Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotku puhuvat "kiekuen"?

Vierailija
17.03.2023 |

Yleensä helsingissä asuvat..🤨 ootteko huomanneet?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuuskysymys. Jotkut kailottavat.

Vierailija
2/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteilla, joita stadin slangikin on, on omat piirteensä. Mutta joo, hirman ärsyttävän kuuloista kyllä, myönnän. Mutta niin kai joku pitää miunkii savokarjalaa juntin ja ärsyttävän kuuloisena? Murteet on rikkaus :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen minäkin. En tiedä, mitä "hienoa" tässä joidenkin mielestä on, että kiekuu falsetissa. Siihen vielä lisättyinä honottaminen ja/tai se raakkuva narina, niin wow. Kummallinen muoti!

Vierailija
4/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret miehen pääkaupunkiseudulla puhuvat siten, että jokainen lause päättyy siihen kiekaisuun, eli ääni nousee "oktaavilla". Mulla tulee kurkku kipeäksi kun sitä kuuntelen, en osaa itse puhua sillä tavalla (ja siksipä en koskaan pysty oppimaan puhumaan kiinaa, koska en kykene tuottamaan tuollaista puhetta).

Vierailija
5/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hento kiekuminen ja kovaääninen kiekuminen? Ääni kohoaa korkealle sävelelle ja loppua kohti?

Vierailija
6/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteläkarjalaiset sukulaiseni kiekuvat, jopa jotkut miehet. Eikä mitään tavun loppua, vaan korkeelta ja kovaa kiekuen koko ajan. Olen monasti miettinyt, missä iässä omaksuivat sen puhetyylin ja miksi.

Vierailija
7/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret miehen pääkaupunkiseudulla puhuvat siten, että jokainen lause päättyy siihen kiekaisuun, eli ääni nousee "oktaavilla". Mulla tulee kurkku kipeäksi kun sitä kuuntelen, en osaa itse puhua sillä tavalla (ja siksipä en koskaan pysty oppimaan puhumaan kiinaa, koska en kykene tuottamaan tuollaista puhetta).

Totta. Tiedän yhden noin kolmevitosen helsinkiläismiehen, kesämökkiläisen, joka tekee tuota. Aika jännän kuuloista :)

T. savolainen

Vierailija
8/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteläkarjalaiset sukulaiseni kiekuvat, jopa jotkut miehet. Eikä mitään tavun loppua, vaan korkeelta ja kovaa kiekuen koko ajan. Olen monasti miettinyt, missä iässä omaksuivat sen puhetyylin ja miksi.

Puhuvatko myös oululaiset kovaa ja paljon? Ei?

Vierailija
9/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuo lauseen lopun nouseva nuotti oli muotia jo 80-90-luvun vaihteessa lukiolaistytöillä Helsingissä.

Vierailija
10/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murteilla, joita stadin slangikin on, on omat piirteensä. Mutta joo, hirman ärsyttävän kuuloista kyllä, myönnän. Mutta niin kai joku pitää miunkii savokarjalaa juntin ja ärsyttävän kuuloisena? Murteet on rikkaus :)

Voi kuule, kyllä se on ärsyttävää! Ihan yhtä ärsyttävää kuin helsinkiläisten murre muiden mielestä. Mutta murteet on rikkaus, totta kai.

Vierailija
11/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan niitä Pohjois-Savon Kukkosia ja heidän jälkeläisiään...

Vierailija
12/12 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuo lauseen lopun nouseva nuotti oli muotia jo 80-90-luvun vaihteessa lukiolaistytöillä Helsingissä.

Pissis-ässän seuraaja? Se on onneksi muuten tainnut mennä muodista. Ihanaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan