Kipupotilaan epätoivo. Lääkärit keräävät jättipotin meidän kärsimyksellä.
Harvoin löytyy empaattista lääkäriä, joka osaisi auttaa mitenkään. Jokainen käynti on vain lisää hukattua rahaa kankkulan kaivoon. Lääkärin tilipussi vain paisuu meidän kustannuksella.
Kommentit (39)
Hus kipupolin asiakas olin pitkään. Minulla oli 4 lääkäriä, joista 2 osasi asiansa. Allergisoiduin melkein kaikille lääkkeille, joita minulle kokeiltiin. Lopulta hoito lakkautettiin ja todettiin, että terveyskeskus hoitaa. En enää ikinä mene kipuklinikalle. Annetaan kamalasti toivoa, mutta tosi asiassa ei ole edes olemassa lääkettä mun kipuun. Itse myönsivät. Tens laitteella pärjäilen kotona.
Olen kipupotilas. Tapaturmassa 2018 ja käsi vammautunut. Leikkauksia tehty 5 ja paikasta toiseen hakenut apua kipuihin. Käyty kipuklinikka HUS Ruskeasuo, Meilahdensairaala, Dextra, työterveys, Helsinki hospital, 2x psykiatri, 2x psykologi, 3x käsikirurgi, työterveyslääkäri, 3x fysiatri, 3x fysioterapeutti, sairaanhoitaja. Ollut sellainen oravanpyörä tämä 5 vuotta. Työkyvyttömyyseläke myönnetty 1.5.23 alkaen. Vakuutusyhtiön kanssa väännetty nämä vuodet. Olen aivan loppu. Hermosärkyä ja lääkitys 2x päivässä.
Mies 51v
Vähän toisenlainen kokemus. Fysiatrini on yksityisellä määrännyt minulle kaikki mahdolliset opiaatit ja aina 100 tabun pakkauksissa. Niistä ei ole tosin ollut hyötyä, joten tuolla olisi aikamoinen katukauppiaan unelmavarasto.
Kivunhoidossa en ole saanut apua, vaikka joka lääke on tullut kokeiltua mitä keksiä saattaa.
Ei ne mitään hyväntekijöitä olekaan. Ihan tavallisia työntekijöitä, jotka eivät halua auttaa siksi. koska se stereotypian mukaan kuuluu työnkuvaan.
Auttaminen tapahtuu vain jos työntekijä on sopivalla tuulella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Taas meni 150 euroa yksityiselle lääkärille ja käski hakeutumaan terapiaan käsittelemään kroonista kipua ja kehoitti vielä jatkamaan aiemmalla vastaanotollaan määräämää lääkettä. 150 euroa tuosta!!!
Minulle yksi lääkäri sanoi, että onhan sitä kroonista kipua muillakin, esim. sotaveteraaneilla että älä valita vaan pure hammasta!
Kroonisiin kipuihin pitäisi kokeilla kannabista. Auttaa usein paremmin kuin opioidit jotka sopii esim. kun raaja on mennyt poikki. Sitä on kaikkein vaikein saada ja ensin pitää kokeilla kaikki muut lääkkeet. Aivan nurinkurista kun kovia aineita kirjoitetaan mielummin kuin sellaista joka ei ainakaan koukuta fyysisesti.
Onneksi on laaja ja toimiva työterveydenhoito, ja siellä myös pätevät lääkärit 🙏
Aivan loppu oravanpyörään kirjoitti:
Olen kipupotilas. Tapaturmassa 2018 ja käsi vammautunut. Leikkauksia tehty 5 ja paikasta toiseen hakenut apua kipuihin. Käyty kipuklinikka HUS Ruskeasuo, Meilahdensairaala, Dextra, työterveys, Helsinki hospital, 2x psykiatri, 2x psykologi, 3x käsikirurgi, työterveyslääkäri, 3x fysiatri, 3x fysioterapeutti, sairaanhoitaja. Ollut sellainen oravanpyörä tämä 5 vuotta. Työkyvyttömyyseläke myönnetty 1.5.23 alkaen. Vakuutusyhtiön kanssa väännetty nämä vuodet. Olen aivan loppu. Hermosärkyä ja lääkitys 2x päivässä.
Mies 51v
Kuulostaa kaamealta! Kovasti tsemppiä ja toivoa, uskoa tulevaan 😘
Vierailija kirjoitti:
Pääsin eroon opioidipohjaisesta, tilalle tuli "subutex" -pohjainen ja Gabapentin. Ja neuropaattinen kipu lähestulkoon katosi.
