Ovatko ihmiset nykyään lapsellisempia kuin ennen?
En tiedä. Jotenkin kun silmiin osuu näitä tubettajien ja tiktokkaajien tai instagramissa vaikuttavien tekemisiä ja puheita, niin tulee sellainen vaikutelma. Aikuiset, perheelliset ihmiset hassuttelevat ja esittävät jotakin oudot peruukit päässä, kuvaavat aamukahvin keittämistä... En osaa oikein kuvailla tarkemmin, mutta minulle tulee välillä sellainen olo, että ovatko nuo ihan tosissaan ja/tai täysillä käyviä ihmisiä?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta päin vastoin typerän lapsellinen ja kiukutteleva käytös on vähentynyt.
Reps, mistä pahvilaatikosta sinä heräsit?🤣🤣🤣
Tai sitten kirjoittaja muistaa maailmaa myös vähän pidemmältä ajalta eikä vain glorifioi vanhoja hyviä aikoja. Mietipä vaikka 80- ja 90-luvun suosituimpia viihdeohjelmia: Kummeli, Pulttibois, Vintiöt... Olivatko ne jotenkin erityisen älyllisiä ja aikuismaisia? Nämä kertovat kuitenkin aika hyvin kansan huumorintajusta omana aikanaan.
Eivät olleet aikuismaisia tai älyllisiä, mutta niitä tekevät olivatkin näyttelijöitä eivätkä tavallisia ihmisiä. Ja ne olivat lapsille suunnattuja.
1. Kyllä niitä katsoivat ihan aikuiset.
2. Näyttelijät ovat tavallisia ihmisiä.
3. Tubettaminen on tubettajien työ. He saavat siitä palkkansa ihan samalla tavalla kuin näyttelijätkin.
4. Ennenkin ihan tavalliset ihmiset ottivat lomadioja ja kotivideoita ja pakottivat kaikki kahvivieraansa katsomaan niitä. Nykyään ne on vain helpompi saada laajempaa levitykseen.
1. Tästä näkisin mielelläni ihan tilastoa ja tutkimustulosta, että minkäikäisiä ovat vaikkapa Suomen suosituimpien tubettajien katsojat. Kyllä arvaan, että aivan valtaosa on kouluikäisiä ja pieni vähemmistö aikuisia.
2. Tietysti tavallisia ihmisiä joo, mutta saaneet monivuotisen yliopistotasoisen koulutuksen työhönsä, jonka tarkoituksena on paitsi viihdyttää ihmisiä, myös tulkita, avata uusia näkökulmia, kommentoida nyky-yhteiskuntaa - jos teatteritaiteen nyt jotenkin haluaa tiivistää.
3. Tämä on totta. Tubettaminen on tubettajien työtä. Rahansa eli palkkansa he tosin saavat ymmärtääkseni pääasiassa erilaisia kaupallisia yhteistöitä tekemällä eli mainostamalla toisin kuin näyttelijät, joista suurin osa ei halua tehdä mainoksia.
4. Olisikin lomavideoita ja kotivideoita! Mutta kun on huutamisen ja kirkumisen säestämiä "vttu mä söin siis seittemän chiliä ja sit pitää pelata pleikkaa kuus tuntia oksentamatta" -haasteita, joita tekevät kohta kolmekymppiset miehet. Tai video, jossa näytetään puoli tuntia, kun joku meikkaa.
Mitä pahaa noissa meikkausvideoissa on? Yleensä ovat nimenomaan opetusvideoita nuorille. Mä tuskin osaisin tehdä edes perusmeikkiä ilman niitä, kun ei ole isosiskoa eikä äitini oikein arvosta meikkaamista.
Se on someen tehtyä sisältöä. Katso oikeita ihmisiä. Et myös ole kokenut sitä miten lapsellisia ihmiset olivat 70-luvulla.
Lapsellisuudessa ei mun mielestä ole mitään pahaa. Hassutella saa aikuisetkin. Se pitää nuorena. Liiallinen tiukkapipoisuus vanhentaa.
Mistä mä olen huolissani on ihmisten tyhmyyden ja avuttomuuden lisääntyminen suorastaan räjähdysmäisesti. Ja näyttää pahasti siltä, että nykynuorista ja lapsista kasvaa entistä yksinkertaisempia ja avuttomampia. .
Vierailija kirjoitti:
Lapsellisuudessa ei mun mielestä ole mitään pahaa. Hassutella saa aikuisetkin. Se pitää nuorena. Liiallinen tiukkapipoisuus vanhentaa.
