Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsy työkyvyttömyyseläkkelle 62-vuotiaana?

LewisF
11.03.2023 |

Oletko päässyt yli 60-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle? Jossain lukee, että hieman helpommin katsotaan, kun on 60 v. ylitetty. Onkohan tosiaan näin?
Minulla on työt tehty, yli 40 vuotta tulikin huhkittua. Eläkettä eläkeyhtiöstä ei ole vielä haettu. Eläkeikä vaille 65 vuotiaana. Kerro, miten sinulla kävi!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläkelaitos voi myöntää työkyvyttömyyseläkkeen 17 vuotta täyttäneelle henkilölle, joka ei ole täyttänyt ikäluokan alinta vanhuuseläkeikää. Kansaneläkejärjestelmästä työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää 16–64-vuotiaalle vakuutetulle.

Vierailija
22/27 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläkkeellä ja ikiperssauki kirjoitti:

Kuinka hyvän eläkkeen onnistu(i)t tienaamaan tuohon ikään mennessä?

Itse jäin eläkkeelle 46-vuotiaana, enkä saa muuta kuin ihan kasspan takuueläkkeen, olisikohan se nyt 922 e / kk tänä vuonna muistaakseni: ei hääviä ole elämä.

Tosin, tämä ei nyt varsinaisesti kuulu keskustelun aiheeseen eikä vastannut kysymykseesi, kun kyselit yli 60-vuotiaina sairaseläkkeelle jääneiden kokemuksia, ja minä olen alaikäinen.

Mutta Sinulla on varmaan aika hyvä saalis, jos työhistoriaakin on sentään yli 40 vuotta eikä ilmeisesti ainakaan kovin pitkiä työttömyyskausia?

Saatko jäljelläolevien vuosien edestä vielä lisäksi ns. tulevan ajan eläkettä, tavallisen eläkekertymän päälle?

Ja mikä Sinun alasi vanhuuseläkeikäraja on?

Kiinnostaa ihan vain lukea muiden tarinoita, joilla on hieman erilainen ja "värikkäämpi" story kuin itselläni, joka olen pikemminkin tyypillinen ja klassinen syrjäytymistapaus, vaikka itse en kykenekään kokemuksesta Sinua auttamaan.

Hyvin käyköön Ap!

Miten sulla noin pieni tk-eläke on? Olitko tehnyt ollenkaan töitä tuohon ikään mennessä? Itse jäin (jouduin) 34-vuotiaana toistaiseksi voimassa olevalle tk-eläkkeelle ja mulla on sellainen 1870 € bruttona eläke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 vuotta täyttänyt saa helpommin työkyvyttömyyseläkkeen koska hänelle ei enää myönnetä ammatillista kuntoutusta. Siis uudelleenkoulutusta, työkokeilua tms.

Täyden työkyvyttömyyseläkkeen edellytyksenä on, että työkykysi on heikentynyt vähintään 60 prosenttia.

Lisäksi on mahdollista hakea osatyökyvyttömyyseläkettä. Silloin oot töissä osa-aikaisesti ja saat lisäksi eläkettä.  Toki jos työpaikkaa ei ole niin voi olla myös työtön työnhakija sen osatyökyvyttömyyseläkkeen lisäksi. Osatyökyvyttömyyseläkkeen voit saada, jos työkykysi on heikentynyt vähintään 40 prosenttia.  Ei siis tarvii olla ihan niin raihnainen kuin täyttä työkyvyttömyyseläkettä hakiessa.

Ja jos ei eläkkeelle pääse eikä työpaikkaakaan ole, niin voi hakea palkkatukitöitä te-tston kautta. Näistäkin töistä kertyy eläkettä.

Vierailija
24/27 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin 61v. Ei todellakaan ollut helppoa!

Sain 6v aiemmin 1/2 tk eläkkeen kroonisesta sairaudesta. Eli 6v meni todistaessa että sairaus on 24/7 ja vie päivä päivältä huonompaan kuntoon.

Viimeisten 10kk aikana n 60 hoitokäyntiä (mm neurologi, psykiatri, psykoterapia, palikkatestit yms yms), kuin 10 asteen kuulustelu pari kertaa viikossa!

Vierailija
25/27 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/27 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kaavan mukaan menee kuin muillakin. Ensin vuosi sairaslomaa, sitten kuntoutustukea ja lääkäri päättää oletko työkyvytön ja haetaanko sinulle tuökyvyttömyyseläkettä. Sitten se joko myönnetään tai sitten ei.

Vierailija
27/27 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 vuotta täyttänyt saa helpommin työkyvyttömyyseläkkeen koska hänelle ei enää myönnetä ammatillista kuntoutusta. Siis uudelleenkoulutusta, työkokeilua tms.

Täyden työkyvyttömyyseläkkeen edellytyksenä on, että työkykysi on heikentynyt vähintään 60 prosenttia.

Lisäksi on mahdollista hakea osatyökyvyttömyyseläkettä. Silloin oot töissä osa-aikaisesti ja saat lisäksi eläkettä.  Toki jos työpaikkaa ei ole niin voi olla myös työtön työnhakija sen osatyökyvyttömyyseläkkeen lisäksi. Osatyökyvyttömyyseläkkeen voit saada, jos työkykysi on heikentynyt vähintään 40 prosenttia.  Ei siis tarvii olla ihan niin raihnainen kuin täyttä työkyvyttömyyseläkettä hakiessa.

Ja jos ei eläkkeelle pääse eikä työpaikkaakaan ole, niin voi hakea palkkatukitöitä te-tston kautta. Näistäkin töistä kertyy eläkettä.

ei osa-aika töihin kannata mennä

Kun se on eläkkeestä pois.duunareille eläke lasketaan viimeisen työpaikan tulojen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän