Oletteko koskaan muuttaneet työttömänä?
Kommentit (34)
Jouduin muutamaan 2015 kunnan vuokra-asunnosta koska kunta antoi asuntoni ulkomaalaisille. Sain 2 viikkoa aikaa muuttaa. Vein asian käräjille koska irtisanomisaika on ainakin 4 kuukautta mutta kunta halusi sovitella ja sain korvauksia äkki muutosta. Olin asunut siinä asunnossa 16 vuotta..
Työnhaun vuoksi. Paikkakunta, josta muutin pois, suostui maksamaan muuton, kun perustelin sossussa, että tulee halvaksi päästä minusta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä kysymys. Saako työtön asuntoa mistään uutta vuokra-asuntoa, jos ei muuttoon ei ole jotain syytä hyväksyttävien syiden listalla, kuten uusi työpaikka?
Työttömälle se on tietysti vaikeampaa, mutta eivät kaikki vuokranantajat välitä siitä, onko työtön vai ei, kunhan vuokran saavat.
Yksikään vuokranantajista ei koskaan ole tiennyt, missä olen ollut töissä. Miten he olisivat voineet tietää, jos olisin ollut työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä kysymys. Saako työtön asuntoa mistään uutta vuokra-asuntoa, jos ei muuttoon ei ole jotain syytä hyväksyttävien syiden listalla, kuten uusi työpaikka?
Työttömälle se on tietysti vaikeampaa, mutta eivät kaikki vuokranantajat välitä siitä, onko työtön vai ei, kunhan vuokran saavat.
Yksikään vuokranantajista ei koskaan ole tiennyt, missä olen ollut töissä. Miten he olisivat voineet tietää, jos olisin ollut työtön?
Useimmat vuokranantajat kyllä kysyvät, että onko asunnon hakija töissä, opiskelija ym. Työpaikkaa ei ehkä kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömällä on rahaa maksaa vuokra, hän saa vuokra-asunnon. Rahasta se on kiinni eikä siitä että joku mystinen taho jotenkin lain turvin estäisi työttömän muuttamisen.
Täällä menee puurot ja vellit sekaisin. Työtön saa muuttaa ihan niin paljon kuin haluaa ja minne haluaa. Se on sitten täysin eri asia, että muuttoihin välttämättä saa muuttoavustusta tai toimeentulotukea, elleivät tukien kriteerit täyty.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Muutin noin 5 kuukautta sitten. Vuokran antajaa ei kiinnostanut työllisyys statukseni (työkyvytön, saikulla), vaan se, että pystyn maksamaan vuokrani. Ei kysynyt syitä miksi muutan, se ei ollut oleellista heille.
Putkirempan takia muutin. Sain Kelalta takuuvuokraa. Vein evakkokämppään mahdollisimman vähän huonekaluja, ja loput päällystin muovilla. Sitten muutin takaisin. Huomasin että jääkaappipakastin oli mennyt rikki. Liekkö sitten vanha pakastin veti remontista herneet nenuun kun oli muutaman kuukauden käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat vuokranantajat kyllä kysyvät, että onko asunnon hakija töissä, opiskelija ym. Työpaikkaa ei ehkä kysytä.
Helpostihan tuon valehtelee.
Joskus kauan sitten. Ei kai siinämitään erityistä ole vaik on työtön.
Olen tehnyt kaikki muuttoni työttömänä. Ei ole enää kiinnostanut asua jossain paikassa tai asunnossa niin olen sitten hommannut toisen asunnon ja muuttanut sinne. Yleensä lähemmäs kaupungin keskustaa ja uudempaan asuntoon.
Onnistuin muuttamaan Helsingin kantakaupungissa asunnosta toiseen vanhana pitkäaikaistyöttömänä. Vaati kyllä pari kuukautta asuntohakua ja näytöillä käyntiä, kun ei ole irtisanomisilmoitusta vaan ihan omasta halusta muutan. Olen syntyisin täältä, siksi pysyn täällä. Joillekin vuokranantajille työttömyys on ehdoton ei, toiset eivät välitä pätkääkään, hajonta on suurta. Vaikeinta on saada halpa kämppä, niistä on kova kilpailu ja siinä työtön ei pärjää. Kun ottaa vähän kalliimman just Kelan rajaan tai vähän yli, niin alkaa saada. Vuokraturva, Heka ja Aurora ovat ajan hukkaa, niiden kautta ei saa työtön mitään.
Jep, muutin työttömyyden takia omistusasunnosta vuokralle, koska tulot eivät enää riittäneet lainanlyhennyksiin, eikä työllistyminen näyttänyt enää todennäköiseltä.
Sainpahan maksettua lainan pois ja vähän jä vielä itsellekin.