Mistä mä olen huolissani on ihmisten tyhmyyden ja avuttomuuden lisääntyminen suorastaan räjähdysmäisesti. Ja näyttää pahasti siltä, että nykynuorista ja lapsista kasvaa entistä yksinkertaisempia ja avuttomampia. .
Avuttomia lapsista kasvaa nimenomaan käytännön asioissa.
Mä en sanoisi että lapsellisempia, mutta ehkä lapsekkaampia? X-sukupolvi taitaa olla ensimmäinen sukupolvi jonka ei ole tarvinnut kokonaan kasvaa aikuiseksi, siis siinä mielessä, että lapsuuden harrastuksia on ihan ok jatkaa aikuisenakin. Siis voi pelata roolipelejä, tietokone- ja konsolipelejä, keräillä fanituotteita ja kulkea samanlaisissa vaatteissa kuin nuorenakin.
Mä olen 40 ja edelleen olen lapsekas. Omien lasten kanssa vesipuistossa tai huvipuistossa tai muualla mä olen ihan yhtä innoissani vesiliukumäistä ja laitteista kuin omatkin lapset. Ei mun äiti ikinä ollut leikkisä samalla tavalla kuin minä olen.
Ainakin jos mammapalstaa tai muuta somea katsoo niin 50-kymppiset mummot ja ukot piikittelee toisiaan kuin mitkäkin ala-asteelaiset välitunnilla
Vierailija kirjoitti:
Mä en sanoisi että lapsellisempia, mutta ehkä lapsekkaampia? X-sukupolvi taitaa olla ensimmäinen sukupolvi jonka ei ole tarvinnut kokonaan kasvaa aikuiseksi, siis siinä mielessä, että lapsuuden harrastuksia on ihan ok jatkaa aikuisenakin. Siis voi pelata roolipelejä, tietokone- ja konsolipelejä, keräillä fanituotteita ja kulkea samanlaisissa vaatteissa kuin nuorenakin.
Mä olen 40 ja edelleen olen lapsekas. Omien lasten kanssa vesipuistossa tai huvipuistossa tai muualla mä olen ihan yhtä innoissani vesiliukumäistä ja laitteista kuin omatkin lapset. Ei mun äiti ikinä ollut leikkisä samalla tavalla kuin minä olen.
Tuo kuvailemasi on mun mielestä täysin normaalia, mutta kuvaa ehkä nykyaikaa. Ei 70-80 -luvun äidit varmaan riekkuneet lastensa kanssa huvi- tai vesipuistoissa, jos sellaisissa edes kävivät. Jossain HopLopissa lasten perässä konttaaminen vaatii vielä enemmän lapsellista heittäytymistä.
Lapsellisuutta on musta se, ettei halua ollenkaan omia lapsia, tai vuodet vierivät ilman, että asialle suo ajatustakaan. Kuten joku kertoi, on paljon 30-35 -vuotiaita, jotka eivät ole kertakaikkiaan miettineet lasten hankintaa ollenkaan, vaikka eivät ole veloja. Hieman huolestuttavaa hedelmällisyyden rajallisuuden kannalta. Eivät kaikki pysty saamaan lapsia yli neljäkymppisenä, vaikka Krista Kiuru ja Laura Malmivaara saivatkin.
Olen nähnyt useamman videon jossa 1-2 vuotias lapsi päättää mitä päivän aikana tehdään, tai hän saa päättää jossain esim kaupassa,mitä haluaa "ostaa".
Paras tai pahin oli kun 2v sai päättää mihin ja millä hän matkustaa isänsä kanssa. Kun ei tuon ikäisellä ole vielä ymmärrystä tällaisista.
Tuntuu olevan joku kilpalaulanta tiettyjen lapsiperheiden kesken.
Tyhmä ja hauska ei ole sama asia.
Ei hassuttelu sinänsä ole lapsellista, mutta muuten tässä ajassa on kyllä paljon lapsellisuutta. Uhriudutaan, vingutaan, vaaditaan, loukkaannutaan ja ulkoistetaan kaikki omat ongelmat ja kehityskohteet jollekin muulle.
Hyvät ajat luovat heikkoja ihmisiä. Saapa nähdä mitä nyt alkaa tapahtua, kun ajat näyttävät menevän huonompaan suuntaan.
Oma veljeni katsoo myös paljon historia-, maantiede- ja biologia-aiheisia videoita youtubesta. Ikää on 18v, amisjätkä, ja tuntuu välillä tietävän enemmän asioista kuin minä, joka opiskelen kahta yllämainittua maisterivaiheessa ja olen 10 vuotta vanhempi. :)