Nii se tekkee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Taas meni 150 euroa yksityiselle lääkärille ja käski hakeutumaan terapiaan käsittelemään kroonista kipua ja kehoitti vielä jatkamaan aiemmalla vastaanotollaan määräämää lääkettä. 150 euroa tuosta!!!
Minulle yksi lääkäri sanoi, että onhan sitä kroonista kipua muillakin, esim. sotaveteraaneilla että älä valita vaan pure hammasta!
Kroonisiin kipuihin pitäisi kokeilla kannabista. Auttaa usein paremmin kuin opioidit jotka sopii esim. kun raaja on mennyt poikki. Sitä on kaikkein vaikein saada ja ensin pitää kokeilla kaikki muut lääkkeet. Aivan nurinkurista kun kovia aineita kirjoitetaan mielummin kuin sellaista joka ei ainakaan koukuta fyysisesti.
Juu, mutta mites tavan tallaaja sitä pilveä saa kokeiltavaksi? Ja lääkärissä kaikki hoito evätään, jos sitä omatoimisesti käyttää.
Itsehän hommaan satunnaiset rauhoittavat ja opioidit kadulta, kun lekuri ei pysty kirjoittamaan edes 10kpl kappaleen pakkausta diapamia tai tramalia vuodessa 🤦 pilvi ei sovi mulle, mutta mies sitä käyttää (ja tarvitsee silti kipuun joskus tramalin).
Vierailija kirjoitti:
Vähän toisenlainen kokemus. Fysiatrini on yksityisellä määrännyt minulle kaikki mahdolliset opiaatit ja aina 100 tabun pakkauksissa. Niistä ei ole tosin ollut hyötyä, joten tuolla olisi aikamoinen katukauppiaan unelmavarasto.
Kivunhoidossa en ole saanut apua, vaikka joka lääke on tullut kokeiltua mitä keksiä saattaa.
Ei taida fysiatrit määräillä yhtään mitään.
yksityiseltä kipupolilta saa lääkehoidon.
Lääkehoito ei kuitenkaan tee 100% kivuttomaksi, realistinen tavoite on että kipu vähenee noin 30% ja kaikissa lääkkeissä jokin haitta.
vaikka asuisi lapissa voi hoidon keskittää muualle, toki osa maksetaan omasta pussista mutta jos sitä oikeasti tarvitsee tulee se halvemmaksi kuin ravata lääkäreillä ketkä eivät sitä hoida.
Suurinosa kipulääkäreistä eläköityneet ja harva haluaa erikoistua kivunhoitoon, koska vaikeammat asiakkaat ja kova vastuu. Ne ketkä asiansa oikeasti osaavat toimivat pääosin yksityisellä sektrorilla.
yleisellä ei kaikkia lääkkeitä voi edes määrätä koska ei ole tarpeeksi henkilökuntaa seurata potilaan vointia, jolloin vaihtoehdoksi jää meditointi ja hengitysharjoitukset.
Kroonisesta kivusta kärsivälle se fyysinen lääkeriippuvuus on tosiaan aikalailla sama homma kuin insuliiniriippuvuus biabeetikolle. Aika monelta vertaistuki tutulta lähtenyt henki kun pitkäikainen lääkitys lopetettu. Ei niitä lääkkeitä kukaan huvikseen syö, vaikka moni niin tuntuu jostain syystä olettavan.
Jos asutte seudulla jossa kipulääkitystä ei saa, hakeutukaavopioidikorvaushoitoon. Sieltä viimeistään valtion on pakko antaa sitä apua, tämä on viimeinen keino mutta tiedän että joillain alueilla suomessa tämä on ainoa keino saada apua, vaikei olekaan kovin inhimillistä.
Ainakin HUS:n Kipupkl:lta kannattaa pysyä kaukana! Tieto-taitoa ei näytä vaan olevan riittävästi. Lisäksi niin kauan kuin E.K. huseeraa kivunhoidon mandaatilla, mitään ei tule tapahtumaan. Kipupkl:n tarkoitus on saada kipuja valittava vain pois hetkeksi ta:n niskoilta. Sitten Kipupkl:lla pyritään todistamaan, että "kipu on ihan oma vika". Sen jälkeen - jälleen,itselläni kolmannen kerran - järjettömiä lääkekokeiluja SSRI- ja SNRI-lääkityksillä, Gaballa ja Lyrdellä. Kun on jo lausunnot, että em. eivät sovi. Kahteen kertaan asianmukaisesti kokeiltuna. Annettu ohjeita, joita on käytännössä toteutettu jo 7 vuotta!!!!
