Olipa kerran työharjottelija, joka ei jaksanut tehdä 12 tunnin työviikkoa...
Huoh! Odottelin tänään työkkärin kautta tullutta työharjottelijaa töihin ja tekstattuani hänen olinpaikkaansa, laittoi takaisin viestin, että ei kerkeä työn ohessa tehdä kaikkia hommiansa, kuten hoitaa 4v lastansa ja siivota ja ...
Oli vielä sitä mieltä, että voin tehdä hänelle todistuksen, että minulla ei ole työtä harjoittelijalle??!! Kiitin ja kieltäydyin ja nyt onkin sähköpostia tullut sännöllisin väliajoin :(
Kommentit (8)
Aika rankkaa teilausta. Koitetaan ymmärtää heitäkin. Monista syrjäytyneistäkin saa hyviä työntekijöitä tsemppaamalla ja osoittamalla että " kyllä sä vielä pärjäät, kaikki hyvin" .
Vai onko hän vain sitä mieltä, ettei velvoituksia tarvitse hoitaa, jos ei huvita! Työkkäriin soittaessani sanoivat, että näitä on nykyään monia, aina omat asiat menevät kaiken muun ohi. Kuulemma jopa autokouluajot ovat menneet työajan päälle, sillä on tärkeämpää saada kortti, kuin käydä tekemässä sovitut työtunnit.
Lapsella on hoitopaikka ja mummo hoitaa muutenkin lasta aika paljon, joten kuullosti minusta enemmän tekosyyltä, kun vielä viime viikolla kertoi, että ihana olla välillä töissä ja lapsellekin se on hyväksi?!
Hieman ärsyttää, kun itse juoksee näin jouluaikaan pää kolmantena jalkana ja kun ei halua tehdä pitkiä päiviä lasten takia, niin teen töitä joskus 20.00- 01.00, kun lapset ovat nukkumassa. Ja sitten toinen valittaa 12 tunnista, jonka itse teen kesäaikaan jopa sen yhden vuorokauden aikana.
Tyhmä ei ole, akateeminen koulutuskin löytyy. Mutta esim. ei omista pesukonetta, pesee kaikki vaatteet ja lakanatkin käsin. Ei voi käyttää edes kolikkopesulaa, koska ei viitsi viedä pyykkejä sinne (bussilla pääsis tai metrolla tms).
Asuu rivitalon pätkässä vuokralla, vuokraan menee kaikki työkkärirahat. Ei sitten ole varaa mihinkään, dyykkaa ruokansa jne.
Itselläni kokemusta työllistetyistä, erittäin hyviä kokemuksia.
työkkärin kautta mutta ikää ja työkokemusta sen verran että tiedän olevani töissä vaikka korvausta saan vähemmän kuin työttömyyspäivärahaa saisin.
Työtehtävätkin ovat kivoja ja motivoivia. Opin myös uutta mutta vanhoista taidoistakin on hyötyä.
Vikana usein onkin että työtehtävät voivat tuntua ihan yhdentekeviltä ja varsinkin jos käteen jää vähemmän kuin kotona ollessa ei se motivoi ja moni " unohtaa" olevansa töissä...Tosin sellainen ei koskaan töihin pääsekkään.
ja sen takia harjoittelua jatkettiinkin aina pätkä kerrallaan. Mutta nyt yhtäkkiä han ei sitten jaksakaan tehdä tätä pitkää työviikkoa. Mutta minun pitäisi tehdä se todistus, jotta rahantulo ei loppuisi ja syy harjoittelun loppumiseen olisi siis minun.
Harjoitteluaika meni siis ihan hienosti, mutta täytyy se verran jatkaa, etten ikinä häntä rahalla palkkaisi. Jos kahta asiaa ai voi yhtä aikaa antaa tehtäväksi, siis " tee ensin tämä ja sitten tuo" tai laita nämä kuntoon ja jatka sitten tuon tekemistä" . Kaikki piti erikseen sanoa ja tarkastaa, mutta jokapäiväset rutiinit kyllä onnekis sujuivat. Mutta miettiessäni työntekijän palkaamista ei hänellä ole sellaista otetta työhön, että hän siitä valvomatta suoriutuisi
työharjoittelijalla asiakaspalvelua (antaa asiakkaan tilaaman tuotteen ja ottaa maksun), välillä firman " auki pitämistä" , kun olen itse asioilla, jonkin verran toimistohommaa, somistusta ja yleistä siisteyttä. Olin ajatellut, että hän voisi myös tehdä varsinaista työtä (viestintää, grafiikkaa), mutta mielestäni taidot eivät riittäneet. Teki yhtä ale-lapuketta kaksi päivää, kun teksti oli annettu, värit ja fontti myös :(
lisää erilaista työtä annoin, kun tuntui, että oli valmiuksia, mutta hiiiiiiitaasti se eteni.
on yleensä juuri tuollaisia, siis aivan perseestä.
mulla on pari helmeäkin ollut seassa mutta 90% ihan ääliöitä, elämästä syrjäytyneitä.