vauvanruokien koostumus on niin vetistä, että ne ei meinaa pysyä edes aikuisella lusikassa.

Summa summarum, jos kutsut pikkulapsen kylään, sotkun todennäköisyys on sama riippumatta syömätavoista. Jotkut sotkee, toiset ei niin paljon, ei ole kiinni syömävälineestä.

Vierailija
18/22 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, nykyään nämä lapset sormiaruokailee ihan kaiken moskan eli toisin sanoen muuskaavat ja sottaavat soosit pöytään ja naamaansa. Jonkin juurestikkujen antaminen on mun mielesät ihan OK ja sitä oli jo 20v sitten.

Vierailija
19/22 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljäs lapsi ei oikein tahdo suostua syötettäväksi. Laahaa kasvussakin jäljessä. Sormiruokailemisesta useimmiten tykkää. Siksi meillä se on nyt in.

Aiemmat ovat välillä saaneet sormiruokaa (satunnaisesti silloin kun on ollut energinen siivousfiilis äidillä).

Mutta omhan se hyväksi hienomotoriikalle ja suun motoriikalle.

On myös kivana puolena, että tuo puuhaa omaa ateriointiaan tyytyväisenä pitkän aikaa aina muiden ruokailun ajan. Ehdin ruokkia muut ja syödä itse ja siivota ruokailut, kun ei tarvitse höösätä vauvaa.

Ikean halpissyöttötuoli+pöytäsysteemillä siivouskin on aika helppoa. Vauvan vaatteissa tosin aina koko ruokalista koko päivältä.

Kyllä se lusikan vieminen suuhun edistää paremmin hienomotoriikkaa, sormet on suussa jo vatsassa ollessa, joten ei edistä yhtään mitään. Meillä onnistui ruokailu syöttämällä ja lapsella oma lusikka kädessä samalla.

Vierailija
20/22 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanat isot lapset sulla kun eivät sotke paikkoja. On niin söpöä syödä siististi.