Mitä eroa toimihenkilöllä ja työntekijällä?
Pitkä työurani suorittavana duunarina on vihdoin ohi ja nyt olen toimihenkilö. Termi on kummastuttanut muutaman ihmisen kanssa jutellessa. Olen käsittänyt, että yrityksen oma työvoima jakaantuu usein suorittavaan työntekijäjoukkoon, sitten toimihenkilöihin ja sitten johtoportaaseen. Toki toimihenkilötkin ovat monesti johtajia, mutta johtajilla omat johtajasopimukset eivätkä ole varsinaisia työntekijöitä vaan omistajan edunvalvojia.
Itse koen muutoksen siinä, että toimihenkilönä siirryn työnantajan puolelle. Huomaan jo nyt, että minulla on pääsy kaikkeen sellaiseen tietoon mihin työntekijöillä ei ole pääsyä. Ja se on ehkä sellainen isompi konkreettinen muutos.
Edellisessä työpaikassani toimihenkilöillä oli valtaa ja vastuuta asioiden suhteen, työntekijöillä taas pelkästään vastuu omasta työn jäljestä. Ihan selkeä ero.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Muuten olen samaa mieltä, mutten tuosta, että toimihenkilö olisi "työnantajan puolella".
Tässäpä moni menee mönkään. Toimihenkilö todellakin edustaa työnantajaa esim. ristiriitatilanteissa (työnantajan määräys vs. työntekijän halu tehdä/totella).
Tämä ei tarkoita etteikö toimihenkilö olisi itsekin yrityksen työntekijä- eri tasolla vain.
Työnantaja määrittelee erilaiset henkilöstöryhmät. Toimihenkilöthän jakautuu vielä toimihenkilöihin ja ylempiin toimihenkilöihin. Näillä kaikilla on omat työehtosopimukset. Ei toimihenkilö ole yhtään enempää työnantajan puolella kuin työntekijäkään. Tehtaissa esim. laboratoriotyöntekijät ovat usein toimihenkilöitä ja samalla tavalla ne tekevät perustyötä ja vastaavat omasta työstään kuin koneella olevat tuotannossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten olen samaa mieltä, mutten tuosta, että toimihenkilö olisi "työnantajan puolella".
Tässäpä moni menee mönkään. Toimihenkilö todellakin edustaa työnantajaa esim. ristiriitatilanteissa (työnantajan määräys vs. työntekijän halu tehdä/totella).
Tämä ei tarkoita etteikö toimihenkilö olisi itsekin yrityksen työntekijä- eri tasolla vain.
Täh? Ei tuossa ole mitään eroa, kaikki firmassa töissä olevat edustaa firmaa töissä ollessaan, mutta ei toimihenkilö ole mitenkään työnantajan puolella sen enempää. Kyllä ihan toimihenkilön roolissakin tapellaan esim. työsuhdeasioista työnantajan kanssa eikä olla samalla puolella.
Sen voi päätellä siitä mitä työehtosopimusta sovelletaan, tai ylipäätään.
Yleensä toimihenkilö on konttorityöntekijä päivätöissä ? Siis joillain aloilla
Meillä on asiantuntijoita ja asiakaspalvelijoita
Toimihenkilö on yleisnimitys yksityisessä liikkeessä tai yrityksen palveluksessa olevasta työntekijästä[1]. Toimihenkilö on työntekijä, johon työnantaja soveltaa toimihenkilöiden työehtosopimusta. Toimihenkilöstä ja virkamiehistä käytettiin aikaisemmin nimitystä henkisen työn tekijä.[2] Toimihenkilön palkka maksetaan yleensä kuukausittain tai puolikuukausittain, erotuksena esimerkiksi tuntipalkkaisista työntekijöistä. Yrityksen työntekijöistä osa tai kaikki voivat olla toimihenkilöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Ei tuossa ole mitään eroa, kaikki firmassa töissä olevat edustaa firmaa töissä ollessaan, mutta ei toimihenkilö ole mitenkään työnantajan puolella sen enempää. Kyllä ihan toimihenkilön roolissakin tapellaan esim. työsuhdeasioista työnantajan kanssa eikä olla samalla puolella.
Vähän erikoinen asia mistä väitellä. Olen itse todistanut tilannetta missä yhtiön osaomistajana toimiva yksikön johtaja on riitaantunut oman pomonsa kanssa. Eli kaikki paitsi firman pääomistaja voivat ajautua tilanteeseen missä on työntekijä vs firma. Pääomistajahan ei luonnollisesti voi riitaantua itsensä kanssa.
Mutta käytännön päivittäisessä elämässä pyöritetään operatiivista toimintaa, jossa päätöksenteosta vastaavat toimihenkilöt. He valvovat päivittäisellä tasolla, että toiminta pysyy kannattavana. Työntekijä ei toimintansa kannattavuudesta välttämättä tiedä. Ja terveessä yrityksessä kaikki ihmiset ajavat edustamansa yrityksen etua.