Kannattaakohan hakea henk.koht.avustajan työtä
Olen ihan kypsä työttömyyteen. 3kk työttömyyttä takana. Siivoamisessa olen huono ja hidas, sitä en siksi hae. Tehdastyö liian tylsää. Tuntuisi ainakin että henkilökohtaisen avustajan työ olisi ihan kivaa. Tienaakohan siinä enemmän kuin kelan tuilla. Nyt kelatulot noin 1600 eur. /kk netto. Jos kaikki lasketaan. Onko jollain kokemusta ko. työstä?
Kommentit (122)
Itse toista vuotta eläkkeellä olevana teen tätä työtä ja viihdyn tosi hyvin. Ihan kuin ois kotona . Todella tuuri tuon hoidettavan kanssa.
Tulosi eivät nouse yhtään. Talkootyötä. Saat kelan tuet sekaisin. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien liittoon (Heta) kuulumattomien työnantajien palkkaamien avustajien tuntipalkka on 1.1.2023 lähtien 11,90 €.
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Henkilökohtainen avustaja on 2 180 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 2 162 € (268 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 197 € (301 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2021.
Harva avustaja saa täysiä tunteja. Ja jos saa niin avustettavat on niitä haastavimpia ja raskaimpia.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kantaa edelliseen kysymykseen?
Ruotsissa missä olen töissä ei missään nimessä saa tehdä raskaita töitä kotona.Itse imuroin, siivoan ja pesen pyykit.En tunne että on raskasta koska iso taloa ja hyvät pinnat. Täällä pitää hoidettavan olla mukana kun teen töitä.
Monessa paikassa jossa olen ollut töissä on siivoja erikseen. Minun aika riittää kaikenlaiseen puuhaan joten laitan myös ruokaa perheelle siloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni avustajana on ollut todella hyvä onni. Olen ollut saman avustettavan työssä liki 10 v ja toimitaan työnantajamallin mukaan.
Työhön on sisältynyt KEVYITÄ kotitöitä, mm. vaatehuolto ja jossain määrin ruuanlaitto, imurointi ja avustaminen pukeutumisessa, kaikkea pientä. Tämä ihminen on huomioinut minua ja jaksamista kaikella tavalla. On jopa kysynyt mennäänkö taksilla vai kävelläänkö. Käyttää pyörätuolia. Ja sitten kierrellään ahkerasti museoissa, taidenäyttelyissä, puutarhoilla ja ostoskeskuksissa ja kuntouttavissa ja virkistävissä ryhmissä - taksilla-'.
Työn kesto 8 t neljänä päivänä viikossa, palkka jotain 11 euroa tunnilta joten rikastumaan ei pääse mutta on tuonut mukavaa sisältöä elämään eritoten noiden kulttuuritapahtumien myötä.
Olen jäämässä eläkkeelle tuossa kesän korvalla joten tuosta vapautuu mielenkiintoinen työpaikka jollekin. Vähän haikealla mielellä jään pois.
Älä lopeta työntekoa jos viihddyt.Itsekin eläkeläisenä aloitin tämän uuden uran ja viihdyn tosi hyvin.Teen valiettavasti 12 tuntia päivässä ,koska ei ole henkilökuntaa .Enkä raski jättää häntä yksin. Minun palkka on 150 kruunua tunti ,siihen joka päivä ylityökorvaus koska tuuraan erästä sairasta jonka pitäisi aloittaa kello 16.00.Vedän kello kahdeksaan ja olen saanut nostettua eläkkeeni tosi paljon tekemällä ekstraa. Kiva työ. Vaihtoehtona voit tehdä osa-aikatyötä kun menet eläkkeelle. Puhu Eläketoimiston kanssa miten sinun eläkkeeseen vaikuttaa jos olet vaikka vuoden lisää.Se voi antaa sinulle kultakantin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa avustajat, mikä on tuntipalkkanne?
Entäpä työnantajat vaikkapa tmi toimivat kerrotko suoraan, mikä on avustajan tuntipalkka?
11,50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen ihan kypsä työttömyyteen. 3kk työttömyyttä takana. Siivoamisessa olen huono ja hidas, sitä en siksi hae. Tehdastyö liian tylsää. Tuntuisi ainakin että henkilökohtaisen avustajan työ olisi ihan kivaa. Tienaakohan siinä enemmän kuin kelan tuilla. Nyt kelatulot noin 1600 eur. /kk netto. Jos kaikki lasketaan. Onko jollain kokemusta ko. työstä?"
Kelan tuet pitäisi ottaa pois näiltä muiden rahoilla eläviltä siipeilijöiltä, joille ei työ kelpaa ja joiden takia me muut joudutaan maksamaan helvetillisiä veroja. On munkin työ ihan helvetin tylsää. Vihaksi pistää.
