Suomalaiset säästävät nyt ruuasta - säästäkö sinä?
. Elintarvikkeissa säästäminen yhdistää nyt joka toista (53 %) suomalaista. Niin moni on tutkimuksen mukaan alkanut kiinnittää huomiota elintarvikkeiden hintoihin ja siirtynyt halvempiin tuotteisiin. Elintarvikkeiden ostoskriteereissä on tapahtunut nopea ja suuri muutos. Lähes kahdella kolmesta (63 %) suomalaisesta edullisuus vaikuttaa elintarvikkeiden valintaan enemmän kuin puoli vuotta sitten. Tarjoustuotteita ostoskorissaan on lisännyt lähes kaksi kolmesta (59 %), punalapputuotteita reilu puolet (52 %) ja kaupan oman merkin tuotteita kolmannes (33 %) suomalaisista.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan kaupasta kaikkein halvimpia tuotteita, terveelliset ruuat on liian kalliita minulle joten joudun ostamaan edullista einesruokaa.
Miksi kaikki terveellinen ja luomuruoka on aivan hiton kallista? Miksi kotimainen ruoka on aivan hiton kallista verrattuna ulkomaalaiseen ruokaan?Täh?
Aivan päinvastoin!
Me olemme säästäneet kun olemme ostaneet paljon kotimaisia juureksia, silakkaa, kananmunia, eikö yhtään mitään "halpa einesruokaa" - sehän on hinta/annos aivan järkyttävän kallista!
Esim. Kokkikartanon Feta-kasviskiusaus 3,59 €/300 g. Minun mielestäni ei todellakaan ole kallis ateria.
Nakkipaketin saa eurolla,ranskanleivän eurolla,roiskeläpän eurolla,hampparin eurolla,pari banaania eurolla ja ketsupin eurolla.
6 eurolla saa päivän ruuat ostettua helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tomaatit ja salaatit jää ostamatta. Ostin sitten keksipaketin ja tuorejuuston. Loput löyty kotoa ja leivoin juustokakun. Paremmin se pitää nälkää kun 8e/kg tomaatit.
Terttutomaatti I Espanja
3,59 €/kg
Tomaatti Suomi5,99 €/kg
Tomaatti Espanja/Alankomaat3,99 €/kg
Mikä hemmetti se on, että ette osaa edes talvella olla ilman tomaattia ja kurkkua kun juurekset ovat terveellisempiä ja erittäin edullisia. Tomaatit ovat talvella mauttomia ja kovakuorisia, kurkku on vettä. Maustekurkku on paljon parempaa.
Meillä jyrsijöitä joiden herkkua on tomaatit ja kurkku. Jos pistän häkkiin porkkanaa, se jää syömättä sinne. Samoin lapset syövät joka leivän päällä joko kurkki tai tomaattia. Raastettu tai viipaloitu lanttu ei oikein istu leivän päälle.
Tulee varmaankin kalliiksi jos vaikka nelihenkisessä perheessä syödään monta kertaa päivässä voileipiä leikkeleineen ja päälle vielä kurkkua ja tomaattia. Tottumuksia ei tietenkään voi muuttaa, joten ei kannata hinnoista sitten valittaa yhtään.
Mistä sait päähäsi, että niillä edellisen vastaajan lapsilla on tomaattivoileivällä leikkeleitäkin?
En saanut mitään päähäni. Kirjoitin yleisluontoisesti että esim. nelihenkisessä perheessä jne... sitäpaitsi olen nähnyt niin monessa perheessä, että pelkkä kurkku tai tomaatti leivän päällä ei ole riittävää, alla on jo juustoa ja kinkkua. Itse en syö minkäänlaisia voileipiä päällysteineen, en vaikka tarjolla on ollut usein kun olen jossain sukulaisissa kyläillyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan kaupasta kaikkein halvimpia tuotteita, terveelliset ruuat on liian kalliita minulle joten joudun ostamaan edullista einesruokaa.
Miksi kaikki terveellinen ja luomuruoka on aivan hiton kallista? Miksi kotimainen ruoka on aivan hiton kallista verrattuna ulkomaalaiseen ruokaan?Täh?
Aivan päinvastoin!
Me olemme säästäneet kun olemme ostaneet paljon kotimaisia juureksia, silakkaa, kananmunia, eikö yhtään mitään "halpa einesruokaa" - sehän on hinta/annos aivan järkyttävän kallista!
Esim. Kokkikartanon Feta-kasviskiusaus 3,59 €/300 g. Minun mielestäni ei todellakaan ole kallis ateria.
Nakkipaketin saa eurolla,ranskanleivän eurolla,roiskeläpän eurolla,hampparin eurolla,pari banaania eurolla ja ketsupin eurolla.
On ihan gourmeeta tää lista.
Suurin osa syö siis roskaruokaa ilman säästämistä ruuasta? Tämän ketjun perusteella kyllä. Aika hurjaa.
