Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaakohan hakea henk.koht.avustajan työtä

Vierailija
21.03.2023 |

Olen ihan kypsä työttömyyteen. 3kk työttömyyttä takana. Siivoamisessa olen huono ja hidas, sitä en siksi hae. Tehdastyö liian tylsää. Tuntuisi ainakin että henkilökohtaisen avustajan työ olisi ihan kivaa. Tienaakohan siinä enemmän kuin kelan tuilla. Nyt kelatulot noin 1600 eur. /kk netto. Jos kaikki lasketaan. Onko jollain kokemusta ko. työstä?

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tietyt ihmiset hakee vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen avustajaa?

Syitä voi olla monia. Liian haastava hoidollinen asiakas, palkka ei vastaa työnkuvaa. Palkka maksetaan väärin/myöhässä/tunteja liian vähän, palkalla ei tule toimeen, liian paljon ja liian raskaita työtehtäviä, huonot ja epämääräiset työajat; kutsutaan töihin milloin sattuu ja vuoroja perutaan kun avustaja on jo matkalla töihin jne.

Kyllä palkka on tullut monesti 2 viikkoa myöhässä. Syy on se, että avustettava on ilmoittanut tunnit liian myöhään palkanlaskentaan.

Tuntityöläisille palkka maksetaan 2 viikon välein. Kun avustettava istuu palkan päällä, ja kiusaa tehdäkseen ilmoittaa liian myöhään palkanlaskentaan, palkanlaskennassa palkka maksetaan vasta seuraavassa erässä, eli kuukauden päästä.

Aiemmin avustaja ilmoitti itse tunnit palkanlaskijalle. Nykyisin nää avustettavat, jotka on sairautensa väsyttämiä "hoitaa" homman. 🤭

Vierailija
82/122 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja=siivooja/kokki/pyykkääjä/ompelija/kauppajuhta/kylvettäjä/sairaanhoitaja/kampaaja/kynsienhoitaja-kosmetologi/hieroja/fysioterapeutti/kuljettaja//yleismiesJantunen/lastenhoitaja-lastenvahti/eläintenhoitaja-ulkoiluttaja/talonmies/puutarhuri ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajat tekevät usein samaa työtä kun lähihoitajat. Palkkauksesta tulisi huomioida onko työ hoidollista tai onko siinä hoidollisia tehtäviä. Suihkuttamiseen, vaipanvaihto, vatsantoimitus, lääkkeiden jakaminen ja antaminen. Avun käyttäjän jatkuva nostaminen, ergonomia, apuvälineiden käyttäminen, intiimihygienia.

Vierailija
84/122 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattuna esimerkiksi hoitajiin tilanteet ovat moninaisemmat, vaativat myös nopeaa tilannetajua, maalaisjärjen käyttöä kiperissä tilanteissa ja vastuunottoa. Työhön sisältyy fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kuormittuneisuutta. Silti avustajan huonosta palkasta tai haasteista ei kirjoiteta eikä kiinnitetä huomiota, toteaa JHL:n jäsen.

Vierailija
85/122 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hakea. Avustettavat on ihan P A S K O J A.  Eivät hallitse edes alkeellisia käytöstapoja: huutavat ja tiuskivat avustajalle, jos tämä ei osaa kaikkea jo heti valmiiksi ja jos ei osaa lukea tämän ajatuksia.

nim.m. kokemusta on

Vierailija
86/122 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata hakea. Avustettavat on ihan P A S K O J A.  Eivät hallitse edes alkeellisia käytöstapoja: huutavat ja tiuskivat avustajalle, jos tämä ei osaa kaikkea jo heti valmiiksi ja jos ei osaa lukea tämän ajatuksia.

nim.m. kokemusta on

Niinpä.

Vierailija
87/122 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeellä saat Kelalta tukina 1600 euroa?

Jos tilanne on vaikkapa seuraavanlainen(mukana tukien yh-korotukset,1.lapsesta): Asumistuki 480eur, työmarkkinatuki 760eur, toimeentulotuki n.70eur (tai asumiskulut sähkö vesi), lapsilisä 160eur, elatusmaksu 180eur-koostuisiko tämäntapaisista tuista? Yhteensä n.1600euroa/kk. Mikään muu ei kait tuollaista tukisummaa voi selittää.

Asumistuki menee asumiseen,ei omaan käyttöön. Eli ei yh.t saa käyttöönsä rahaa niin paljon.

Vierailija
88/122 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen ihan kypsä työttömyyteen. 3kk työttömyyttä takana. Siivoamisessa olen huono ja hidas, sitä en siksi hae. Tehdastyö liian tylsää. Tuntuisi ainakin että henkilökohtaisen avustajan työ olisi ihan kivaa. Tienaakohan siinä enemmän kuin kelan tuilla. Nyt kelatulot noin 1600 eur. /kk netto. Jos kaikki lasketaan. Onko jollain kokemusta ko. työstä?"