Miltä ihmeen siipeilijöiltä? Mitä oikein vaahtoat? Tuossahan henkilö miettii hakevansa työtä. Se, että sinä vihaat työtäsi ei ole syy yleistää Kelan tukia saavia joksikin siipeilijöiden joukoksi.
No mitä muuta ne ovat kuin toisten rahoilla loisivia siipeilijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen ihan kypsä työttömyyteen. 3kk työttömyyttä takana. Siivoamisessa olen huono ja hidas, sitä en siksi hae. Tehdastyö liian tylsää. Tuntuisi ainakin että henkilökohtaisen avustajan työ olisi ihan kivaa. Tienaakohan siinä enemmän kuin kelan tuilla. Nyt kelatulot noin 1600 eur. /kk netto. Jos kaikki lasketaan. Onko jollain kokemusta ko. työstä?"
Kelan tuet pitäisi ottaa pois näiltä muiden rahoilla eläviltä siipeilijöiltä, joille ei työ kelpaa ja joiden takia me muut joudutaan maksamaan helvetillisiä veroja. On munkin työ ihan helvetin tylsää. Vihaksi pistää.
Miltä ihmeen siipeilijöiltä? Mitä oikein vaahtoat? Tuossahan henkilö miettii hakevansa työtä. Se, että sinä vihaat työtäsi ei ole syy yleistää Kelan tukia saavia joksikin siipeilijöiden joukoksi.
No mitä muuta ne ovat kuin toisten rahoilla loisivia siipeilijöitä?
Tarkoitat hoidettavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa avustajat, mikä on tuntipalkkanne?
Entäpä työnantajat vaikkapa tmi toimivat kerrotko suoraan, mikä on avustajan tuntipalkka?
11,50.
Ruotsissa noin 13.5 euroa .Siihen yötyölisät , viikonloppulisät ym.
Olen riuska muija ja tehnyt kaikkea nuoresta alkaen.
Mutta avustajaksi en lähde enää koskaan! Minua on henkisesti rääkätty aivan helvetisti. Yhden luona ei saanut niistää, yskäistä, käydä vessassa, juoda vettä. Yksi sai käsittämättömiä raivareita ja soitteli omalla ajallani minulle mielisairaita puheluita.
Yksi oli uskis vanha ukko. Koti oli purkukuntoinen vanha mörskä, joka kuhisi kärpäsiä. Ukko leipoi ja kokkasi hyväntekeväisyyteen siinä paskan keskellä pyörätuolissa. Haukkui, nimittelit avustajiaan. Piinasi henkisesti. Haukkui facebookissa avustajien nimillä.
Työtä piti tehdä mm vaarallisten sähköasennusten keskellä.
Syytti avustajiaan mm lusikkaleipien varastelusta ja yhtä syytti julkisesti YouTubessa mustikkamehun myrkyttämisestä. On jatkuvasti sairaalassa hoidossa ja rääkkää kaikki hoitajat yms.
Kahdella olen käynyt haastattelussa. Toinen hekotti, ettei oikeastaan edes tarvii näitä palveluja, mutta haluaa kupata kaupungilta kaikki. Taksikyydit jne
Toinen oli saanut tapeltua lisätunteja ja hänellä ei ollut edes niille käyttöä. Nuoret tytöt pyyhki pölyjä, joita ei edes ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olen riuska muija ja tehnyt kaikkea nuoresta alkaen.
Mutta avustajaksi en lähde enää koskaan! Minua on henkisesti rääkätty aivan helvetisti. Yhden luona ei saanut niistää, yskäistä, käydä vessassa, juoda vettä. Yksi sai käsittämättömiä raivareita ja soitteli omalla ajallani minulle mielisairaita puheluita.
Yksi oli uskis vanha ukko. Koti oli purkukuntoinen vanha mörskä, joka kuhisi kärpäsiä. Ukko leipoi ja kokkasi hyväntekeväisyyteen siinä paskan keskellä pyörätuolissa. Haukkui, nimittelit avustajiaan. Piinasi henkisesti. Haukkui facebookissa avustajien nimillä.
Työtä piti tehdä mm vaarallisten sähköasennusten keskellä.
Syytti avustajiaan mm lusikkaleipien varastelusta ja yhtä syytti julkisesti YouTubessa mustikkamehun myrkyttämisestä. On jatkuvasti sairaalassa hoidossa ja rääkkää kaikki hoitajat yms.
Kahdella olen käynyt haastattelussa. Toinen hekotti, ettei oikeastaan edes tarvii näitä palveluja, mutta haluaa kupata kaupungilta kaikki. Taksikyydit jne
Toinen oli saanut tapeltua lisätunteja ja hänellä ei ollut edes niille käyttöä. Nuoret tytöt pyyhki pölyjä, joita ei edes ollut.
Noin se menee. Monille avustettaville on myönnetty liikaa avustajatunteja. Tämä on tosi.
Olen itse avustaja, ja sanoisin, että kannattaa hakea, kaikista alan ongelmista huolimatta. Tämä on niitä harvoja aloja, joille nykyään vielä kelpaa näin vanhempana matalasti koulutettuna, joten esimerkiksi minulla tuskin olisi töitä jos en olisi avustaja. Työ on varsin kuluttavaa sekä henkisesti että fyysisesti ja palkalla ei pysty muuhun kuin kädestä suuhun elämiseen, mutta minulla ei ole vaihtoehtoja. Onko sinulla?
Tämä ei tietenkään tarkoita, että työn voi sitten tehdä miten tahansa. Kyseessä on tärkeä työ, ja siinä pärjääminen vaatii huolellisuutta, sitoutumista ja hyviä sosiaalisia taitoja. Kyky ottaa vastaan epäreilultakin tuntuvaa kritiikkiä on tässä työssä keskeistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse avustaja, ja sanoisin, että kannattaa hakea, kaikista alan ongelmista huolimatta. Tämä on niitä harvoja aloja, joille nykyään vielä kelpaa näin vanhempana matalasti koulutettuna, joten esimerkiksi minulla tuskin olisi töitä jos en olisi avustaja. Työ on varsin kuluttavaa sekä henkisesti että fyysisesti ja palkalla ei pysty muuhun kuin kädestä suuhun elämiseen, mutta minulla ei ole vaihtoehtoja. Onko sinulla?
Tämä ei tietenkään tarkoita, että työn voi sitten tehdä miten tahansa. Kyseessä on tärkeä työ, ja siinä pärjääminen vaatii huolellisuutta, sitoutumista ja hyviä sosiaalisia taitoja. Kyky ottaa vastaan epäreilultakin tuntuvaa kritiikkiä on tässä työssä keskeistä.
Rivakasti sanoin eräs päivä kun alkoi kiusaamaan ,että nyt soitat toisen tänne .Minä otan hatkat. Tiedän että hän voi huonosti tilanteensa takia, mutta sanoin että teen kaikkeni ja enempikin sinulle ,etkä ole mistään kiitollinen. Siitä minuutista on muuttunut ääni kellossa. Itse asiassa pidän hänestä ja hänen koti on siisti.Tiettyä mustasukkaisuutta ? tai kateutta? minua kohtaan syystä että ukkonsa ja poikansa rakastavat minun ruokia ja että hoidan heidänkin vaatteet viimeisen päältä. Olen vanhempi nainen ,mutta en ota vastaan mitä vaan. Esi, silitän perheen lakanat, ompelen vaatteet ja parsin sukat. Ei mikään noista ole minun työ mutta aika kuluu ..
Monta kertaa olen melkeen itkenyt kun katson hänen kamppailuaan sairautensa takia . Jopa sanonut suoraan että ei ole oikeudenmukaista ...
Kerroppa aloittaja mistä kelatulosi koostuu? Asunto ,onko oma vai vuokralaisena ? Vuokran /vastikkeen määrä .siviilisääty eli avoliitossa ,avioliitossa.lapsia ,? Lasten iät .asumistuen määrä ,saatko toimeentulotukea ,lapsilisät määrä jos lapsia.oletko kelan työttömyysturvan saaja vai saatko liiton ansiosidonnaista työttömyys päivärahaa ?.lasketaampa sitten hieman .odotan vastaustasi ja kommentoin sitten tarvittaessa..
Vaalit .. En tiedä ketään joka saisi nettona 1600 euroa kelalta .oon yrittänyt kysellä kukaan ei ole kuullutkaan noin suurista tuista .
Miksi tietyt ihmiset hakee vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen avustajaa?
Kävin hka haastattelussa. Avustettava on täysin sänkyyn hoidettava.
Pitäisi mielestäni mennä hoivakotiin.
Nyt häntä hoitaa pari opiskelijaa, jotka haukutaan lyttyyn, kuten tapana on tuossa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tietyt ihmiset hakee vuodesta toiseen, kuukaudesta toiseen avustajaa?
Syitä voi olla monia. Liian haastava hoidollinen asiakas, palkka ei vastaa työnkuvaa. Palkka maksetaan väärin/myöhässä/tunteja liian vähän, palkalla ei tule toimeen, liian paljon ja liian raskaita työtehtäviä, huonot ja epämääräiset työajat; kutsutaan töihin milloin sattuu ja vuoroja perutaan kun avustaja on jo matkalla töihin jne.
Ei missään tapauksessa näin. Kuinka edes suostuit moiseen? Avustettava on oltava paikalla, häntähän siinä avustetaan.
Toisekseen, et ole perheen kotiapulainen.