***ELOISAT perjantaina***
Kommentit (43)
meki koklattiin gefilus plus kapselia ja on saanu sillä iidan mahaa toimii.
miten must on hassua et iida jaksaa ehkä tunnin seukkaa ja sit nukkuu 30min jne.. kauan muilla jaksetaan olla hereillä? tänään annoin jo 40ml velliä ja 100ml maitoo.. jipii..pikku hiljaa päästään ilta palalla vellille..kiinteit en uskalla vielä,kuhan viralliset 3kk tulee täyteen ni sitten ja kuhan masu kestää velliä jne..
Pitkästä aikaa koneella. En ole edes lukemaan joutanut, kun olemme olleet vaavin kanssa reissun päällä. Ekaksi olimme siskoni luona kolme yötä ja nyt vanhemmillani viikon verran. Mies taas koulutusreissulla. Me olimme kolme päivää kaksistaan kotona ja sitten lähdimme huitelemaan. En tiedä, kumpiko sitten on helpompaa, olla lapsen kanssa kaksistaan kotona vai kylässä. Sillä vaikka on kuinka tutut kyläpaikat niin ei se vaan herkkua ole. Yöllä olen itse paljon herkempi, kun en halua herättää muita ja niinpä kyttää Veeraa, ettei hän ehdi vaan itkeä herätessään...Ja toisaalta vauvakin vaistoaa, ettei olla kotona ja on kiukkuisempi. Toki pitkät automatkatkin rasittaa. Ja siten minua vaivaa sekin, että kuinka paljon pitäisi osallistua kotitöihin äitini avuksi vai saisiko ihan vaan huilia sen ajan, mitä vauvalta jää. Kuinkas muut, oletteko kyläilleet isovanhemmilla? Ja miten on onnistunut?
No ensi viikon puolessa välissä kotiin, jotta ehdimme pikkujouluihin ja jouluksi taas tänne takaisin, mutta silloin mieskin mukana, joten helpompaa ja mukavampaa.
Nyt lähden lukemaan lehteä, kun Veera vielä nukkuu.
Hyviä vointeja kaikille!
Puppe
Lapset päiväunilla ja minä hyökkään koneelle vaikka siivous kesken;)
Kiitos kun sain monilta vastauksia päivähoitokysymykseen, muistan ainakin Teippi ja opemamma; kiitos kannustuksesta, Hipulle; meillä sama juttu täälä, eli ei ole oikeen tytölle kavereita lähistöllä, yks ankee puisto jossa ei koskaan ketään näy. Pumpulille; joo, täälä ei tosiaan ole mitään kerhoja paitsi seurakunnan kerho jonne pääsee vasta vuoden päästä osallistumaan....Jaahas, vaunuissa kuuluu huuto, palaan myöhemmin......
Kävin tutin laittamassa ja hiljeni. Alkaa ulos nukkumaan yleensä aina mukavasti ilman erillistä heijailua tai työntelyä, mut saattaa heräillä välillä huuteleen tuttia.
Oinasmamma; kyseli imetysasennosta yöllä, mä imetän kans makuulteen aina eikä meillä ole tukkoisuutta ollu eikä enään nykyään aamuyön levottomuuttakaan. En röyhtäytä yöllä koska pelkään että jäis hereille. Nyt on ollu muutama yö taas ihan mallikkaita, parilla syötöllä menty ja jatkettu aina unia samantien mutta eipä sitä tiedä vaikka jo ensi yö oliski niitä pätkäöitä...(koputtaa puuta.) Meillä ollu ukon kans riitaa harva se päivä nyt jonkun aikaa, varmaan joku kausi menossa...:/Jos laittais vaikka sään piikkiin, tai ukon, eihän mussa mitään vikaa koskaan ole...8O(viheltelee)
Papuna;Onnittelut valmistujaisten johdosta!:)
' ' Taas huutaa, mentävä!
