Miksi jotku puhuvat "kiekuen"?
Yleensä helsingissä asuvat..🤨 ootteko huomanneet?
Kommentit (12)
Murteilla, joita stadin slangikin on, on omat piirteensä. Mutta joo, hirman ärsyttävän kuuloista kyllä, myönnän. Mutta niin kai joku pitää miunkii savokarjalaa juntin ja ärsyttävän kuuloisena? Murteet on rikkaus :)
Samaa ihmettelen minäkin. En tiedä, mitä "hienoa" tässä joidenkin mielestä on, että kiekuu falsetissa. Siihen vielä lisättyinä honottaminen ja/tai se raakkuva narina, niin wow. Kummallinen muoti!
Nuoret miehen pääkaupunkiseudulla puhuvat siten, että jokainen lause päättyy siihen kiekaisuun, eli ääni nousee "oktaavilla". Mulla tulee kurkku kipeäksi kun sitä kuuntelen, en osaa itse puhua sillä tavalla (ja siksipä en koskaan pysty oppimaan puhumaan kiinaa, koska en kykene tuottamaan tuollaista puhetta).
Hento kiekuminen ja kovaääninen kiekuminen? Ääni kohoaa korkealle sävelelle ja loppua kohti?
Eteläkarjalaiset sukulaiseni kiekuvat, jopa jotkut miehet. Eikä mitään tavun loppua, vaan korkeelta ja kovaa kiekuen koko ajan. Olen monasti miettinyt, missä iässä omaksuivat sen puhetyylin ja miksi.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret miehen pääkaupunkiseudulla puhuvat siten, että jokainen lause päättyy siihen kiekaisuun, eli ääni nousee "oktaavilla". Mulla tulee kurkku kipeäksi kun sitä kuuntelen, en osaa itse puhua sillä tavalla (ja siksipä en koskaan pysty oppimaan puhumaan kiinaa, koska en kykene tuottamaan tuollaista puhetta).
Totta. Tiedän yhden noin kolmevitosen helsinkiläismiehen, kesämökkiläisen, joka tekee tuota. Aika jännän kuuloista :)
T. savolainen
Vierailija kirjoitti:
Eteläkarjalaiset sukulaiseni kiekuvat, jopa jotkut miehet. Eikä mitään tavun loppua, vaan korkeelta ja kovaa kiekuen koko ajan. Olen monasti miettinyt, missä iässä omaksuivat sen puhetyylin ja miksi.
Puhuvatko myös oululaiset kovaa ja paljon? Ei?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tuo lauseen lopun nouseva nuotti oli muotia jo 80-90-luvun vaihteessa lukiolaistytöillä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Murteilla, joita stadin slangikin on, on omat piirteensä. Mutta joo, hirman ärsyttävän kuuloista kyllä, myönnän. Mutta niin kai joku pitää miunkii savokarjalaa juntin ja ärsyttävän kuuloisena? Murteet on rikkaus :)
Voi kuule, kyllä se on ärsyttävää! Ihan yhtä ärsyttävää kuin helsinkiläisten murre muiden mielestä. Mutta murteet on rikkaus, totta kai.
Varmaan niitä Pohjois-Savon Kukkosia ja heidän jälkeläisiään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tuo lauseen lopun nouseva nuotti oli muotia jo 80-90-luvun vaihteessa lukiolaistytöillä Helsingissä.
Pissis-ässän seuraaja? Se on onneksi muuten tainnut mennä muodista. Ihanaa.
Persoonallisuuskysymys. Jotkut kailottavat.