Paha mieli jo palkkapäivänä
Olen keskituloinen AMK- pohjainen työntekijä. Vielä joku vuosi sitten 5-henkinen perheemme pärjäsi niin, että tein 80% työtä. Palkkani oli noin reilusti 600€ huonompi kuin se nyt on.
Eihän sitä silloinkaan rahaa yli jäänyt, mutta näin tiukoilla ei silti oltu. Asuntolainaan lohkeaa reilu 1000€ kuussa, sähkölasku oli viime kuulle reilu 500€. Ruoka on niin kallista, että en osta mitään eineksiä. Kaikki ennen niin normaalit asiat kuten kauramaito kahviin, tomaatit, kurkku, jauheliha/punainen liha sekä lohi, jäävät kauppaan. Perunalla, porkkanoilla, makaronilla, nuudeleilla, kananjuhelihalla, kaalilla, ruisleivällä ja margariinilla mennään. Mehut jäävät kauppaan. Miten te muut pärjäätte? Oletteko hakeneet lainoihin lyhennyksiä? Mitä ostatte kaupasta tai jätätte nykyään ostamatta?
Lisään vielä, että itse syön kaurapuuroa aamuisin ja iltaisin, päivisin saan ilmaisen ruoan töissä ja sillä itse pärjääkin, säästyy enemmän muille perheenjäsenille.
Kommentit (14)
Miksi ihmeessä käytät kananjauhelihaa kun se on kalliimpaa kuin sikanauta? Aloita nyt vaikka siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs menit tekemään kalliin sähkösopparin :DD
Niitä typeriä oli aika paljon😂😂
Ihan hyvin pärjätään.
Tomaattia tai kurkkua en ole ostanut koko talvena. En vaan raaski, vaikkei mun talous siihen kaadukaan. Ostan sitten kesällä kun on satokausi. Kauramaitoa en käytä. Lohta en muutenkaan osta juuri ikinä.
Toki hintojen nousu harmittaa, mutta en koe, että ruoka olisi ylitsepääsemättömän kallista.
Ei mitään ongelmia selvitä Sähkö maksaa 5 cnt/kwh, Asuntolainaan ei mene pennin jeniä kun maksoin sen pois juuri ennen vuoden vaihdetta, enkä käytä mitään kalliita hypekorvikkeita vaan aitoja raaka-aineita. Halvalla pärjää. Nettotulot on noin 4100 €/kk, tosin vähän vaihtelee kuukaudesta toiseen.
Ihan hyvin. Ei asuntolainaa (asutaan vuokralla ja pieni asunto) ja sähkö ollut halpaa meillä.
Ei oo tarvinnut ruoasta tinkiä. Lapsilla melko kalliita harrastuksia ja ei tee tiukkaa.
Itse hiljattain tajusin että mulla menee 400€/kk ruokaan. Johtuu varmaan siitäkin että hiihdän noin 1000 km/kk mutta onhan tuo yhdelle henkilölle paljon. En syö kuin ihan peruSruokaa, ei mitään hienouksia.
Se ei ole minulle ongelma mutta kyllähän ruoan hinnan nouseminen kurittaa kaikkia.
Mitäs menit tekemään kalliin sähkösopparin :DD