Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa minua päättämään - myydäkö vai säilyttääkö 1800-luvun maalaisantiikkikaappi?

Vierailija
16.03.2023 |

On aivan ihana kaappi, ostin sen jo 23 vuotta sitten opiskelija-asuntooni kun yksiöön tarvitsin säilytystilaa. Maksoin silloin siitä antiikkikaupassa 6000 markkaa. Oli silloin antiikkikaupan ammattimaisesti puhdistama ja toiminut vaatekaappina siitä lähtien. Mahtuu tosi hyvin vaatteita, sillä sisälle asennettu vaatetanko ja sinne mahtuu kolme isoa hyllykköä. Tämän lisäksi iso alalaatikko.

On vain tosi iso ja vaatii siirtämiseen pianonkuljettajat, eli jokaisessa muutossa maksaa 200 euroa pelkkä siirto. Nyt olen muuttamassa ja yritän päättää, säilytänkö kaapin, eli laitan sen varastoon (mikä maksaa sen 200 euroa kuljetuksen ja varastoinnin, sekä kuljetuksen aikanaan pois varastosta), vai myyn. Kaappi on uniikki, koska 1800-luvulla käsintehty, joten jos nyt luovun siitä niin täysin samanlaista en saa tilalle.

Auttakaa päättämään!

Antiikkikauppa on tarjonnut siitä vain 500 euroa ja sanoivat, että kannattaa yrittää myydä itse jos haluaa enemmän.

(Ja asun siis Helsingin kantakaupungissa, joten ei ole mikään kätevin muutoissa ... en tiedä, mikä kysyntä sille edes olisi tästä syystä.)

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin, jos ja kun kerrran tykkään kaapista. Mutta tämä johtuu ehkä siitä, että minulla on tilaa ja suunnittelen muuttavani loppuelämäni aikana vain muutamaan otteeseen ja niistä toiseksiviimeisen kerran sellaiseen asuntoon, johon tuollainen kaappi sekä sopii että tarvitaan.

Vierailija
22/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdan huonekaluja tietyin väliajoin ja en itse antiikkikaappia varmaan pitäisi, kun en kiinny huonekaluihin, enkä laske paljonko olen vuosia sitten itse niihin pistänyt, kunhan joku hakee ihan itse sen omiin tarpeisiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdan huonekaluja tietyin väliajoin ja en itse antiikkikaappia varmaan pitäisi, kun en kiinny huonekaluihin, enkä laske paljonko olen vuosia sitten itse niihin pistänyt, kunhan joku hakee ihan itse sen omiin tarpeisiin

En sanoisi, että kyse on kiintymisestä, vaan siitä, että saatan tarvita jatkossakin lisäsäilytystilaa ja tämä vetää sisäänsä tosi paljon. Joten jos myyn tämän, niin saatan joutua ostamaan jatkossa uuden kaapin tilalle (tosin se olisi sitten sellainen, jonka saa osiin). Joten yritän arpoa sen välillä, että onko siitä jatkossa kuinka paljon hyötyä versus kuinka paljon haittaa (haitta liittyy sen muuttamisen vaikeuteen).

Taitaa tehdä mieleni enemmän hankkiutua siitä eroon, mutta mietin tosiaan sitten vain, että joudun sitten jatkossa ostamaan jotain sen tilalle.

- ap

Vierailija
24/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se onkin viisasta.

Vierailija
25/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita mulle

Vierailija
26/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti säästät sen jos on uniikki ja rakastat sitä. Tuskin koko loppuelämääsi tulet koko ajan muuttelemaan.

Vierailija
27/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä! Selkeästi mietit sitä, että kadut myyntiä myöhemmin.

Minä en myisi ja jos paljpn vanhempana myisin niin varmasti arvokin jo silloin noussut.

Antiikki tulee nousemaan.

Vierailija
28/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie vanhemmillesi kunnes sulla pysyvämpi koti.

Vierailija
29/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset ole jo maalannut valkoiseksi?! 

Tämä on pahinta! Miksi ihmeessä kauniit vanhat huonekalut läästittiin valkoisella maalilla?

Älä huoli, tätä ei ole maalattu valkoiseksi. On puhdistettu hyvin kauniille puupinnalle silloin aikoinaan vuonna 2000. Itse olen vain käyttänyt. On käytännöllinen koska sinne mahtuu niin paljon ja hyvin kaunis, uusklassinen tyyli tulkittuna maalaisantiikkiin. En ostanut sitä ajatellen mitään arvonnousua vaan ihan tarpeeseen. Ja oikein hyödyllinen se onkin niin kauan kuin on paikallaan, muutto vain on vaivalloista ja kallista, joten siksi mietin luopumista.

- ap

Joissain tapauksissa se puupinnalle puhdistaminen on ollut ihan yhtä suuri moka. Itse en tosin noista jaksa pillastua jos ei kyseessä ole joku harvinaisuus. Puuhuonekaluja on ihmiset koristelleet mieluisikseen maailman sivu. Mummonikin maalasi naimisiin mennessään v. -45 uuteen kotiin saadut ikivanhat huonekalut helmenharmaaksi kun oli mielestään niin ikävän tummia puunvärisinä. Sellaiset ne on vielä tänäkin oäivänä. Milloin maalaaminen muuttuu osaksi sen huonekalun historiaa? Etsin juuri itselleni talonpoikaiskaappia, mielellään jo valmiiksi valkoiseksi maalattua koska en jaksaisi itse käydä maalailemaan, mutta jos edullisesti löytyy sopiva, aion sen maalata.

Vierailija
30/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, mitkä huonekaluistasi ovat sinulle 'rakkaita', mitkä yhdentekeviä ja mitkä välttämättömiä. Itselläni on entisöityjä, perheen jäsenten tekemiä ja tehdasvalmisteisia huonekaluja. Kaikista ryhmistä löytyy niitä, joista voisin luopua, mutta kaikista myös niitä, jotka kulkevat mukanani. 

Huonekaluun sijoittaminen on hyvin harvoin kannattavaa . käyttöön ne kannattaa hankkia, kuten olet tehnytkin.

Vierailija
31/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n noin niinkuin yleensäkin vaikea tehdä päätöksiä? Jahkailija taitaa olla.

Vierailija
32/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollinen ostaja kysyy kauppaa tehdessään, että koska voit tuoda kaapin. Ai että ei ole kotiinkuljetusta, no en mä sitten osta.

Vierailija
33/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten usein sinä muutat?

Vierailija
34/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalin poistaminen tarkoittaa 1800-luvun huonekalun kohdalla yleensä sitä, että varsinainen antiikkiarvo on mennyttä. Eli ehdottaisin pitämään itse, nyt kun olet mieleiseksesi tuunannut.

Vierailija
35/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes harkitset sen myymistä, jos se on mielestäsi aivan ihana?

Vierailija
36/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roald Dahlilla on joku hauska tarina tästä aiheesta. En vain muista mikä sen nimi on ja mitä siinä tapahtuikaan.

Vierailija
37/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilyttäisin kaapin.

Vaikka sen siirtäminen maksaakin muutoissa, niin toisaalta myös uuden ostaminen maksaa. Vaikka ostaisi Ikeasta tmv. edullisesti uuden, siihen mennee rahaa enemmän kuin tuo 200e.

Eikä ne uudetkaan usein ole sen kevyempiä, meille tuli (kotiinkuljetuksella) Billy kirjahyllyjä, ja hyvä kun jaksoin raahata paketit eteisestä huoneeseen missä kokosin kirjahyllyt..!

Vierailija
38/38 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorana sanottuna, ei tuollaista osta kukaan nykyaikana.

Ehkä jos satkulla sais, sitteki ehkä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan