Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin lähellä kuolemaa eilen. Onneksi ystävä paikalla. Isku sähköstä. En tiedä miten kertoa asiasta koska ilmeisesti t i s k i p ö y t ä sensuuriin

Vierailija
09.03.2023 |

Siis siitä sain kunnon tällin. Ystävä onneksi paikalla ja sai tönäistyä irti.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IOS TYYPPI kirjoitti:

Valitettavasti ystäväsi ei olisi saanut tönäistyä sinua irti, jos tosiaan olisit ollut sähköä johtavassa tilassa. Siitä yksin kertaisesta syystä että sun ystävä olisi jäänyt sinuun kiinni. Toisekseen jos on puinen tiski pöytä niin se ei johda itsessään sähköä. Mutta tilanne on toinen jos se olisi märkä. Todennäköisesti sun kahvinkeitin on susi.

Mikä puinen? Minulla ihan metallia koko tiski-allas. Mistä tämä puu nyt tullut. Normaaleissa kodeissa tiski-allas metallia.

Vierailija
42/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IOS TYYPPI kirjoitti:

Valitettavasti ystäväsi ei olisi saanut tönäistyä sinua irti, jos tosiaan olisit ollut sähköä johtavassa tilassa. Siitä yksin kertaisesta syystä että sun ystävä olisi jäänyt sinuun kiinni. Toisekseen jos on puinen tiski pöytä niin se ei johda itsessään sähköä. Mutta tilanne on toinen jos se olisi märkä. Todennäköisesti sun kahvinkeitin on susi.

No no, erota nyt ensinnäkin irti tönäisy ja irti repiminen.

Mulle aikoinaan opetettiin, että jos olet tilassa, jossa epäilet olevan kosketeltavissa olevia jännitteisiä metallisia, älä ikinä tunnustele sormillasi vaan sipaise rystysillä, jos siis on ihan pakko kokeilla. Osaat varmaan kuvitella, että miksi näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköisku Suomessa ei aiheuta sitä ettei kättä saa irti.

Koita vaikka kuorma-auton akkuun. Voit yllättyä.

Vierailija
44/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkösavustimesta sain sähköiskun. Suojamaa oli löysällä.

Vierailija
45/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköisku Suomessa ei aiheuta sitä ettei kättä saa irti.

Koita vaikka kuorma-auton akkuun. Voit yllättyä.

Vierailija
46/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imasko sut pahastikin kiinni?

Vierailija
47/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mhtuuko teidän tiskipöytä kouraan kun jät kiinni vaiko oikein vesihanaan

Vierailija
48/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkösavustimesta sain sähköiskun. Suojamaa oli löysällä.

Uskon.

Mutta kiinnostaa kyllä, että mitä muuta savustimessa on löysällä kun jännite pääsee runkoon?

Vai oliko kenties itse tehty roikkajohto käytössä?

Vierailija
49/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla kuolettava sähköisku vaikka tiski-altaasta, partakoneesta ja mistä vain. Olen lukenut suomessakin sattuneista onnettomuuksista joita sähkö aiheuttanut.  Ja uskon ap että näin voinut käydä.

Vierailija
50/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli tuosta Air-fryeristä tai mikä onkin kamala isku. Tosin syy oma kun johto sulanut lieden päällä. Tai se isku tuli liedestä. Luulisi sulakkeen jo pimahtavan. Ei pimahtanut vaan minä. Voisin laittaa kuvankin johdosta mutta turhaa varmasti. Otti päähän sekä isku että tuhoutunut Philips. Sentään maksoi 169e.

Vierailija
51/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni jos asennus oikein niin maajohdon katkeaminen ei tuo sähköä altaaseen

Vierailija
52/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni jos asennus oikein niin maajohdon katkeaminen ei tuo sähköä altaaseen

Tod.näk.  Olet käsittänyt väärin.. Ellet usko koita itse.

