Vinyyli vai cd?
Kumpi on nyt parempi? Ainakin vinyyli on analoginen et tekeekö se siitä paremman kuunneltavan?
Suoratoisto aiheuttaa minulle kuunteluväsymystä jopa sillä paremmalla äänenlaadulla.
Kommentit (8)
CD on kamalin, vinyyli paras. Kasetti on myös jees.
Olen CD-sukupolvea. Eikö nuo vinyylit ole aika perseestä? Näin olen kuullut.
Kun syvennyn kuuntelemaan niin vinyyli. Muuten taustamusiikkina CD vaihtaja käytössä.
CD oli taivaan lähja. Hyvästi ritinä ja sihinä ja vääristynyt ääni.
Hauskimmin on vinyylimiehet nolattu tallentamalla vinyyli cd:lle ja takaisin vinyylille.
Taivaallinen sointi säilyi ;-)
Paras toisto on hyvin äänitetyssä ja masteroidussa digitaalisessa äänitteessä kuten CD levyssä. Se on häiriötön ja puhdas. Esimerkkinä Dire Straits- Brothers in arms alkuperäinen vuoden 1985 CD painos joka äänitettiin siis täysin digitaalisesti ja sen tekijät osasi hyödyntää erinomaisesti vasta tulleen CD tekniikan saloja. Mutta koska musiikintekijät havaitsi 90-luvulla että digitaalitekniikassa ei ole äänelle fyysisiä rajoituksia, alkoivat he kompressoida äänitteitä lähelle säröytymispistettä jolloin dynamiikkaa ei ole paljoakaan ja kaikki soi lujaa. Tällaisessa musiikissa ei ole mitään "ilmavuutta" eikä sitä jaksa kuunnella. LP levyissä levyn fyysinen rakenne (urat) estää liillisen kompressoinnin koska soittimen neula voi tällöin hyppiä urissa.
CD kuuluu paremmin, mutta se vaatii suhteessa vinyyliin paremman akustoinnin ja laitteiston. Vinyyli kuuluu ok:sti vähemmälläkin panostamisella ja paremmin kuin CDn.
Panostaen vinyylistäkin saa hyvää ääntä, mutta ei huippu-CDlaitteiston veroista suurempien teknisten rajoitteiden takia.