Onko vaarallista liittyä joukkokanteeseen. (Tytär tilannut USA:sta. Henkilö siellä huijannut monia)
Onko siinä siis jotain vaaroja. Joku monta tonnia menettänyt sikäläinen huijattu kerää porukkaa joukkokanteeseen.
Tyttäreni tilasi vähemmällä, mutta toki haluaisi silti yrittää saada korvauksia. Onko kanteesewn liittymisessä riskejä?
Kommentit (55)
Älä nyt ainakaan raivoa tai tyttäresi tai hän ei uuskalla sanoa, mitä on tarkalleen meneillään. Sano, että voidaksenne yhdessä selvittää tätä juttua hänen on rehellisesti kerrottava tähän astiset tapahtumat tarkalleen. Mitä tietoja on annettu, mitä toimeksiantoja annettu, mihin on antanut suostumuksensa.
Joukkokanne on täysin turvallinen (niitä tehdään Yhdysvalloissa jatkuvasti yrityksiä vastaan) mutta sun tytär ei hyödy siitä mitään kun asuu Yhdysvaltojen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa nyt haukkua ja selittää, miten tyhmästi on tehty. Auttakaa nyt mielummin! Onneksi muutama on antanut hyviä ohjeita.
Kiitos tälle kirjoittajalle!
Olen harmissani tästä nyt. En oikein tiedä, mitä voitaisiin tehdä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joukkokanne on täysin turvallinen (niitä tehdään Yhdysvalloissa jatkuvasti yrityksiä vastaan) mutta sun tytär ei hyödy siitä mitään kun asuu Yhdysvaltojen ulkopuolella.
Joo, mutta kun ap:n tytär ei ole missään joukkokanteessa mukana vaan antanut tietonsa huijarille. (Toki oikeissakin joukkokanteissa pitää tietää, mihin on lähdössä mukaan. Niillä yritetään jatkuvasti huijauksia.)
Voi olla rosiaan, että tyttäreni ei ei kerro kaikkea, mitä sinne on antanut.
Pelkää ehkä, että todella raivostun. Olemme lähinnä järkyttynyt.
(Omaa syytäni osittain. En heti selvästi sanonut mitään ja hän tulkitsi, että on ok osallistua. Itse aloin vasta miettiä asiaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa nyt haukkua ja selittää, miten tyhmästi on tehty. Auttakaa nyt mielummin! Onneksi muutama on antanut hyviä ohjeita.
Ap
Tee, niin kuin tämä kirjoittaja sanoi:
"Nyt teet niin, että etsit tuttavapiiristäsi jonkun suurinpiirtein täysijärkisen ja maailmasta ymmärtävän ihmisen, jos sellainen löytyy, ja käytte ihan tarkasti läpi, mitä tietoja on lähetetty ja mietitte sitten, miten kannattaa toimia."
Sinä olet ja tyttäresi olette valitettavasti hiukan liian naiiveja ymmärtämään tämmöisiä kuvioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"Nyt teet niin, että etsit tuttavapiiristäsi jonkun suurinpiirtein täysijärkisen ja maailmasta ymmärtävän ihmisen, jos sellainen löytyy, ja käytte ihan tarkasti läpi, mitä tietoja on lähetetty ja mietitte sitten, miten kannattaa toimia."
Sinä olet ja tyttäresi olette valitettavasti hiukan liian naiiveja ymmärtämään tämmöisiä kuvioita.
Mulla ei ole tuttuja, jotka tällaisesta ymmärtäisi. Ei siis ole ketään, joka asiaan osaisi puuttua. Minä ja ystäväpiirini ollaan jo niin vanhoja, ettei olla kovin tottuneita tällaisiin nettiostosjupakoihin. Ap
Kysyin uudelleen. Kuulemma vain koko nimen on antanut ja sen ostamislomakkeen kuvan ja sähköpostiosoitteensa.
Hän sanoo lähettäneensä friends and familyllä eikä gns:llä, joten ei kuulemma pysty saamaan rahoja takaisin. En ymmärrä noista mitään itse.