Vierailija
53/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taatusti tuo jos allas lähin maa, eli metallia. Enkä todella ole nähnyt että jossain asunnoissa tosiaan olisi puisia tiski-altaita. Mutta olenkin nainen sähkötöissä. Eli voin olla väärässäkin.

Vierailija
54/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano muuta kuin kuinka tyhmiä ihmisiä voi olla. Opiskelkaa. Suomessa kuolee monia ihmisiä joka vuosi sähköiskuihin. Yleensä kotona. Juurikin tälläinen esimerkki. Jokin piuha väärin. Tulee sähköisku tai tulipalo.

Vierailija
55/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut myös kunnon tällejä tiskipöydästä, jos olen samaan aikaan koskettanut astianpesukonetta. Sitä ei kukaan uskonut, pitivät huvittavana. Sen jälkeen en uskaltanut koskea kuin jompaan kumpaan, mutta asuin asunnossa vain puoli vuotta. Olin nuori äiti silloin, eikä tullut mieleenkään että johonkin pitäisi ottaa yhteyttä. Luotin että mies katsoo,mikä on vialla. No ei katsonut, kun ei itse astianpesukoneeseenkaan koskaan koskenut.

Vierailija
56/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taatusti tuo jos allas lähin maa, eli metallia. Enkä todella ole nähnyt että jossain asunnoissa tosiaan olisi puisia tiski-altaita. Mutta olenkin nainen sähkötöissä. Eli voin olla väärässäkin.

Vierailija
57/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tämäkin olla automiesten kommentti, heille kun maa on yhtä kuin runko ja nolla

Mutta kodin sähköjohdoissa maajohto ja nollajohto ovat eri asiat.

Maajohdossa ei ole jännitettä kun kaikki on kunnossa. Sen tehtävänä on oikosulkea runkoon tullut jännite ja laukaista johdonsuoja (sulake) tai aiheuttaa vikavirtasuojan laukeaminen kierrättämällä osa "paluuvirrasta" vikavirtasuojan ohi. Normaali tilanteessa vaihejohdon ja nollajohdon virrat ovat yhtä suuret. Maajohdon kautta kiertävä virta saa vikavirtasuojan laukeamaan

Eikä kunnossa olevassa maajohdossakaan ole jännitettä, josta saisi iskuja vaikka virtaa kulkee vikatilanteessa sen kautta. Jotta iskun saisi, pitää vaiheen olla rungossa ja maajohdon poikki. Siis yhtä aikaa kaksi vikaa. Mikä toki on mahdollista.

Muitakin vikakombinaatioita löytynee helposti.

Sinänsä uskon, että aloittaja on saanut iskun. Tarkka syy ei hänen selvityksestään aukea. Kun asunto on 80 luvulta, niin nollaus maadoituskin on mahdollinen. Ja kerrostalossa tiskipöytä on todennäköisesti maadoitettu vähintäänkin putkiston kautta.

Sitte tietenkin edellisten asukkaiden ti viritykset. Niissä voi olla ihan mitä vaan.

Vierailija
58/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on valokaari?

Vierailija
59/59 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on valokaari?

Se on se purkaus kanava, joka syntyy ilmaan kahden jännitteiltään erilaisen pisteen väliin. Kanavassa ilma kuumenee voimakkaasti ja säteilee valoa.

Periaatteessa salama on lyhytkestoinen valokaari. Hitsauspuikon ja hitsattavan metallin välille syntyy valokaari, jolloin kuumuus sulattaa metallit ja hitsaa ne yhteen.

Sähkölaitteiden valokaari on ei toivottu ilmiö. Kytkin kärkien välinen valokaari tuhoaa kytkinpinnat (se kuumuus). Väärässä paikassa se on oikosulku, joka tuhoaa laitteen.

Wiki voi tietää muitakin merkityksiä termillä valokaari. Voihan se olla vaikka valaistus elementti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi