Kiitos av! Vihdoin sain ruskeankastikkeen onnistumaan täydellisesti!
Mielipiteiden ja ohjeiden jälkeen mitä ketjuista lukenut tein näin:
1 dl jauhoja, niiden pyörittely kauan valurautapaistinpannulla asteet 4:lla kunnes on kolan ruskeata. Jauhojen seassa paahtumassa 3 maustepippuria ja 15 murskattua valkopippuria. Joukkoon porisemaan 1 dl voita ja tuloksena on se kuuluisa kinuskimainen massa. Perään sekoittelin kiehuvankuumaa lihalientä kuutiosta n.5-6 dl. Ei paakkuuntunut koska liemi kiehui. Nyt oli jo varsin hyvää, mutta lisäsin 0,5 dl kermaa ja hyppysellisen suolaa.
Aivan täydellistä. Nyt pienet HKBleu palaset paiston kautta kastikeeseen ja makkarakastike on valmis.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole eläissäni tehnyt ruskeaa kastiketta ja ikäni on 51v. Ihan järkyttävää miten luokattoman huonosti suomalaiset syövät.
Tämä. miksi kukaan söisi tuota, tai etenkään tekisi?
parempana itseään pitävät ihmiset tulivat pätemään.
Miksi ihmiset, jotka vihaa/inhoaa ruskeaa kastiketta, vaivautuu avaamaan koko keskustelua, saati kommentoimaan? Säälittäviä ootte, menkää muualle pätemään 🤨
-ohis
Varmasti tuli paakkuista kun lisäsi jauhoon kuumaa lientä - hyi!
Vierailija kirjoitti:
Siinä vuoden Master Chef. Heh.
INHOAN JA VIHAAN RUSKEAA KASTIKETTA. OLETTE SÄÄLITTÄVIÄ JOTKA TYKKÄÄTTE SIITÄ!
Vierailija kirjoitti:
INHOAN JA VIHAAN RUSKEAA KASTIKETTA. OLETTE SÄÄLITTÄVIÄ JOTKA TYKKÄÄTTE SIITÄ!
Hyvä yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vaan muussaan purkin säilykelihapullia lasin pohjalla kattilassa. Hyvää on pottujen kanssa, olen laiska.
Sekään savupaprikajauhetta ja ketsuppia.
70-luvulla faija teki soosin just noin vanhan koulun tyyliin.
Makua antamaan laitettiin pienenpieniä lihanpajoja.
Mitä tuo tarkoittaa?
Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi?!
Juomalasilla muussataan ne pullat samalla idealla kuin perunamuussia tekisit. Toki siihen voi käyttää sellaista puista survintakin, mutta jos sellaista ei satu olemaan niin juomalasin tasainen pohja ajaa saman asian.
Harvinaisen selvästi tuossa viestissä kerrottu.
Ja kyllä, ne lihapullat voi muussata vaikka haarukallakin. Tai pistää suuhun kokonaisina.
/sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on katsos kylmää kuumaan ja päinvastoin mutta mitäpä kaltaisesi tahvo tietäisi. Syö vaan niitä paakkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vaan muussaan purkin säilykelihapullia lasin pohjalla kattilassa. Hyvää on pottujen kanssa, olen laiska.
Mitä tuo tarkoittaa?
Juomalasilla muussataan ne pullat samalla idealla kuin perunamuussia tekisit. Toki siihen voi käyttää sellaista puista survintakin, mutta jos sellaista ei satu olemaan niin juomalasin tasainen pohja ajaa saman asian.
Ja kyllä, ne lihapullat voi muussata vaikka haarukallakin. Tai pistää suuhun kokonaisina.
/sivusta
Ehkä se olikin enempi se, ettei siitä oikein kastikkeeksi ole. Nestekin puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on katsos kylmää kuumaan ja päinvastoin mutta mitäpä kaltaisesi tahvo tietäisi. Syö vaan niitä paakkuja.
Nimenomaan noin saat paakkuja, mutta sinähän se olitkin meistä se Master Chef =D
Kastikkeestani tuli sileää ja kiiltävää koska lisäsin nesteen kiehuvan kuumana vähän kerrallaan. En tarvinnut edes vispilää, puuhaarukalla sekoittelu riitti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan noin saat paakkuja, mutta sinähän se olitkin meistä se Master Chef =D
Näkee kyllä että täällä ei ole kokkikoulutuksen läpikäyneitä. Syökää vaan niitä paakkujanne :D
https://fi.m.wiktionary.org/wiki/roux
Kumma juttu, että IKINÄ mun rouxissa EI ole paakkuja vaikka lisään nesteen kuumana.
Ehkä mulla vaan on parempi ranneliike kuin tuolla yhdellä paakkunaisella....
Vierailija kirjoitti:
Kastikkeestani tuli sileää ja kiiltävää koska lisäsin nesteen kiehuvan kuumana vähän kerrallaan. En tarvinnut edes vispilää, puuhaarukalla sekoittelu riitti.
Ap
Kuumana se kuuluu laittaakin, mutta antaa noiden mastereiden sekoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuumana se kuuluu laittaakin, mutta antaa noiden mastereiden sekoilla.
Ei sillä ole oikeasti väliä. Itse kyllä joskus onnistuin tekemään kastikkeen jossa oli paakkuja mutta lisäsin lämmintä vettä. Ilmeisesti sen on oltava joko kuumaa tai kylmää.
Itse aina lisään kylmää ja se on siinä. Hyvä kiiltävä kastike myös itsellä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kannattaa luottaa AV:n amatöörien ohjeisiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo tarkoittaa?
/sivusta
Ehkä se olikin enempi se, ettei siitä oikein kastikkeeksi ole. Nestekin puuttuu.
Taas väärin. Säilykelihapullissa on mukana kastike. Voit myös lisätä tilkan vettä lisäksi.
Parempi ehkä ettet enää kommentoi, kun on noin vaikeaa yksinkertainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kannattaa luottaa AV:n amatöörien ohjeisiin :D
Ainakin hän rivien välistä luettuna oli käynyt kokkikoulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo tarkoittaa?
/sivusta
Taas väärin. Säilykelihapullissa on mukana kastike. Voit myös lisätä tilkan vettä lisäksi.
Parempi ehkä ettet enää kommentoi, kun on noin vaikeaa yksinkertainen asia.
Se olikin eka kerta kun kommentoin. Ja taas kommentoin, voi ei.
Ai että, just söin perunoiden ja salaatin kanssa makkarakastikkeeni. Olen tyytyväinen ja täynnä.
Ap