emppusimppu ja karjuva Elmeri 3 kk ja risat
Minäkin imetän makuultaan yöllä ja aamuyön ja aamun syöttö ovat nykyisin sellaisia, että Otso rohisee ihan tosissaan niiden jälkeen. NEnä menee tukkoon ja kuulostaa siltä, että raukka ei saa happea ollenkaan. Toissa yönä heräsi tähän tukehtumiseen ja sain hyssytellä sylissä jatkamaan uniaan. Tänä aamuna toipui tukehtumisesta itsekseen ja jatkoi vielä kolme tuntia unia. Meillä on on ollut tätä aamuyön tukkoisuutta jo monta viikkoa, eikä päivisin mitään ongelmaa, joten kyllä se varmastikin on tuo makuultaan syöttö ja kyllähän öisin vauva on liikkumatta pidempään kuin päivisin. Ei pääse nesteet samallalailla kiertämään kuin päivällä. Enimpiin ähinöihin meillä auttaa mahalleen kääntäminen, lähtee ilmat hyvin mahasta pois.
Meillä on herra itse päättänyt muuttaa nukkumaanmenoaikaansa. Ennen meni kahdeksan maissa unille, mutta nykyisin en ennen kymmentä saa nukahtamaan. Sillä ei ole mitään väliä, miten päivän unet menevät ja monelta on viimeisimmät. Otso on aina todella väsynyt ennen kahdeksaa ja ensin näyttää siltä että nukahtaa syöttäessä, mutta sitten yhtäkkiä onkin pirteä kuin peipponen. Nykysin tuleekin parhaat juttelut tuossa 20-22 välisenä aikana... Jippii! Oli niin superluksusta, kun kumpikin lapsonen meni nukkumaan kasin maissa, niin sai sitä ihanaa omaa aikaa illalla. Meillä kuitenkin pitää viedä esikko kerhoon kolmesti viikossa ysiksi, joten Otso ei saa jatkaa aamulla uniaan niin kauaa kuin haluaisi. Tänään kun ei tarvinnut herättää, jätkä heräsi 10.15! Illan virkku ja aamun torkku kuten äitinsä;)
rillamarilla ja Otso 0509
Kävin antamassa pojalle tissiä kun huuteli kaiken aikaa eikä tuttika auttanu, imi jonkun verran ja vein takasin. Saas nähdä rauhottuko vai pitääkö seuraavaks tarkastaa vaippa.
K.h.p; kyseli minkä verran vauvat kerralla hereillä, meidän poika on ehkä pisimmillään 2h-2 ½h, mut suurimmaks osaks taitaa olla tunti -1½h kerrallaan.
Antoisaa viikonloppua kaikille ja pikkujouluja viettäville oikein mukavia juhlia!!! :)
Ihan kamala yö takana, eikä tällä kertaa kyllä ollut pikku-ukon heräämisistä kyse, vaan isommalle pojalle (10v) iski mahatauti ja kävi yöllä ainakin sen 20 kertaa tyhjennyksellä. Ja ekat tietenkin lensi pitkin seiniä ja lattioita..huoh! No nyt sitten ku käväsin tossa lähikaupassa, niin kuulin että koululta on paljon opettajia ja oppilaita tänään pois, niin epäilevät ruokamyrkytystä..jee! Ja ilmeisesti salaatista tullu, nii arvatkaapa syökö poika enää salaattia, ku muutenki on aina ollu sellasta houkuttelemista toi salaatin syönti.
Joku kyseli (huono muisti) imetysasennoista yöllä. Mä imetän aina istualleen, kun joudun joka tapauksessa nouseen röyhtäyttään pojan, koska muuten pulauttaa kohta ja herää.. No anyway, niin samalla tavalla meiän poitsulla on usein aamuyöstä nenä tukossa ja ähisee, että mun mielestä ei oo siitä syöttöasennosta kiinni, kun todellakin imetän AINA istualleen! Mut mistä se johtuu, sitä tiedä en..
Muuta en nyt muistakkaan, näiden ehkä kolmen tunnin yöunien jälkeen, niin että jättäydyn taustalle.. Mukavat viikonloput kaikille!!
Katita ja poitsu (1608)
Meidän kohta 4-vuotias poika jatkoi yksityisellä perhepäivähoitajalla vauvan synnyttyä. Käy hoidossa keskiviikkoisin ja perjantaisin noin klo 8-15- Minä olen ollut tähän ratkaisuun tyytyväinen. Pojalle tekee hyvää päästä pois kotinurkista, hänellä säilyy ns. hoitorutiini ja minulla on hiukan omaa aikaa. Yleensä keskiviikkoisin käyn asioille ja perjantaisin hillun kotosalla. Yksityisessä hoidossa on vain se huono puoli, että kun äitiysloma päättyy (toukokuun alussa) en voi saada kotihoidontukea ja yksityisenhoidontukea samanaikaisesti. Tästä syystä aionkin ottaa esikoisen pois hoidosta keväällä ja laitan hänet syksystä sitten päiväkotiin. Luultavasti tämä kakkonenkin menee sitten myös päiväkotiin.
Olkoon tämä tällä erää. Kohta pistän Neelan päiväunille ja lähden valmistautumaan pikkujouluihin. Mies lupasi tulla hyvissä ajoin kotiin, jotta pääsen etkoille työpaikalle. Tytöt töissä kuulemma käyvät jo kuumana :).
Mukavaa viikonloppua kaikille!!
Pepper + Neela (tänään tasan 4 kk)
Viimeistä iltaa ollaan keskenämme lasten kanssa, miehellä on vapaa viikonloppu. Hyvin nämä illat ovat menneet vaikka silloin alussa kovasti niitä jännitin. Mä kuulostan ihan Opkk mainokselta kun sanon, että kokemus tuo varmuutta.
Tänään olikin Annilla neuvola. Pituutta oli kertynyt 61.8cm (meidän terkka on tarkka..) ja painoa 5970g. Olisi 6kg mennyt rikki jos ei vatsa olisi aamulla kainaloita myöden toiminut ;)
Imetys asennoista oli puhetta. Minä imetän tytön aina istualteen imetystyyny apunani. Tällä kertaa olen kyllä harjoitellut ilman tyynyäkin niin kaupunki& kyläily reissut sujuvat ongelmitta.
Potta keskusteluun jota aiemmin käytiin. Meidän poika suostui tänään tekemään pissat vähän kuin vahingossa pottaan. Älkää aliarvioiko DVD:n voimaa =)
Mietin kun ajelin autolla neuvolasta kotiin, että kuinka suuria tunteita äitiys pitää sisällään. Esikoinen kun oikein uhmailee, kirkuu ja karjuu ja ei tottele sitten mitään. Silloin on sellainen olo, että pojan voisi nostaa niskasta naulaan roikkumaan. Ei mene kuin hetki (tai kaksi tai kolme) kun pojalla tuuli kääntyy ja äitikin on rauhoittunut. SILLOIN olen sata varma että minulla on ne maailman ihanimmat lapset. Kyllä tunteet menevät täällä välillä yhtä vuoristorataa..
pubu (vallan syvällisiä miettien) ja Anni 2908
pubu:meidän neiti oli tasan samoissa mitoissa pituuden suhteen siis desimaalilleen tällä viikolla mutta meillä meni se 6 kiloa rikki ;)
Käytiin mammajumpassa tällä viikolla ja oli kyllä mukava taas jotain jumppaa aloittaa. Tykkään käydä päivisin harrastamassa kun miehen kotiintulo yleensä venyy tai on matkoilla niin että vaikea illalla mihinkään tiettyyn aikaan ehtiä.
Sain tytön ulos nukkumaan, oikein luksusta nämä pidemmät päikät.
papunalle onnittelut!
Hanneli; kyllä oon NIIN samaa mieltä täällä sun kanssa, et hittovie ku alkaa kehumaa tääl palstalla et ollu muutamat hyvät yöt takana ni sit tippuu korkeelta ja kovaa... Poika nukkunut tosi pitkiä pätkiä pari yötä ja sitte viime yö.. meni ¤&#¤%&#leen eli nukuin ensin 1,5h jonka jälkeen syötin ja mentii uuestaa nukkumaa ja nukuin peräti vajaat 2h45min jonka jälkee poika valvoi pari tuntia onnellisena jokellellen, ja nukahti, joten menin aamupäiväunille hänen kanssaan. Heräsi tietysti pian ja ehdin juuri makeasti puolisen tuntia tuhista. Siis tälläset pätkät tekee hulluks!
Pahinta tässä kaikessa tietysti se, että ANOPPI tulee yökylään viikonlopuksi! Heruuko täältä keltään edes pikkuisen sääliä? ;) :P
Puppe; On oltu äitini luona viikonloppu yökylässä ja hyvin meni. Oikeastaan nautin siitä, ku ei tarvinnut niin paljo kanniskella, kun muutkin hoitivat poikaa. Toisaalta kylässä tosiaan on juuri se puoli, että ei ehkä itse osaa nukkua niin hyvin.
Rillamarilla; Tutulta kuulosti kirjoituksesi tuosta, että itse päätetään unet. Täällä myös semmonen poju, joka päättää nukkumaanmenoaikansa. Yleensä valvoo killittää myöhään, vaikka kuinka yritettäis nukuttaa ajoissa. Samanlainen päivän virkein hetki ja seurustelutuokio on ollut täälläkin monesti juuri yhdeksän-kymmenen maissa! Pahimmillaanhan meillä mentiin nukkumaan vasta aamuyöllä. Onneksi nyt on kuitenkin saatu ensimmäiset unet ennen puolta yötä.
Villa ja Poika 1009
Mä olen täällä hengessä mukana...
huhu,tulipas kaupassa käytyä..ilkee keli,en viitti ulos jättää sateeseen nukkumaan..on nukkunu jo kohta tunnin vaunuissa..käyn tossa eteisessä vatkaa välillä..
me mennään huomena anoppilaan yöksi et mitenhän menee..tottunu kotona olee..ja iida on tottunu ottaa unensa omassa sängyssään.. otan omat petivaatteet mukaan jne..
jännää,iida söi aamulla 140ml maitovelli sekotusta ja tossa 11 aikaan jo halus maitoa vaikka 2h oli syönnistä.. ehkä se ottaa takasin eilisiä söi must vajaa 700ml kokopäivän aikana..
jooh..jos sitä koittas hetken lepää,ennen kun taas joutuu alkaa viihdyttää neitiä ;)
Silityskoppa notkunu tossa pari päivää oottamassa ja aina se on jäänyt. Nyt aattelin ryhdistäytyä ja silitellä ne pois... ...ellei lapset herää ennen sitä;)
Villa: Herra-isä, että täältä sataa sympatiaa!!!!! Jos meille olis anoppi tulossa yökylään niin ... nooh, just jooo:D
Pubu se oli niin hienosti filosofoinut tätä äitiyden ihanuutta:) Niinhän se menee yhtä vuoristorataa tää homma. Kyllä ton vähän vajaa 2veen kanssa välillä meinaa niin hihat palaa, mutta sitten taas - onko ihanampaa kun sellainen pörröpää unelle tuoksuva pikku-uros:)? Tyttö nyt on vielä niin pikkuruinen ettei sille paljon voi hihojaan poltella, ja kun taitaa olla tuo meidän neito aika helppo tapaus, kun lukee teiän muiden öistä ja päivistä (täällä kopisee muuten puu nyt just aikas kovaa!!!!!)
Viikonloppuna on mahdollinen ostajaehdokas tulossa kattoon tupliksia, pitäkäähän peukkuja että kaupat onnistuvat ja mamma pääsee shoppaan gracoja...sit tulee tietty kauhee lumipyry eikä me niillä kyllä hangessa selvitä:/ Pikkusenko olen pessimisti??
Jeps, mutta nyt silittämään!
Pikkujouluilijoille ratkiriemukkaita kemuja!! Juhlikaa täysin RINNOIN!!
Vieteri
Nopsasti nämä viikot mennä viuhtoo etiäpäin. Meidän poikakin juhlistaa tänään 3 kk-päiviään. Eilen oltiin siellä rotavirustutkimuksessa ja ihan hyvinhän pikkuinen ne piikit otti vastaan. Iltasella tosin nousi kuume ja muutenkin näki selvästi ettei ihan kunnossa olla. Onko muilla tullut mitään oireita siitä rotarokotteesta tai niistä neuvolan rokotteista ylipäätään?
Puntarillakin eilen käytiin ja pituutta oli huikeat 63 cm ja painokin rapsahti kuutosen paremmalle puolelle eli 6115g. Pitkä solakka poika toisin kuin äitinsä:)
On tämä talvi vaan mennyt ihmeelliseksi. Vettä vihmoo joten missä se lumi viipyy..?
Täällä Espoon suunnassa näyttää kaikilla kauppakeskuksilla olevan viikonloppuna joulunaloituszembalot joten ilotulitteet paukkuvat yhden jos toisenkin pihalla!
Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille eloisille!
Vaaga ja poju2408
Niin tämä keli ulkona on aivan kamala. Mä sitten vihaan marraskuuta. Ulkoillaan kuitenkin vesisateessakin, kun poika keksii tekemistä, itselle on kurjaa seisoskella vesisateessa.
Oon täällä itku kurkussa ja tosi paha morkkis päällä. Oon huutanut naama punasena pojalle vissiin koko aamun ja ihan mitättömistä jutuista olen hermoni menettänyt. Olen huono äiti, kun en tahdo jaksaa uhmiksen kanssa. Nyt sitten nukkua tuhisee suloisena ja ennen nukahtamistaan halusi halata ja pyysi anteeksi tekosiaan. Kyllä se minun olisi anteeksi pitänyt pyytää ennen poikaa. Jospa iltapäivällä sitten taas jaksaisi.
Sain eilen illalla käydä ihan yksikseni kaupoilla. Mies hoiti lapset ja hyvin oli mennyt. Juuli oli juonut mallikkaasti pullosta koko satsin, minkä olin saanut pumpatuksi. Iltahommia sitten mies ei ollut saanut aloitetuksi, joten heti pääsin " töihin" . Ilta sitten venähtikin vähän liian myöhäiseksi.
Joillain teistä on tiheän imunkausi meneillään niin mikäköhän meillä sitten on. Juuli ei syö kuin toisen rinnan ja sitäkin sen 7min. Tarjoan toista rintaa niin saa mielettömät raivarit. Pidän sitten 5min taukoa tai 30min niin samat raivarit saa. Yöllä syö kyllä molemmat rinnat. Alkaa jo ahdistaa nämä imetystouhut. Pulloonko pitää pumpata, että saan syömään vai saako sitten tarpeeksi yhdestä rinnasta. Nukkuu kyllä päivällä 4 tuntia ja yölläkin 6 tuntia ennen seuraavaa syöttökertaa. Korvikkeita en ole vielä uskaltanut kokeilla, kun meni eka kokeilun jälkeen maha ihan ripulille ja luotan omaan maidontuotantooni.
Syötän aina istualtani, en ole koskaan oppinut makuultaan syöttämään. Poikaa yritn mutta koko sänky lainehti maidossa ja en saanut itselleni riittävän rentoa asentoa.
Hanneli: meillä kanssa tyttö on kova piereskelemään. Laittaa isäänsä paremmaksi. Aina kun sängyssään vähänkin jalkojaan ojentelee tai liikkuu niin peräpää pitää aikamoista meteliä. Mielestäni ei kylläkään vatsavaivoja itke. Röyhtäisemään en kylläkään tyttöä saa.
Jospa poistuisi lukemaan teidän juttujanne, jospa ne olisi tämän päivän piristykseksi.
Huhti ja Juuli 12vko ja poika
Tiedän kyllä tuon tunteen, kun on koko päivän ollut huonolla tuulella ja purkanut sen lapseen. Minä tunnustaudun aivan yhtä huonoksi äidiksi. Hermot menee esikoisen kanssa kymmenen kertaa päivässä ja välillä on vaikea katkaista sitä kurjaa huutamisen ja äksyilyn kierrettä. Viimeksi eilen oli meillä tosi kurja päivä. Koitetaan jaksaa! Ihmisiä me äidinkin vain olemme :).
oon tiuskinu esikoiselle ja morkkis siitä.. vaikka toinen ei oo tehny mitään,itellä pinna kireellä..en tiiä jännittääkö toi yökylään meno et miten yöt menee jne..
joskus tuntuu että sitä on ihan paska äiti..joskus murahdan vaavillekkin ku ei vaan jaksa,mutta sitten hellin molempia <3
nyt iida nukkunu 12 asti,eka vaunuissa puol 2 ja sitten kitisi jotakin niin otin syliin,riisuin ja pisti meiän sängylle..alko itkee mut simmut kiinni joten nopee tuikkasin tutin suuhun ja jatkaa uniaan..tietääköhän taas huonoa yötä :D kun nukkuu päivällä hyvin ;)
ahistaa mennä anopille yöks,kotona on omat rutiinit ja sit joutuu soveltaa siellä,mä oon iidan nukuttanu himmeessä huoneessa ja siellä eri valo jutut.. hei muuten te ketkä ootte ollu jo kyläilemässä,miten vauva nukahti matkasänkyy tai missä nyt nukkuukin? viimeks iida ei alkanu matkasänkyyn nukkuu mut saa nähä nyt..
