Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lohduttaa lasta, kun luokkakaverit olivat äänestäneet hänet pois seurasta?

Vierailija
26.08.2008 |

Meillä on arka 9-vuotias tyttö. Tänä syksynä ovat aika isolla porukalla leikkineet välitunneilla ja meidänkin tyttö on päässyt mukaan. Olen rohkaissut aina tyttöä vaan kysymään pääseekö mukaan ja koskaan ei ole kuulemma kielletty, kun on rohkaissut mielensä ja kysynyt.

Mutta tänään, oli ollut joku porukka (=suurinosa luokan tytöistä) ja sen ulkopuolella oli kaksi tyttöä. Ja tytöt olivat päättäneet äänestää, kumpi tytöistä huolitaan mukaan.

Ja meidän lapsemme hävisi äänestyksen.

Itse ei olisi edes kertonut minulle, mutta kun kyselin myös kaveritilannetta välitunnilla, lapsi kertoi. Oli melko surullinen. Tai oikeastaan vaikea sanoa, ei oikein paljastanut tunteitaan. Mutta kun minä sanoin, että olipa kurja äänestys, hänkin myönsi saman asian.

Ja koska lapsi on arka, tämä on varmaan aika kova kolaus.

Mitä lapselle voi sanoa? Miten te toimisitte?

Minusta ei olisi ainakaan kiva joutua moisen äänestyksen kohteeksi. Kävi sääliksi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten tulee mieleen, että jos kaikki luokan tytöt leikkii isolla porukalla niin miksi sinun tyttösi pitäisi kysyä pääseekö mukaan vaan miksei hän vain lyöttäydy porukkaan. Tuskin ne muut kyselevät että saako tähän nyt tulla vaan tulevat vaan.

Vierailija
2/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tutulta kuulostaa tuo juttu ap. Meillä 10v arka tyttö, joka myös systemaattisesti ajetaan pois leikeistä (olenkin tästä viime päivinä täällä kirjoitellut). 3. luokalla alkoi tuo syrjintä ja nyt 4. vaan pahentunut. Mäkin olen aina sanonut, että mene vaan mukaan rohkeasti, kyllä varmasti pääset, mutta eipä pääse :(. Sitten siinä käy niin että kun tarpeeksi monta kertaa torjutaan niin ei enää uskalla edes kysyä. Tosi inhottava juttu :(.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että pienten maailma on julmaa.

Keskustelkaa siellä kotonanne myös niinkin päin, että tällaisia äänestystilanteita ei järjestellä. Näyttää siltä, että pojat menee porukalla ja kaikki saa olla mukana, mutta miksi tytöt harrastavat näitä luokituksia?

Vierailija
4/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nimenomaan iloinnut tänä syksynä, että luokan tytöt ovat leikkineet isommalla porukalla ja meidänkin lapsi on päässyt mukaan.

Aikaisemmin ovat leikkineet kahden tai 4 tytön porukoissa ja silloin on ollut vaikeampi päästä mukaan. -ap

Vierailija
5/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jarat lapset ei uskalla vaan mennä mukaan, vaan kysyvät aina että pääseekö

Vierailija
6/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita ja kerro tilanne. Opettajan on puhuttava asiasta koko luokalle ja kiellettävä tällainen toiminta.

Olen pahoillani lapsesi puolesta. Surullista.

Toki kerrot rakastavasi ja arvostavasi lasta. Kerrot että maailma on paha ja julma joskus kaikille nyt oli sinun vuorosi. Korosta ettei hän ole ainoa lapsi jota on kiusattu. Lisäksi kerrot että tällaiset toimintatavat on tuomittavia ja huonoa käytöstä. Kysele kenen idea äänestäminen oli ja tämän kerrot myös opettajalle että tietää tarkkailla jatkossa tätä kiusaajaa.

Olin koulukiusattu neljä pitkää vuotta joten tiedän mitä helvettiä se on.

Vierailija
7/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tytöt syrjivät kun vaan menee mukaan eikä mitään kysy, mutta silloin on kenenkään vaikea syrjiä jos ei edes halua mukaan. Kyllä ne tytöt sitten (kai!?) jossain vaiheessa leppyvät ja pyytävät mukaan ja jos eivät niin sitten soittamaan opettajalle.

Vierailija
8/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tytöt syrjivät kun vaan menee mukaan eikä mitään kysy, mutta silloin on kenenkään vaikea syrjiä jos ei edes halua mukaan. Kyllä ne tytöt sitten (kai!?) jossain vaiheessa leppyvät ja pyytävät mukaan ja jos eivät niin sitten soittamaan opettajalle.

Vierailija
9/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut luokassani sääntö, että koulussa ketään ei jätetä leikkien ulkopuolelle. Lapset ymmärtävät kyllä, kun heitä pyytää miettimään, millaista olisi olla yksin välitunnilla. Ainakin kun tarpeeksi ja riittävän usein muistuttelee...

Vierailija
10/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä isot edellä sitä pienet perässä

Vierailija
11/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä huomannut että tytöillä on syrjimistä jo pienestä pitäen. Olen omalle tytölleni yrittänyt opettaa että ketään ei ajeta esim. puistossa leikistä pois ja puuttunut heti kun olen jotain sen suuntaista huomannut (esim. haluaisi leikkiä vaan yhden kaverin kanssa ja toista ei oteta mukaan). Tyttö on tästä opiksi ottanutkin mutta minkäs teet kun se tuntuu olevan tuota samaa joka paikassa. Tyttö on nyt aloittanut uudessa eskarissa, hän sosiaalinen ja reipas mutta kuulemma häntäkin on ajettu pois jonkun tyttöparin leikeistä.

Vierailija
12/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta opettajaan kannattaa olla yhteydessä. Usein jo se auttaa kun ope puuttuu asiaan. Kiusaaminen, jota syrjintäkin on, on aina ryhmäilmiö. Luokassa on siis muitakin tyttöjä, jotka pelkäävät tulevansa syrjityksi porukasta. Kun syrjintä selkeästi kielletään ja todetaan yhdessä tyhmäksi, nämä vahvempien peesailjat uskaltavat olla syrjäytetyn kavereita.

Vierailija
13/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurja juttu, tuollaista ei tosiaan saa tapahtua välitunnilla, eikä muutenkaan!

T. Yksi opettaja

Vierailija
14/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä että yksi jätetään ulkopuolella.

Pieniä ryhmiä syntyy luonnostaan ja kaverisuhteita. Ap:n kuvaama tapaus on kyllä vastenmielinen.

Eikö kellään ryhmässä ollut järkeä päässä vastustaa moista toimintaa.

Vierailija
15/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-rehtori

-sivistys- tai koulutoimenjohtaja

-koululautakunnan pj. (+ muut jäsenet)

-kunnan/ kaupunginhallituksen pj.

-valtuuston pj + valtuutetut.

Johan pitäis ryhtyä tapahtumaan...

Vierailija
16/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös se valitettavasti yleensä kuitenkin sitten mene niin, että se kiusattu joutuu vaihtamaan sitä koulua eikä ne kiusaajat? Jos asia olisi noin helppo, niin kiusaamistahan ei olisi?

Vierailija
17/17 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eivät ne pääse kehittymään sellaisiksi, että kenenkään tarvitsee vaihtaa koulua. Nykyään opettajien koulutuksessakin annetaan eväitä koulukiusaamisen käsittelyyn ja siihen puuttumiseen. Lisäksi yhä enenevässä määrin kouluissa rakennetaan erilaisia kiusaamisen ehkäisy malleja tai ohjelmia.

Aikanaan kolmisen kymmentä vuotta takaperin, kun olin vuosia henkisen (ja pahimmillaan myös fyysisen) kiusaamisen kohteena, eivät opettajani osanneet puuttua asiaan riittävän ponnekkaasti. Vanhempani kyllä olivat aktiivisia koulukiusaamisen puuttumiseen, mutta heilläkään ei ollut riittäviä eväitä, jotta oisivat osanneet operoida koulujärjestelmän koukeroissa.

T: nuorisopsykiatri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän