Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käyttää kiinteistönvälittäjää

16.03.2023 |

Kun hakee uutta asuntoa. Minä halua asioida suoraan asunnon omistajan kanssa. Löysin kivan talon mutta välittäjä ei suostunut antamaan omistajan yhteystietoja.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tarjous, jonka ehtona on, että saat keskustella omistajan kanssa asunnosta ennen allekirjoituksia. Jos hintasi hyväksytään, ehtokin hyväksytään.

Vierailija
2/8 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välittäjä saa antaa omistajan tietoja. Siksi juuri omistaja on välittäjän ottanut, hoitaakseen asunnon myynnin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjä vetää välistä. Kannattaa viedä joku kirje asunnon omistajan postilaatikkoon ja ja kertoa ettet halua välittäjää.

Vierailija
4/8 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni haluaa ostaa asuntonsa välittäjän kautta. Sitä pidetään luotettavampana, vaikka oikeasti välittäjällä ei ole juurikaan vastuuta siitä mitä myy. Ihmiset suhtautuvat epäluuloisesti omistajamyyjään, mikä on aika hassua.

Jos omistaja on normaali, kommunikaatiokykyinen henkilö, häneltä saa todennäköisesti paremmat tiedot myytävästä asunnosta kuin välittäjältä.

Omistaja myös haluaa käyttää aikaa ja nähdä vaivaa asiassaan, toisin kuin välittäjä.

Harvassa on asiaan paneutuneet välittäjät, jotka pyrkivät huomioimaan kaupan kummankin osapuolen.

Huono puoli on se, että usein ostajaehdokkaat tarjoavat asunnosta automaattisesti hintaa, josta "on vähennetty välityspalkkio". Ikään kuin omistajan panoksella ei olisi samaa arvoa kuin kaupallisella välitystoimistolla!

Olen itse myynyt useimmat asuntoni itse, sillä olen halunnut selvittää kaikki asiat ostajaehdokkaiden kanssa ennen kaupantekoa.

Asunnon myynti ei ole vaikeaa, muutama kirjallinen dokumentti on hankittava.

Vierailija
5/8 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjä vetää välistä. Kannattaa viedä joku kirje asunnon omistajan postilaatikkoon ja ja kertoa ettet halua välittäjää.

Välitysehdot ovat sellaiset, että toimeksiannon aikana ja tietyn aikaa sen jälkeen myyjä joutuu maksamaan välityspalkkion, jos asunto myydään välittäjän ohi.

Vierailija
6/8 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tuo, mutta välittäjä nimenomaan kielsi antamasta mitään tietoja ostaja ehdokkaille.

Eka taloni myin välittäjän kautta (onneksi) itse olisin myynyt satatuhatta markkaa halvemmalla.

Vierailija
7/8 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu. Jos sulla on jo soppari välittäjän kanssa et voi myydä ohi, välittäjä ottaa sen palkkion kuitenkin.

Muistaakseni tuo aika on 6kk - siis jos joku on sopimuksen voimassaoloaikana käynyt katsomassa asuntoa välittäjällä on tuon ajan optio siihen kauppaan vaikka myisit lopulta sen itse.

Siis jos jäät tästä kiinni

Sinällään välittäjä on ihan turha

Vierailija
8/8 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon myynnissä/ ostossa käyttäisin ehdottomasti välittäjää. Säännät ja määräykset ovat sen verran monimutkaiset, etten ala siihen hommaan yksin.

Kerrostalon osakehuoneiston ostossa/ myynnissä voisin kommunikoida suoraan vastapuolen kanssa, siihen ei välittäjää tarvita.