Työhastattelijoiden piikittely - onko se joku tekniikka?
Pääsin pitkästä aikaa työhaastatteluun ja nyt todella tarvitsisin jo työtä, kun ei rahat millään riitä ja pää hajoaa kotona.
Haastattelija kysyi mm. "opitko vielä uutta tuon ikäisenä". Olen 42-vuotias vasta...
Se kysyi "miksi olet ollut näin monessa työpaikassa", vaikka mulla on vaan 5 työpaikkaa. Ihmetteli, osaanko situtua työhön, vaikka edellisellä olin töissä 6 vuotta ja sitä edeltävällä 7 vuotta. Ja sillä naisella oli tosi inhottava asenne. Koko ajan naama mutrussa.
Onko tuollainen käytös tarkoituksellista ja onko sen tarkoitus jotenkin testata jotakin? Itselle tulee mieleen, että jos tuola testataan kykyä sietää huonoa työilmapiiriä, niin haluaako sitä edes koko paikkaa. Nyt alkaa oleen jo niin rahat loppu, että mikä vaan kelpaa.
Kommentit (40)
Itse tuossa tilanteessa saattaisin ottaa ikävänkin oloisen paikan vastaan ja jatkaisin kaikessa hiljaisuudessa paremman paikan etsintää.
Voi olla tapa testata hakijan stressinsietokykyä, mutta en ainakaan itse haluaisi yritykseen, jossa ollaan veemäisiä työnhakijoille.
Ei tuo kyllä ihan normaalilta kuulosta noilla taustatiedoilla mitä ap kertoi. Ehkä tuo tosiaan kertoo jotain kyseisen työpaikan yleisestä ilmapiiristä. Tai ainakin siitä ettei viitsitä perehtyä edes hakijan cv:hen vaan automaattisesti kysytään samat kysymykset kaikilta.
Testi on. Mikäli sinulla olisi kierot silmät, kysyttäisiin että mies kun sun toinen silmä kattoo vidduun ja toinen kattoon, niin mihin vidduun ne oikein kattoo?
Se kertoo mikä ko työpaikassa on odotettavissa, piikittelyä ilkeilyä huonoa ilmapiiriä. Kestämätön kyseenalaistava toimintatapa.
Itsellä samantyyppinen kokemus hieman eri variaatioin. Läpäisin heidän testinsä jossa ilmeisesti mitattiin mm. paineensietokykyä. En kuitenkaan ottanut paikkaa vastaan, koska olen kaikenlaista pas*atestaamista vastaan sekä ymmärrän psykologiaa haastattelijoita huomattavasti laajemmin. Eli tämän haastattelun olisi voinut hoitaa ihan toisin ja paremmin kaikinpuolin. Haastattelija antoi itsestään ja firmasta niin yksinkertaisen kuvan, etten halua aikaani haaskata sellaisessa työpaikassa.
Minulle sanottiin parikin kertaa, että olen ollut joustava ihminen kun ollut monessa työpaikassa ja saanut kokemusta näistä. Nuorena vaihdoin usein työpaikkoja vasta 38 vuotiaana löytyi se parhain. Aikamoista kysyä ihmiseltä, oppiiko vielä uutta kun todistettavasti ihminen oppii vaikka kuinka wanhana vaikka mitä uutta jos ei muistisairaus iske. Tätini opetteli 65 vuotiaana uuden kielen, kävi ulkomailla kielikursseja ja puhuu oikein tyydyttävästi oppimaansa kieltä, ja se ei ollut englanti vaan ranska.
Olitko Turussa haastattelussa? Mikäli sumua haastatteli M i N-i oli kyseessä pelkästään piruilu ja sinun nitistäminen.
Mikäli sinua haastatteli M-t R-i , niin tämä vittuilu oli häneltä vasta kevyttä alkuverryttelyä. Lisää seuraa, kunhan hän tästä vähän pääsee käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo mikä ko työpaikassa on odotettavissa, piikittelyä ilkeilyä huonoa ilmapiiriä. Kestämätön kyseenalaistava toimintatapa.
Ei kai sentään. Jos yksi on tuollainen, ei muiden tarvitse sellaisia olla. Jokaisessa firmassa varmaan löytyy kaikenlaisia tyyppejä. Älä niputa heti kaikkia yhden henkilön perusteella.
Kannattaa mennä raksalle töihin, niin välttyy tuollaiselta pelleilyltä.
Mä menin kerran 22 vuotiaana työhaastatteluun ja eka kysymys oli miten muka pärjäät täällä kun olet noin nuori? No arvatkaa otinko paikan. Ja minulla oli kokemusta kyseiseltä alalta. Ei työnantajatkaan saa käyttäytyä miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Testi on. Mikäli sinulla olisi kierot silmät, kysyttäisiin että mies kun sun toinen silmä kattoo vidduun ja toinen kattoon, niin mihin vidduun ne oikein kattoo?
Kuka tuollaista kysyy? Siihen voi nätisti vastata, että joo, näen keskiviikkona molemmat viikonloput, menneen ja tulevan. Siihen ei kaikki pystykään.
Vierailija kirjoitti:
Mä menin kerran 22 vuotiaana työhaastatteluun ja eka kysymys oli miten muka pärjäät täällä kun olet noin nuori? No arvatkaa otinko paikan. Ja minulla oli kokemusta kyseiseltä alalta. Ei työnantajatkaan saa käyttäytyä miten sattuu.
Ilmeisesti et osannut fiksusti vastata kysymykseen vaan loukkaannuit jo alkumetrillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti et osannut fiksusti vastata kysymykseen vaan loukkaannuit jo alkumetrillä.
No en todellakaan hyväksy tuollaista käytöstä. Sanoin kyllä takaisin.
Testaavat varmaan, kuinka paljon tulevaa työntekijää pystyy kyykyttämään.
Tuollainen avoin piikittely voi olla merkki siitä että työpaikka on jo varattu jollekin heidän tuntemalle siskon kaiman kummille tms, nyt sitten heillä pitää yrittää antaa sellainen vaikutelma että ovat hiki hatussa seulomassa satapäisestä hakijajoukosta " parasta" kandidaattia vaikka sitä avointa työpaikkaa ei enään olekaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuollaista kysyy? Siihen voi nätisti vastata, että joo, näen keskiviikkona molemmat viikonloput, menneen ja tulevan. Siihen ei kaikki pystykään.
Testillä mitataan paineensietoa. Käytetään valtion viroissa, joissa joutuu kohtaamaan vastaavaa. Esimerkkinä poliisit, vanginvartijat ym.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla tapa testata hakijan stressinsietokykyä, mutta en ainakaan itse haluaisi yritykseen, jossa ollaan veemäisiä työnhakijoille.
Joskus 15-20 vuotta sitten oli tosiaan tapana testata hakijan stressinsietokykyä olemalla viileä ja kettuilemalla. Mutta nykyään vähänkin modernimman toimintakulttuurin omaavat organisaatiot ajattelee, että tuollaisessa ei ole mitään järkeä, vaan työhaastattelun tulee olla ihan mukava keskustelutilaisuus.
Ap:lla taisi käydä tuuri kun ei saanut työtä noin ankeasta ja vanhanaikaisesta paikasta.
Oisit sanonut että vedä V---ttu päähäs akka.
Niillä on lista kysymyksistä mitä ne kysyy kaikilta