Kyllä niin kiirettä taas pitänyt ettei edes koneelle meinaa päivisin ehtii, illalla olen kyllä käynyt pinot lukasemassa, mutta sitä on jo niin poikki ettei jaksa kirjoittaa. Nyt esikko katselee Peppiä DVD:ltä ja poitsu nukkuu vaunuissa päiväunia. Katotaan kuin kauan tätä omaa aikaa liikenee tälläkertaa.
Eilen oli miehellä vapaapäivä ja pääsin pitkästä aikaa jumppaan. No, Luka oli herännyt lähes heti mun lähdettyä ja itkenyt enemmän ja vähemmän koko puoltoista tuntia minkä poissa viivyin. Ei ollut kelvannut äidinmaito pullosta, ei. Aiemmilla kerroilla on ihan hyvin ottanut, en tiiä mistä nyt kiikastanut. Harmi juttu, ei tässä nyt voi vissii mihinkään yksin lähtee :((( Toi jumppa ollu kyllä tärkee henkireikä ja haluaisin sitä jatkaa!!
Täältä kans sympatiat oliko se nyt TEIPILLE, jolle anoppi tulossa vierailulle! Tän anoppi tuli ykskaks yllättäen ke-iltana käymään - ja heti oli pukemassa lapsille villasukkia ja lisänuttuja.. on vissii sitä mieltä että meikäläinen palelluttaa lapsoset :(( joo ja ihan takkaa siinä lämmittelin, ettei meijän asunto mikään kylmä ees oo...
Luka harjottelee myös kääntymistä, aika laskainpuoleisesti kyllä vielä. Aamuisin sängyllä jo onnistuu, lattialla viihtyy mahalteen pitkiäkin aikoja, muttei vielä itse käänny. Äänenkäyttöään kovasti harjoittelee; kiljahtelee, pörisee ym. ihanaa! ..ja yöt menee edelleen M U K A V A S T I (koputan puuta) yhdellä syötöllä, ilman ähinöitä. Sympatiat vaan huonosti nukkuville, esikoisen vauva-aika hyvästi mielessä..
Nyt kun talossa vielä hiljaista, kahvia nautiskelemaan!!
Mukavaa iltaa kaikille juhlia viettämään lähteville!
Hallas
OINASMAMMA: se on oikeesti ihan kamala veetutus kun luulet et alkaa yöt mennä hyvin ni haha haaa, seuraava yö menee niin penkin alle että. Ja yleensä siinä käy vielä niin, että olet just uskaltanu kehitellä itsellesi illaksi jotain mukavaa hommaa, leffaa, hyvää syötävää tms ni taatusti alkaa kitinät just kun on sipsipussi aukastu ja leffa alkanu... Meilläkin jäi eilen perhekerhos käymättä kun ei vaan enää jaksa kiinnostaa kun aamusella aina ketuttaa niin kovasti. Mutta kyllä se vähän helpottaa kun kuulee et muilla on samanlaista!
K.H.P. mie olen kokeillu cuplatonit, disflatylit ja relat, mistään ei ole ollu apua. pikemminkin päinvastoin.
ruokavaliossa ei myöskään ole ruisleipää, ei kaaleja ja suklaatakin tosi harvoin nykyään, limpparia en juo, enkä kahvia/teetä... eikä tää miusta allergialtakaan kuiteskaan vaikuta. Imetysasento on miusta meille se paras mahdollinen, koska tosiaan istuillaan en voi imettää, siitä seuraa entistä kehnompi yö.
Ei kai voi mitään... kauhistuttaa kyllä mitään kiinteitäkään alotella. Mutta miusta tuntuu et ne on alotettava hyvissä ajoin kun tuolla meidän neidolla tuntuu vielä olevan tosi hyvä makuaisti. Sylkee jekovitit pihalle ja puistattelee, esikoinen ei ollu moksiskaan vaikka mitä sontaa suuhun työnti.