Lapsi kuoli streptokokki A:han Jyväskylässä
Kommentit (85)
Outoa kun ihan tavallinen angiina on nyt vaarallinen.
Ei kai vaan ollut rokottamaton? En yllättyisi
Vierailija kirjoitti:
Jos siihen voi kuolla niin miksi se ei ole luokiteltu vakavaksi taudiksi?
Kyllähän streptokokki A tunnetaan vakavana, jos ei saa hoitoa. Ennen penisilliinin keksimistä tuhannet kuolivat kyseiseen streptokokkiin. Aiheuttaa mm angiinaa ja angina on vakava sairaus ilman penisiliinihoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole outoa. Angina oli tappava sairaus ennen penisiliiniä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on siis vieläkin, jos ei saa lääkettä
Toivottavasti päiväkodin johtajat ymmärtävät ottaa yhteyttä päiväkodista alueellisesti vastaavaan lääkäriin silloin kun päiväkodissa alkaa oireilua. Jouduin huomauttamaan tästä ilmoitusvelvollisuudesta lapseni päiväkodissa.
Päiväkodissa oli paljon oireilevia lapsia, mutta alkuun vain minä vein lapseni tutkimuksiin. Bakteeri löytyi peräukosta pumpulipuikolla pyyhkäistystä näytteestä! Monella oli peppuangiinaa eikä vain nieluoireita, sillä streptokokki-A oli ehtinyt vaeltaa suoliston läpi peräaukolle asti ja siitä siis nimitys peppuangiina.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on ihan samaa epidemiaa, meillä viimeisen neljän viikon aikana ensin kaikilla ollut norovirus ja sen jälkeen streptokokki A. Syöty antibiootit siihen ja sitten antibioottiripuli ja parilla lapsella myös iho-oireet antibiooteille. Päiväkodissa oli ensin viereisessä ryhmässä tulirokkoa (saman bakteerin aiheuttamaa), ei muka vaaraa muille, ja sieltähän se sitten meillekin tuli. Omat lapset olleet nyt 2,5vkoa kotona ettei leviä muihin ja odotettu tuleeko seuraaville jne kun eihän se testissä näy kuin vaan sen hetkisessä tilanteessa. Testeissä käyty pariinkin kertaan kun oireet tulleet. Päiväkodissa edelleen angiinaa ja ehkä sitten joillakin lievää tulirokkoa koska ei se meilläkään iholla näkynyt samanlaisena kuin kuvissa mutta oli sitä kuitenkin lääkärin mukaan. Ja Hki kaupunki ei ole ainakaan meidän päiväkotiin mitään ilmoittanut, ryhmätestannut ja lääkinnyt vaikka tässä aiemmin oli Iso-Sompin uutinen aiheesta. Voisi sekin tehdä työnsä. Oikein odotan että kun lapset menee takaisin niin saadaan se bakteeri uudelleen, koska se voi tarttua uudelleen vaikka olisi juuri ollutkin. Kiva.
Ilmoittakaa itse alueen vastaavalle terveyskeskuslääkärille! Kaikki on tutkittava ja hoidettava. Voisivat tulla päiväkotiin ottamaan näytteet!
Vierailija kirjoitti:
Sain 70-luvullakin antibioottikuurin angiinaan
Luulisi jonkun vanhemman avautuvan mistä päiväkodista on kyse.
Onko Jyväskylän seudulta joku joka tästä tietäisi. Liekö siellä vakaumuksellisia päiväkoteja ?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että sairasta lasta EI viedä hoitoon, vaan pidetään kotona! Tuossakin päiväkodissa altistuneita on yli 40. Suututtaa nämä nykypäivän "vanhemmat", miltä puuttuu kokonaan muiden huomioonottaminen. Ja se ei ole mikään selitys, että "vähän vaan nenä vuotaa meidän niko-jessicalla, ei kai haittaa". Ja sen jälkeen on koko hoitoryhmä taudin kourissa. HOITAKAA PRKL KOTONA NE SAIRAAT KERSAT!!!!!
Miettikää, että tämäkin tauti on tuolla levinnyt kymmenille lapsille, joista yksi on jopa menehtynyt, koska joku minäminäminä-vanhempi ei ole voinut hoitaa sairasta lastaan kotona!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja liittyyhän tähän nykyään sitten antibioottiresistenssi, eli kohta voidaankin olla siinä tilanteessa, että tuo on taas tappava tauti, kun ei ole lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että sairasta lasta EI viedä hoitoon, vaan pidetään kotona! Tuossakin päiväkodissa altistuneita on yli 40. Suututtaa nämä nykypäivän "vanhemmat", miltä puuttuu kokonaan muiden huomioonottaminen. Ja se ei ole mikään selitys, että "vähän vaan nenä vuotaa meidän niko-jessicalla, ei kai haittaa". Ja sen jälkeen on koko hoitoryhmä taudin kourissa. HOITAKAA PRKL KOTONA NE SAIRAAT KERSAT!!!!!
Miettikää, että tämäkin tauti on tuolla levinnyt kymmenille lapsille, joista yksi on jopa menehtynyt, koska joku minäminäminä-vanhempi ei ole voinut hoitaa sairasta lastaan kotona!
Et sitten ole oppinut MITÄÄN koronasta? Moni sairaus ( bakteeri/virus/sieni/loinen) tarttuu silloinkin, kun sitä kantavalla ihmisellä EI OLE MITÄÄN OIREITA.
Hyvä. Sentään joku kiva uutinen tällekin päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole oppinut MITÄÄN koronasta? Moni sairaus ( bakteeri/virus/sieni/loinen) tarttuu silloinkin, kun sitä kantavalla ihmisellä EI OLE MITÄÄN OIREITA.
Streptokokki A tarttuu nimenomaan silloin, kun kantajalla on oireita, esim. märkärupi tai angiina.
Mikä se angiina olikaan? Tai siis mistä tietää, että on angiina?
Mulla on ollut vuotta 3 angiinaa peräkkäin, 3. Kohdalla tutkittu perhe ja kumpikin lapsi ollut oireeton kantaja ja saaneet myös sitten antibiootit. Kukaan ei voi tietaa kuka sen perheen ulkopuolelta sai, minä oirehdin pahasti joka kerta ainoana
Vierailija kirjoitti:
Kova kurkkukipu ilman muita flunssan oireita sekä yleensä myös kuume.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova kurkkukipu ilman muita flunssan oireita sekä yleensä myös kuume.
Lisään vielä, että valkoiset pilkut nielussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Streptokokki A tarttuu nimenomaan silloin, kun kantajalla on oireita, esim. märkärupi tai angiina.
Voi tarttua myös oireettomalta. Sain muutama vuosi sitten angiinan ja se hoidettiin asianmukaisesti lääkkeillä. Pari viikkoa kuurin jälkeen tauti uusi ja uusi lääkekuuri. Sama jatkui kolmannen kerran, jolloin lääkäri pyysi koko perheen näytteenottoon. Kaikilla todettiin streptokokki, mutta vain minä olin oireellinen. Tauti uusi, koska sain tartunnan uudelleen oireettomilta. Sen jälkeen koko perhe sai penisilliinikuurin ja vihdoin päästiin eroon taudista.
Hoitaja sen nielutestin voi ottaa, tai no minä olen ottanut itse ja kun tulos on tullut, hoitaja käynyt lääkärille sanomassa että kirjoittaa kuurin. Itse olen siksi ottanut kun yökkään helposti.