Kuvaile unelmapäiväsi lomalla!
Kommentit (27)
Ostan päivälipun ison kaupungin joukkoliikenne välineisiin ja matkustelen koko päivän.
Aurinko kutittelee silmäluomien läpi ja pakottaa minut kääntämään kylkeä. Venyttelen makoisasti ja ilokseni huomaan nukkuneeni levollisesti. Olen raukea ja pehmeä.
Avaan silmäni ja hengitän syvään. Linnut laulavat. Nousen ylös hymyillen.
Tepastelen tunnelmalliseen maanläheiseen, mutta raikkaaseen keittiöön. Pannussa tuoksuu tuore kahvi, pöydällä on hedelmäsalaattikulho ja rapeita, valmiiksi täytettyjä sämpylöitä.
Otan kupin kahvia ja tallustelen kohti ulko-ovea. Ulkoilma tulvahtaa raikkaana ja hieman viileänä kasvoilleni kun avaan oven. Nostan kasvoni aurinkoon, se lämmittää jo, vaikka päivä on vielä hyvin nuori.
Istahdan kuppeineni muhkealle tuolille, katselen järvelle. Kurki liitää liki järvenpintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kesä Astrid Lindgrenin Saariston lapset- kirjan maisemissa.
Sama täällä, vietetään kesä Ruotsin saaristossa, ollaan käyty kyseisellä saarella jossa toi tv sarja kuvattiin, oli hauska hetki, kun lapsuus vilahti mieleen.
Olen jossain päin pohjois-Eurooppaa pienessä kylässä meren lähellä olevassa talossa, jossa hyvä lämmitys ja kaikki mukavuudet. Herään varhain, syön aamupalan ja teen monen tunnin kävelylenkin koiran kanssa meren rannalla. Päivällä menen johonkin paikalliseen ravintolaan syömään tai ostan ruokatarvikkeita ja kokkaan itse. Ulkoilen paljon. Iltaisin rentoudun kylvyssä ja hyvän elokuvan tai kirjan parissa.
Heräämme (minä ja puolisoni) aamulla jossain kivassa apartmentissa. Puoliso kipaisee läheisestä leipomosta tuoretta leipää sillä aikaa, kun minä valmistelen muun aamiaisen. Syömme kiireettömästi ja suunnittelemme päivää.
Pakkaamme reput ja siirrymme vuokra-autolla retkipaikkaamme. Patikoimme vuoristossa reitillä, jolta on upeat näköalat. Välillä syömme eväät. Paluumatkalla käymme jossain kivassa kahvilassa ja juttelemme paikallisten ihmisten kanssa.
Palaamme majapaikkaamme, käymme suihkussa ja otamme torkut. Sen jälkeen lähdemme kaupungille. Käymme oluella, kävelemme, katselemme, käymme syömässä päivällisen, sen jälkeen ehkä jossain toisessa paikassa lasillisella viiniä tai konjakilla. Palaamme majapaikkaamme, jonka terassilla istumme vielä hetken aikaa nauttimassa pimeästä mutta lämpimästä illasta.
Olen jossain etelän lämmössä. Aamulla rauhallinen herätys, aamu- uinti lämpöisessä meressä. Kiireetön aamiainen, paljon hedelmiä, raikasta mehua, rapeaa sämpylää... Päivä rannalla aurinkoa ottaen perheen kanssa, uintia ja vesipalloa meressä. Kävelyä rannalla. Ehkä myöhemmin päivällä rauhallista käyskentelyä keskustassa katsellen kauppojen tarjontaa tai nähtävyyksiä. Illemmalla syömään ja sen jälkeen iltakävelylle, drinksuille, iltauinnille, miltä nyt sattuu tuntumaan. Ei kiirettä, vain lämpöä, hiekkaa ja merta... Viime kesän lomamme oli juuri tällainen, taivaallinen. Parasta lomalla on, kun ei tartte itse kokata, tiskata, siivota, vaan saa vain olla löllötellä.