Kutojille kysymys: miksi 7 veljestä kääreessä lukee, että 1 kerä =1 sukkapari naiselle. Netissä toisin
Eli 7 veljestä100 gramman kääreessä lukee, että 1 kerä = 1 sukkapari.
Netissä heidän sivuillaan lukee, että naisen sukkapariin menee 150 grammaa.
Kudon ekaa kertaa vuosiin. Tämähän on ärsyttävää. Varressa on jopa toisella värillä raitoja, mutta varsinainen väri loppuu selvästi kesken. Toinen sukka on jo valmis ja toisen vartta teen.
Kuinka tässä on tällainen virhe kääreessä. Pidättekö Novitaa laadukkaana?
Voisin alkaa kutoa enemmänkin. Tämä lepuuttaa hermoja, mutta nyt kyllä harmittaa. Välttämättä en saa kaupasta enää saman värjäyskierroksen lankaa. Ostin jo ennen joulua.
Kommentit (95)
Mä miellän jotenkin neulomisen ompelemiseksi. En tiedä miksi. Sukkia ja mattoja kudon. Mutta saatan sanoa, että neuloin napin kiinni yms.
Ei nyt liity aiheeseen mutta sanonpa vaan.
Laita ap palautetta Novitalle. Minusta niiden langat on melko huonoja eikä edes tasalaatuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, nimenomaan epäilen, että en enää löydä samaa värjäyserää.
Sinänsä kummallista, että kuussakin on käyty, mutta silti ei pystytä valmistamaan täsmälleen samaa sävyä lankaa. (Sama ongelma maaleissa.)
Ap
Käyppä katsomassa samasta kaupasta. Kyllä sitä samaa värjäyserää on aika kauan saatavissa ellei keräsi ole vuotta seissyt kaapissa.
Mä käytän kotona eri parin villasukkia kun niistä on pari hävinnyt. Toinen on turkoosi ja toinen on marjapuuron värinen - ei haittaa yhtään. Saappaistakaan ne ei näy. Eri asia jos lahjaksi tekee niin on vähän tarkempaa.
Jep, saattaa löytyä toki kaupasta edelleen, mutta ostin kyllä langat jo lähes puoli vuotta sitten.
Kummaa muuten, että väreja on jo vaikka kuinka ja silti novita mainostaa tuon tuosta, että uutuusvärit saatavilla. Toisin sanoen jopa värejä häviää markkinoilta. Aivan turhaa!
Novita uusii osan lankojen sävyistä 2 kertaa vuodessa (kevääksi ja syksyksi), näin on tehnyt ainakin 20 vuotta jo. Lähinnä vaihtuu ne kaikkein värikkäimmät langat (eivät aivan kaikki, mutta iso osa niistä). Tavallaan kiva, mutta toisaalta ärsyttävää, jos on tykästynyt johonkin väriin.
Vielä ärsyttävämpää on se, että myös moni lanka on Novitalla ns. sesonkilanka ja myynnissä sen puoli vuotta, jonka jälkeen saattaa kadota markkinoilta lopullisesti. Eli jos johonkin uutuuslankaan tykästyy, kannattaa ostaa sitä sitten tarpeeksi kerralla, sillä vuoden päästä voi olla, että lankaa ei enää saa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
7 veikka riittää koko 42 sukkapari ja varsi 10.5 centtiä.
Raidat ei tarvitse olla kohdillaan.
7 veikka on tavislankaa.
Juuri tehnyt nämä sukat ja mun koko 42. Varsi tietysti pidempi mitä pienempi koko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ohjeesta katsoin. Sen mukaan 7 veljestä tarvitaan 150 grammaa koon 38 sukkiin.
https://www.novitaknits.com/fi/helpot-villasukat-ohje
Eli kääreessä on virhe, kun muka 100 grammaa kerä riittää.
Ap
Ohjeessa sanotaan, että koon 38 sukkiin kuluu 150 g. Lisäksi tuolla lukee jostain syystä, että naisten sukat saa yhdestä kerästä.
Täällä on jo selitetty, että Novita viittaa tuolla oman perussukkaohjeensa kulutukseen. Siinä se on 100 g, linkkikin on jaettu ko. ohjeeseen. Ap:lla oli eri ohje käytössä, eri ohjeissa on erilaiset kulutukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuohon laatuasiaan kommentoisin, että en pidä seiskaveikkaa erityisen laadukkaana lankana nykyisellään. Ei se nyt toisaalta kaikkein surkeintakaan ole, mutta laadukkaampaakin saa suunnilleen samalla hinnalla. Eri värien välillä on todella paljon laatueroja, osa nukkaantuu käytössä todella nopeasti. Lisäksi langassa on kärsyttävän usein liitossolmuja, joiden takia on pakko katkaista lanka.
Siis onko 7 veljestä langoissa eri väreillä laatueroja ja osa nukkaantuu helposti. Mitä ihmettä! Miksi nukkaantuminen ja väri liittyvät toisiinsa.
Tässä mun langassa on jatkoskohtia, jotka huomaa kyllä, mutta ne päät on jotenkin hivutettu yhteen. Olisiko pitänyt katkaista ja solmia. Aukeaako nyt.
Mikä olisi huonmpilaatuista ja mikä parempilaatuista? Mistä saa. Itse ostin Citymarketista.
Ap
Lanka on myös halpaa. Itse käytän enää saksalaista lankaa mutta 150 g maksaa 18.90 Lankamaailmassa.
Hyvää aloittaa halvalla langalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ohjeesta katsoin. Sen mukaan 7 veljestä tarvitaan 150 grammaa koon 38 sukkiin.
Ap
Ohjeessa sanotaan, että koon 38 sukkiin kuluu 150 g. Lisäksi tuolla lukee jostain syystä, että naisten sukat saa yhdestä kerästä.
Täällä on jo selitetty, että Novita viittaa tuolla oman perussukkaohjeensa kulutukseen. Siinä se on 100 g, linkkikin on jaettu ko. ohjeeseen. Ap:lla oli eri ohje käytössä, eri ohjeissa on erilaiset kulutukset.
Lisäyksenä vielä, että monesti kotimaisissa ohjeissa laitetaan kulutukseksi yhden lankakerän grammamäärä (esim. 100 g), jos sukat saa siitä tehtyä, vaikka se todellinen kulutus olisi vain vaikka vain 90 g. Ennen, kun seiskaveikan kerä oli 150 g, oli se monessa ohjeessa kulutuksena sukkiin, vaikka lankaa olisi jäänyt jäljelle 50 g. Nyt kerän koon muututtua se on aika harhaanjohtavaa, mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuohon laatuasiaan kommentoisin, että en pidä seiskaveikkaa erityisen laadukkaana lankana nykyisellään. Ei se nyt toisaalta kaikkein surkeintakaan ole, mutta laadukkaampaakin saa suunnilleen samalla hinnalla. Eri värien välillä on todella paljon laatueroja, osa nukkaantuu käytössä todella nopeasti. Lisäksi langassa on kärsyttävän usein liitossolmuja, joiden takia on pakko katkaista lanka.
Siis onko 7 veljestä langoissa eri väreillä laatueroja ja osa nukkaantuu helposti. Mitä ihmettä! Miksi nukkaantuminen ja väri liittyvät toisiinsa.
Tässä mun langassa on jatkoskohtia, jotka huomaa kyllä, mutta ne päät on jotenkin hivutettu yhteen. Olisiko pitänyt katkaista ja solmia. Aukeaako nyt.
Mikä olisi huonmpilaatuista ja mikä parempilaatuista? Mistä saa. Itse ostin Citymarketista.
Ap
Lanka on myös halpaa. Itse käytän enää saksalaista lankaa mutta 150 g maksaa 18.90 Lankamaailmassa.
Hyvää aloittaa halvalla langalla.