Mutta rahojen takaisinsaanti on sivuseikka. Pelottaa nyt tämä mahdollinen huijaus tuolla joukkokanteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa nyt ei seuraisi mitään ikävää.
Sanoin, ettei ainakaan enää laita sinne mitään.
Voiko tuon kanteeseen osallistumisen perua. Ei kai.
Ap
Nyt laitatte lukkoon ihan kaikki maksuvälineet. Hänen henkilöllisyys on varastettu (tai itseasiassa ihan itse luovutettu) ja joku tekee niillä kiusaa ja rahaa.
Pelkällä nimellä ei tee kyllä yhtään mitään. Eikä edes nimellä ja osoitteella. Nimiä saa vaikka facebookista ihan niin paljon kuin haluaa ja osoitteetkin saa selvitettyä helposti.
Siitä vaan sit levittelemään tietojasi. Jos et sattunut huomaamaan niin tämä järjen jättiläinen on maksanut tavarasta tiedoillaan ja maksutietojen lisäksi antanut henkilötietonsa vielä uudelleenkin jenkkeihin.
Kannattaa ottaa huomioon, että Yhdysvalloissa ei ole mitään kattavaa rekisteriä kaikista ihmisistä eikä minkäänlaista (yleistä) vahvaa online-tunnistautumista. Saatat siis todistaa vaikka nimissäsi olevalla vesilaskulla, että asut siellä missä asut.
Noin muutenkin Yhdysvalloissa asuneena olen oppinut ensimmäisenä epäilemään huijausta, kun joku muu tekee aloitteen tietojen vaihdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei varmaan kannata vastata mistään ulkomaisista numeroista tuleviin puheluihin näin aluksi. Ei tule vedätetyksi enempää. Rahat turvaan eri tilille. Eiköhän aika tee tehtävänsä, kun ei reagoi mihinkään ko. puljun viesteihin. Eikä maksa. Vetoaa varattomuuteen. Säilyttää dokumentit. Vetoaa vaikka siihen, että joku murtautui tilille... Tuskin kauan jaksavat lypsää, uusia ja kanssa uhreja varmasti löytyy. Ei kannata panikoitua. Tekevälle sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei varmaan kannata vastata mistään ulkomaisista numeroista tuleviin puheluihin näin aluksi. Ei tule vedätetyksi enempää. Rahat turvaan eri tilille. Eiköhän aika tee tehtävänsä, kun ei reagoi mihinkään ko. puljun viesteihin. Eikä maksa. Vetoaa varattomuuteen. Säilyttää dokumentit. Vetoaa vaikka siihen, että joku murtautui tilille... Tuskin kauan jaksavat lypsää, uusia ja kanssa uhreja varmasti löytyy. Ei kannata panikoitua. Tekevälle sattuu.
Kiitos myös tästä kannustavasta viestistä.
Toivottavasti ei joudu ulosottoon tms jos siellä joku joukkokanteen lakimies todella laskuttaa.
Tilillään hänellä on muutama tuhat euroa. (Säästänyt palkoistaan omilleen muuttoa ja mahdollisia opiskeluja varten)
Sitä ihmettelen, miksi pyysivät koko nimen. Sillä koko nimellä ei varmaan ole toista samannimistä koko maailmassa. Ja sitten tosiaan se sähköpostiosoite meni myös sinne. Ja kopio ostosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulla ei ole tuttuja, jotka tällaisesta ymmärtäisi. Ei siis ole ketään, joka asiaan osaisi puuttua. Minä ja ystäväpiirini ollaan jo niin vanhoja, ettei olla kovin tottuneita tällaisiin nettiostosjupakoihin. Ap
Jos sun tyttäresi on 18, niin ei teidän pitäisi olla mitään vanhainkoti-ikäisiä vielä... Tais olla porvoolainen joukkokannekeissi kyseessä...
Tuo on aivan totta, mutta siksi pitäisikin saada selville, mitä kaikkea tietoa tyttö on antanut "asianajajalle".