Pärjääkö Närpeksessä suomen kielellä?
Mies haluaisi, että lapset oppisivat ruotsia, ja mietimme nyt, mille paikkakunnalle muuttaisimme, kun vanhin on kohta esikouluiässä. Paikkakunnan pitäisi kuitenkin olla sellainen, että me vanhemmat emme olisi ihan ummikkoina. Närpes olisi yksi vaihtoehto, mutta pärjääkö siellä suomella ollenkaan?
Kommentit (57)
On se hassua kun suomessa pitää miettiä sitä pärjääkö suomessa suomen kielellä!
Kaikki ei kyllä ymmärrä suomea Närpiössä. Minulla on nelosen ruotsi, mutta sanoisin että monen suomi on siellä vielä huonompi. Englannilla pärjää nuorten kanssa paremmin. Heti kun menee Kaskisiin tai Kristiinankaupunkiin puhutaan myös Suomea.
Närpiössä pärjää suomella, mutta jos on epävarma, voi muuttaa vaikka Kristiinankaupunkiin siihen lähelle.
Vierailija kirjoitti:
On se hassua kun suomessa pitää miettiä sitä pärjääkö suomessa suomen kielellä!
Närpiö on yksi ummikkopaikkakunnista, tällä hetkellä n. 78 % puhuu äidinkielenään ruotsia, joka on kaukana meidän muiden kouluruotsista.
Opiskelin välivuoden ruotsia 80-luvun lopussa paikallisessa kansanopistossa. En ymmärtänyt paikkakuntalaisten pölötyksestä yhtään mitään. Yksi (alunperin porvoolainen) koulun suomenruotsalaisista opettajista tunnusti minulle, että hänellä meni 3 vuotta ymmärtää paikallista närppesdialektia.
En muuttaisi Närpiöön, jotta lapset oppisivat ruotsia paremmin. Jollain muulla rannikkopaikkakunnalla on varmasti helpompaa suomenruotsia kaveripiirissä, esim. Kokkolassa kielikylpyluokassa.
Nättiä pientä paikkakuntaa halkoo valtatie, jonka varrella pihat ovat erittäin hyvinhoidettuja keskiverto suomalaiseen tienvarsipihaan verrattuna. Voisiko mies kulkea Närpiössä töissä, perheen asuessa jossain ei-ummikkokunnassa.
Närppes tuku dee kasvattaa minkkejä ja myy turkkeja. Närpeksen murretta ei ymmärrä suomenruotsalaisetkaan
Vierailija kirjoitti:
Närpiössä pärjää suomella, mutta jos on epävarma, voi muuttaa vaikka Kristiinankaupunkiin siihen lähelle.
Käyn tuolla työasioissa eikä suomella pärjää kuin korkeintaan lounasravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne suomea osaa. Olin kerran kaupassa siellä ja kaikki tapahtui ruotsin kielellä, mutta kun olin menossa ulos maksamatta, niin heti huudettiin suomeksi perään.
Miten tunnistivat suomenkieliseksi? Ihmettelin tätä kerran ruotsinkielisellä paikkakunnalla, kun ruokakaupassa myyjä osasi puhua tuntemattomille asiakkaille kunkin äidinkielellä, vaikka ei oltu sanottu muuta kuin hei/hej.
Kyllähän suomenkielisen tunnistaa tuollaisella alueella kun suunsa aukaisee jotain kysyäkseen, vaikka kouluruotsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne suomea osaa. Olin kerran kaupassa siellä ja kaikki tapahtui ruotsin kielellä, mutta kun olin menossa ulos maksamatta, niin heti huudettiin suomeksi perään.
Miten tunnistivat suomenkieliseksi? Ihmettelin tätä kerran ruotsinkielisellä paikkakunnalla, kun ruokakaupassa myyjä osasi puhua tuntemattomille asiakkaille kunkin äidinkielellä, vaikka ei oltu sanottu muuta kuin hei/hej.
Kyllähän suomenkielisen tunnistaa tuollaisella alueella kun suunsa aukaisee jotain kysyäkseen, vaikka kouluruotsilla.
Kaikki suomenkieliset tosin eivät puhu sitä kouluruotsia vaan jopa lähes äidinkielen tasoista ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Jos opettelee ensin thaita,. niin kyllä pärjää.
Joo, Närpes on muistaakseni ainoa/ainoita kuntia Suomessa, jossa asuu enemmän sellaisia ihmisiä, jotka puhuvat äidinkielenään jotain muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia kuin suomen- tai ruotsinkielisiä.
Pärjää suomella. Käyn joka päivä Närpiössä, hauska kylä.
Muuttakaa ihmeessä Kristiinankaupunkiin, meillä on täällä kantakaupungissa kielijakauma 50/50 suomi ja ruotsi, ja täällä puhutaan ruotsia jota voi ymmärtää. Meillä on täällä ylä+ala-asteet suomen ja ruotsinkielisille eli tämä on aivan loistava kielikylpy kaupunki :) . Olen itsekin töissä Närpiössä mutta en koskaan muuttaisi sinne, kristiinasta on 20 minuutin matka Närpiöön töihin eli juuri sopivasti, ja meille kristiinaan on nyt suunnitteilla monta tehdasta eli tulevaisuus näyttää valoisalta. Teretulemast
Mites olis Esse tai Jakobstad? Åbo?
Muuttakaa Kaskisiin, Itämeren helmeen!
Kyllä siellä suomenkieltä osataan. Suomessa syntyneen on mielestäni mahdoton olla oppimatta suomenkieltä, vaikka asuisi umpiruotsinkielisellä alueella.
Kyllä ne Närpiössä puhuvat myös suomea. kiva siisti paikkakunta. Pärjää hyvin suomellakin.