Itse tykkään Novitaa enemmän Garnstudion Drops-merkin langoista. Ovat myös edullisia, mutta hinta-laatusuhde ja ennenkaikkea värivalikoima paljon kauniimmpi omasta mielestäni. Noita saa monesta lankaliikkeestä (Helsingistä esim. Menitasta, Lankamaailma ei myy) tai netistä tilaamalla. Heillä on myös suomenkieliset sivut, joilla on runsaasti ohjeita ja vinkkejä heidän langoilleen, jos muunnokset eri lankamerkkien välillä ovat hankalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, mitähän tasa-arvovaltuutettu nyt tuumii kun puhutaan naisten sukista!?
"Yksiin vulvallisten sukkiin riittää yksi kerä." 🥴
Mitäpä jos lukisi, että yksi kerä riittää koon 37-38 sukkapariin? Jalkojen koolla ei kai ole mitään tekemistä sukuelinten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella varpaista varteen kudottu sukka, niin voi varteen laittaa sitten kuvioilla ja toisella värillä pituutta.
Tuo voi olla hyvä idea. Sitten voi vielä tehdä niin, että tekee ensin molemmat terät, jotta tietää paljonko on varsiin peruslankaa jäljellä. Silloin on hyvä olla kahdet samannumeroiset sukkapuikot.
Kauhistuttaa ajatellakin, että opettelisin jotain niin vaikeaa kuin tekemään sukat kärjestä varren suuntaan. Olen niin aloittelija (todella kauan edellisestä kutomisestani)
Onko kukaan kokeillut tehdä sukkaa siten, että tekee ensin sen kaiken sieltä resorin eli varren alapuolelta kärkeen asti ja sitten tekee varren ja liittää ne yhteen. Tulisiko liitoksesta ruma?
Ap
No itseasiassa juuri tein sukat noin 7- veikan raidallisesta langasta. Aloitin kerimällä kaksi yhtä painavaa kerää ja tein ensin kantapään ja terän. Sitten purin sen aloituskerroksen ja poimin samalla purkaessa silmukat puikoille. Ei huomaa kyllä sitä kohtaa, missä neulotaankin toiseen suuntaan. Sitten neuloin varret samanpituisiksi. Tämä oli vielä purkulankaa vanhoista säärystimistä, joita en enää käyttänyt.
Tytölle tein uudesta langasta sukat kärjestä varteen, ei se nyt niin vaikeaa ollut, vaikka viime kerrasta oli aikaa muutama vuosi. Käytin alussa pari kokoa isompaa puikkoa silmukoiden luomiseen, niin silmukoiden poimiminen on helpompaa. https://kasityokekkerit.fi/2020/03/sukan-aloitus-varpaasta-varteen-4-ta…
En ole koskaan pitänyt Novitaa laadukkaana, vaikka onhan se kestävää. Laatu on ollut niin epätasaista, että itseään kunnioittavat lankakauppiaat eivät ole ottaneet sitä myyntiin.
Ilmeisesti olen ottanut netistä heidän vanhan ohjeensa, joka on 1 silmukka per puikko suurempi. Tuo valmis sukka on kyllä minulle juuri sopiva. Eli tuo ohje, että 13 silmukkaa puikolle varressa ja 14 terosassa on sinänsä hyvä.
Sain juuri toisen sukan varren valmiiksi. Hyvin on pieni kerä enää lankaa jäljellä. Ei riitä teräosaan.
Vaikea kuvitella, että tuolla uudellakaan ohjeella riittäisi.
Hullua vaan painaa kerään teksti, että 1 kerä riittää yksiin naisten sukkiin. Olen kokoa 40-41 ja ei kyllä mulle riitä, kuten jo aiemmin mainitsin.
150 gramman kerä olisi naisten sukkiin sopiva. Onhan se parempi, että jää yli kuin että loppuu kesken.
Mutta vanha kikka pienentää annoskokoja ja pitää hinta ennallaan. Ehkä tässä tehtiin niin.
Ehkä vois kokeilla tuota, että tekee teräosan ja purkaa ekan kerroksen ja ottaa siitä silmukat. Mutta voiko väärin päin olevia silmukoita edes poimia jos aikoo kutoa vastakkaiseen suuntaan eli tehdä varren.
Ärsyttävää tuo nyppyyntyminen tosiaan. Mistä se johtuu? Miksei sitä kehitetä pois? Nyppyyntyykö Nalle?
Miksi nyppyyntyminen on värisidonnaista.
Mulla, viisikymppisellä naisella, kuluu omiin sukkiini noin 96-120g lankaa (keittiövaa'alla on kiva leikkiä). Teen hyvin harvoin yksivärisiä sukkia (tai yhdestä langasta), vaan yleensä aina raidoitan varren. Ja se varsin on pitkä, yleensä 40-52 kerrosta, vähä riippuu raidoituksen rytmistä, kuinka pitkä siitä tulee.
Mutta mun "naistensukan" koko on 34-35, varren aloitan 52 silmukalla (eli 13 silmukkaa/puikko), sitten kavennan 48 silmukkaan, ja kantapään jälkeen teenkin 44 silmukalla. 22-vuotiaalle pojalleni kudon varren 48 silmukalla, mutta jalkaterän 40 silmukalla, on sen verran laiha jalka. Nuoremmalle pojalle varressa voi olla vaan 44 silmukkaa, kun on sellainen rimppakinttu. Ja kengänkoko heillä on 40-41...
En muista, koska olisin ostanut vain yhden kerän lankaa sukkia varten, mullahan on tehdas pyörimässä ympäri vuoden. Käytän itse talvisin vain villasukkia, kesäisin en käytä sukkia ollenkaan, ja nää mun pojat on samanlaisia, paitsi ne käyttää villasukkia kesälläkin. On mulla pari sukkaparia puuvillasukkia erikoistilaisuuksia varten, ja parit sukkahousut korkokengissä käytettäväksi sen 4 x vuodessa, kun sellainen tilaisuus tulee eteen (häät, hautajaiset, työpaikan juhlavat pikkujoulut).
Ja KUDON sukkia, vaikka olenkin karjalaista sukujuurta.
Novitan langat sopii mun käsialalle, se laatu ei ole kummoista, mutta reikiintyy noi kalliit saksalaiset sukkalangat vähintään yhtä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää tuo nyppyyntyminen tosiaan. Mistä se johtuu? Miksei sitä kehitetä pois? Nyppyyntyykö Nalle?
Miksi nyppyyntyminen on värisidonnaista.
Nyppyyntyminen johtuu siitä, että langassa on seassa lyhyempiä villakuituja. Tämä voi olla peräisin vaikkapa siitä, että käytetäänkin kotimaista lampaanvillaa sen etelämaalaisen pitkäkarvaisemman lampaanvillan sijaan. Usein nyppyyntyminen johtuu siitä, että sitä lankaa on jouduttu käsittelemään eri tavalla, jotta saadaan eri värejä. Vaaleita värejä varten lanka joudutaan ensin valkaisemaan, ja samoin puhtaita/kylmiä värejä varten. Luonnonvaalea lanka kun on voimakkaasti kellertävää, niin se joudutaan valkaisemaan, että saadaan vaikkapa kirkas sininen lanka.
Olen aina ostanut sukkiin kaksi kerää. Neulon aina yli 25 cm varret. Nyt neulon 7veljeksestä itselle sukkia, jossa varret polviin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan tuolla tuon yhden linkin takana lukee molemmat väittämät, että koko 38 vaatii 150 g ja että yhdestä kerästä saa naisten sukat. Mikä ei pidä paikkaansa sikäli kun oletetaan naisen jalan kooksi tuo 38, isommalle jalalle vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Novitan laatu on heikentynyt muutamassa vuodessa. Nukkaantuvat ja kuluvat nopeasti.
Hinta-laatu suhde ei kohtaa. Ja se 100g riittää lasten villasukkiin.
Itse olen vaihtanut Novita langan S-ryhmän House-lankaan. On laadukas ja edullinen.
7 veikka riittää koko 42 sukkapari ja varsi 10.5 centtiä.
Raidat ei tarvitse olla kohdillaan.
7 veikka on tavislankaa.