Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoliitto vs avioliitto

Vierailija
23.11.2006 |

Olen nuori kotiäiti ja kotona hoitamassa kahta lastamme. Jäin kotiin työttömänä ja minulla on ollut vain lyhyitä määräaikaisia työsuhteita. Avomieheni on itseäni vanhempi ja hän on ollut jo kauan aikaa ns. hyvissä töissä. Mieheni omistaa asuntomme ja hoitaa muutenkin perheen elatuksen.

Kysyisin mitä taloudellista eroa eri tilanteissa itseni kannalta - jos " jotain sattuisi" - on sillä, ettemme ole naimisissa vaan avoliitossa. Mieheni on lapsiemme isä ja tunnustanut virallisesti isyytensä.

" Tietämätön"

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä esim saataisit joutua ottamaan lainaa, jotta voisit jäädä yhteiseen kotiinne, siis jos teillä olisi omistusasunto. keskinäinen testamenttikaan ei turvaa avopuolison perintöoikeutta niin hyvin kuin avio-oikeus. se että on tunnustanut isyyden ei tässä tapauksessa juuri merkitse? en tiiä, kertokaa viisaammat..

Vierailija
2/9 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi toki jos teette testamentin.

Avioliitossa sinulla on avio-oikeus omaisuuteen, eli periaatteessa puolet teidän omaisuudestanne tulee sinulle kun liitto päättyy, joko eroon tai kuolemaan. Avoliitossa tätä turvaa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitolla saisit turvattua itsellesi puolet miehen omaisuudesta, loput menisi lapsille.

Vierailija
4/9 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miten on jo omaisuus meneekin lapsille, siis avoliitossa. joutuuko siitä perinnöstä maksamaan perintöveron?

Vierailija
5/9 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli enemmän tienaava aviomies ei voi evätä vaikka kotiäitinä kotihoidontuella elävältä vaimoltaan ruokaa, vaatteita, hygieniatarpeita tms. vaan on velvollinen enemmän tienaavana osallistumaan myös vaimonsa menoihin. Tätä velvollisuutta ei ole avopuolisoilla. Eli kitsas avokki voi pistää kukkaronnyörit kiinni ja elää itse leveästi sillä aikaa kun kotiäitivaimo kituuttaa...

Vierailija
6/9 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosiaan asunto voi lähteä alta jos oikein heikosti sattuu.

Vierailija
7/9 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... naimisiin meno olisi siis järkevä asia. Siitä oli joskus suhteen alkuaikoina vähän puhettakin, mutta jäi tosiaan vain puheen asteelle tuolloin.

Kiitos vielä asiallisista ja asiantuntevista kommenteista.

ap

Vierailija
8/9 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaikka lapset perivät niin avopuolisot voivat testamentata esim. asunnon toiselle hallintatestamentilla. Tällöin avopuoliso saa hallita asuntoa kuolemaansa asti (vaikka ei saakaan omistusoikeutta/eikä tietenkään myyntioikeutta).

Tässäkin tapauksessa rintaperillisillä on mahdollisuus saada lakiosansa (mutta käytännössä lakiosa on paljon pienempi osuus kuin lopullinen perintö).

Itsellä juuri on käynyt näin. Vanhempani ovat eronneet ja isäni asui sen jälkeen avoliitossa. Isäni kuoltua " äitipuoleni" hallitsee asuntoa jonka isältäni perin. Minä kuitenkin jouduin maksamaan heti perintöverot vaikka omaisuutta en saanutkaan (en vaatinut heti tuota lakiosuutta). Avolesken hallinta onneksi pienentää vero-osuutta.

Vierailija
9/9 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli enemmän tienaava aviomies ei voi evätä vaikka kotiäitinä kotihoidontuella elävältä vaimoltaan ruokaa, vaatteita, hygieniatarpeita tms. vaan on velvollinen enemmän tienaavana osallistumaan myös vaimonsa menoihin. Tätä velvollisuutta ei ole avopuolisoilla. Eli kitsas avokki voi pistää kukkaronnyörit kiinni ja elää itse leveästi sillä aikaa kun kotiäitivaimo kituuttaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi