Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaakohan hakea henk.koht.avustajan työtä

Vierailija
21.03.2023 |

Olen ihan kypsä työttömyyteen. 3kk työttömyyttä takana. Siivoamisessa olen huono ja hidas, sitä en siksi hae. Tehdastyö liian tylsää. Tuntuisi ainakin että henkilökohtaisen avustajan työ olisi ihan kivaa. Tienaakohan siinä enemmän kuin kelan tuilla. Nyt kelatulot noin 1600 eur. /kk netto. Jos kaikki lasketaan. Onko jollain kokemusta ko. työstä?

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeellä saat Kelalta tukina 1600 euroa?

Jos tilanne on vaikkapa seuraavanlainen(mukana tukien yh-korotukset,1.lapsesta): Asumistuki 480eur, työmarkkinatuki 760eur, toimeentulotuki n.70eur (tai asumiskulut sähkö vesi), lapsilisä 160eur, elatusmaksu 180eur-koostuisiko tämäntapaisista tuista? Yhteensä n.1600euroa/kk. Mikään muu ei kait tuollaista tukisummaa voi selittää.

Vierailija
42/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vaikka mielummin kouluavustajaksi ala-asteelle ja pyydä että saat täydet työtunnit (ma-pe 8-15 tai 16). Nettopalkka 1500 ja 1600 välillä. Koulutusta ja kokemusta ei juuri tarvita kunhan on hyvä tyyppi. Ja helpompaa se on hallita tilanteet jossa 9 vuotias kilahtaa verrattuna siihen että 50v 100kg alkoholisoitunut pyörätuolimies kilahtaa sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näille myönnetään henkilökohtainen avustaja, joille pitää tehdä pistämisiä ja lääkkeet jakaa? . Siis hka:lta vaaditaan tällaista.

Eikös se olis jo lähärin hommia? Kotihoito käymään noissa paikoissa, eikä vaadittais hka:lta tällaisia hoitotoimenpiteitä.

Käsitin että tähän on tulossa nyt muutos. Jatkossa avustaja on tosiaan vain avustaja ja työt määritellään tarkasti. Jatkossa avustaja ei enää katetroi, pistä, tuseeraa eikä tee muitakaan hoidollisia työtehtäviä. Ne tulee tekemään koulutuksen saanut ammattilainen. Avustajalla ei teetetetä myöskään remontteja eikä suursiivouksia, vaan ne palvelut saa vammainen maksaa omasta pussista kuten kaikki muutkin. Tarkoitus on saada kaikille yhdenmukaiset ja tasavertaiset palvelut. Ja tämähän monia vammaisia nyt harmittaa. Toisille on myönnetty tunteja tolkuton määrä ja toiset saaneet juuri ja juuri välttämättömän avun.

Vierailija
44/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on asian laita? Avustettava hakee hka:a, jolla on taitoa tehdä pihatöitä ok- talon pihalla.

Onko hka:jan hommia hoitaa pihaa ja puutarhaa, istuttaa ja kastella kesät? Kolailla ja lapioida lunta?

Minäkin haluan itselleni ilmaisen lumityöntekijän talviksi. Se saa pudottaa lumetkin katolta. Kesäisin hän leikkaisi tonttini nurmikon ja hoitaisi istutukset kasteluineen. Verorahoilla teetetään tällaista palvelua vammaisille ilmaiseksi hka:n tekemänä.

Vierailija
45/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta voin suositella. Olen tosin tehnyt vain osa-aikaisesti. Kannattaa katsoa jonkun yrityksen kautta paikkoja. Eli palkan maksaa yritys, jonne tunnit ilmoitetaan. Itse en ikinä lähtisi avustajaksi jos tuntien ilmoittaminen menisi avustettavan kautta. Avustettavia on erilaisia kuten ihmisiä on. Osa on mukavia ja järkeviä, osa ei. Omalle kohdalle on sattunut enimmäkseen fiksuja avustettavia.

Päiväkotiin tai koululle.

Olin puolet ja puolet, kuulovammaisella lapsella. Oli sekin välillä, hermostui kun ei osannut. Muuten mukava lapsi. Kysy semmoista paikkaa. Kouluavustaja, koulunkäynninohjaaja tms.

Vierailija
46/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä teksti on työpaikka ilmoituksessa, jossa haetaan henkilökohtaista avustajaa :

Työtehtäviin kuuluu

avustaminen raskaammissa kotitöissä.ulko- ja puutarhatyöt ovat sinulle tuttuja.

Kysynkin, missä vaiheessa alettiin maksamaan verorahoilla puutarhuria ja lumitöiden sekä raskaiden kotitöiden teettäminen henkilökohtaisilla avustajilla vammaisten kotitalouksiin?

Vierailija
47/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kantaa edelliseen kysymykseen?

Vierailija
48/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tuo joka tuonne työleirille on menossa avustajaksi pyytää nähtäväksi paperin missä lukee vammaispalvelun kanssa tehty suunnitelma siitä mihin avustustunnit on myönnetty. Epäilen vähän että nuo tehtävät kuuluisi avustajalle jos perheessä on yksikin terve aikuinen ihminen

Vierailija
49/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan ihmisestä, mutta itse en soveltuisi hommaan. Jos vastassa olisi suhtkohta tavallinen ihminen, joka osaisi käytöstavat sekä muistaisi, mikä kuuluu avustajan hommaan ja mikä ei, voisin harkitakin. Mutta sen perusteella, mitä olen hommasta kuullut...no, harvoinpa on. 

Ensimmäinen ongelma on siinä, että vaikka avustettava ei pärjää itsenäisesti kotonaan, hän on silti Kelan mielestä kelpoinen toimimaan työnantajana, kirjaten tunnit ym. Ei mitään järkeä, ja osa avustettavista myös kiristää listoilla tai kirjaa niitä väärin/jättää kirjaamatta. Sen siitä saa, kun kirjaimellisesti keh.aritkin leikkivät esimiestäsi! 

Toinen ongelma on rajat, ja niiden puute: työpaikan kuvauksessa voidaan maalailla kuvia tavallisesta arjesta, ei tarvitse itse nostaa tai auttaa vessassa, mutta paikanpäällä selviää, että avustettava vaatii alapesuja ja vessatoiminnoissa avustamista, nostinta ei olekaan jne. Tai sitten avustajasta yritetään tehdä koira-kennelin päähoitajaa, avustettavan henkilökohtaista kampaajaa (olen nähnyt ilmoituksen jossa mainittiin että avustajan olisi hyvä osata tehdä + opetella tietynlaisia lettikampauksia, kyseessä ihan aikuinen kantis), puutarhuria...ja olihan sinulla auto käytössä, jotta voit ajeluttaa avustettavaa tämän niin halutessa? Kaikki samaan 11€/tunti hintaan. 

Kolmas: on äärimmäisen harvinaista löytää perheelliselle sopiva työvuoro, niitä vuoroja voi olla keskellä yötä pyhäpäivinä tai esim. tunti aamulla, kaksi iltapäivästä ja taas tunti illalla. En nyt sano että tämä olisi ongelma kaikille, mutta...

Vierailija
50/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä teksti on työpaikka ilmoituksessa, jossa haetaan henkilökohtaista avustajaa :

Työtehtäviin kuuluu

avustaminen raskaammissa kotitöissä.ulko- ja puutarhatyöt ovat sinulle tuttuja.

Kysynkin, missä vaiheessa alettiin maksamaan verorahoilla puutarhuria ja lumitöiden sekä raskaiden kotitöiden teettäminen henkilökohtaisilla avustajilla vammaisten kotitalouksiin?

Ja vaikka olisikin myönnetty/maksettu, kertoo kyllä jotain myös näistä tyypeistä, jotka kehtaavat oikeasti veronmaksajilla maksattaa pihansa työt ym. Tästähän ei saa puhua, mutta aikamoinen osa porukasta tuntuu olevan tunnetasolla hyvin vajaavaisia.

Vierailija
51/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae vaikka mielummin kouluavustajaksi ala-asteelle ja pyydä että saat täydet työtunnit (ma-pe 8-15 tai 16). Nettopalkka 1500 ja 1600 välillä. Koulutusta ja kokemusta ei juuri tarvita kunhan on hyvä tyyppi. Ja helpompaa se on hallita tilanteet jossa 9 vuotias kilahtaa verrattuna siihen että 50v 100kg alkoholisoitunut pyörätuolimies kilahtaa sulle.

Ne 9-vuotiaatkin voivat olla jo isommanpuoleisia, ja niin nopeita liikkeissään, että pian voi olla kynä rintakehässä pystyssä tms. Kaverini mies tätä tekee työkseen, kaksimetrinen korsto, ja välillä on päivän päätteeksi hiestä märkä kun meni taas kerran painimiseksi. 

Vierailija
52/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin mutu-tuntumalla että samoihin n.1600e netto tieninkeihin pääsee avustajana. Joten eipä sillä rikastu, mutta silti voi olla parempi kuin minimi toimeentulo. Ei kaikille tosin. Näihinkin hommiin voi olla vaikea päästä kun avustettavat suosivat nuoria ja kauniita tyttöjä jotka ovat ilo silmälle ja sosiaalisia. Harvemmin keski-ikäinen mies pääsee näihin hommiin.