Sinulle, joka kärsit kroonisesta kivusta: hakeudu pois HUS:n Kipupkl:ta. Ota vaikka lainaa ja mene yksityiselle esim. Ortoniin, siellä toimii ainakin kaksi kivunhoitoon erikoistunutta lääkäriä, joilla EI OLE kytköksiä tuonne HUS:n Kipupkl:lle (nimet saa soittamalla ajanvaraukseen, tai siis ohjeet keitä he ovat!). Myös muualla toimii näitä sitoutumattomia, jotka eivät tuijota E.K.ta ja käytävämaton, hups, käymätöntä hoitoa kuin lehmä uutta veräjää. Olen jopa tavannut lääkärin, joka otti asiani tuolloin hoitaakseen ja soitteli vielä perään. Tsemppiä ja jaksamista! Hoidon etsiminen on hankalaa, mutta kyllä se oikea lääkäri löytyy. Saisi ilmoittautua täälläkin, jos oikea kivunhoito edes kiinnostaisi!
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko sen tapauksen kun saattohoidossa oleva syöpäpotilas ei saanut kuin Buranaa "ettei tulisi riippuvuutta". Henkilöllä siis alle kuukausi elinaikaa.
Muistaako tuota kukaan, kun ei buranaan tule riippuvuutta. Sensijaan olen törmännyt työssäni, ettei kuolevalle annettu morfiinia, kun voi tulla riippuvaiseksi. Onneksi ja toivottavasti nykyisin on jo ymmärretty, miten hyvä lääke morfiini on.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
No kun ei ne lääkärit voi oikein tehdä mitään sun kivullesi. Noin 10 vuotta sitten muuttui kipulääkkeiden määrääminen todella tarkaksi. Mulle aikoinaan ortopedi pahoitteli, että ei voinut määrätä mulle kipulääkettä kuin 10:ksi päiväksi. Ymmärsi kyllä, ettei mun kipuni minnekään 10:ssä päivässä katoa. Jostain syystä kipupoliklinikallekin on vaikea päästä. Ja kuulemani mukaan sinne ei edes pääse, jos käyttää vahvoja kipulääkkeitä. Siis mit vit?
Ja jos käyttää, ne lopetetaan. Sairasta!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivunhoidossa en ole saanut apua, vaikka joka lääke on tullut kokeiltua mitä keksiä saattaa.Ei taida fysiatrit määräillä yhtään mitään.
Kyllä vaan määräilee, erikoislääkärin mandaatilla.
Menikö sulla fysioterapeutti ja fysiatri sekaisin? ;D
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
No kun ei ne lääkärit voi oikein tehdä mitään sun kivullesi. Noin 10 vuotta sitten muuttui kipulääkkeiden määrääminen todella tarkaksi. Mulle aikoinaan ortopedi pahoitteli, että ei voinut määrätä mulle kipulääkettä kuin 10:ksi päiväksi. Ymmärsi kyllä, ettei mun kipuni minnekään 10:ssä päivässä katoa. Jostain syystä kipupoliklinikallekin on vaikea päästä. Ja kuulemani mukaan sinne ei edes pääse, jos käyttää vahvoja kipulääkkeitä. Siis mit vit?
Ja jos käyttää, ne lopetetaan. Sairasta!!!!
Se on sairasta. Tutulla oli jo vuosia sitten selkä hajalla ja söi siihen vahvoja lääkkeitä. Oli niistä ihan tillin tallin. Kertoi ettei muista illoista kun sen että on katsonut telkkaria. Ei muistanut mitä ohjelmia. Kokeili omin luvin kannabista ja se vähensi niiden kovien lääkkeiden käyttöä yli puolella.
Kertoi lääkärille niin hän sanoi ettei kirjoita huumeita. Tuttuni siihen että mullekkin olet kirjoittanut vuosikausia. Siltä uhattiin ottaa lääkkeet pois jos vielä käyttää huumeita. Tziisus millaisia asenteita lääkäreillä joiden pitäs sentään tietää paremmin. Kysyisivät vaikka kollegoilta usa; sta.
TAYSin kipupolia kannattaa välttää kuin ruttoa, siellä huseeraa lääkäri joka itse parani kroonisesta kivusta rukouksen voimalla. Kipulääkkeet tosiaan ajetaan alas eikä mitään anneta tilalle, ainoastaan mielikuvaharjoituksia. Ainakaan TAYSin kipupolilla ei hoideta sitä KIPUA.