Tiedättekö mistä sokeri tulee? se tulee sokerijuurikkaasta. Mistä tahansa juurikkaasta voisi puristaa sokeria ja nykyään saa jo sokeria tehtynä muustakin kuin sokerijuurikkaasta. Juurikkaat eivät ole terveellisiä. Baibai munuaiset...
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta muusta voi säästää mutta ei ruuasta, katosta pään päällä ja perushygieniasta. Muu on täysin turhaa. Pariin vuoteen en ole käynyt ostoksilla muualla kuin ruokakaupassa. Ainoa "herkku" josta meidän teinit välittää on pop corn. Karkit, suklaat, jugurtit, pullat jne on jääneet kauppaan. Lihaa, kalaa, kanamunia, hapankermaa ja voita on ostettu lähinnä. Halvimmat pesuaineet ja voiteet. Terveys on parempi kuin koskaan ennen ja pankkitilin saldo noususuhdanteessa.
Eikö teitä ole vielä poliisi pidättänyt, kun alasti kuljette?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa syö siis roskaruokaa ilman säästämistä ruuasta? Tämän ketjun perusteella kyllä. Aika hurjaa.
Tiedättekö mistä sokeri tulee? se tulee sokerijuurikkaasta. Mistä tahansa juurikkaasta voisi puristaa sokeria ja nykyään saa jo sokeria tehtynä muustakin kuin sokerijuurikkaasta. Juurikkaat eivät ole terveellisiä. Baibai munuaiset...
Monet syö valmisruokia koska he eivät jaksa tai halua tehdä ruokaa itse.
Lopetin hiljattain ryyppäämisen ja tupakanpolton. Hassua, mutta mulla on hinnan nousuista riippumatta enemmän rahaa kaikkeen mihin ennen ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan päinvastoin!
Ei saa! halvin jauhonakki maksoi 1,30. Ranskanleipää 1,99, hamppari 1,50. Banaanit on ok. Ketsuppi maksaa 3,-
Kasvikset ja hedelmät ovat jääneet miltei kokonaan allergioiden ja hintojen takia. Kurkku vielä käy, mutta noilla hinnoilla en sitä osta. Porkkanalle en onneksi ole vielä allerginen, mutta siitäkin saan ihottumaa ja allergiaa, tosin vain lievempänä, joten sillä yritän mennä. Kaalit, lantut, omenat, tomaatit, paprikat ja osin perunakaan ei sovi minulle. Vehnä-allergia, ihokeliakia ja paljon muuta allergiaa. Kaikki mikä sopii, tuntuu maksavan. Riisi olisi halpaa, mutta arseenivaaran takia ei sitä suositella liian usein tai isoissa määrin syötäväksi, nyt jo syön sitä miltei päivittäin.
Yritin aikoinaan käydä leipäjonoissa. Ensin reilu tunti, miltei lähemmäs puolitoista paikalle, sitten monta tuntia pahimmillaan jonotusta, ja sitten ruokavammaiselle ei ollut kuin porkkanaa, riisiä ja perunaa, joskus jugurttia tai lähinnä karkkia tarjolla. Kiva oli maksella miltei kuusi euroa siitä, että meni koko hakureissuun viisi kuusi tuntia, ja sai sen, mitä matkojen rahalla olisi saanut kaupastakin. Valitettavasti näin, kun suurin osa ilmaisjakelusta on gluteeni- ja vehnäpitoista. Kiva kun jaetaan, mutta ei ole siellä kaikille ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan päinvastoin!
Minä teen itse makaronilaatikon, tulee annoksen hinnaksi n. 1 euro. Ja siinä annos on hiukan isompi kuin tuo 300 g.
590 euron työttömyyskorvauksella ei näitä ruokia enää ostella. Aloin syömään vähemmän ja kalliit kalat ja vihannekset jää kokonaan ostamatta. Ihan totaalinen ostolakko. Ostan jotain halvinta vaan. Ei tulisi mieleenikään ostaa mitään 4 euron salaattia tai 8 euron tomaatteja. Kun syö vähemmän ei tarvitse niin paljon ostaa kalliita ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut varastaa enemmän ruokaa.
Onneksi ruokakauppias saa kaikki tuotteet ihan ilmaiseksi ja on syyllinen sinun köyhyyteesi.
Olisi kammottavaa olla varas.
Näillä hinnoilla on se kauppias varas. Saa varastaa kun on ruuasta kyse. Tämä ei ole enää normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta muusta voi säästää mutta ei ruuasta, katosta pään päällä ja perushygieniasta. Muu on täysin turhaa. Pariin vuoteen en ole käynyt ostoksilla muualla kuin ruokakaupassa. Ainoa "herkku" josta meidän teinit välittää on pop corn. Karkit, suklaat, jugurtit, pullat jne on jääneet kauppaan. Lihaa, kalaa, kanamunia, hapankermaa ja voita on ostettu lähinnä. Halvimmat pesuaineet ja voiteet. Terveys on parempi kuin koskaan ennen ja pankkitilin saldo noususuhdanteessa.
