Eikö junissa voi enää varata tavallista yhden hengen paikkaa ilman vieruskaveria
Ennen oli muutama paikka junissa, joissa ei ollut vieruskaveria, mutta nyt niitä ei voi enää varata. Miksiköhän? En siis puhu nyt extra-vaunupaikoista enkä ravintolavaunun yläkerrasta, vaan tavallisen vaunun alussa on aiemmin ollut mahdollista ostaa paikka, jossa ei ollut vieruskaveria. Nyt niihin ei enää pääse käsiksi, vaikka näyttäisi vaunuissa ne kuitenkin olevan. Joo ja tiedän, että sen toisen paikan voi aina varata, jos ei halua viereen ketään, mutta ihmettelen vain, miksi ne yhden istuttavat paikat on otettu pois varaussysteemistä.
Kommentit (20)
Oon matkustanut junalla enemmin ja vähemmin kuuskymmenluvulta saakka. En ihan totta hahmota, mistä paikoista sä puhut, en muista junissa olleen mitään yksittäisiä istuimia, paitsi vessassa. Vanhoissa ratikoissa saattaa olla yksittäin istuttavia paikkoja, mutta junassa? Osta se viereinenkin paikka, ja nauti matkastasi.
Koronan aikana pystyo varaamaan näitä vierustoverittomia paikkoja, enää ei.
Varaa paikka extra-luokasta. Siellä on aina väljää.
Kyllä minä ainaki sain varattua viikko sitten.
Vierailija kirjoitti:
Oon matkustanut junalla enemmin ja vähemmin kuuskymmenluvulta saakka. En ihan totta hahmota, mistä paikoista sä puhut, en muista junissa olleen mitään yksittäisiä istuimia, paitsi vessassa. Vanhoissa ratikoissa saattaa olla yksittäin istuttavia paikkoja, mutta junassa? Osta se viereinenkin paikka, ja nauti matkastasi.
Lähijunillako puksuttelet vai ootko sokea?
Pendolinoissa ainakin on muutama noita yksittäisiä.
Tarkoitin siis VR:n kaukojunia ja niissä on vaunun ihan alussa tai lopussa ollut yksi paikka vaan yhdelle hengelle, kun loput vaunusta on kahden istuttavia paikkoja. Tai kai se paikka on vaunussa edelleenkin, ei vaan voi enää sitä varata jostain syystä, mitä tässä ihmettelen.
Ne varmaan vain varataan vain aina heti ja siksi ei ole enää varattavissa. Nykyään yhä useampi haluaa istua yksin, kun koronalla peloteltiin niin hyvin. Ei halua ketään yskimään siihen viereen.
Hyvissä ajoin liikkeellä niin voi varata koko vaunun.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin siis VR:n kaukojunia ja niissä on vaunun ihan alussa tai lopussa ollut yksi paikka vaan yhdelle hengelle, kun loput vaunusta on kahden istuttavia paikkoja. Tai kai se paikka on vaunussa edelleenkin, ei vaan voi enää sitä varata jostain syystä, mitä tässä ihmettelen.
Kaksikerros-ic-vaunujen hyteistä ei voi enää varata erillisiä paikkoja, koska VR on päättänyt alkaa rahastaa niillä hyteillä, eli pitää lisämaksusta varata koko hytti itselleen.
Sen sijaan pendolinoissa on useampi yksittäispaikka per vaunu jotka pystyy varaamaan ihan normaalisti. Myös kiskobusseissa on yksi yksittäispaikka johon voi mennä istumaan se joka ensimmäisenä siihen kerkeää.
Oot vaan myöhässä. Koronan tultua noi varataan aiempaakin aikaisemmin.
80-luvulla sai turhan usein ilman erimaksua vieruskaveriksi kelpo sönkötysjurrisen ukon kossupulloineen.
Kokeilin monta eri vaihtoehtoa pitkin kevättä ja niissä oli melkein tyhjiä junia huhti-touko-kesäkuulle, mutta nämä nimenomaiset yksityispaikat ja samalla kohdalla olevat kaksoispaikat käytävän toisella puolella ovat aina varattuja. Ei voi olla varattuja kaikista mahdollisista junavuoroista, joita katsoin. Kokeilkaa itse, niihin ei vaan enää pääse käsiksi.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin monta eri vaihtoehtoa pitkin kevättä ja niissä oli melkein tyhjiä junia huhti-touko-kesäkuulle, mutta nämä nimenomaiset yksityispaikat ja samalla kohdalla olevat kaksoispaikat käytävän toisella puolella ovat aina varattuja. Ei voi olla varattuja kaikista mahdollisista junavuoroista, joita katsoin. Kokeilkaa itse, niihin ei vaan enää pääse käsiksi.
ap.
Valitse hytin lisämaksu niin pystyt varaamaan ne paikat.
Vierailija kirjoitti:
ap.
Onnistuupa
No niin hyvät av-hyssykät. Huomasin, että Pendolinoon onnistuu, mutta InterCityyn ei onnistu.
Näyttisi olevan paikat 113, 115 ja 116 varattuja ajankohdasta riippumatta.
Otin satunnaisen päivän heinäkuulta Helsinki-Tampere. Tarjosi pendoliinosta tuollaisen vieruskaverittoman paikan. Muutkin yhdenistuttavat oli vapaita ja varattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Otin satunnaisen päivän heinäkuulta Helsinki-Tampere. Tarjosi pendoliinosta tuollaisen vieruskaverittoman paikan. Muutkin yhdenistuttavat oli vapaita ja varattavissa.
Tuossa yllä mainitaan, että Pendolinossa onnistuu, mutta InterCityssä ei.
Kyllä mulle meinasi ainakin viimeksi ihan väkisin tulla sellainen paikka.
Nykyään vaan koko hytti