Kelan tuet pitäisi ottaa pois näiltä muiden rahoilla eläviltä siipeilijöiltä, joille ei työ kelpaa ja joiden takia me muut joudutaan maksamaan helvetillisiä veroja. On munkin työ ihan helvetin tylsää. Vihaksi pistää.

No mikset hae mukavampaa työtä? 

Vierailija
89/122 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska duuni, jossa avustettava vittuilee avustajalle ja avustaja vittuilee takaisin.

Vierailija
90/122 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hk-avustajia paikalla?

Kerro oma kokemuksesi tänne kyseisestä työstä.

Siivoaminen,tiskit,ruuanteko, suihkussa auttaminen,roskien vienti, kaupassa käynti, tietokoneella auttaminen,mukana esim kirkossa, lääkärissä jne. Aika monipuolista. Olen ollut kuudella eri henkilöllä avustajana. Joidenkin luona ei kauheasti ole tekemistä. Toiset simputtaa. Ärsyttävintä on sovitellun päivärahan hakeminen ja odottaminen. Ja tietenkin tulojen pienuus.

Vierailija
91/122 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paska duuni, jossa avustettava vittuilee avustajalle ja avustaja vittuilee takaisin.

Kieltämättä joidenkin avustettavien kohdalla joinain päivinä,mutta ei jokainen päivä ihan paska ole🌟

Vierailija
92/122 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nim.m. kokemusta on

Ei kaikki ole sellaisia. Muistan yhden ihanan naisen pyörätuolissa. Oli tosi kiltti ja sanoi aina ujosti voisinko pestä pyykit jne. Hänellä ihana koira,jota ulkoilutin. Siellä olisin viihtynyt pitkäänkin. Eniten siinä oli seurana oloa ja kahvinkeittoa.

Vierailija
93/122 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutaman kk ko. työssä ja minulla oli mukava ja kaikinpuolin asiallinen avustettava. Mutta samaan kiinnitin jo tuolloin (yli 10 v sitten) huomiota, että osa hakee koko ajan uusia avustajia. Tottakai osa senkin takia, että vaihtuvuus on suurta ja osalla tarve on ympärivuorokautinen ja siksikin tarvitsee monta avustajaa ja vielä useamman, jos osa tekee opiskelujen tms. ohessa osa-aikaisena. Mutta tässä jos missä kannattaa luottaa vaistoonsa, jos haastattelussa käy. Tosin onpa sitä kuullut niistäkin, jotka ovat soittaneet TE- tstoon, että olisin palkannut, mutta ei tullutkaan ja sitten saattaa olla hakija pulassa.

Vierailija
94/122 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tyyppi hakee jo neljättä kertaa tänä vuonna avustajaa samaan paikkaan.

Tämä kertoo jo omaa tarinaa työnantajasta.

Työ sopii kuitenkin monille ihmisille, ja luulisi niinkin isossa kaupungissa, jossa on varaa mistä valita työntekijä, löytyvän jo pysyvämpi avustaja.

Vierailija
95/122 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Ite oon ,hermot kireällä teen töitä,onneksi kuitenkin olen pitkäpinnainen🤣

Vierailija
96/122 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hk-avustajia paikalla?

Kerro oma kokemuksesi tänne kyseisestä työstä.

Palkka huono, tunteja todella vähän, mutta tullaan toimeen avustettavan kans tosi hyvin. Teen töitä opiskelun ohessa.

Vierailija
97/122 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata haukkua avustajaa. Voi olla,että menettää sen. 

Vierailija
98/122 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sanotaan, että omia ongelmia ja huonoa mielialaa on kaikkein helpoin purkaa läheisimpiin ihmisiin. Tämä ei kuitenkaan pidä aina paikkaansa, sillä myös tuntemattomiin on usein äärimmäisen helppo purkaa onnettomuutta: myyjälle kauppajonossa on helppo tiuskaista ja liian myöhässä väistänyttä ohikulkijaa sitäkin helpompi sättiä eihän heitä tapaa enää koskaan. 

Toki jokaisella on huonot päivänsä, mutta pahan olon purkaminen tuntemattomiin säännöllisesti kertoo usein siitä, etteivät asiat ole omassa elämässä kohdallaan. Tästä syystä onnettomien tuntemattomien tiuskaisuista on turha ottaa itseensä. Kyllä nämä avustettavat kohtelee avustajia huonosti.

Vierailija
99/122 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla käy avustajia ja häntä hermostuttaa kun aina on eri avustaja. Sitten meinaa suuttua näille avustajille kun niitä joutuu koko ajan opettamaan, kun eivät tiiä tavaroitten paikkoja jne. Ihan kuin se olis näitten avustajien vika. Joskus kaveri on hyvinkin mukava, mutta joskus mulkoilee tai tiuskaisee. En tiedä mikä on todellisuus silloin kun en ole paikalla. Onko käytös vieläkin pahempaa. Kuulen melkein säännöllisesti tätä avustajien haukkumista. Itse en rupeaisi hänen avustajakseen vaikka maksettaisiin.

Vierailija
100/122 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa. Silloin valtio saa lisää verotuloja, ja on varaa ottaa lisää ulkomailta, hädässä olevia.