Ruuasta on helpoin säästää. Kun kattoo kilohintoja ja syö terveellisesti ja tekee itse kotona. Sama periaate oli ennen minullakin, nyt on ruoka niin överikallista että siitä on helppo säästää satasia kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan päinvastoin!
Kerrotko missä myydään tuon hintaista ruokaa?
Ei ole hintojen nousu vaikuttanut oikeastaan ollenkaan ostoksiin. En ole ennenkään seurannut juuri hintoja, toki sitä aina yrittää ostaa tarjoustuotteita. Lounasta en enää osta joka päivä Helsingin keskustassa vaan olen alkanut ottaa kotiruokaa mukaan töihin. Toki vieläkin tulee pari kertaa viikossa syötyä jotai kevyttä lounasta ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset ja hedelmät ovat jääneet miltei kokonaan allergioiden ja hintojen takia. Kurkku vielä käy, mutta noilla hinnoilla en sitä osta. Porkkanalle en onneksi ole vielä allerginen, mutta siitäkin saan ihottumaa ja allergiaa, tosin vain lievempänä, joten sillä yritän mennä. Kaalit, lantut, omenat, tomaatit, paprikat ja osin perunakaan ei sovi minulle. Vehnä-allergia, ihokeliakia ja paljon muuta allergiaa. Kaikki mikä sopii, tuntuu maksavan. Riisi olisi halpaa, mutta arseenivaaran takia ei sitä suositella liian usein tai isoissa määrin syötäväksi, nyt jo syön sitä miltei päivittäin.
Yritin aikoinaan käydä leipäjonoissa. Ensin reilu tunti, miltei lähemmäs puolitoista paikalle, sitten monta tuntia pahimmillaan jonotusta, ja sitten ruokavammaiselle ei ollut kuin porkkanaa, riisiä ja perunaa, joskus jugurttia tai lähinnä karkkia tarjolla. Kiva oli maksella miltei kuusi euroa siitä, että meni koko hakureissuun viisi kuusi tuntia, ja sai sen, mitä matkojen rahalla olisi saanut kaupastakin. Valitettavasti näin, kun suurin osa ilmaisjakelusta on gluteeni- ja vehnäpitoista. Kiva kun jaetaan, mutta ei ole siellä kaikille ruokaa.
Tuosta riisistä vinkki: opettele laittamaan japanilaistyylistä riisiä. Se on runsaan pesemisen ja liottamisen ansiosta vähäarseenista, ja sopii moniin halpoihin ruokiin.
Tarvitset vain puuroriisiä, ihan sama millaista. Pese riisi kolme-neljä kertaa, kunnes huuhteluvesi on lähes kirkasta, liota vähintään vartti, mieluiten tunti tai ylikin ennen keittämistä. Kaada liotusvesi pois ja mittaa sopiva määrä vettä (itse käytän riisinkeitintä, ja siinä sopiva määrä valkoiselle puuroriisille on 1,5dl vettä per 1dl riisiä, mutta tämä voi vaihdella). Keitä riisi joko keittimessä, kattilassa tai padassa kunnes se on kypsää. Hyvin liotettu + kypsynyt riisi muodostaa usein pieniä kuoppia pintaansa, mutta jos riisi jäi aavistuksen raa'aksi, älä heitä sitä pois! Sen voi kypsentää loppuun seuraavana päivänä pannulla (paistettua riisiä vihannesten ja kananmunan kanssa, mausteeksi esim. liraus soijakastiketta tai vaikka vaan suolaa ja pippuria tai yrttejä).
Vatsalle hyviä ja kukkarolle edullisia riisiruokia ovat mm. riisipallot (onigiri), joihin voi käyttää lähes mitä tahansa täytteeksi, ja pienikin määrä riittää maustamaan ne. Toinen hyvä on ochazuke, joka on kirjaimellisesti keitettyä riisiä, jonka päälle on kaadettu vihreää teetä tai kuumaa vettä (tai lientä). Riisi on myös loistava lisuke ruoalle kuin ruoalle sellaisenaan, ja jos jääkaappi on säädetty oikein, se säilyy neljäkin päivää hyvänä keittopäivästä.
Viikonloppuna meni 150 ruokakauppaan, siinä oli toki kukkia, pesuaineita ja hiuslakkaa myös. Lisäksi käytiin keskustassa lounaalla kahdelta siihen meni 26€ sekä 60€ teatterilippuihin.
Säästän, kaikesta mistä voin että pääsen säännöllisesti pois suomesta
Joo, vaihdoin "kunnon" ruoan karkkeihin, kun ne pitää verensokerin paremmin koholla ja energiasisältökin on parempi.