Itse asiassa miespuolisia avustajia kaivataan, joten keski-ikäinen mieskin kyllä työllistyy, etenkin miespuoliselle avustettavalle.

Vierailija
53/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt henkilökohtaisia avustajia käytetään väärin, kun käyttävät puutarha- ja lumitöihin. Tuollaisia palveluja saa ostettua huoltoyrityksistä ja sen tyyppisistä paikoista.

Niinhän ne muutkin ostaa kotiinsa palveluja. Ja jos ei pysty itse tekemään, ei halua ulkohommista maksaa mitään, niin sitten muuttavat kerrostaloon. Toinen vaihtoehto on, että jättää pihahommat tekemättä.

Vai onko vammaisten perusoikeus saada verorahoin puutarhan hoito?

Vierailija
54/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni avustajana on ollut todella hyvä onni.  Olen ollut saman avustettavan työssä liki 10 v ja toimitaan työnantajamallin mukaan. 

Työhön on sisältynyt KEVYITÄ kotitöitä, mm. vaatehuolto ja jossain määrin ruuanlaitto, imurointi ja avustaminen pukeutumisessa, kaikkea pientä. Tämä ihminen on huomioinut minua ja jaksamista kaikella tavalla.  On jopa kysynyt mennäänkö taksilla vai kävelläänkö.  Käyttää pyörätuolia. Ja sitten kierrellään ahkerasti museoissa, taidenäyttelyissä, puutarhoilla ja ostoskeskuksissa ja kuntouttavissa ja virkistävissä ryhmissä - taksilla-'. 

Työn kesto 8 t neljänä päivänä viikossa, palkka jotain 11 euroa tunnilta joten rikastumaan ei pääse mutta on tuonut mukavaa sisältöä elämään eritoten noiden kulttuuritapahtumien myötä.

Olen jäämässä eläkkeelle tuossa kesän korvalla joten tuosta vapautuu mielenkiintoinen työpaikka jollekin. Vähän haikealla mielellä jään pois.

Vierailija
55/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin toisena avustajana pyörätuoli ihmiselle se oli mukavaa.Tein hänelle ompeluita mitä hän tarvitsi ,siivosin ja tein ruokaa.Toinen hoitaja sitten kylvetti ja käytti asioilla ja myös siivouksia koska tein 3 -4 päivää viikossa n.5 tuntia.

Vierailija
56/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT mutta lasten tukipuolella näkyy tuo, onko vammaispuolen asiakas: sen puolen asiakkaat saavat kaikkia etuuksia ja tukea asioihin, joista tavikset voivat vaan haaveilla. Jos ketjua lukee joku nepsylapsen uupunut vanhempi/lähiomainen, kannattaa yrittää saada lapsi keinolla millä hyvänsä kunnan vammaispalveluihin. Sieltä järjestyy avustajat, rahat, lomat, tukiperheet...muuten jäät ilman.

Vierailija
57/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntarekryn avoin työpaikka tänään, jossa haetaan henkilökohtaista avustajaa.

Työn kuvaus:Avustajan tehtävänä on kodinhoitotehtäviä, ulkotöitä, nurmikon leikkuu ja puiden kantaminen sisälle.

Tuossa siis renkiä etsitään. Sanallakaan ei mainita, kuinka avustettavaa autetaan esim. suihkutus ja pukeminen. Avustettava siis oleskelee sisällä, kun hk-avustaja paiskii töitä ulkona.

Henkilökohtaisen avustajan työ ei ole tavanomaista kotitaloustyötä. Näin selostetaan hr:ssa.

Vierailija
58/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hk-avustajana. Avustettava lähti puolisonsa kanssa monesti shoppailemaan siksi aikaa, kun tein 5 tunnin vuoroa hänen avustajanaan.

Töissä siivosin, tein ruuan valmiiksi avustajan nelihenkiselle perheelle. Sovittuun aikaan lähdin kotiin, vaikka avustettava ei ollut vielä tullut kotiinsa.

Kysynkin, ajaako tällainen asiaansa? Eihän tuossa hk-avustajaa tarvi yhteiskunnan maksamana, vaan tuo olis voinut tilata kodinhoitajan homman hoitamaan, ja maksaa sen omasta pussista.

Avustettavan puoliso oli lisäksi omaishoitajansa.

Vierailija
59/122 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hk-avustajia paikalla?

Kerro oma kokemuksesi tänne kyseisestä työstä.

Vierailija
60/122 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinun työtehtäviin on kuulunut hk-avustajana?