Olen raskaana mutten tosiaankaan halua synnyttää... Mitä hittoa teen???
Minulla on ennestään kaksi lasta ja synnytys on pitkittynyt molemmissa. Ensimmäinen synnytys päätyi kiireelliseen sektiion 24 tunnin supistusten jälkeen. Toinen lapsi syntyi alakautta 3vrk supistusten jälkeen.
En oikeasti kestä sitä enää.
Toisessa raskaudessa kävin pelkopolilla ja siellä lupailtiin kovasti ettei anneta pitkittyä ja voidaan puhkaista kalvot jne. Kun synnytys sitten koitti Olin 2vrk supistusten jälkeen auki 1,5cm ja pyysin kalvojen puhkaisua, vastaus oli tylysti ettei laskettu aika ole vielä mene kotiin (rv 39+5). Kotiin oli mentävä ja kotona itkin kun supistukset koskivat eikä mitään kipulääkettä tietysti ollut saatavilla.
Sairaalassa kalvot puhkaistiin vasta kun sikiön sydänäänet heikkenivät. Kalvojen puhkaisusta 6,5h ja lapsi oli maailmassa. Synnytys kesti siis hieman yli 3vrk...
Mitä minä oikeasti teen, laskettuun aikaan on vielä aikaa, mutta stressaan koko ajan synnytystä ja sitä etten halua kokea sitä enää ikinä.
Sektiokaan ei ollut miellyttävä kokemus, menetin verta sain kohtutulehduksen ja verensiirron jne.
Auttakaa!
Kommentit (5)
Synnytys kesti siis hieman yli 3vrk...
sulla on ollut kauheat synnytys kokemukset. Mielestäni olet saanut huonoa hoitoa.
katso voisitko synnytää yksityisessä sairaalassa. Hanki oma gyne synnytykseen.
Tarkoitin siis että voinko vaatia kalvojen puhkaisua? Tai voiko suomessa synnyttää yksityisessä sairaalassa jossa varmasti noudatetaan minun toivoitani?
Miten suunniteltu sektio eroaa kiireellisestä komplikaatioiden kannalta?
ap
kertoisin, mitä pelkään ja lähdettäisiin siitä miettimään parasta mahdollista ratkaisua. Vaatimalla saanet paperille esim. lupauksen puudutuksesta, kalvojen puhkaisusta jne. Jos sektio tuntuu paremmalta vaihtoehdolta, voit vaatia sektion. Ketään ei voida pakottaa synnyttämään alakautta. Ja kyllä, suunniteltu sektio on yleensä helpompi kuin hätäsektio, vähemmän komplikaatioita ja nopeampi toipuminen.
Jos yhden sairaanhoitajan/lääkärin/kätilön kanssa ei synkkaa, vaadi päästä toisen juttusille. Itke, jos itkettää (siis siellä pelkopolilla), näytä tunteesi. Itselläni on todella kova synnytyspelko ja kolme pelkosektiota läpikäyneenä voin suositella sektiota. Kerro, että pelottaa ja paljon, ei sitä voi toinen muuten arvata tai uskoa, kuinka kovaa pelko on!
Tsemppiä!
Olen nainen ja en missään hitossa olla nainen, Mitä ihmettä teen.